Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen auto's

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Broski
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 08:14

Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen auto's

Bericht door Broski »

"Als de politie auto's in beslag neemt, dan mogen de agenten daar vanaf nu zelf mee rijden. Dat heeft de regering beslist. Ze mogen ook met motorfietsen rijden en zelfs met boten varen. Vroeger liet de politie die auto's gewoon staan, tot ze uiteindelijk verbeurd verklaard werden. Minister van Justitie Annemie Turtelboom gaat dat veranderen, zegt ze aan VTM NIEUWS. Het is de bedoeling om zware criminaliteit zo beter te bestrijden." - De Standaard

meningen? :)
Laatst gewijzigd door 1 op Broski, in totaal 26 keer gewijzigd.
Proef 1 INP Cognitieve proef 20/08/2013: GESLAAGD!
Proef 1 INP Functioneel parcours 20/08/2013: GESLAAGD!
Proef 2 INP Persoonlijkheidsproef 14/10/2013: GESLAAGD!
Proef 3 INP Medische proef: GESLAAGD!
Proef 4 INP 3/3/2014: In afwachting
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door VRS »

Ik vind het alleszins een goede zaak die vééééél te laat is gekomen. Nu kan er tenminste nuttig gebruik gemaakt worden van het gerief van verdachten/criminelen.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door sledge »

ik ben akkoord, maar wat bij procedurefouten of vrijspraken, wie gaat dan de schade aan de voertuigen, de slijtage,....betalen ?

en hoe lang gaat het duren vooraleer dat bepaalde collega's met de Porsche in vrije tijd rondrijden ?

nu bestaat er een gedrocht zoals het coiv, maar daar heeft geen mens zicht op denk ik
Afbeelding
Broski
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2013, 08:14

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door Broski »

Vraag ik me ook af... Ik neem aan dat het gebruik van het voertuig enkel toegestaan is tijdens de diensturen, met een verantwoording? Of is dit volledig vrij? Kan ik me moeilijk voorstellen. In het filmpje verklaart minister Turtelboom in ieder geval dat in geval van vrijspraak de verdachten worden terugbetaald 'voor het gebruik van het voertuig in die bepaalde periode', dus ik neem aan dat dat verzorgd wordt door de overheid.
Proef 1 INP Cognitieve proef 20/08/2013: GESLAAGD!
Proef 1 INP Functioneel parcours 20/08/2013: GESLAAGD!
Proef 2 INP Persoonlijkheidsproef 14/10/2013: GESLAAGD!
Proef 3 INP Medische proef: GESLAAGD!
Proef 4 INP 3/3/2014: In afwachting
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door Lone Ranger »

Ik neem aan dat het gebruik van het voertuig enkel toegestaan is tijdens de diensturen, met een verantwoording?
Nee, we gaan daar in onze vrijetijd een stapke mee in de wereld zetten :roll:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door VRS »

'Gewone' anonieme voertuigen worden nu toch ook niet zomaar even gebruikt voor in de privétijd, dus waarom zou er nu zoveel meer kans zijn met in beslag genomen voertuigen als ze als politiewagen gebruikt worden?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door Dimitri »

Ik snap het nut daar totaal niet van. Er zit geen boordradio in, geen lichtjes, geen speciaal geluidstoestel en/of zelfs geen ingebouwd flitscamera. Wat ben je daar dan nog mee? Gewoon zo snel mogelijk verkopen en het geld opstrijken.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door vdv »

Dat is ook allemaal niet nodig, het is bedoeld voor eenheden die anders auto's huren. De speciale eenheden dus.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door L0k1- »

vdv schreefCOLONDat is ook allemaal niet nodig, het is bedoeld voor eenheden die anders auto's huren. De speciale eenheden dus.

Ze mogen er anders altijd wel zo een paar van de "superwagens" converteren voor de WPR ofzo :|

een lambo of een ferrari met de striping van de WPR zou niet mis zijn :mrgreen:
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ja me alle respect, maar er zijn nu al zoveel ongevallen met dienstwagens (hetgeen niet te wijten is aan de agent zelf in de meeste gevallen maar door gebrek aan opleiding). A ge nu jan met de kepie met zo'n wagens gaat laten rijden gade wa zien peisek.

+ de Belgische autosnelwegen zijn hier niet op voorzien en me al die putten in de winter breken die velgskes rap en da zen gen velgskes van €100 tstuk :mrgreen:
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door Dimitri »

69_Shorty_69 schreefCOLONJa me alle respect, maar er zijn nu al zoveel ongevallen met dienstwagens (hetgeen niet te wijten is aan de agent zelf in de meeste gevallen maar door gebrek aan opleiding). A ge nu jan met de kepie met zo'n wagens gaat laten rijden gade wa zien peisek.

+ de Belgische autosnelwegen zijn hier niet op voorzien en me al die putten in de winter breken die velgskes rap en da zen gen velgskes van €100 tstuk :mrgreen:
Ik vind dit toch altijd sterk overdreven zo een reacties. Baseer jij je enkel maar op krantenartikels of heb je effectieve cijfers. Het is nu eenmaal een feit dat de mensen van interventie vele uren op de baan zijn let een voertuig en dikwijls ook in situaties terechtkomen die meer risico's met zich meebrengen die tot een ongeval kunnen leiden. Alhoewel ik niet zal ontkennen dat extra rijopleidingen dit risico verder zal minimaliseren vraag ik me echt af hoeveel ongevallen er procentueel gebeuren waarbij de collega's in fout zijn. En dit dan ook afmeten tegen de vele uren dat men op baan is.

Zolang er geen zo een cijfermateriaal voorhanden is, vind ik verdere discussie en insinuaties over de "vele" ongevallen door collega's die niet kunnen rijden eigenlijk totaal geen steek houden.

Nog 2 kleine anekdotes:
1. Bij ons staat er sinds kort een wagen met iets rond de 260pk. Dit is misschien geen superauto maar heeft toch al wat vermogen. Daar werd door velen ook wat meewarig over gesproken dat het niet lang zou duren vooraleer er iemand mee tegen een boom zou hangen. Enkele maanden verder is er nog niks gebeurd met deze auto en hij heeft al zeer veel kilometerkes op de teller ondertussen.

2. Onlangs tijdens het manoeuvreren met de combi een paaltje aangereden van ca 30cm hoogte. Te belachelijk zelfs om als paaltje door te gaan en ook totaal niet te zien in de spiegels. Ik heb het paaltje slechts geschampt. Aan het paaltje was geen schade te zien, aan de combi enkele wrijfsporen. Omdat dit toch wat zichtbaar was, heb ik dit aangegeven bij de CP waarna ik een schadeverslag diende op te stellen met een verklaring van de verantwoordelijke van dit paaltje. En ja, ook dit wordt dus geregistreerd als verkeersongeval. (En gelukkig deed eens goed simoniseren alle schade te niet :mrgreen: )

EDIT:
Verder wil ik wel nog melden dat je overal wel eens een kieken kan tegenkomen achter het stuur maar we rijden nu eenmaal met opvallende auto's en dat vindt zijn weg nu eenmaal vlug naar de media/volksmond waarna het i.m.o. vaak opgeklopt wordt.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door 69_Shorty_69 »

Dimitri,

Ik weet dat ge u door deze uitspraak gepikeerd voelt maar feiten uit het verleden zijn er.

Laten we maar is denken aan het Porsche verhaal bij de Rijkswacht vroeger. Het gaat hem niet enkel en alleen maar om het besturen van dergelijke wagens, ook er effectief mee kunnen rijden (lees: technisch er mee kunnen rijden).
Sportwagens van dergelijk kaliber reageren totaal anders dan de V70, BMW's en tegenwoordig de A5'kes.

Ik lees het mooi dat ge begint over een wagen met 260pk, maar dat is typisch mannelijk de grootte van de motor en het aantal pk's maakt de auto :wink: . Echter niets is minder waar. Er komen heel wat andere factoren bij kijken en zeker bij inzet van onderschepping.
Of jij met een lambo of Ferrari effectief gereden hebt weet ik niet, ik wel 1 keer. Ook is een keer meegereden en gecrashed op het industriepark in Boom enkele jaren terug, kan u zeggen, aan mij krijgen ze het ni meer verkocht om er mee mee te rijden of zelf aan het stuur te kruipen... en ik doe gemiddeld tussen de 30.000 en 40.000 km per jaar grotendeels voor het werk, als burger zijnde...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door Dimitri »

69_Shorty_69 schreefCOLONDimitri,

Ik weet dat ge u door deze uitspraak gepikeerd voelt maar feiten uit het verleden zijn er.

Laten we maar is denken aan het Porsche verhaal bij de Rijkswacht vroeger. Het gaat hem niet enkel en alleen maar om het besturen van dergelijke wagens, ook er effectief mee kunnen rijden (lees: technisch er mee kunnen rijden).
Sportwagens van dergelijk kaliber reageren totaal anders dan de V70, BMW's en tegenwoordig de A5'kes.

Ik lees het mooi dat ge begint over een wagen met 260pk, maar dat is typisch mannelijk de grootte van de motor en het aantal pk's maakt de auto :wink: . Echter niets is minder waar. Er komen heel wat andere factoren bij kijken en zeker bij inzet van onderschepping.
Of jij met een lambo of Ferrari effectief gereden hebt weet ik niet, ik wel 1 keer. Ook is een keer meegereden en gecrashed op het industriepark in Boom enkele jaren terug, kan u zeggen, aan mij krijgen ze het ni meer verkocht om er mee mee te rijden of zelf aan het stuur te kruipen... en ik doe gemiddeld tussen de 30.000 en 40.000 km per jaar grotendeels voor het werk, als burger zijnde...
Jij praatte over dienstwagens en zoveel lambo's en Ferrari's zijn er niet. Ik weet er zelfs geen rondrijden dus dat argument is eigenlijk geen argument. En de plaatsen waar ze eventueel wel overe snellere voertuigen beschikken, weet ik dat die mensen er wel een extra opleiding voor gekregen hebben. Opnieuw zeg ik: toon me cijfers. Hoeveel van deze auto's zijn er pakweg de laatste 10 jaar betrokken geweest in een ongeval waar de fout lag bij een collega?

De reden waarom ik me gepikeerd voel is omdat je steeds argumenten aanhaalt die geen argumenten zijn. En de rijkswacht ligt ondertussen al 10 kaar achter ons. Je gaat toch niet beginnen zoals Yellowhair in den tijde en iedereen schatplichtig maken over feiten uit andere tijden?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door vdv »

euhm, met die Porche mochten alleen speciaal opgeleide mensen rijden, en ik dacht niet dat daar veel ongevallen mee gebeurden.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Politie mag vanaf nu rondrijden met in beslag genomen au

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ik heb het niet alleen over ongevallen :wink:
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
BUTTON_POST_REPLY