Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

nielsvl schreefCOLONNu spreken we wel alweer over defectief materiaal
Elk type van materiaal kan op elk moment een defect vertonen, zodus ook bij vuurwapens, zelfs wanneer u wapen in een holster zit kan deze een defect hebben waarvan je niet bewust van zijt, al is de Glock 17/19 wel 1 van de betrouwbaarste handvuurwapens die men kan hebben, we hebben het hier nog altijd over bewegende onderdelen...

Voor de mensen die het interesseren je moet eens de Dvd's van Magpul Dynamics aanschaffen, interessant zijn die van de Tactical Handgun, kunde veel uit leren :wink:
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

69_Shorty_69 schreefCOLONIk heb nooit gezegd dat ze er onverantwoord mee omspringen, maar mensen worden nonchalanter wanneer ze niet werken, dit is voor een groot deel onbewust, zoals ik al zei als mensen aan het werk zijn zijn ze in een soort van focus mode wanneer men niet aan het werk is wordt men over het algemeen relaxter (just human nature, heeft gewoon te maken met instinct) en slaat niet enkel op politiepersoneel hoor.

Waarom denkt ge dat de meeste ongevallen (en dan heb ik het in de meeste zin van algemeenheid van ongevallen) thuis gebeuren denkt ge?

Daar kan 'k u wel enigzinds in volgen maar ge gaat er toch van uit dat politiemensen een strikte opleiding hebben gehad en daar ten alle tijde die verantwoordelijkheid in nemen/dragen als een attitude.
Ge zult natuurlijk altijd mensen hebben die er lichtzinnig mee omspringen, maar is dat dan niet de minderheid?
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

Kevin_Fox schreefCOLON
Daar kan 'k u wel enigzinds in volgen maar ge gaat er toch van uit dat politiemensen een strikte opleiding hebben gehad.
Daar zeg je het GEHAD, het gebruik en kennis van wapens zou een constant gegeven moeten zijn en niet zomaar een heropfrissingske om de paar maanden/jaren.

het welgekende motto is hier van toepassing:
Amateurs Practice Until They Get It Right; Professionals Practice Until They Can’t Get It Wrong.

Maarja hier is nagenoeg niet genoeg budget voor, juist hetzelfde als met de rijopleidingen (maar hier is men momenteel wel iets aan het probleem aan het doen)

Dit geldt niet enkel voor militairen maar ook zeker ook voor LE personnel.
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

69_Shorty_69 schreefCOLON
Kevin_Fox schreefCOLON
Daar kan 'k u wel enigzinds in volgen maar ge gaat er toch van uit dat politiemensen een strikte opleiding hebben gehad.
Daar zeg je het GEHAD, het gebruik en kennis van wapens zou een constant gegeven moeten zijn en niet zomaar een heropfrissingske om de paar maanden/jaren.

het welgekende motto is hier van toepassing:
Amateurs Practice Until They Get It Right; Professionals Practice Until They Can’t Get It Wrong.

Maarja hier is nagenoeg niet genoeg budget voor, juist hetzelfde als met de rijopleidingen (maar hier is men momenteel wel iets aan het probleem aan het doen)

Dit geldt niet enkel voor militairen maar ook zeker ook voor LE personnel.

Nja, dat is ook wel waar denk 'k
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door nielsvl »

69_Shorty_69 schreefCOLON Elk type van materiaal kan op elk moment een defect vertonen, zodus ook bij vuurwapens, zelfs wanneer u wapen in een holster zit kan deze een defect hebben waarvan je niet bewust van zijt, al is de Glock 17/19 wel 1 van de betrouwbaarste handvuurwapens die men kan hebben, we hebben het hier nog altijd over bewegende onderdelen...
Het is nog steeds niet omdat een wapen defect is dat het uit zichzelf gaat afvuren, vandaar de extra veiligheden.

Vuurwapens die als dienstwapen gebruikt worden kunnen echt wel tegen slag en stoot, niet zoals een sportwapen met een trekkerdruk van 400 gram en alle veiligheden eruit gehaald.

Zoals Robby zegt, er wordt een vertrouwensprobleem gecreëerd waar eigenlijk geen probleem mag zijn. Als men verwacht dat je in stresssituaties met uw vuurwapens kan omgaan, zou dit ook in situaties daarbuiten moeten kunnen.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Eric »

Robby schreefCOLON'k Vind het ook zeer kort door de bocht dat in gelijkaardige discussies steeds vergeten wordt dat men mensen buiten stuurt met een wapen aan hun zijde, zonder dat er een haan naar kraait, maar eens ze hun shift beëindigen, dan opeens gaan die mensen onverantwoord met hun wapen om gaan.

Zeer kortzichtig in mijn ogen ...
Dat lijkt mij net zeer terecht. Een politieman wordt weliswaar getraind om met stresserende situaties binnen de werkcontext om te gaan maar dat zegt helemaal niets over hoe die persoon gaat reageren de dag dat hij thuis zijn partner met een ander betrapt. Het zou niet de eerste zijn die binnen een gestructureerd werkkader zeer goed functioneert maar binnen de puinhoop die zijn privé-leven is, opeens doordraait. Hoeveel nabestaanden van mensen die zelfdoding pleegden, kregen niet nadien van werkgever of collega's te horen dat niemand het zag aankomen omdat hij/zij op het werk toch zo goed functioneerde? En dan zwijgen we nog over die politiemensen die niet eens op het werk de stress kunnen doorstaan...
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

Eric schreefCOLON
Robby schreefCOLON'k Vind het ook zeer kort door de bocht dat in gelijkaardige discussies steeds vergeten wordt dat men mensen buiten stuurt met een wapen aan hun zijde, zonder dat er een haan naar kraait, maar eens ze hun shift beëindigen, dan opeens gaan die mensen onverantwoord met hun wapen om gaan.

Zeer kortzichtig in mijn ogen ...
Dat lijkt mij net zeer terecht. Een politieman wordt weliswaar getraind om met stresserende situaties binnen de werkcontext om te gaan maar dat zegt helemaal niets over hoe die persoon gaat reageren de dag dat hij thuis zijn partner met een ander betrapt. Het zou niet de eerste zijn die binnen een gestructureerd werkkader zeer goed functioneert maar binnen de puinhoop die zijn privé-leven is, opeens doordraait. Hoeveel nabestaanden van mensen die zelfdoding pleegden, kregen niet nadien van werkgever of collega's te horen dat niemand het zag aankomen omdat hij/zij op het werk toch zo goed functioneerde? En dan zwijgen we nog over die politiemensen die niet eens op het werk de stress kunnen doorstaan...

Mja als men dan echt een gezinsdrama wil aanrichten kan men dit toch ook met een sportwapen? of het dienstwapen stiekem naar huis meenemen nee?
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door nielsvl »

Of een mes, een slagvoorwerp, een auto, slaappillen en krantenpapier,...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Robby »

69_Shorty_69 schreefCOLONWaarom denkt ge dat de meeste ongevallen (en dan heb ik het in de meeste zin van algemeenheid van ongevallen) thuis gebeuren denkt ge?
Omdat je je thuis vaak moet behelpen met materiaal dat niet correct is voor een bepaald werkje bv.
Daarnaast worden thuis dingen zelf gedaan waar je op je werk niet aan zou beginnen.
Op mijn werk ga ik nooit een muurtje neerleggen, gordijnen ophangen, de haag scheren, een boom omhakken, verven, ...
Allemaal dingen waar ik dus een ongeval mee kan hebben ...
Daarnaast, zoals gezegd, heeft niet iedereen het correcte materiaal. Een ladder die net iets te kort is. Een zaag die niet perfect scherp is. Een hamer die zijn beste tijd heeft gehad. Geen helm, geen oorbescherming, geen bril, ...

Daarom dus...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Robby »

69_Shorty_69 schreefCOLONDaar zeg je het GEHAD, het gebruik en kennis van wapens zou een constant gegeven moeten zijn en niet zomaar een heropfrissingske om de paar maanden/jaren.
6x per jaar moet iedere politieman/vrouw gaan schieten.
Dat zou meer kunnen, dat klopt, maar weinig is dat toch niet.
Maarja hier is nagenoeg niet genoeg budget voor, juist hetzelfde als met de rijopleidingen (maar hier is men momenteel wel iets aan het probleem aan het doen)
Tja, ze MOETEN die trainingen doen. Budget of niet.
En wat zijn ze momenteel aan 't doen aan de rijopleidingen, volgens jou?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Dimitri »

Zelf heb ik nog niet op een private schietstand met niet-politiemensen gestaan, maar van collega's die dat wel doen hoor ik toch vaak dat zeer veel burgers heel goed kunnen schieten, maar dat het op gebied van veiligheidsmaatregelen soms huilen met de pet op is. Tja...

Zelf ben ik niet de beste schutter maar ik ken mijn veiligheidsmaatregelen en kan de haperingen op een correcte wijze oplossen.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door vdv »

ik kom wel op privé schietstanden, en ja ze schieten kleinere groepjes, statisch op steeds dezelfde afstand, met een sportwapen met lage trekkerdruk, met regelbare keep, op dezelfde schijf... Niet iets waar wij op moeten trainen.
Qua veiligheid heb ik er toch nog niet veel fouten gezien, of niet meer dan bij ons.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door nielsvl »

Is het niet logisch dat wanneer je als burger soms 52x (of zelf meer) per jaar gaat schieten, je qua score beter schiet dan iemand die 6x gaat omdat hij verplicht is? Daar verschiet ik niet van, en lig ik eigenlijk ook niet wakker van... 2 totaal verschillende doelen die niet echt te vergelijken vallen.

Qua onveiligheid heb ik nog niet echt iets speciaals gezien, hoewel je op elke schietstand wel de gaten in de vloer/muur/plafond ziet van de accidental discharges...

Wat wel soms opvalt is dat sommigen niet verder kijken dan hun kaart hangt. Geen rekening houden met wat er achter zit en bijgevolg als ze schuin op de kaart schieten, telkens in de muur zitten...
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

Robby schreefCOLON
69_Shorty_69 schreefCOLONDaar zeg je het GEHAD, het gebruik en kennis van wapens zou een constant gegeven moeten zijn en niet zomaar een heropfrissingske om de paar maanden/jaren.
6x per jaar moet iedere politieman/vrouw gaan schieten.
Dat zou meer kunnen, dat klopt, maar weinig is dat toch niet.
Maarja hier is nagenoeg niet genoeg budget voor, juist hetzelfde als met de rijopleidingen (maar hier is men momenteel wel iets aan het probleem aan het doen)
Tja, ze MOETEN die trainingen doen. Budget of niet.
En wat zijn ze momenteel aan 't doen aan de rijopleidingen, volgens jou?
6X per jaar is statistisch gezien dus 1x om de twee maanden, dat is redelijk weinig hoor als je een wapen nodig hebt voor u beroep... het opereren met een wapen (of het verhelpen van problemen) moet een automatisme zijn waar je zonder enig nadenken moet kunnen manipuleren zonder anderen in gevaar te brengen.

Zoals aangehaald Magpul Dynamics Art of the Tactical Handgun, veel van bijgeleerd. En moest je privé niet in het bezit zijn van een echt model kan je desnoods nog een airsoft model aankopen en desnoods dummy 9mm rounds om bijvoorbeeld stovepipes en dergelijke weg te werken...
Ge kunt het ook met een alarmpistool pistool proberen, maar gebruik dan spend shells of ontdoe ze tenminste van kruit en verwijder de primer, als ge da niet doet en het gaat af dan zen de buren zeker wakker en/of ge zijt zo doof als ne pot...

Wat ze hebben gezegd dat ze iets gingen doen dan die rijopleidingen is hetgeen ik opgevangen heb in de media vorig jaar, maar klaarblijkelijk is dit zoals bij veel dingen in België weer een lege doos geworden.
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Dimitri »

Het kan misschien meer maar het is dan ook aan de wapenmonitoren om de verkregen tijd zo goed mogelijk te vullen. IMO is dit dan nog steeds hameren op de manipulaties en iets minder op het schieten. JE manipuleert je wapen sowieso al bij begin en einde dienst. Dus dat is quasi dagelijks. Die 6x is voor mij althans meer dan genoeg om die manipulaties er fris te laten inzitten. Om tot betere resultaten te komen op de schietschijf daarentegen...
BUTTON_POST_REPLY