Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Addajajatu
__________________________
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2015, 11:27

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Addajajatu »

Eric schreefCOLON
Jens schreefCOLONIk link een volledig gele uitrusting niet aan de politie, wel tot wegeniswerkers, vuilnisophalers, depannagediensten, etc
Ja maar dat is ook omdat je NU de vergelijking maakt met je huidig denkbeeld. Na enige tijd zal het geel zo een gewoonte worden dat je het wél zal linken met ook de politie.
Dat is het hem nu juist volgens mij.

Als je op geregelde basis nieuwe kleuren introduceert in het politie-uniform die ook al bestaan in andersoortige 'uniformen', dan groeit de verwarring bij de burger net omdat het unieke karakter van het politie-uniform vervaagt. In tegenstelling tot het typische politieblauw dragen dapannage-, vuilnisophaal-, takelpersoneel enz. ook vaak dezelfde gele kleuren.
Geslaagd voor selectieproeven INP.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Amedee »

Addajajatu schreefCOLON
Eric schreefCOLON
Jens schreefCOLONIk link een volledig gele uitrusting niet aan de politie, wel tot wegeniswerkers, vuilnisophalers, depannagediensten, etc
Ja maar dat is ook omdat je NU de vergelijking maakt met je huidig denkbeeld. Na enige tijd zal het geel zo een gewoonte worden dat je het wél zal linken met ook de politie.
Dat is het hem nu juist volgens mij.

Als je op geregelde basis nieuwe kleuren introduceert in het politie-uniform die ook al bestaan in andersoortige 'uniformen', dan groeit de verwarring bij de burger net omdat het unieke karakter van het politie-uniform vervaagt. In tegenstelling tot het typische politieblauw dragen dapannage-, vuilnisophaal-, takelpersoneel enz. ook vaak dezelfde gele kleuren.
Ik ben volledig akkoord met Addajajatu! Het is, imo, een verkeerde beleidskeuze geweest om de lokale korpsen de vrijheid te geven om dergelijke beslissingen zelf te nemen, ook al moet nieuwe kledij voor de uniformcommissie komen. Blijkbaar vinden ze bij de commissie die (grote) verschillen allemaal geen probleem :roll:
Lokale autonomie: akkoord; maar de "geïntegreerde" politie is op dat vlak wel een stuk aan het vervagen. Dan spreek ik nog niet eens over de oranje, lichtblauwe en donkerblauwe bumpers in verschillende korpsen....

@ Eric: Een politieambtenaar zou mijns inziens niet mógen lijken op een andere type ambtenaar/arbeider/bediende. Vroeg of laat levert dit problemen op bij de herkenbaarheid voor de bevolking (een voorwaarde voor bv. het geven van bevelen in het verkeer).
Laatst gewijzigd door 1 op Amedee, in totaal 1 keer gewijzigd.
Inspecteur van Politie
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Inderdaad. Uiteindelijk kan men aan alles wennen natuurlijk, maar het zou toch beter zijn om dichter bij de huidige uniformstijl (qua uitzicht, logo's, lettertypes en kleuren) te blijven. Zoals Amedee zegt: de politie moet nog altijd onderscheiden kunnen worden van AL die andere fluodragers.

Lijkt me trouwens ook raar om te gaan voor zo'n fluogeel pak, maar het niet te voorzien van dezelfde reflecterende strepen (klasse 3 of zo?) en kenmerken zoals op de motorkledij; 't is zo nog een variant binnen eenzelfde korps. Dan heb je nog de varianten van de andere korpsen die fluogeel gekozen hebben, met daarnaast nog de meerderheid van de politie die in fluo-oranje rondloopt. En dat fluo ook nog eens naast AL die andere uniformstukken die we dragen.

Het zou beter zijn om dan (vanuit die uniformcommissie) meteen te beslissen alles van fluo te laten veranderen naar één kleur, zoals bv. het geel nu, en meteen maatregelen te nemen om gans het uniform na al die initiatieven weer 'uniform' te maken. Maar geld, tijd en personeel zal wel weer het probleem zijn zeker?... :roll:

Nu er zo overgeschakeld wordt op fluogeel vraag ik me ook af wat de toekomst zal zijn voor de fluobumpers? Fluogeel op (witte) voertuigen met de lokale/federale striping (die waarschijnlijk in een of andere vorm zal moeten blijven) zal er wellicht niet uitzien, maar fluo-oranje bumpers komen dan weer niet overeen met de uniformstukken... Men zou dan al moeten een nieuwe striping ontwikkelen die zowel zichtbaar is en de lokale en federale stijl bevat...
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Bart V »

Ik hoop gewoon dat het fluogeel een (tijdelijke) lokale verschijning in Antwerpen blijft en de rest het op oranje houdt.

Wat betreft het wennen Eric, ik heb nog nergens enige berichtgeving gezien die de burger in kennis stelt van het 'nieuwe geel'. Mocht ik niet op politieforum zitten, ik had er nooit van geweten... We leven/werken 'nu' en iedereen associeert de politie nu eenmaal met oranje. Met die gele kleur gaan we gewoon op in de massa van de gratis gele hesjes.
PZ Gent
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLON
Robby schreefCOLONDat zijn 2 mensen van het team dat ter plaatse komt bij ongevallen met zwaar gekwetsten of doden.
Zij doen de technische vaststellingen van het ongeval, met precisiemeetmateriaal.
Wanneer zij dus ter plaatse komen, lopen er al verschillende herkenbare politiemensen rond.
De reden dat ze zo zichtbaar zijn, is juist dat ze steeds maar over de rijbaan lopen.
Exact, volgens mij zijn dit ook de jongens die voordeuren forceren en andere politioneel-technische zaken uitvoeren.
Het eerder vermelde labo is een federale dienst.
Jens schreefCOLONIk link een volledig gele uitrusting niet aan de politie, wel tot wegeniswerkers, vuilnisophalers, depannagediensten, etc
Ja maar dat is ook omdat je NU de vergelijking maakt met je huidig denkbeeld. Na enige tijd zal het geel zo een gewoonte worden dat je het wél zal linken met ook de politie.
(Trouwens, dank u aan de mensen die hun ervaringen met Richa-kledij hebben gedeeld).
Ik weiger het gele uniform te linken met een politieambtenaar zolang er niets nationaal op poten wordt gezet. En dan heb ik het over de communicatie naar de burger toe, zoals Bart in de vorige post al - terecht - aanhaalde, maar ook over het invoeren van dergelijk uniform over het ganse rijk. Pas dan kan je je denkpatroon aanpassen.
Het wordt hoog tijd dat men alle uitspattingen qua uniform eens op een rijtje zet en een eenduidige beslissing neemt over wat nu wel en niet kan qua uniform en kleur van de uniformstukken. Zoniet kaatst de heersende diversiteit van de kledij vroeg of laat in ons gezicht terug. En misschien zal er dan beseft worden waarmee men eigenlijk bezig is/was.
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

In Antwerpen en omstreken is er wel al communicatie naar de burger toe geweest.
Daarnaast maakt Antwerpen bestekken die nationaal gebruikt kunnen worden.
De federale geraakt niet klaar met hun bestekken.
Daarom zal men die van Antwerpen gebruiken.
Meer en meer korpsen tekenen in op het Antwerps bestek.
Feds die niks hebben en Antwerpen die wel iets heeft ... veel kans dus dat men Antwerpen gaat bevragen.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONNu er zo overgeschakeld wordt op fluogeel vraag ik me ook af wat de toekomst zal zijn voor de fluobumpers? Fluogeel op (witte) voertuigen met de lokale/federale striping (die waarschijnlijk in een of andere vorm zal moeten blijven) zal er wellicht niet uitzien, maar fluo-oranje bumpers komen dan weer niet overeen met de uniformstukken... Men zou dan al moeten een nieuwe striping ontwikkelen die zowel zichtbaar is en de lokale en federale stijl bevat...
Sinds wanneer moet er een link zijn tussen de wagens en de uniformstukken? Alsof er nu altijd fluo-oranje politiemensen uit fluro-oranje-bumper-wagens stappen. En anders slaat de burger tilt?

Over die vele verschillende uniformstukken is er nooit enige communicatie naar de burger geweest. En met al die anonieme patrouilles die enkel te herkennen zijn aan een blauw zwaailicht moet de burger ook maar leren omgaan. Dan zal dit ook wel lukken, zeker?
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Bart V »

Eric schreefCOLON En anders slaat de burger tilt? Over die vele verschillende uniformstukken is er nooit enige communicatie naar de burger geweest.
Het punt is net dat fluogeel zowat overal voorkomt. De gratis fluohesjes zijn 99% geel (zelden zie je eens oranje), wegenwerkers, vuilnisophalers, ambulancediensten, motorrijders... Ik wil dan best geloven dat ze een fractie beter zichtbaar zijn, maar ik wil in de eerste plaats herkend worden als zijnde politie.

Dat jij snel van aanpassing bent zal ik maar geloven. Wij echter worden in dat blauwe uniform bij momenten al niet als 'politie' herkend, laat staan als ze ons nu nog bij die grote gele meute gaan droppen.
Eric schreefCOLON En met al die anonieme patrouilles die enkel te herkennen zijn aan een blauw zwaailicht moet de burger ook maar leren omgaan. Dan zal dit ook wel lukken, zeker?
Een blauw zwaailicht niet meer als 'hulpdienst' herkennen? Dan blijf je beter binnen in huis... Of het moet zijn dat men plots beslist om dat blauw ook te veranderen naar een andere kleur. :roll:
PZ Gent
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONNu er zo overgeschakeld wordt op fluogeel vraag ik me ook af wat de toekomst zal zijn voor de fluobumpers? Fluogeel op (witte) voertuigen met de lokale/federale striping (die waarschijnlijk in een of andere vorm zal moeten blijven) zal er wellicht niet uitzien, maar fluo-oranje bumpers komen dan weer niet overeen met de uniformstukken... Men zou dan al moeten een nieuwe striping ontwikkelen die zowel zichtbaar is en de lokale en federale stijl bevat...
Sinds wanneer moet er een link zijn tussen de wagens en de uniformstukken? Alsof er nu altijd fluo-oranje politiemensen uit fluro-oranje-bumper-wagens stappen. En anders slaat de burger tilt?

Over die vele verschillende uniformstukken is er nooit enige communicatie naar de burger geweest. En met al die anonieme patrouilles die enkel te herkennen zijn aan een blauw zwaailicht moet de burger ook maar leren omgaan. Dan zal dit ook wel lukken, zeker?
Een link tussen voertuigen die de visuele identiteit van de politie dragen en uniformen die ook diezelfde identiteit dragen is strikt gezien misschien niet onontbeerlijk, maar het is evenwel gewoon logisch.

Over die vele verschillende uniformstukken (de officiële bedoel je?) is in feite wel gecommuniceerd geweest naar de burger toe (en wordt dat nog steeds gedaan): op politiewebsites, Inforevue, folders, etc. wordt het uniform gepresenteerd zodat burgers goed zouden kunnen weten hoe de politie er uitziet. Je kon zelfs tot voor kort (voor het verhoogd dreigingsniveau) op polsupport.be alle verschillende uniformstukken bekijken als burger. Over die lokale initiatieven (die er blijkbaar wel komen uit noodzaak en omdat nationaal initiatief achterblijft) werd/wordt er veel minder gecommuniceerd naar de burger toe vrees ik.

Het is trouwens ook niet omdat mensen hun plan (uiteindelijk) kunnen trekken in het herkennen van de politie dat ons visueel voorkomen niet meer eenduidig herkenbaar moet zijn. En in deze optiek past dan ook mijn vraag over de fluobumpers (waarvan er dus ook zeker 3 soorten bestaan met soms nog eens 3 soorten materialen), te meer omdat al langer hier en daar eens gepraat wordt over betere striping (zichtbaarheid).
Laatst gewijzigd door 1 op VRS, in totaal 3 keer gewijzigd.
Addajajatu
__________________________
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2015, 11:27

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Addajajatu »

Eric schreefCOLONEn met al die anonieme patrouilles die enkel te herkennen zijn aan een blauw zwaailicht moet de burger ook maar leren omgaan.
Het zijn dan ook niet voor niets anonieme patrouilles... :greenb:
Geslaagd voor selectieproeven INP.
GS-Walter
Politie
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 05 Feb 2014, 19:07

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door GS-Walter »

Inzake het fluo gele uniform van de technische vaststellers van ongevallen, vind ik het persoonlijk een gemiste kans dat men niet dezelfde lay-out gebruikte zoals die van de motards. Alle ontwerpen zijn er, maar toch koos men er voor om een ander lettertype, andere belijning van de retro-reflecterende strepen en gele fluo broek te nemen. Toen ik de foto's zag, had ik toch meteen de nodige bedenkingen.

Inzake het gele fluo motorpak, hoop ik, zoals Robby het zegt, dat de federale het lastenboek van Antwerpen over gaat nemen. Daar is veel tijd en onderzoek in gestoken, en het zou zonde zijn (van het geld en de tijd) om alles overnieuw te gaan doen, om dan uiteindelijk bij hetzelfde uit te komen. De blauwe motorpakken (die overigens in het begin -en nu nog steeds- ook heeeeeeeeel veel weerstand en kritiek kregen) zijn niet meer te bestellen via federale markt, zodat ze bezig zijn met een nieuw pak. Wanneer alle politiemotards in België in het fluo geel rijden (zoals het blauwe) is er geen probleem inzake herkenbaarheid. Intussen zijn er in de provincie Antwerpen alleen al meerdere korpsen die ook het nut inzien van het fluo geel, en het lastenboek van Antwerpen overnamen. Antwerpen zelf, Brasschaat, Grens, Regio Turnhout, Neteland, Voorkempen....Daar zijn nu of binnenkort de motards al uitgerust met de nieuwe motorpakken. En de burgers herkennen ons wel hoor. Ze zijn unaniem positief over de herkenbaarheid en zichtbaarheid. Spijtig voor diegenen die niet openstaan voor vernieuwing en verbetering.

Verder vernam ik op het motorsalon dat Richa bezig is met de doorontwikkeling van de C-change stof, die nu nog wat stug aanvoelt. Die zou, op verzoek van menig motard, soepeler mogen. Wanneer je naar het 'Streetguard' pak van BMW kijkt, weet je dat dit moet lukken. Wanneer we naar basisontwerp van het pak kijken, zijn er op ongeveer 1 jaar tijd al enkele belangrijke en noodzakelijke aanpassingen ten goede gedaan. Ik vind dus dat men goed bezig is en sta 200% achter deze beslissing en het pak. 8)

GrTz :wink:
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Eric »

Bart V schreefCOLONDat jij snel van aanpassing bent zal ik maar geloven. Wij echter worden in dat blauwe uniform bij momenten al niet als 'politie' herkend, laat staan als ze ons nu nog bij die grote gele meute gaan droppen.
Zeggen ze... Je hebt immers altijd van die plantrekkers die zogezegd nooit een politieman herkennen wanneer ze er één zien maar daartegen helpt geen enkele kleur of outfit. Wie zou er anders voor zijn plezier in het midden van de straat het verkeer beginnen regelen? Met wat goede wil merk je als chauffeur dat daar iets gaande is en verwacht je je aan een bevoegd persoon (brandweerman of politieman), ongeacht de kleur. De rest is gewoon slechte wil.
Bart V schreefCOLONEen blauw zwaailicht niet meer als 'hulpdienst' herkennen? Dan blijf je beter binnen in huis... Of het moet zijn dat men plots beslist om dat blauw ook te veranderen naar een andere kleur. :roll:
Wanneer ik met een luxewagen (mocht ik er één hebben) 's nachts tot stoppen wordt gedwongen door een anonieme terreinwagen met enkel een blauw licht en twee man in burger (zoals er bijvoorbeeld in de politiezone Leuven rondrijden en dat is dan toevallig de plek waar ik woon), zou ik toch twee keer nadenken. Maar dat is blijkbaar geen probleem. Maar wanneer er dan morgen opeens een fluogele agent naast een gestreepte wagen staat, zou er opeens van herkenbaarheid geen sprake meer zijn? Ik vind dat maar vreemd.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONOver die vele verschillende uniformstukken (de officiële bedoel je?) is in feite wel gecommuniceerd geweest naar de burger toe (en wordt dat nog steeds gedaan): op politiewebsites, Inforevue, folders, etc. wordt het uniform gepresenteerd zodat burgers goed zouden kunnen weten hoe de politie er uitziet. Je kon zelfs tot voor kort (voor het verhoogd dreigingsniveau) op polsupport.be alle verschillende uniformstukken bekijken als burger. Over die lokale initiatieven (die er blijkbaar wel komen uit noodzaak en omdat nationaal initiatief achterblijft) werd/wordt er veel minder gecommuniceerd naar de burger toe vrees ik.
Laat ons serieus blijven. Welke burger leest Inforevue of raadpleegt polsupport? Er zullen er zeker zijn maar dat zijn burgers die sowieso een zekere interesse in de poltiediensten hebben, helemaal niet de doelgroep dus. Maar communicatie zoals het BIVV voert, waarbij informatie echt door de mensen hun strot wordt geduwd? Nee, dat heb ik nog niet gezien.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door L0k1- »

En in Dendermonde heb ik vandaag de eerste motard gezien in een volledig fluogeel uniform + motorhelm :)
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe motorkledij politie Antwerpen

Bericht door Robby »

Ah, maar die hebben we in Antwerpen ook al hoor.
Veel mooier om zien die combinatie, niet?
BUTTON_POST_REPLY