Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door VRS »

Minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD) waarschuwt in een interview met De Tijd voor een ‘aardverschuiving voor de Belgische justitie’. Een nakende Europese richtlijn kan ertoe leiden dat de functie van onderzoeksrechter verdwijnt.

Minister van Justitie Turtelboom laat weten dat ze als enig Europees land heeft gestemd tegen een nakende Europese richtlijn over het 'strafprocesrecht'. Ze verzette zich omdat de richtlijn een regelrechte revolutie betekent voor ons hele rechtssysteem. Maar tevergeefs.
'We zullen maar drie jaar krijgen om de nieuwe procedures om te zetten in Belgische wetgeving', vertelt Turtelboom. 'Ik heb daarover al een studie besteld. Want dat wordt een gigantische ommekeer. Als de plannen die op tafel liggen erdoor komen, is de kans groot dat we zullen evolueren naar een Angelsaksisch rechtssysteem. Het zou dan - heel concreet - zelfs kunnen dat de functie van onderzoeksrechter op termijn verdwijnt. Als dat zo is, is dat een aardverschuiving binnen justitie’, laat de minister weten.

Antwerps onderzoeksrechter Karel Van Cauwenberghe, tevens voorzitter van de Belgische vereniging van onderzoeksrechters, reageert verontwaardigd. 'Dit is een bangelijke en gevaarlijke evolutie als we de onderzoeksrechter uit ons Belgisch rechtssysteem dumpen.'
'Het is niet voor niets dat wij als onderzoeksrechters evenveel mensen aanhouden als vrijlaten. Wij zijn de enige garantie dat de rechten van alle partijen worden gerespecteerd. Wij zijn het enige tegengewicht voor de almacht van het openbaar ministerie en de beïnvloeding van bovenaf.’

Van Cauwenberghe vindt ook dat België op slechts drie jaar nooit kan omschakelen naar het Angelsaksisch systeem. 'Ik hou echt mijn hart vast. Ik zie ook al langer dat Europa ons duwt naar het Angelsaksische systeem. Maar dan moeten we ook het hele openbaar ministerie in vraag durven stellen, want de beïnvloeding van bovenaf krijgt nu geen enkel tegengewicht. Dan moeten we ons hele wetboek van strafvordering maar eens volledig durven herschrijven. Zo ver gaat het dan.'
Een onderzoeksrechter kan in België rechtstreeks gevat worden met een klacht, bijvoorbeeld als iemand het onterecht vindt dat het openbaar ministerie de feiten niet wil onderzoeken. Maar onderzoeksrechters worden ook vooral ingeschakeld door het openbaar ministerie om onderzoeken te voeren waarin ingrijpende onderzoeksmaatregelen nodig zijn, zoals huiszoekingen of het afluisteren van telefoongesprekken. Als onafhankelijke rechter moet de onderzoeksrechter garanderen dat de rechten van alle partijen gerespecteerd worden.

31/08/2013
BRON: http://www.tijd.be/r/t/1/id/9394138
kjel0112
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2012, 19:37

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door kjel0112 »

Wordt zeker een interessante evolutie om op te volgen. De reactie van minister Turtelboom en de Antwerpse onderzoeksrechter verbaast mij wel enigszins. Het is al een tijdje dat de positie van onderzoeksrechter in vraag wordt gesteld binnen academische en justitiële kringen. Onder andere de zogenaamde figuur van de "mini-instructie", waarbij een onderzoeksrechter wordt gevorderd voor bepaalde onderzoekshandelingen maar het dossier wel in handen blijft van de procureur, wijst er toch op dat men steeds meer wil naar een rechter van het onderzoek. Ik ben alvast voorstander van het Angelsaksisch systeem. Het is volgens mij ook tijd om justitie echt grondig te gaan hervormen. Daarnaast blijf ik erbij dat het een gemiste kans is dat justitie niet is meegegaan in een diepgaande hervorming zoals de politie in 2000.
Klas 34 WPS
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door VRS »

Wel, kan iemand me eigenlijk uitleggen wat een "rechter van het onderzoek" dan is? Wat het verschil dus zou zijn ten opzichte van nu?

En justitie is een enorm kluwen, waar er toch ook wat machtsspelletjes intern aan de gang lijken te zijn als je voortgaat op bepaalde opiniestukken (zoals van een gepensioneerde (politie)rechter). In een vrij recent opiniestuk van Jan Denolf las ik trouwens dat het probleem van justitie de hiërarchie zou zijn, maar ook het feit dat de justitieministers wegens hun juridische achtergrond (studies) te nauw verweven waren met het gerecht, waardoor effectief hervorming aan banden lag.
Dus dat verklaart wellicht al waarom onze justitie zo vreselijk achterloopt op zoveel vlakken.
kjel0112
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2012, 19:37

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door kjel0112 »

Hielcom schreefCOLONWel, kan iemand me eigenlijk uitleggen wat een "rechter van het onderzoek" dan is? Wat het verschil dus zou zijn ten opzichte van nu?

En justitie is een enorm kluwen, waar er toch ook wat machtsspelletjes intern aan de gang lijken te zijn als je voortgaat op bepaalde opiniestukken (zoals van een gepensioneerde (politie)rechter). In een vrij recent opiniestuk van Jan Denolf las ik trouwens dat het probleem van justitie de hiërarchie zou zijn, maar ook het feit dat de justitieministers wegens hun juridische achtergrond (studies) te nauw verweven waren met het gerecht, waardoor effectief hervorming aan banden lag.
Dus dat verklaart wellicht al waarom onze justitie zo vreselijk achterloopt op zoveel vlakken.
Het grote verschil tussen een onderzoeksrechter en een "rechter van het onderzoek", zoals in het Angelsaksisch systeem, is dat een onderzoeksrechter aan het hoofd van het onderzoek komt te staan terwijl een rechter van het onderzoek enkel tussenkomt om dwangmaatregelen te laten uitvoeren maar zich verder niet bemoeit met het onderzoek. Laat me dit verduidelijken met een voorbeeld. Wanneer in België bijvoorbeeld de politie een huiszoeking (een dwangmaatregel) wenst uit te voeren moet het parket per definitie een onderzoeksrechter vorderen. De procureur kan in het kader van een opsporingsonderzoek geen huiszoeking vorderen, dat kan enkel een onderzoeksrechter. Het volledige dossier komt dan in zijn handen en verloopt vervolgens onder zijn leiding. Men spreekt dan van een gerechtelijk onderzoek in plaats van een opsporingsonderzoek. Nu is het zo dat dezelfde situatie in een Angelsaksisch systeem helemaal anders zou verlopen. De procureur zou namelijk ook een "rechter van het onderzoek" moeten vorderen voor het nemen van bepaalde dwangmaatregelen maar het dossier zou wel in zijn handen blijven. Dit is wat de Belgische wetgever al deels heeft willen bereiken met de zogenaamde "mini-instructie". Voor bepaalde dwangmaatregelen (niet voor huiszoeking) is het in België dus al mogelijk dat de procureur een onderzoeksrechter vordert maar het dossier in zijn handen blijft. Echter, de onderzoeksrechter kan nog steeds dat dossier naar zich toe trekken en een gerechtelijk onderzoek opstarten onder zijn leiding als hij dat wenst.
Hopelijk is het wat duidelijk met dit voorbeeld? Ik ben alvast zeker voorstander van een rechter van het onderzoek.
Klas 34 WPS
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door DerDritteMann »

kjel0112 schreefCOLONDe procureur kan in het kader van een opsporingsonderzoek geen huiszoeking vorderen, dat kan enkel een onderzoeksrechter. Het volledige dossier komt dan in zijn handen en verloopt vervolgens onder zijn leiding. Men spreekt dan van een gerechtelijk onderzoek in plaats van een opsporingsonderzoek.
Niet helemaal. De procureur des Konings kan een mini-onderzoek vorderen bij de onderzoeksrechter. De onderzoeksrechter beslist alleen over de gevraagde dwangmaatregel zonder een eigenlijk gerechtelijk onderzoek op te starten. De zaak gaat dan ook niet langs de raadkamer.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door VRS »

Interessant, bedankt voor de verduidelijking!
kjel0112
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 18 Feb 2012, 19:37

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door kjel0112 »

DerDritteMann schreefCOLON
kjel0112 schreefCOLONDe procureur kan in het kader van een opsporingsonderzoek geen huiszoeking vorderen, dat kan enkel een onderzoeksrechter. Het volledige dossier komt dan in zijn handen en verloopt vervolgens onder zijn leiding. Men spreekt dan van een gerechtelijk onderzoek in plaats van een opsporingsonderzoek.
Niet helemaal. De procureur des Konings kan een mini-onderzoek vorderen bij de onderzoeksrechter. De onderzoeksrechter beslist alleen over de gevraagde dwangmaatregel zonder een eigenlijk gerechtelijk onderzoek op te starten. De zaak gaat dan ook niet langs de raadkamer.
De procureur kan zoals ik zei inderdaad een mini-instructie/mini-onderzoek vorderen voor bepaalde dwangmaatregelen maar is het niet zo dat dit niet mogelijk is voor een huiszoeking? Ik meen te herinneren dat de huiszoeking tussen de uitzonderingen stond en hiervoor dus steeds een gerechtelijk onderzoek dient te worden gestart.
Klas 34 WPS
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door DerDritteMann »

Zie Art.28septies Wetboek van Strafvordering. Er zijn inderdaad een aantal uitzonderingen.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Onderzoeksrechters zullen verdwijnen

Bericht door Dimitri »

Het probleem met deze situatie is dat ook de Salduz-wetgeving opnieuw zal veranderen nl. dat de advocaat ook zoals op zijn "Angelsaksisch" een actieve rol zal krijgen tijdens IEDER verhoor. Hiep hoi...
BUTTON_POST_REPLY