Boeken met info over de politie

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Boeken met info over de politie

Bericht door Sarah11 »

Dag iedereen,
Ik verwacht mijn uitnodiging voor het gesprek met de commissie en ik heb inmiddels het boekje "Ik word inspecteur" vanbuiten geleerd. Al de info begint wat te vervelen, ik blijf maar herhalen en herhalen..
Dus: nu ben ik 2 andere boeken aan het lezen : De nieuwe politie" van Steven De Smet en "Onder spanning, werken bij de politie" van Joost van der Wegen. De eerste is wat geladen, gaat vaak over inspecteurs (in Nederland) die getraumatiseerd zijn of verongelukt, de tweede is informatief.

Zijn er nog boeken met persoonlijke getuigenissen? Of een website (buiten deze :-D )
Zijn er mensen die deze boeken aan het lezen zijn en er een mening over hebben?
Zijn er nog mensen aan het wachten op hun laatste gesprek?
Ik zoek naar nog meer info, mijn inner-nerd verveeld zich
:greenb:

groeten,
Sarah
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door sledge »

ftp://users.telenet.be/plis/Niets%20is% ... 0lijkt.pdf

en het is verveelt

vervelen is werkwoord
de nerd is derde persoon ( vervelen slaat niet op 'mijn' )
dus stam plus t

leer aub deze simpele regeltjes als je bij de firma wil :cry:
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door DerDritteMann »

Ach Sledge, binnen een paar jaar lezen we pv's in tussentaal opgesteld.

Kan je je het al voorstellen: wy hale et sl8offer uit de ri4 en zien wss de verd8e wechlope.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Lone Ranger »

:lol: :lol:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Beatbouncer
Politie
BerichtenCOLON 100
GeregistreerdCOLON 28 Nov 2012, 00:51

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Beatbouncer »

DerDritteMann schreefCOLONAch Sledge, binnen een paar jaar lezen we pv's in tussentaal opgesteld.

Kan je je het al voorstellen: wy hale et sl8offer uit de ri4 en zien wss de verd8e wechlope.
:lol: :lol: DerDritteMann, deze is zalig !!! :cry: :cry:
DAH BRABANT
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Dimitri »

Beatbouncer schreefCOLON
DerDritteMann schreefCOLONAch Sledge, binnen een paar jaar lezen we pv's in tussentaal opgesteld.

Kan je je het al voorstellen: wy hale et sl8offer uit de ri4 en zien wss de verd8e wechlope.
:lol: :lol: DerDritteMann, deze is zalig !!! :cry: :cry:
Worden pv's stilaan niet overbodig? Dat gevoel krijg ik soms wel als ik zie wat ze er mee doen.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Lone Ranger »

ja idd. We kregen een tijd terug een voordracht van iemand van Parket D'monde, die zich bezig houdt met IFG. Blijkt dat maar 1 % effectief wordt vervolgd ... Daarom dus dat ik jaren aan een stuk dezelfde mensen over de vloer krijg om klacht in te dienen voor bezoekrecht, alimentatie enz. :cry:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Sarah11 »

Dag Sledge,

Jouw link is niet publiek. Kan je eventueel een publieke link naar een dropboxfolder of google drive sturen (zoals de nieuwe generatie dat doet tegenwoordig)?

Alvast heel erg bedankt!
groeten
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door sledge »

Afbeelding
Serrani94
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 09:36

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Serrani94 »

Misschien niet echt over politie inspecteurs, maar hier is er eentje over de speciale eenheden als je interesse zou hebben :)

http://www.standaardboekhandel.be/seo/n ... atie-diane
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Eric »

Ik weet niet wat je studieachtergrond is maar verdiep je anders al eens in de beginselen van het strafrecht, de strafvordering of het verkeersrecht. Niet alleen studieboeken zijn interessant, je kan in de rechtsbibliotheek van een universiteit ook tientallen tijdschriften lezen met interessante besprekingen van vonnissen en arresten over bijvoorbeeld verkeerszaken. Je zal daar zeker méér aan hebben dan al die PR-blabla van ego's van politiecommissarissen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLONIk weet niet wat je studieachtergrond is maar verdiep je anders al eens in de beginselen van het strafrecht, de strafvordering of het verkeersrecht. Niet alleen studieboeken zijn interessant, je kan in de rechtsbibliotheek van een universiteit ook tientallen tijdschriften lezen met interessante besprekingen van vonnissen en arresten over bijvoorbeeld verkeerszaken. Je zal daar zeker méér aan hebben dan al die PR-blabla van ego's van politiecommissarissen.
Ik zie niet in wat bijlezen over beslissingen en interpretaties van de (politie)rechters bijbrengt aan onze job. In ieder arro zijn er sowieso richtlijnen die we dienen te volgen, ongeacht of ze werkbaar zijn of niet en wat er ook beslist wordt bij vonnissen. Bovendien is het onze job om objectief vaststellingen neer te pennen in een proces-verbaal, los van wat er eventueel mee kan gebeuren. Eenmaal je je best gedaan hebt om op een zo objectief mogelijke manier je vaststellingen gedaan te hebben en eventueel wat eerstelijns bijkomende onderzoeken, stuur je het pv op naar het parket. Vanaf daar houdt het dan ook op. Scheiding der machten of zo noemt men dat.

Voor het kennen van het strafrecht gaat het soms in bepaalde gevallen zo, dat het strafwetboek op een geheel eigen wijze geïnterpreteerd wordt door het LIK/parket dat je maar gewoon handelt zoals men tegen jouw zegt. Best gen vragen bij stellen en gewoon doen. En als je alles dan nog verkeerd zou kwalificeren, kan het parket er dan nog eens voor kiezen om alles compleet te herkwalificeren. Strafrecht zou ik persoonlijk dus nooit op voorhand op mijn eentje uitpluizen.

En in principe zou iedere wegebruiker op de hoogte moeten zijn van de wegcode he :wink: .
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Eric »

Het gaat erover dat die jongedame wat aan haar ontwikkeling wil werken (sommige mensen vinden dat nu eenmaal belangrijker dan het hersenloze "geen vragen stellen en gewoon doen") en dat verdient m.i. alle respect en stimulans. Ik denk dat het ook geen superveel kwaad kan voor het werk van een politieman om al eens wat meer te weten over de bredere juridische achtergrond of zelfs de actualiteit. Ik heb hier alvast nog geen enkele getuigenis gelezen van iemand die door de selectiecommissie werd weggestuurd omdat hij of zij te slim was of te veel wist, integendeel zelfs. Uw opmerking over de wegcode kan ik trouwens niet goed plaatsen. (kwalitatief belabberde) wetgeving biedt onmogelijk op alles een antwoord, rechtspraak en rechtsleer zijn absoluut noodzakelijke aanvullingen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Boeken met info over de politie

Bericht door Dimitri »

De dame in kwestie vroeg ook naar getuigenissen. Ik zeg enkel maar hoe het er meestal aan toegaat. Bovendien is het ook onze taak niet om aan een slachtoffer/dader uit te leggen wat de rechtspraak over een bepaalde kwestie zegt. Dat is ook naar mijn mening geen goed idee om daar over uit te weiden. Alles wat je zegt over zo een dingen kan en zal ook tegen je gebruikt worden. Het simpelste voorbeeld wat altijd voorkomt is tijdens een verkeersongeval waar de betrokken partijen steeds komen hengelen naar je mening over wie wel of niet gelijk heeft en over wat er gaat gebeuren. Het is niet aan ons om te bestempelen wie wel of niet gelijk heeft en het is de rechter die beslist wat de verder afhandeling zal zijn en is het dus zeker niet aan een inspecteur om te vertellen wat de rechtspraak in het verleden heeft gezegd. Het zou niet de eerste keer zijn dat een burger dan achteraf zegt: Ja maar meneer den agent heeft gezegd dat...

Dat heeft dus zeker niks te maken met geen vragen stellen, gewoon doen.

Neen, wij zijn uitvoerende macht, geen rechterlijke macht. Als iemand dat interessant vindt, moet je dat zeker maar eens gaan lezen maar het behoort al zeker niet tot de kennis die echt kan bijdragen tot de selectiecommissie.

Ik blijf er dus bij, als je al je voorstellen leest en denkt daarmee een betere voorbereiding te hebben voor de job, dan is dit zeker niet zo en dat is wat ik maar wou zeggen. Ik wil zeker niemand tegenhouden om bij te studeren. Maar zoals jij het voorstelt klinkt het alsof het een belangrijke aanvulling is.
BUTTON_POST_REPLY