(Beetje) moeilijker om agent te worden

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Kevin_Fox »

Eric schreefCOLONLeest er wel iemand die artikels? Of leest men enkel de titel die trouwens gewoonweg verkeerd is?
Daarom, laat ze de psychologische en fysieke test doen. Als ze door die tests geraken, kunnen wij hen motiveren om via de VDAB toch hun diploma secundair onderwijs te halen, zodat ze een politieopleiding kunnen volgen”, zegt Somers.
Het komt er dus op neer dat een kandidaat wel degelijk aan alle voorwaarden moet voldoen alvorens hij aan zijn opleiding kan beginnen. Men wel gewoon wat morrelen aan de volgorde in de hoop hiermee meer allochtonen aan te trekken.
Mja Eric,
maar is dat niet de deur openzetten voor discriminatie?
Want autochtone jongeren zonder diploma, wat doe je daar dan mee? Moeten ze wel een diploma hebben omdat ze geen minderheidsgroep zijn?
In hoeverre moet je hierin tegemoet komen... :roll:
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Dimitri »

De is die nu gesteld wordt voor het diploma, is gewoon al vrij laag. Iedereen met een beetje verstand en (basis)kennis Nederlands kan al het diploma zonder al te veel moeite behalen. Waarom dit dan ook nog afschaffen? Het is een eerste schifting van mensen. Als men dit al volledig zou afschaffen, zal men gewoon mensen moeten in het werk zetten om hele dagen niks anders te doen dan testen afnemen omdat er een groter doelpubliek is, om die dan uiteindelijk te moeten meedelen van: Ja, u bent door de eerste testen geraakt, ga nu maar eerst naar de VDAB o.i.d. om je diploma te halen en kom dan nog maar eens terug. :roll:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door VRS »

Je hebt inderdaad een punt Eric, maar ik treed Kevin en Dimitri bij. Ik vraag me bv. af of ze via de selectieprocedure wel alle wenselijke/nodige competenties en attitudes van kandidaten zonder secundair diploma zullen kunnen meten; de soorten competenties en attitudes die je dan wel terug kan vinden bij kandidaten met secundair diploma. En ik heb het dan niet per se over niet-gediplomeerden die 'dommer' zijn, maar (ook) over bepaalde 'finesses' waarover men vaker beschikt als men het middelbaar volledig afgerond heeft. Kortom: de selectieprocedure is sowieso al een momentopname (onvermijdelijk natuurlijk) waarin niet alles gemeten kan worden, waardoor het wellicht aangewezen is om de toegangsvereisten toch (minstens) op het huidig niveau te houden.

Dan heb je inderdaad waarschijnlijk nog de bijkomende last van selectieprocedures voor meer kandidaten die dan toch niet (direct) kunnen starten in de politieschool; da's eigenlijk investeren in personen die in het beste geval pas jaren later iets kunnen betekenen voor het politie-apparaat.

Ten andere: de mogelijkheid is er nu al om bij de politie te gaan zonder over een middelbaar diploma te beschikken, namelijk als agent. Wie dan inspecteur wil worden heeft die mogelijkheid. Ik zie dus nog steeds niet het voordeel in van de lat voor het basiskader te verlagen.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONIk vraag me bv. af of ze via de selectieprocedure wel alle wenselijke/nodige competenties en attitudes van kandidaten zonder secundair diploma zullen kunnen meten; de soorten competenties en attitudes die je dan wel terug kan vinden bij kandidaten met secundair diploma. En ik heb het dan niet per se over niet-gediplomeerden die 'dommer' zijn, maar (ook) over bepaalde 'finesses' waarover men vaker beschikt als men het middelbaar volledig afgerond heeft.
En welke zijn die 'finesses' dan? Het secundair onderwijs is zo een enorme vergaarbak van allerlei soorten profielen met verschillende achtergronden en kennisniveaus dat je volgens mij geen garantielabel kan plakken op die hoop sukkelaars die wel een secundair diploma hebben maar waarmee het dan ook allemaal is gezegd.
Hielcom schreefCOLONKortom: de selectieprocedure is sowieso al een momentopname (onvermijdelijk natuurlijk) waarin niet alles gemeten kan worden, waardoor het wellicht aangewezen is om de toegangsvereisten toch (minstens) op het huidig niveau te houden.
Er wordt op geen enkel ogenblik gepleit voor het verlagen van de toegangsvereisten. Als men toegang tot de opleiding wil, zal men - daar ga ik toch van uit - nog altijd aan de huidige, vooropgestelde criteria moeten voldoen.
Hielcom schreefCOLONDan heb je inderdaad waarschijnlijk nog de bijkomende last van selectieprocedures voor meer kandidaten die dan toch niet (direct) kunnen starten in de politieschool; da's eigenlijk investeren in personen die in het beste geval pas jaren later iets kunnen betekenen voor het politie-apparaat.
Ik weet niet of het er zo enorm veel zullen zijn. Ik ga er wel van uit dat de kost een stuk lager zal liggen dan al die kandidaten die proef na proef afleggen om uiteindelijk door de selectiecommissie te worden afgeslacht.
Hielcom schreefCOLONTen andere: de mogelijkheid is er nu al om bij de politie te gaan zonder over een middelbaar diploma te beschikken, namelijk als agent. Wie dan inspecteur wil worden heeft die mogelijkheid. Ik zie dus nog steeds niet het voordeel in van de lat voor het basiskader te verlagen.
Ja, dus dat over die lat is al aan bod gekomen. Somers wil het warm water opnieuw uitvinden en dan volstaan bestaande alternatieven natuurlijk niet. Een voorstel is echter daarom niet per definitie slecht, natuurlijk. Als het emancipatie en perspectief kan bewerkstelligen, waarom dan niet? Uiteraard zonder de lat te verlagen, daar ben ik volledig mee akkoord (en daar mangelt het vaak bij dergelijke voorstellen). Wat maakt het uiteindelijk uit of iemand eerst A aflegt en dan B of omgekeerd? Zolang hij maar A en B succesvol heeft afgelegd vooraleer hij aan C begint. Het zullen misschien nog de trouwste werknemers worden ook. En dan is het zeker de investering waard.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door VRS »

En welke zijn die 'finesses' dan? Het secundair onderwijs is zo een enorme vergaarbak van allerlei soorten profielen met verschillende achtergronden en kennisniveaus dat je volgens mij geen garantielabel kan plakken op die hoop sukkelaars die wel een secundair diploma hebben maar waarmee het dan ook allemaal is gezegd.
Van die 'finesses' voor de vuist weg opnoemen is moeilijk, maar wat ik persoonlijk heb kunnen vaststellen als meerwaarde van onderwijs is het feit dat middelbaar en hoger onderwijs ervoor (kunnen!) zorgen dat personen een bredere kijk op de wereld/de maatschappij/het leven en een genuanceerdere manier van denken hebben. Handig voor ieder mens, maar 't lijkt wel iets essentieel voor politiemensen. Uiteraard is dit al een uitspraak waarover gediscussieerd kan worden want enorm veel hangt af van vooral het karakter en de ingesteldheid van een persoon; ik ben de eerste om dat erbij te zeggen omdat ik dat door eigen ervaringen ook genoeg heb kunnen vaststellen. (Persoonlijk vind ik dat onderwijs mij wel heeft kunnen verbeteren.) Je hebt er genoeg die 'zelfs' na universitaire studies incompetent of bekrompen blijven, terwijl veel lagergeschoolden capabeler zijn. Effectief: een diploma is zeker niet zaligmakend. Niettemin blijf ik erbij dat onderwijs effectief voor meerwaarde zorgt (het zou er nog aan tekort zijn) en dat moet ook wel erkend worden. Ik heb eerder gezegd dat men zowel op het luik 'diploma' als het luik 'competenties/attitudes' zou moeten focussen.
Er wordt op geen enkel ogenblik gepleit voor het verlagen van de toegangsvereisten. Als men toegang tot de opleiding wil, zal men - daar ga ik toch van uit - nog altijd aan de huidige, vooropgestelde criteria moeten voldoen.
Als ik spreek over het "verlagen van toegangseisen" doel ik voor alle duidelijkheid op de huidige vereiste om over een secundair diploma te beschikken om aan de procedure te beginnen. Een verandering zoals Somers voorstelt aanzie ik daarom als een verlaging van de "toegangseisen" (voor de selectieprocedure).
Ik weet niet of het er zo enorm veel zullen zijn. Ik ga er wel van uit dat de kost een stuk lager zal liggen dan al die kandidaten die proef na proef afleggen om uiteindelijk door de selectiecommissie te worden afgeslacht.
Misschien zijn het er inderdaad niet enorm veel. Maar toch vind ik je redenering wat raar: een selectieprocedure met 'afvalrondes' lijkt me voor het politieberoep logisch en vermoedelijk de beste aanpak, dus de kost ervan is toch onvermijdelijk? En dan nog, die speciale selectie voor niet-gediplomeerden blijft een extra last bovenop de huidige procedure waarvoor DSR zich nu wellicht ferm moet inzetten (als je kijkt naar de financiën van de federale politie en haar overheid is een extra last niet realistisch momenteel). Als het dan nog eens weinig zou opleveren (op korte termijn) zie ik dus de meerwaarde niet in.

Als positieve opmerking: Somers voorstel heeft het voordeel dat men het perspectief op een job als INP als wortel aan een stok kan gebruiken om niet-gediplomeerden toch nog hun middelbaar diploma te doen halen. Ik verwijs echter meteen naar iets anders dat ik eerder zei: op deze manier pak je ook maar een symptoom aan van het scholingsprobleem; het heeft zijn beperkte voordelen, maar misschien lanceert men beter voorstellen die het probleem bij de bron aanpakken. De politie streeft al naar probleemoplossend werken via de GGPZ, de politiek kan dat voorbeeld ook volgen. :mrgreen:
Zoals het voorstel nu is blijft dat toch maar politiek correct doen mijns inziens.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONAls ik spreek over het "verlagen van toegangseisen" doel ik voor alle duidelijkheid op de huidige vereiste om over een secundair diploma te beschikken om aan de procedure te beginnen. Een verandering zoals Somers voorstelt aanzie ik daarom als een verlaging van de "toegangseisen" (voor de selectieprocedure).
Ik lees in de toelatingsvoorwaarden niet per se een onverenigbaarheid. Een laatstejaarsstudent secundair onderwijs heeft ook nog niets in handen. En als een laatstejaarsstudent BSO ongeacht zijn niveau al mag meedoen, waarom dan niet... [Tussen haakjes, hetzelfde heb je nu ook voor met niet-weinig kandidaten die voor de selectiecommissie verschijnen en nog geen rijbewijs hebben].

Bovendien zou het systeem voor de selectiecommissie een beter beeld geven over de kandidaat: zijn studiecapaciteiten, zijn motivatie en al dan niet "bevlieging" wanneer er een pauze tussen delen van de selectieprocedure zit, een pauze waarin de kandidaat zich bijschoolt. Lijkt mij in een moderne HR-beleid niets mis mee.
Hielcom schreefCOLONMisschien zijn het er inderdaad niet enorm veel. Maar toch vind ik je redenering wat raar: een selectieprocedure met 'afvalrondes' lijkt me voor het politieberoep logisch en vermoedelijk de beste aanpak, dus de kost ervan is toch onvermijdelijk? En dan nog, die speciale selectie voor niet-gediplomeerden blijft een extra last bovenop de huidige procedure waarvoor DSR zich nu wellicht ferm moet inzetten (als je kijkt naar de financiën van de federale politie en haar overheid is een extra last niet realistisch momenteel). Als het dan nog eens weinig zou opleveren (op korte termijn) zie ik dus de meerwaarde niet in.
Ja goed maar dan mag het ook even goed onvermijdelijk zijn dat men in die niet-gediplomeerden tijd en energie steekt zonder gegarandeerd positief resultaat :-)
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Kevin_Fox »

Eric schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONAls ik spreek over het "verlagen van toegangseisen" doel ik voor alle duidelijkheid op de huidige vereiste om over een secundair diploma te beschikken om aan de procedure te beginnen. Een verandering zoals Somers voorstelt aanzie ik daarom als een verlaging van de "toegangseisen" (voor de selectieprocedure).
Ik lees in de toelatingsvoorwaarden niet per se een onverenigbaarheid. Een laatstejaarsstudent secundair onderwijs heeft ook nog niets in handen. En als een laatstejaarsstudent BSO ongeacht zijn niveau al mag meedoen, waarom dan niet... [Tussen haakjes, hetzelfde heb je nu ook voor met niet-weinig kandidaten die voor de selectiecommissie verschijnen en nog geen rijbewijs hebben].

Bovendien zou het systeem voor de selectiecommissie een beter beeld geven over de kandidaat: zijn studiecapaciteiten, zijn motivatie en al dan niet "bevlieging" wanneer er een pauze tussen delen van de selectieprocedure zit, een pauze waarin de kandidaat zich bijschoolt. Lijkt mij in een moderne HR-beleid niets mis mee.
Hielcom schreefCOLONMisschien zijn het er inderdaad niet enorm veel. Maar toch vind ik je redenering wat raar: een selectieprocedure met 'afvalrondes' lijkt me voor het politieberoep logisch en vermoedelijk de beste aanpak, dus de kost ervan is toch onvermijdelijk? En dan nog, die speciale selectie voor niet-gediplomeerden blijft een extra last bovenop de huidige procedure waarvoor DSR zich nu wellicht ferm moet inzetten (als je kijkt naar de financiën van de federale politie en haar overheid is een extra last niet realistisch momenteel). Als het dan nog eens weinig zou opleveren (op korte termijn) zie ik dus de meerwaarde niet in.
Ja goed maar dan mag het ook even goed onvermijdelijk zijn dat men in die niet-gediplomeerden tijd en energie steekt zonder gegarandeerd positief resultaat :-)
Ik denk trouwens dat je met zo'n maatregel ook racisme in de hand werkt :| .
autochtonen zonder diploma VS allochtonen zonder diploma.... Maar dit sluit aan bij mijn eerder punt.
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Eric »

Kevin_Fox schreefCOLONIk denk trouwens dat je met zo'n maatregel ook racisme in de hand werkt :| .
autochtonen zonder diploma VS allochtonen zonder diploma.... Maar dit sluit aan bij mijn eerder punt.
Ik vermoed dat het dan wel voor iedereen zal gelden.
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Kevin_Fox »

Eric schreefCOLON
Kevin_Fox schreefCOLONIk denk trouwens dat je met zo'n maatregel ook racisme in de hand werkt :| .
autochtonen zonder diploma VS allochtonen zonder diploma.... Maar dit sluit aan bij mijn eerder punt.
Ik vermoed dat het dan wel voor iedereen zal gelden.
Dan schiet de maatregel zijn doel voorbij :-D
het blijft dus een domme en/of discriminerende maatregel :arrow: afvoeren :!:
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Eric »

Kevin_Fox schreefCOLONDan schiet de maatregel zijn doel voorbij :-D
Hoezo?
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Kevin_Fox »

Eric schreefCOLON
Kevin_Fox schreefCOLONDan schiet de maatregel zijn doel voorbij :-D
Hoezo?

als het diploma dan voor niemand telt is dit niet langer voor enkel minderheidsgroepen...
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Arne_- »

@ Eric: Wat bedoel je dat sommige nog geen rijbewijs hebben bij de commissie?
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Amedee »

Arne_- schreefCOLON@ Eric: Wat bedoel je dat sommige nog geen rijbewijs hebben bij de commissie?
Misschien alvast dit meegeven: "houder zijn van een rijbewijs categorie B (voertuigen met manuele versnellingsbak)" is puntje 9 van de "Algemene deelnemingsvoorwaarden voor de kandidaat-inspecteur van politie" (cfr. selectiereglement). In principe moet iedereen dus een rijbewijs hebben om te kunnen deelnemen. In de praktijk is het wel zo dat sommige kandidaten hun rijbewijs tijdens de proeven nog moeten halen, maar wel al een theoretisch rijbewijs op zak hebben.
Inspecteur van Politie
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Arne_- »

Bij de voorwaarden om deel te nemen staat nergens dat je rijbewijs nodig hebt, dit is pas bij AANVANG opleiding. Ikzelf was 17 toen ik voor de commissie verscheen en had geen rijbewijs toen.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: (Beetje) moeilijker om agent te worden

Bericht door Amedee »

Arne_- schreefCOLONBij de voorwaarden om deel te nemen staat nergens dat je rijbewijs nodig hebt, dit is pas bij AANVANG opleiding. Ikzelf was 17 toen ik voor de commissie verscheen en had geen rijbewijs toen.
Klopt deels, inderdaad. Het staat wel degelijk bij de 'algemene deelnemingsvoorwaarden', maar bij punt 3.b staat inderdaad dat onder andere dat puntje moet worden vervuld bij de aanvang van de basisopleiding.

Mijn excuses voor de verwarring. :wink:
Inspecteur van Politie
BUTTON_POST_REPLY