Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

Weer wordt maar eens duidelijk hoe gevaarlijk de job wel niet kan zijn!
En dan mag een politie-inspecteur geen dienstwapen mee naar huis nemen?
Ik heb zelf nog geen ervaring als politie-inspecteur maar komen onderstaande situaties regelmatig voor? Zoja moet de discussie rond dienstwapens dan niet eens grondig herbekeken worden?





http://www.standaard.be/cnt/dmf20140413 ... 1481237582
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door DerDritteMann »

En wat ga je dan doen met je wapen 24/24? Zie je niet een beetje te veel naar politiefeuilletons? Ga jij thuis constant met een schouderholster rondlopen, bij de deur opendoen, tijdens de seks, als je in de hof met je zoontje in je zwembroek in het plonsbadje aan het dollen bent? Bij het winkelen, bij het naar de cinema gaan, bij het zonnen op Sint-Anneke?

Ik denk het niet. Alles wel een beetje relativeren. Ik denk dat dit uitzonderlijke situaties betreffen en men moet niet te veel regels opstellen voor uitzonderlijke situaties.
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

DerDritteMann schreefCOLONEn wat ga je dan doen met je wapen 24/24? Zie je niet een beetje te veel naar politiefeuilletons? Ga jij thuis constant met een schouderholster rondlopen, bij de deur opendoen, tijdens de seks, als je in de hof met je zoontje in je zwembroek in het plonsbadje aan het dollen bent? Bij het winkelen, bij het naar de cinema gaan, bij het zonnen op Sint-Anneke?

Ik denk het niet. Alles wel een beetje relativeren. Ik denk dat dit uitzonderlijke situaties betreffen en men moet niet te veel regels opstellen voor uitzonderlijke situaties.

Ik kijk helemaal niet teveel naar politiefeuilletons.
Je hoeft niet zo offensief te zijn, ik vroeg het me enkel maar af.
criminaliteit stopt niet met werken na 17u.
Ik stel gewoon maar vast dat in bovenstaand geval de man zichzelf gewoon niet kon verdedigen (althans niet met een dienstwapen).
Denken dat dit uitzonderlijke situaties zijn lijkt me gevaarlijk en daarom ben ik het niet per definitie met u oneens maar leerkrachten(politie-inspecteur) hebben me wel al gezegd dat geweld tegen politiemensen toch toeneemt.
Trouwens François Kind die jarenlang één van de top speurders van de FGP A'pen was heeft mij in een interview toch ook wel gezegd dat dit een slechte zaak was, hij is wel van de "oude" garde maar toch, en ik denk niet dat meneer Kind teveel feuilletons heeft gezien.
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door vdv »

Het verbod om dienstwapens mee te nemen naar huis komt van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Dewael. Wij kunnen nog zoveel pro of contra discussies voeren, het zal niets veranderen.

Er bestaat wel de mogelijkheid om bij concrete bedreigingen toch toestemming te krijgen van de korpschef.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

Dat verbod is er uiteindelijk ook gekomen na opeenstapeling van incidenten (zie: gezinsdrama's/zelfmoorden en pogingen). De kans op een gezinsdrama tegenwoordig is groter bij politiepersoneel (en niet enkel bij politiepersoneel, maar haal dit aan omdat dit een politieforum is) dan de kans op een moordpoging op een politieagent buiten de uren, in de jaren 70/80/90 lag dit helemaal anders maar de samenleving is er alleen maar jachtiger op geworden en oefent meer stress uit op mensen.

Er komen nog allerhande problemen opduiken trouwens:
Wat als het dienstwapen gestolen wordt?
Wat als je kinderen er op een onbewaakt moment mee spelen?
Wat als het ding bij manipulatie om allerhande redenen per ongeluk afgaat en je raakt iemand van je familieleden, de meeste ongevallen gebeuren namelijk bij het onderhoud,(her)laden, holsteren en ontholsteren van je vuurwapen.

Als burger moet je je vuurwapens in een kluis bewaren om 1 van deze redenen.

Heb door de sport die ik beoefen al gesprekken gehad met politiepersoneel en ben er vrij zeker van dat het hier ook al is aangehaald dat er desondanks mensen worden opgeleid om een vuurwapen te hanteren er nog altijd actief politiepersoneel rondloopt die beter een model uit de Fun of den Dreamland zouden moeten krijgen, niet enkel voor hun eigen veiligheid maar ook voor die van burgers EN collega's.
Doet me trouwens denken aan dat filmpke met die politie-inspecteur bij die grote amnestie wapeninzamelactie waar iemand een vuurwapen binnenbracht en de diender het begon te manipuleren en het per ongeluk afging... waar hij zei dat hij gevraagd had of het wapen ongeladen was => FOUT de verificatie van een ongeladen wapen doe je steeds zelf in persoon en dan nog geldt de regel, een wapen is altijd geladen zelfs als het ongeladen is...
Laatst gewijzigd door 1 op 69_Shorty_69, in totaal 14 keer gewijzigd.
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

vdv schreefCOLONHet verbod om dienstwapens mee te nemen naar huis komt van toenmalig minister van Binnenlandse Zaken Dewael. Wij kunnen nog zoveel pro of contra discussies voeren, het zal niets veranderen.

Er bestaat wel de mogelijkheid om bij concrete bedreigingen toch toestemming te krijgen van de korpschef.

Ahhzo, dankje dit is een antwoord op mijn vraag ;-) zeer bedankt!
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

69_Shorty_69 schreefCOLONDat verbod is er uiteindelijk ook gekomen na opeenstapeling van incidenten (zie: gezinsdrama's/zelfmoorden en pogingen). De kans op een gezinsdrama tegenwoordig is groter bij politiepersoneel (en niet enkel bij politiepersoneel, maar haal dit aan omdat dit een politieforum is) dan de kans op een moordpoging op een politieagent buiten de uren, in de jaren 70/80/90 lag dit helemaal anders maar de samenleving is er alleen maar jachtiger op geworden en oefent meer stress uit op mensen.

Er komen nog allerhande problemen opduiken trouwens:
Wat als het dienstwapen gestolen wordt?
Wat als je kinderen er op een onbewaakt moment mee spelen?
Wat als het ding bij manipulatie om allerhande redenen per ongeluk afgaat en je raakt iemand van je familieleden, de meeste ongevallen gebeuren namelijk bij het onderhoud,(her)laden, holsteren en ontholsteren van je vuurwapen.

Als burger moet je je vuurwapens in een kluis bewaren om 1 van deze redenen.

Heb door de sport die ik beoefen al gesprekken gehad met politiepersoneel en ben er vrij zeker van dat het hier ook al is aangehaald dat er desondanks mensen worden opgeleid om een vuurwapen te hanteren er nog altijd actief politiepersoneel rondloopt die beter een model uit de Fun of den Dreamland zouden moeten krijgen, niet enkel voor hun eigen veiligheid maar ook voor die van burgers EN collega's.
Doet me trouwens denken aan dat filmpke met die politie-inspecteur bij die grote amnestie wapeninzamelactie waar iemand een vuurwapen binnenbracht en de diender het begon te manipuleren en het per ongeluk afging... waar hij zei dat hij gevraagd had of het wapen ongeladen was => FOUT de verificatie van een ongeladen wapen doe je steeds zelf in persoon en dan nog geldt de regel, een wapen is altijd geladen zelfs als het ongeladen is...

Uhu, ik zeg 't ik ben nog geen politie-inspecteur, en met wapens heb ik helemaal geen ervaring. Dus wat je hier aanhaalt van 't per ongelijk afgaan bij 't manipuleren wist ik helemaal niet(vandaar ook mijn vraag).
Zelf sta ik er een beetje met gemengde gevoelens en een zekere voorzichtigheid tegenover, enerzijds omdat ik de politionele ervaring niet heb, anderzijds vind ik 't wel goed dat bij bedreigingen uitzonderingen mogelijk zijn, maar je moet natuurlijk wel weten dat er een dreiging is jegens je persoon :)
allezinds bedankt voor de informatie!
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ben ook geen politie-inspecteur hoor, maar het dragen van vuurwapens neemt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en uiteraard risico's.
Het is ook zo dat mensen buiten hun dienst ook (onbewust) nonchalanter met hun wapen omspringen, mensen zijn als ze aan het werken zijn in "op zijn hoede" modus, dat is niet enkel bij politiepersoneel zo, mensen die niet aan het werken zijn, zijn op dat moment in een soort "relax modus"... daardoor nonchalanter...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door nielsvl »

69_Shorty_69 schreefCOLONBen ook geen politie-inspecteur hoor, maar het dragen van vuurwapens neemt een grote verantwoordelijkheid met zich mee en uiteraard risico's.
Het is ook zo dat mensen buiten hun dienst ook (onbewust) nonchalanter met hun wapen omspringen, mensen zijn als ze aan het werken zijn in "op zijn hoede" modus, dat is niet enkel bij politiepersoneel zo, mensen die niet aan het werken zijn, zijn op dat moment in een soort "relax modus"... daardoor nonchalanter...
Niet mee eens... Wapen uit de kluis is kamer checken, droogvuren en dan kun je doen wat je wil, je mag nog zo nonchalant zijn, het ergste dat kan gebeuren is uw huid ergens tussenklemmen of het op uw teentjes laten vallen.

Een doorgeladen wapen gaat niet uit zichzelf vuren met de vinger weg van de trekker of geholsterd.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

nielsvl, er zijn uitzonderingen (veelal ook degenen met een monitor achtergrond en/of sportschutter achtergrond), maar spijtig genoeg is het zo.
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

nielsvl schreefCOLON
Een doorgeladen wapen gaat niet uit zichzelf vuren met de vinger weg van de trekker of geholsterd.
Ooh jawel, overlaatst nog zo'n filmpje gezien, wapen doorladen en door er even mee te schudden ging ie elke keer af.... (of stel je voor dat je moet achtervolgen en door het lopen gaat het ineens af) we spreken dan wel over slecht onderhoud of een defect maar dus mogelijk...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door nielsvl »

Nu spreken we wel alweer over defectief materiaal, dat kan je niet meerekenen in mijn ogen... Meeste dingen hebben ook nog extra veiligheden ingebouwd (hoewel sommige er voor de politie uitgehaald moeten worden) zoals een slagpinveiligheid waardoor je slagpin niet tot aan de primer geraakt als de trekker niet quasi volledig ingedrukt is.

Het gaat erom dat je met een minimum aan discipline (en gezond verstand) al deze incidenten kan vermijden.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Robby »

'k Vind het ook zeer kort door de bocht dat in gelijkaardige discussies steeds vergeten wordt dat men mensen buiten stuurt met een wapen aan hun zijde, zonder dat er een haan naar kraait, maar eens ze hun shift beëindigen, dan opeens gaan die mensen onverantwoord met hun wapen om gaan.

Zeer kortzichtig in mijn ogen ...
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door Kevin_Fox »

Robby schreefCOLON'k Vind het ook zeer kort door de bocht dat in gelijkaardige discussies steeds vergeten wordt dat men mensen buiten stuurt met een wapen aan hun zijde, zonder dat er een haan naar kraait, maar eens ze hun shift beëindigen, dan opeens gaan die mensen onverantwoord met hun wapen om gaan.

Zeer kortzichtig in mijn ogen ...
voila, daar ben ik 't dus echt volledig mee eens...
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Moordpoging op politieagent in Henegouwen - De Standaard

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ik heb nooit gezegd dat ze er onverantwoord mee omspringen, maar mensen worden nonchalanter wanneer ze niet werken, dit is voor een groot deel onbewust, zoals ik al zei als mensen aan het werk zijn zijn ze in een soort van focus mode wanneer men niet aan het werk is wordt men over het algemeen relaxter (just human nature, heeft gewoon te maken met instinct) en slaat niet enkel op politiepersoneel hoor.

Waarom denkt ge dat de meeste ongevallen (en dan heb ik het in de meeste zin van algemeenheid van ongevallen) thuis gebeuren denkt ge?
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
BUTTON_POST_REPLY