Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Amedee »

Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Als gevolg van een arrest van het Grondwettelijk Hof vervallen alle gunstregimes bij de politie. Daardoor zullen sommige politiemensen tot acht jaar langer moeten werken. De politievakbonden zijn woest.

Bij de politiehervorming konden de politiemensen kiezen om hun oude statuut te behouden. Voor de vroegere rijkswachters, bijvoorbeeld, betekende dat dat ze op 54 of 56 met pensioen konden. Anderen konden dan weer al op 58 jaar vertrekken. Voor een kleine groep van 2.000 vroegere officieren van de gemeentelijke politie en gerechtelijke politie kon het pensioen echter pas op 62 jaar.

De kleinere politievakbond Sypol vond die discriminatie onrechtvaardig en stapte naar het Grondwettelijk Hof. Sypol wou bekomen dat die agenten ook twee jaar vroeger met pensioen mochten. Het draaide echter helemaal anders uit. In de plaats van de ongelijkheid op te heffen, schafte het Hof de gunstregimes voor iedereen af.

De andere politievakbonden reageren verbolgen en wijzen erop dat ze pas na heel moeilijke onderhandelingen verkregen hadden dat de meeste politiemannen al op 54, 56 of 58 jaar met pensioen konden. "Het is inderdaad in ons gezicht ontploft en wat ons het meest stoort is dat sommigen die er totaal geen ervaring mee hebben een zaak hebben aangespannen zonder er de gevolgen van in te schatten", zegt Vincent Houssin van de politievakbond VSOA.

"Voor veel van onze mensen is dit een drama. Zij stonden op het punt om met pensioen te gaan, om bijvoorbeeld met hun buitenlandse partner naar het buitenland te trekken. Dit zijn familiale drama's", aldus nog Houssin.

Minister van Binnenlandse Zaken Joëlle Milquet (CDH) is verbaasd over het arrest. Ze zegt dat ze alles in het werk zal stellen om de gevolgen van het arrest voor het personeel zo veel mogelijk te beperken.
Bron: De Redactie, 12/07/2014, http://deredactie.be/permalink/1.2030088
Inspecteur van Politie
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Black Dog »

Ik vraag mij af of dit effect kan hebben op bepaalde selectieprocedures?

Neem nu vb. de procedures intern voor bevordering tot HINP... in welke mate zijn dit plaatsen die vrijkomen ter vervanging van op pensioen gaande HINP's?... waarvan er nu een deel langer zou moeten werken?

Kan dit effect hebben om het aantal dat slaagt?
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door sledge »

bij ons zijn er 3 hinps die stilletjes aan naar hun pensioen uitkeken (3 jaar) en die nu een beetje nors rondlopen...
Afbeelding
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Dimitri »

sledge schreefCOLONbij ons zijn er 3 hinps die stilletjes aan naar hun pensioen uitkeken (3 jaar) en die nu een beetje nors rondlopen...
Er zijn hier zo een aantal INP's... Eentje die al op pensioen mocht maar de job nog te graag deed om al op pensioen te gaan maar wel met de stok achter de deur dat hij met een simpele aanvraag in enkele maanden al thuis kon zitten met pensioen... Nu plots een kleine 3 jaar erbij...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door vdv »

Ja Black dog, zo had ik het nog niet bekeken. Maar niet alleen intern: als je de lijn doortrekt moeten er ook minder aanwervingen gebeuren, want de komende jaren zullen er maar weinig op pensioen gaan. Er lopen er nu niet teveel rond tussen de 58 en 62.

En wat gaan we doen met die ouderen? Zij moeten geen nachten meer doen en hebben meestal al medische vrijstellingen voor allerlei diensten. Een administratieve job? Ah nee: dat is dankzij de "meer blauw op straat" gedachte nu voor de calogs... Resultaat zal dus minder blauw zijn, vooral 's nachts.

Maar we zullen zien hoe dit afloopt.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Dimitri »

Als ik me niet vergis heeft de federale ca. 1400 nieuwe rekruten aangeworven door de massale pensioeneringsgolf die er zat aan te komen...
Laatst gewijzigd door 1 op Dimitri, in totaal 19 keer gewijzigd.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Amedee »

Agenten met pensioen in zicht kunnen toch vertrekken

Het Grondwettelijk Hof gaat het arrest dat komaf maakt met alle gunstregelingen voor het pensioen van politiemensen aanpassen.

Door een arrest van het Grondwettelijk Hof verdwijnen de gunstregimes voor het vervroegd pensioen bij de politie. Het Hof is van oordeel dat er sprake is van discriminatie, omdat gewezen rijkswachtofficieren vroeger mogen vertrekken dan andere agenten. In 2011 is dat verankerd in de pensioenhervorming van toenmalig minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open VLD), maar het Hof legt de leeftijd voor iedereen nu op 60 of 62 jaar.

Daardoor moesten sommige politiemensen tot acht jaar langer werken voor ze met pensioen kunnen gaan. De politievakbonden reageerden woest.

Alle politieagenten die op het punt stonden om met pensioen te gaan, kunnen nu op hun twee oren slapen. Het arrest is niet van toepassing op de agenten die op 10 juli reeds vervroegd met pensioen waren of wier aanvraag voor een vervroegd pensioen reeds was goedgekeurd (zelfs wanneer hun pensioen ingaat na de datum van de uitspraak van dit arrest), zo oordeelde het Hof.

Het gaat dus om een overgangsmaatregel die wordt uitgebreid. Eerst gold een uitzondering al voor de gewezen rijkswachtofficieren, terwijl 'alle leden van de geïntegreerde politie' worden bedoeld.
Bron: De Standaard, 17/07/2014, http://www.standaard.be/cnt/dmf20140717 ... gn=seeding
Inspecteur van Politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONAls ik me niet vergis heeft de federale ca. 1400 nieuwe rekruten aangewerfd door de massale pensioeneringsgolf die er zat aan te komen...
Jongens toch...
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Amedee »

Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONAls ik me niet vergis heeft de federale ca. 1400 nieuwe rekruten aangewerfd door de massale pensioeneringsgolf die er zat aan te komen...
Jongens toch...
Ik dacht hetzelfde.
Inspecteur van Politie
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Dimitri »

???
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door nielsvl »

Ik vermoed dat ze het hebben over aangewerfd/aangeworven...
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politiemensen moeten langer werken voor pensioen

Bericht door Dimitri »

Jongens toch... :roll:
BUTTON_POST_REPLY