Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery
Bewerkt door: Eric Belsack − 23/08/12, 21u01 − Bron: belga.be

In de Brusselse politiezone Montgomery is een onderzoek gestart naar het gedrag van enkele agenten die zich op straat agressief gedragen zouden hebben tegen een man die al in de boeien was geslagen. De feiten werden door een buurtbewoner gefilmd, zo meldt vtm in het nieuws.

De politie van de zone Montgomery was uitgerukt na een oproep voor een dronken man die op straat een vrouw zou geslagen hebben. Op beelden is te zien dat de man al in de boeien is geslagen, maar dat een agent toch nog naar hem uithaalt. Van wanneer de feiten dateren is niet meteen duidelijk.

De korpschef van de zone heeft de agenten intussen geïdentificeerd. Er is een onderzoek gestart en de betrokken agenten riskeren een tuchtsanctie en gerechtelijke vervolging.

BRON: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... mery.dhtml

volledig filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=5UnscdNhBC4

Mod: zo moet je een filmpje insluiten:

CodeCOLON Alles selecteren

[youtube]5UnscdNhBC4[/youtube]
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door Eric »

Venijnig trapje ook op 3:16. Als zoiets open en bloot kan binnen een grote groep politiemensen, moet er toch iets schelen met de algehele mentaliteit binnen het korps? Dit gaat toch verder dan een paar rotte appels die in het geniep iets doen?

Waarom wordt er ook zo een grote show gegeven? Hoeveel keer hebben ze die kerel nu gefouilleerd/mismeesterd? 3/4 van de groep staat er werkloos te kijken en show te verkopen. Waarom wordt die persoon niet meteen afgevoerd na de fouille? Waar is de leiding over die bende?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

Enerzijds, als ik afga op het filmpje en de reactie van NSPV, lijkt het me ook politiegeweld.
Anderzijds; en dit is denk ik geen excuus voor het geweld, maar maakt het wellicht begrijpbaarder; kan je in enkele reacties bij het originele filmpje lezen dat die geboeide man een hoop beledigingen en bedreigingen naar de kop van de agenten slingerde (ik ken mensen die jij kent, fuck you, je vais t'enculer (=ik ga je in je gat pakken), enzovoort), en dat hij waarschijnlijk de eerste keer geduwd werd omdat de politie zijn identiteitskaart wilden zien. Na die eerste duw volgt dan wat geworstel omdat de geboeide dronkaard (die naar het schijnt een vrouw op straat zou geslaan hebben, en volgens enkele youtube-reacties ook vrij bekend en gevaarlijk uitschot zou zijn uit die buurt) weigert zijn pas te tonen en de agenten die uit z'n zakken proberen te halen. Vervolgens zijn aanhoudend geroep en gespartel, waar je hem duidelijk hoort herhalen dat ze niet z'n zakken mogen doorzoeken.
Daarna loopt hij mee naar de patrouillewagen en lijkt zich wat te verzetten op 't laatste, waardoor hij tegen het voertuig wordt geduwd of valt, waarop weer wat slag- en duwwerk volgt.

Het is moeilijk te oordelen over gans die situatie als je niet weet wie die man is, in welke toestand precies (enkel dronken, of ook high?), wat zijn geschiedenis is (brave dronkaard, of krapuul met strafblad, gekend voor gewelddadig gedrag,...) en wat hij precies had gedaan die nacht. Het kan zijn dat die effectief enkel de fout heeft gemaakt dronken en tegendraads te zijn, maar wie weet is hij een van die kerels die elke keer opnieuw het krapuul uithangen en gewelddadig zijn bij politietussenkomst. Ook de gedachten en motieven van die agenten kan je niet weten met dit filmpje.

Hoe dan ook, het lijkt er sowieso op dat er overdreven slagen zijn uitgedeeld. Ze lijken inderdaad zelf mee in het conflict gestapt te zijn en met ongepast geweld gereageerd te hebben. Maar uiteindelijk moeten onderzoekers en rechters over zulke zaken met grondige kennis van zaken beoordelen. En niet de buurtbewoner die het (terecht) filmt, maar zelf wel grote negatieve vooroordelen tov GANS de politie heeft (zie reactie in filmpje en tekst bij filmpje) en zo schijnheilig en populistisch is om te verklaren dat "de jury van de wereld" maar moet oordelen. Voor iemand die bij het EU-parlement werkt toont hij zich van zijn minst genuanceerde, doordachte kant. Je zou toch wel een hoger intellectueel niveau mogen verwachten. :roll:
Maar de feiten blijven de feiten.
koen v
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 22 Aug 2011, 11:39

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door koen v »

Helemaal mee eens.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door Eric »

Hielcom, ik vind dat 99% van je uitleg niet kan goedpraten dat een geboeid iemand langs verschillende zijden slagen/trappen moet incasseren van verschillende politiemensen die blijkbaar niet professioneel genoeg zijn om de beledigingen van een geagiteerd persoon te relativeren.

Er staan ook meerdere politiemensen op deze scène te kijken en niemand komt tussen, blijkbaar heeft ook niemand het nodig geacht om deze strafbare feiten aan de procureur te melden (nochtans een wettelijke verplichting waarmee men altijd graag komt aandraven om het strenge handelen naar de burger te verklaren). Welke commentaren ene of gene daarbij geeft op YouTube doet helemaal niets terzake. Ik vind het trouwens veelbetekenend dat je nu maar bitter weinig politiemensen hoort of leest hierover. Wolven bijten mekaar niet in het bos maar ik hoop dat deze mensen beseffen dat dergelijke praktijken hun eigen zaak geen goed doen.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLONHielcom, ik vind dat 99% van je uitleg niet kan goedpraten dat een geboeid iemand langs verschillende zijden slagen/trappen moet incasseren van verschillende politiemensen die blijkbaar niet professioneel genoeg zijn om de beledigingen van een geagiteerd persoon te relativeren.

Er staan ook meerdere politiemensen op deze scène te kijken en niemand komt tussen, blijkbaar heeft ook niemand het nodig geacht om deze strafbare feiten aan de procureur te melden (nochtans een wettelijke verplichting waarmee men altijd graag komt aandraven om het strenge handelen naar de burger te verklaren). Welke commentaren ene of gene daarbij geeft op YouTube doet helemaal niets terzake. Ik vind het trouwens veelbetekenend dat je nu maar bitter weinig politiemensen hoort of leest hierover. Wolven bijten mekaar niet in het bos maar ik hoop dat deze mensen beseffen dat dergelijke praktijken hun eigen zaak geen goed doen.
Eric, vandaar dat ik weldegelijk zei/zeg
Anderzijds; en dit is denk ik geen excuus voor het geweld, maar maakt het wellicht begrijpbaarder;
In mijn post heb ik toch genoeg gezegd dat ook ik dit onnodig en overdreven geweld vind, voor zover ik kan opmaken uit het filmpje en commentaar van NSPV.

Ik doe hier geen uitleg om zulke zaken goed te gaan praten, ik vraag me gewoon openlijk af wat er allemaal een rol gespeeld kan hebben bij dit gedrag. Het commentaar van op youtube doet dus wel terzake.
Zeker als ze verklaren dat de slagen en schoppen eerder te maken hebben met het feit dat die persoon tegenwerkt om zijn identiteitskaart te tonen, dan met de beledigingen op zich. Dat maakt nog altijd een zeker verschil uit. En ja, ik weet dat zelfs in dat geval slaan en schoppen zo goed als zeker nog steeds erover is en dat ze hem misschien beter van de eerste keer afgevoerd hadden.
Ik volg ook je punt ivm niemand die daar lijkt tussen te komen, en persoonlijk ben ik ook benieuwd naar gans het verhaal.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door Jens »

Eric schreefCOLONVenijnig trapje ook op 3:16.
Inderdaad. Vreemde werkwijze in Montgomery. Redelijk uitdagend wanneer de politiemensen een, bijna gesloten, kringetje maken rond de arrestant... .
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
evergreen
__________________________
BerichtenCOLON 97
GeregistreerdCOLON 12 Jan 2011, 12:48

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door evergreen »

Dit is weg degoutant, die groep mislukte agenten horen NIET bij de politie. Als toekomstig aspirant, walg ik van zulke mensen.
De andere agenten bleven gewoon toekijken terwijl die fascist de arrestant aan slagen is. Is dat samenwerken? Of je collegas dekken?
@Hielcom
Het maakt niet uit wie die verdacht is, als hij geboeid is, moet jij hem niet slagen, punt.
reageren uit frustratie hoort niet bij politiewerk.

Zijn ze ook zo stoer in de probleemwijken in Brussel?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

Voor de zoveelste keer: ik praat in geen enkele post dat gedrag goed! En vergoeilijken is ook niet mijn bedoeling. Dat het fout was betwijfelt tot nu toe niemand.
Reageren uit frustratie hoort trouwens nergens bij.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door L0k1- »

evergreen schreefCOLONZijn ze ook zo stoer in de probleemwijken in Brussel?
Als toekomstig aspirant zou je beter in het vervolg op uw woorden letten.

Nu om toch even op te merken, dit is niet specifiek naar u gericht. Ik hoor regelmatig aspiranten of collega's opmerkingen geven over de Brusselse zones, maar als ik ze dan vraag of ze er anders niet willen gaan werken.... dan krabbelen ze plots terug. Dan is het plots "te ver", "te gevaarlijk" of gewoonweg "te min".

Ze zouden er soms beter eerst een paar maanden werken voor ze kritiek uiten.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

Het lijkt me volkomen logisch dat de politie in Brussel-Gewest gezien het "karakter" van Brussel heel wat kordater opereert dan de politie in kleinere/rustigere zones.
Maar ik zie niet meteen hoe zelfs een kordate aanpak het brutaal gedrag dat we zien (zagen) in het filmpje zou kunnen vergoeilijken...
Ik zou dit feit nu ook niet het einde van de wereld noemen, maar je moet geen softe moraalridder zijn om te kunnen zeggen dat het er serieus de verkeerde kant opging.
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door sledge »

aan alle aspiranten : ik hoop dat jullie zo integer blijven, ook als ze op jullie gezicht of dat van jullie collega aan het slaan zijn
Afbeelding
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door DerDritteMann »

Aan alle critici:

Kijk, ik heb alle stadia meegemaakt:

burger --> interesse voor politie --> meedoen aan de selectieproeven --> aspirant --> stages --> politieman die groen achter z'n oren ziet --> politieman met lichte ervaring --> politieman met zware ervaring --> politieman die stilletjesaan reikhalzend naar zijn pensioen aan het uitkijken is (goh, wat is dat nog ver :cry: ).

Ik merk veel commentaren die ik in de eerste voornoemde stadia van mijn carrière ook gedaan heb. Maar als ik jullie kan geruststellen, eens als je een paar jaar straatervaring achter de rug hebt sta je anders tegenover de feiten. Ik garandeer het je.

Voor diegenen die nooit onze "collega's" zullen zijn, heb ik een schitterend spreekwoord: schoenmaker blijf bij je leest.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door VRS »

DerDritteMann schreefCOLONAan alle critici:

Kijk, ik heb alle stadia meegemaakt:

burger --> interesse voor politie --> meedoen aan de selectieproeven --> aspirant --> stages --> politieman die groen achter z'n oren ziet --> politieman met lichte ervaring --> politieman met zware ervaring --> politieman die stilletjesaan reikhalzend naar zijn pensioen aan het uitkijken is
(gezien ik nog maar in het begin van dat lijstje zit toch maar even vragen) Omwille van wat is dat dan?
DerDritteMann
Politie
BerichtenCOLON 634
GeregistreerdCOLON 06 Okt 2003, 11:26

Re: Onderzoek naar agressief gedrag politie Montgomery

Bericht door DerDritteMann »

Hielcom schreefCOLON(gezien ik nog maar in het begin van dat lijstje zit toch maar even vragen) Omwille van wat is dat dan?
Goh, vooreerst bedankt voor de interesse. Enfin, ik denk toch dat ik er vanuit mag gaan dat je die vraag uit interesse stelt. Als antwoord zou ik een boek kunnen schrijven, zeg maar mijn memoires (goh, misschien dat ik dat ooit doe?). Aan de andere kant moet je ook beseffen dat we hier op een open forum zitten, je zult politiemensen dan ook nooit kunnen betrappen op zware uitspraken, uitspraken over interne werking of uitspraken die het beroepsgeheim kunnen schaden. Ik hoop dat je daar begrip voor kunt hebben. Het is bovendien ook niet de bedoeling om op dit forum jonge mensen af te schrikken voor een job bij politie. Je zult het antwoord op deze vraag dus binnen een paar decennia mogelijk wel zelf ervaren :wink:
BUTTON_POST_REPLY