Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Black Dog »

Sorry dat ik het moet zeggen maar geduld is niet echt de sterkste kant blijkbaar. :roll:

Als je geslaagd bent zal je bij de eerste zijn om de volgende opleidingen te volgen. Er zullen er eerder minder kans hebben op slagen nu omdat er een wervingsstop is. Wees blij dat je bij de gelukkigen bent.
Lodogan
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2011, 19:59

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Lodogan »

Black Dog schreefCOLONSorry dat ik het moet zeggen maar geduld is niet echt de sterkste kant blijkbaar. :roll:

Als je geslaagd bent zal je bij de eerste zijn om de volgende opleidingen te volgen. Er zullen er eerder minder kans hebben op slagen nu omdat er een wervingsstop is. Wees blij dat je bij de gelukkigen bent.
Hier wil ik toch op reageren. Ik begrijp het ongeduld van sommigen volkomen. Je begint aan een hele selectieprocedure, die veel te lang duurt, vol onduidelijkheid en veel afwachten. Als je dan geslaagd bent is er weer geen transparantie over mogelijke opleidingen die starten, gaat het startloon omlaag, schrappen ze een lichting, stellen ze zaken uit, etc.

Dit is voor veel mensen een reden om er uiteindelijk de brui aan te geven. En dat heeft niets te maken met motivatie, maar gewoon met het feit dat niet iedereen de tijd heeft om te wachten en te leven in die onzekerheid (huis af te betalen,kinderen, weet ik veel).

Rekrutering en opleiding is niet de meest efficiënte dienst binnen de politie..

(ik werk al als inspecteur, dus ik ben geen verzuurde niet-geslaagde :wink: )
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Black Dog »

Euheum...kleine situatieschets.

-Eerste sollicitatie in 2004.
-10jaar erna eindelijk door de selectieprocedure als AP weliswaar, maar nog steeds zo fier al een gieter.
-Laatste procedure: 1ste test. Juli 2012 ... Laatste test: december 2013.
-Zekerheid aanvang opleiding: mei 2014.
-Begin opleiding: october 2014

Ik moet ook nog 15jaar m'n huis afbetalen en heb een kleine snuiter lopen van 7jaar.

Dus ik denk wel dat ik recht heb om daar toch commentaar op te geven :mrgreen:

Soms vraag ik mij wel af of iedereen ineens van de schoolbanken komt. Als je jaren in de privé gewerkt hebt zal je wel weten dat ongeacht je diploma het wel kan verkeerd zitten als het eens echt niet meegaat.
In de privé is tegenwoordig alles 1 grote onzekerheid.

Zij hebben hier tenminste al zekerheid, het enigste dat er gebeurt is dat de opleidingsdatum opgeschoven is naar een latere datum, maar ze gaan nog altijd bij de politie kunnen beginnen.

Of staan ze hier allemaal aan "den dop" ofzo? Interimwerken tot de volgende opleiding hé ... da's ook werkervaring opdoen...trust me. Life isn't easy.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door VRS »

Lodogan schreefCOLON
Black Dog schreefCOLONSorry dat ik het moet zeggen maar geduld is niet echt de sterkste kant blijkbaar. :roll:

Als je geslaagd bent zal je bij de eerste zijn om de volgende opleidingen te volgen. Er zullen er eerder minder kans hebben op slagen nu omdat er een wervingsstop is. Wees blij dat je bij de gelukkigen bent.
Hier wil ik toch op reageren. Ik begrijp het ongeduld van sommigen volkomen. Je begint aan een hele selectieprocedure, die veel te lang duurt, vol onduidelijkheid en veel afwachten. Als je dan geslaagd bent is er weer geen transparantie over mogelijke opleidingen die starten, gaat het startloon omlaag, schrappen ze een lichting, stellen ze zaken uit, etc.

Dit is voor veel mensen een reden om er uiteindelijk de brui aan te geven. En dat heeft niets te maken met motivatie, maar gewoon met het feit dat niet iedereen de tijd heeft om te wachten en te leven in die onzekerheid (huis af te betalen,kinderen, weet ik veel).

Rekrutering en opleiding is niet de meest efficiënte dienst binnen de politie..

(ik werk al als inspecteur, dus ik ben geen verzuurde niet-geslaagde :wink: )
Maar is het ook niet te kort door de bocht om deze wervingsstop - een beslissing van de overheid, niet de politie zelf - over een kam te scheren met inefficiënties van DSR? Ik kan me voorstellen dat ze op de DSR en andere gelederen van de politie (zoals de Federale School) zelf ferm gevloekt hebben toen deze wervingsstop afgekondigd werd; dat stuurt op een paar dagen tijd alles in de war. En dan krijgen ze natuurlijk een hoop vragen op hun bord van de vele kandidaten die nu in de puree zitten. Hoe kan je dan ook redelijkerwijs verwachten dat die mensen bij DSR kunnen zeggen hoe het zit met welke opleidingen e.d.?

Ik vind persoonlijk dat die selectie al bij al nog vlot draait en ik heb ook de indruk dat ze het aan het verbeteren zijn (bv. het inkorten van de procedure naar 6 maanden), wetende dat er voor het basiskader alleen al meer dan 14.000 kandidaten zijn voor ca. 1400 betrekkingen op jaarbasis (dan spreken we nog niet van de andere kaders). Natuurlijk wijzigen er dingen, worden er zaken geschrapt.
Het helpt wel nog altijd om zelf 'erachter te zitten', dus dat heb je wel nog, maar op zich kan ikzelf alleszins niet klagen. Het duurt momenteel gelukkig al minder lang dan vroeger en de doorlooptijd hangt ook sterk af van de eigen beschikbaarheid. Ik kan evenmin echte onduidelijkheden of problemen noemen, ook niet bij medekandidaten die ik persoonlijk ken. Er waren zelfs verschillende momenten waarop ik verbaasd was dat ik 'zo snel' al een brief had gekregen. En dat afwachten... tjah, dat zal er altijd wel een beetje bij zijn bij zulke massa-selectieprocedures zeker (maar plezant is dat inderdaad niet).
Dat neemt niet weg dat er inderdaad een deel kandidaten zijn die tegen hun wil in wel lang hebben moeten wachten en met problemen en onzekerheden geconfronteerd werden.

Feit is natuurlijk wel dat dit voor vele kandidaten zeer zuur nieuws is.
Gebruikers-avatar
splitty-oscar
__________________________
BerichtenCOLON 34
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2013, 07:41

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door splitty-oscar »

Kevin_Fox schreefCOLONInderdaad Slisse, Hielcom mag jij nog starten?
Serieuze tekorten die sowieso moeten worden aangevuld, dus op termijn zullen ze ons hoe dan ook moeten toelaten.
Alleen zullen we met z'n allen waakzaam moeten zijn naar de verloningen toe lijkt me...
beste,

vergeet niet dat u al zeer goed betaalt wordt voor een jaartje te "studeren"...! :wink: m.a.w. ge zult u ni moete doodwerken...
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Arne_- »

.
Laatst gewijzigd door 1 op Arne_-, in totaal 3 keer gewijzigd.
Lodogan
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 10 Jun 2011, 19:59

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Lodogan »

Black Dog schreefCOLON
...
Heel veel respect voor je situatie, maar ik begrijp anderen die er de brui aan geven ook wel.
Er zijn mensen die in de privé werken, deftig loon, meedoen met de proeven en dan zit je ook met die onzekerheid he. Je weet niet wanneer je kan starten, je hebt misschien je opzeg al gegeven en dan wordt dat uitgesteld, je loon tijdens de opleiding daalt ineens een stuk..
Het is niet onmogelijk en respect voor degene die het doen, maar dat is niet iedereen gegeven.

@Hielcom
Nee ik wil de schuld ook niet helemaal op DSR steken en het is inderdaad al een stuk gebeterd. Alleen de communicatie naar (toekomstige) aspiranten laat te wensen over.
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Seb »

Klopt het dat deze wervingsstop geen invloed heeft op het afronden van de selectierondes? Ikzelf moet nog het gesprek + medische keuring doen, dus had sowieso niet veel hoop om nog dit jaar te kunnen starten. Maar ik zou weliswaar graag zeker dit jaar nog de selectie succesvol (hopelijk!) afronden.
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Black Dog »

Arne_- schreefCOLONHielcom,
Ik geef u gelijk dat op sommige momenten de selectie redelijk vlot gaat, maar ik vind het niet normaal dat alles vlot gaat tot alle proeven gedaan zijn en dat je dan nog moet wachten tot antecedenten is afgerond. Mijn eerste proef was 14 oktober 2013 en mijn laatste 11 maart 2014, uitslag voor laatste was eind maart. Ik ben dus al sinds eind maart aan het wachten op afronden antecedenten, ik vind dit niet normaal. Als ik vraag waarom het zo lang duurt , geven ze mij altijd hetzelfde antwoord... Ik vind dit erg..
Vraagje...

Heb je al een gesprek gehad met iemand van de zone waar je woont? De reden waarom de laatste keer zo lang duurde bij mij was net door het moraliteitsonderzoek.

De communicatie tussen S&R en de politiezone waar ik woon was bijster slecht waardoor de eerste aanvraag om een moraliteitsonderzoek te starten verloren is gegaan, de tweede ook (no kidding) en de derde was met gegevens van m'n eerste sollicitatie voor INP waardoor de PZ mij niet deftig kon contacteren omdat telefoongegevens niet dezelfde waren als 10jaar geleden natuurlijk. :roll: Er stond zelfs op dat ik voor het basiskader ging ... terwijl dit al lang niet meer het geval was.

De hoeveel keer dat ik heb moeten heen- en terugbellen naar S&R en de PZ en bezoeken aan de PZ zelf, je kan ze op geen 4 handen meer tellen. :mrgreen: ... maar ze waren helaas echt wel nodig.

Dus ik raad je aan om er zelf toch wat achter te zitten ... want had ik het zelf niet gedaan zat ik hier nog te wachten op het gesprek met de selectiecommissie (Toen was de regel nog dat het onderzoek MOEST afgerond zijn vooraleer een uitnodiging te krijgen voor de selectiecommissie).
Barry
Politie
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 19 Mei 2010, 14:30

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Barry »

Ik begrijp het ongeduld en de frustratie. Maar ik kan je verzekeren, slechte communicatie en plantrekkerij zijn twee zekerheden bij de politie. (Het TUP principe is altijd van toepassing :wink: )

Ik kan alleen maar aanraden geduldig te zijn en u niet te laten ontmoedigen.

Mijn opleiding zit er ondertussen op. Ik heb de volgende paar weken een hoop examens te doen en dan ben ik (hopelijk) inspecteur.
INP
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Arne_- »

.
Laatst gewijzigd door 1 op Arne_-, in totaal 3 keer gewijzigd.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Dimitri »

Lodogan schreefCOLON
Black Dog schreefCOLON
...
Heel veel respect voor je situatie, maar ik begrijp anderen die er de brui aan geven ook wel.
Er zijn mensen die in de privé werken, deftig loon, meedoen met de proeven en dan zit je ook met die onzekerheid he. Je weet niet wanneer je kan starten, je hebt misschien je opzeg al gegeven en dan wordt dat uitgesteld, je loon tijdens de opleiding daalt ineens een stuk..
Het is niet onmogelijk en respect voor degene die het doen, maar dat is niet iedereen gegeven.

@Hielcom
Nee ik wil de schuld ook niet helemaal op DSR steken en het is inderdaad al een stuk gebeterd. Alleen de communicatie naar (toekomstige) aspiranten laat te wensen over.
Tja, dat vind ik dan zeer voorbarig. Waarom een job opgeven als je nog geen nieuws gehoord hebt? Als je een job hebt, doe die dan ook gewoon tot je een brief krijgt dat je kan starten. Ligt deze datum te dichtbij voor je vooropzeg, dan kan je in eerste instantie ook nog eens gaan praten met je baas/personeelsdienst om je contract in onderlinge overeenkomst op te zeggen.

Geduld is een schone zaak. Als je daar al niet mee kan omgaan, wens ik eenieder veel sterkte want je zal het nog moeilijk krijgen dan.

Ik heb er twee jaar over gedaan. Om dan uiteindelijk begin september te horen te krijgen dat ik op 1 oktober in Brussel mocht starten. Ik ben van WVL en had niet de mogelijkheid om dagelijks naar Brussel te pendelen. Contact opgenomen om te zien wat mogelijk was en daar werd gezegd aangezien ik nu al vanboven op de lijst stond, ik zeker en vast bij de volgende opleiding zou kunnen starten aan de WPS alhoewel dit nog een jaar zou kunnen duren. En het heeft ook nog een jaar geduurd. Maar ik werd toen gecontacteerd in juni om te starten in oktober. Ik heb er dus 3 jaar over gedaan en ondertussen gewoon blijven werken. Wou ik zo vlug mogelijk starten? Natuurlijk, maar ik had vast werk en de zekerheid dat ik ooit zou mogen starten. Dus er dan maar het beste van gemaakt.
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Kevin_Fox »

splitty-oscar schreefCOLON
Kevin_Fox schreefCOLONInderdaad Slisse, Hielcom mag jij nog starten?
Serieuze tekorten die sowieso moeten worden aangevuld, dus op termijn zullen ze ons hoe dan ook moeten toelaten.
Alleen zullen we met z'n allen waakzaam moeten zijn naar de verloningen toe lijkt me...
beste,

vergeet niet dat u al zeer goed betaalt wordt voor een jaartje te "studeren"...! :wink: m.a.w. ge zult u ni moete doodwerken...
onzin, 't is hard werken om te slagen, maar daarom is er ook het loon. Men wil dit trouwens naar beneden halen, verder snap 'k uw argument niet echt, je doet uitschijnen of ik wist niet dat de opleiding betaald was (wat ik dus wel degelijk wist).
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Leandro
__________________________
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2014, 16:41

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Leandro »

Iemand enig idee of ze ook nog AINP's zoeken voor dit jaar en het komend jaar, want met de pensioenhervorming, de begroting is het personeelsplan overhoop gegooid. Ik moet mijn commissie op 15 oktober gaan afleggen, maar heb nu al hierdoor minder kans lijkt het mij.

Waar ik mij ook zorgen om maak is dat sinds vrijdag de teller van het aantal gezochte politie-inspecteurs is verwijderd op de homepagina van jobpol. Deze stond recent op 290, maar is nu dus weggehaald.
01/15 attest van slagen INP
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Federale overheid kondigt aanwervingsstop aan

Bericht door Kevin_Fox »

Leandro schreefCOLONIemand enig idee of ze ook nog AINP's zoeken voor dit jaar en het komend jaar, want met de pensioenhervorming, de begroting is het personeelsplan overhoop gegooid. Ik moet mijn commissie op 15 oktober gaan afleggen, maar heb nu al hierdoor minder kans lijkt het mij.

Waar ik mij ook zorgen om maak is dat sinds vrijdag de teller van het aantal gezochte politie-inspecteurs is verwijderd op de homepagina van jobpol. Deze stond recent op 290, maar is nu dus weggehaald.
Voor DIT jaar niet meer, vandaar de aanwervingsstop.
Laten we eerlijk zijn, ze kunnen niet zeggen: "2015 zullen we deze stop aanhouden bij de politie."
Dat is volgens mij onmogelijk, want er zullen mensen op pensioen gaan.
Tevens wil NV-A meer inzetten op veiligheid....
Ik heb zo wel het idee dat het vooral de lokale politiezones zijn die aanwerven en niet echt de federale politie, maar das een indruk...
De teller is weggehaald omdat er geen aanwervingen en opleidingen meer voorzien zijn.
Doe gewoon uw selectiecommissie en dan kom je in een wervingsreserve...
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
BUTTON_POST_REPLY