Voorbereiden functioneel parcours. Tips?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
SarahMeersman
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2017, 13:04

Voorbereiden functioneel parcours. Tips?

Bericht door SarahMeersman »

Hallo

Onlangs schreef ik me in om deel te nemen aan de proeven. Heb een vrijstelling voor de cognitieve omdat ik in het verleden al heb meegedaan met de proeven voor burgerfunctie.

MAAR!!! nu dus de fysieke test aan het voorbereiden. 14dagen geleden was er op zondag opendeur op provinciaal domein Puyenbroeck te Wachtebeke. Hier ben ik het parcours al gaan testen. Had enorme schrik om over de plint te gaan (was 9maand geleden nog 42kilo zwaarder) maar hier ging ik heel vlot over en waar ik niet aan gedacht had was de trap. De trap viermaal afgesprongen na enige twijfel dus enorm veel tijd verloren. En toen terug geprobeerd en ik blokkeerde helemaal! ben dus nu de trap aan het oefenen op het domein omdat buiten achter de sporthal een gelijkaardig parcours staat met grotendeels dezelfde hindernissen. ben dus trap voor trap aan het springen tot ik helemaal bovenaan durf zonder aarzelen.

De MAT was ook moeilijker dan gedacht! ik raak steeds met mn hiel de mat.


iemand tips om de trap te oefenen en de mat?

alvast bedankt en eeuwige dankbaarheid!
Sarah
Bodman
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 11 Okt 2016, 10:50

Re: Voorbereiden functioneel parcours. Tips?

Bericht door Bodman »

Trap: Tel het aantal treden. Zorg dat je met een voet op de laatste trede terecht komt zodat je er direct kunt afspringen. Neem meerdere treden tegelijkertijd (ik deed er altijd twee). Bvb: de trap heeft 13 treden, je stapt op de eerste, daarna sla je steeds een trede over: 1 - 3 - 5 - 7 - 9 - 11 - 13 - afsprong. Als je op de voorlaatste trede uitkomt, kan je veel tijd verliezen als je per ongeluk er te vroeg afspringt (je moet namelijk van de hoogste trede springen). De afsprong zelf moet je gewoon durven. Die knop zul je mentaal moeten omzetten. Probeer een mat te regelen en probeer de situatie na te bootsen.

Mat: Als je niet zo ver kunt springen, dan is timing heel belangrijk. Probeer een mat te regelen of zorg dat je de lengte van de mat zo dicht mogelijk benaderd dmv een andere hindernis (bvb een broek).
INP PZ 5364
BUTTON_POST_REPLY