Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door Eric »

Het Nieuwsblad schreefCOLONDe politie moet minder zwaailichten gebruiken als er een ongeval gebeurd is. Dat zegt mobiliteitsorganisatie Touring. Uit studies blijkt dat hoe meer zwaailichten er staan, hoe meer het verkeer vertraagt en hoe langer de files worden. In Nederland hebben ze er al iets aan gedaan: daar mag maar één politieauto zijn blauwe zwaailichten aanzetten, de rest niet.
BRON

Bestaan er hierover in ons land bij de lokale korpsen of bij de federale politie richtlijnen? Wordt er door de terreinondersteuners op gewezen tijdens een interventie?

Hierop aansluitend: wat is eigenlijk het nut van het rijden met enkel de blauwe signalisatie in werking terwijl men rustig met de verkeersstroom meerijdt? Ik heb zo eens twintig kilometer achter een wagen van de WPR Antwerpen gehangen en ook veel gevangenentransporten en zelfs ploegen van de lokale politie passen deze werkwijze al eens toe. Waarom?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door vdv »

Touring viseert de verkeerden: hoeveel politievoertuigen staan er op een ongeval? Eentje van de vaststellers en in grote zones en op autosnelwegen een signalisatiewagen. Meer niet volgens mij. De brandweer komt met meerdere voertuigen toe, allen voorzien van meerdere blauwe lichten, eventueel nog de civiele, de ziekenwagen, takeldienst... dus waarop spreken over 'de politie'? Maar dit terzijde.

De hulpdiensten parkeren zich met opzet zo dat er een relatief veilig werkterrein is, goed gesignaliseerd. Het verleden leert dat dit noodzakelijk is. Dat dit een file veroorzaakt is eigenlijk een voordeel: File betekent traag verkeer en dus minder kans dat je als hulpverlener overhoop gereden wordt door iemand die 'u niet gezien had'. Belgen zijn minder gedisciplineerd dan Nederlanders: zet minder toeters en bellen op en de weggebruikers vliegen u voorbij. Je hebt statistisch gezien bij de politie meer kans om te sterven doordat je onopzettelijk overhoop gereden werd bij de vaststellingen van een ongeval dan door de kogels van criminelen.

Op uw tweede vraag kan ik geen antwoord geven want ik ken hun reden(en) niet. Het kan bvb als men rijdt in colonne, escorte doet van een ziekenwagen/celwagen...
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door Eric »

vdv schreefCOLONOp uw tweede vraag kan ik geen antwoord geven want ik ken hun reden(en) niet. Het kan bvb als men rijdt in colonne, escorte doet van een ziekenwagen/celwagen...
Is dit dan misschien een teken als "Doorbreek de colonne niet" of "Kom niet te dicht, verwacht u aan een onverwacht maneuver" of zoiets?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door vdv »

het eerste
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door Lone Ranger »

liever een file door te veel zwaailichten, dan dat men mij over mijn kl.t.n rijdt. Zo simpel is het. Dat die van Touring en VAB zich eens met hun eigen zaken bezig houden. En anders stel ik voor dat zij de vaststellingen bij verkeersongevallen gaan doen ...
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door Dimitri »

En als je niet genoeg zwaailichten e.d. zet en je wordt overhoop gereden, dan begint de verzekeringsmaatschappij dan nog moeilijk te doen om te kijken als de verantwoordelijkheid niet ligt bij diegene die omver gereden is.

Vorig jaar is er een brandweerman in Waregem omvergereden, ondanks de signalisatie. Begint de verzekeringsmaatschappij moeilijk te doen omdat de brandweerman in kwestie geen klasse 3 (of is het nu 5?) fluo hesje droeg en bijgevolg niet zichtbaar genoeg was...
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Politie zou minder zwaailichten moeten gebruiken

Bericht door dielangemotormuis »

Een reactie vanuit Nederlands oogpunt.

In NL is het zo dat het eerste voertuig tp(meestal de politie) zijn voertuig voor het incident neerzet in fendoff positie. De rest van de hulpverleningsvoertuigen zetten hun voertuigen voorbij het incident en doen hun zwaailichten allemaal uit.

Als wij als eerste tp komen zetten we ons voertuig dus op 100, 120 of 130 meter* van het incident in fendoff. Blauw op het dak blijft aanstaan, frontflitsers en knipperende koplampen gaan uit. Hierna kegelen we uit tot voorbij het incident. Als de weginspecteur van Rijkswaterstaat tp komt neemt hij onze positie over met zijn dienstvoertuig. Vaak zet hij dan direct onze blauwe verlichting uit.
De overige voertuigen gaan dus zoals hiervoor beschreven in een lijn voorbij het incident staan.
Dit alles werkt tot op heden prima. Scheelt een hoop geknipper van blauwe/amber en groene lampjes.

Eea is allemaal terug te vinden via deze site

*= Dit is de afstand die we volgens Incident Management handhaven op (auto)snelweg waar snelheden gelden van 100, 120 of 130 km/u geldt.
Dus de geldende max snelheid wordt in meters voor het incident geparkeerd.

Overigens geldt bovenstaande voor de (auto)snelwegen. Op provinciale wegen en wegen binnen de bebouwde kom gelden weer iets anderde regels. Kijk daarvoor even naar de bijgevoegde link, anders wordt het zo'n ellelang verhaal.
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
BUTTON_POST_REPLY