Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Eric »

PieterGC schreefCOLONDeze nu bijvoorbeeld, wat Jens zegt is niet in de verste verte wat jij er van maakt.
En wat zegt Jens dan? Ik zou niet goed weten hoe je het woord "alle" nog op een andere manier kan interpreteren :roll:
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Dimitri »

Alle graden slaat voor mij op iedere verschillende graad binnen de brandweer is er te zien. Niet iedere brandweerman die een graad heeft is vooraan te zien.
Eric schreefCOLON Daar mag je niet op afgaan. Bij korpsen als brandweer Brussel, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten en nog andere hebben de 'gewone' brandweermannen allemaal oranje uitrusting. Moet je maar eens op letten in Brussel, bijvoorbeeld. Idem met die oranje schouderstukken. Kan je niets uit afleiden tenzij je weet om welk korps het gaat of de strepen op de helmen kan aflezen.
Heb je daar een bron of foto's van? Dat is iets wat ik nog nooit heb opgemerkt. Ik leer graag bij. Als je dit dus zegt, zou ik graag zien waarop je je baseert. Ik vraag het nog eens na bij een onderofficier bij de brandweer die ik ken. Die moet soms eens naar Brussel te gaan. Ik weet dat er andere uniformen in omloop zijn maar bij mijn weten gaat dit meestal over de kleur (groen-zwart-bruin) van het totale pak. Bij de schouderstukken heb ik echter tot nu toe een afwijking gezien.

En zelfs al is het zo, dan slaat alle graden natuurlijk ook op de Brusselse brandweermannen die met oranje schouderstukken lopen en die eigenlijk maar de laagste graad hebben tot de niet Brusselse brandweerman met schouderstukken die wel degelijk (onder)officier is.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONAlle graden slaat voor mij op iedere verschillende graad binnen de brandweer is er te zien. Niet iedere brandweerman die een graad heeft is vooraan te zien.
Dat lijkt mij de enige juiste interpretatie.
Dimitri schreefCOLONEn zelfs al is het zo, dan slaat alle graden natuurlijk ook op de Brusselse brandweermannen die met oranje schouderstukken lopen en die eigenlijk maar de laagste graad hebben tot de niet Brusselse brandweerman met schouderstukken die wel degelijk (onder)officier is.
Inderdaad maar dat kan je op die beelden allemaal niet zien, hoor. Ik zie daar één brandweerman volledig in het oranje maar dat is dus zeker niet per definitie een officier. En binnen de officieren heb je trouwens nog verschillende graden. Dat is bij de politie ook zo. Uitspraken die stellen dat "alle graden" zich misdragen, is dus een grove veralgemening.

Hier bijvoorbeeld een foto van een deel van het korps van Heist-op-den-Berg. Hier kan je door de kledij onmogelijk zien welke graden er op staan. Wel aan de helm. De bevelvoerder is de man met de rode hanekam op zijn helm en de twee rode strepen op de zijkant. De collega naast hem heeft een zwarte streep op de helm maar toch dezelfde kledij. Foto komt van de Facebookpagina van de Heistse brandweer.

Hier een foto van de actie van Brandweer Brussel. Dat zijn daar niet allemaal officieren op die foto. Je moet naar de helmen kijken. Hier zijn dat gewone brandweermannen zonder strepen. Oppassen daarmee :wink:
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Jens »

Ik had het woord "graden" misschien beter vervangen door het woord "kaders", vermits waarschijnlijk niet elke graad (zichtbaar) aanwezig was in Brussel.
Ik heb intussen drie brandweermannen (te interpreteren als de functie brandweerman en niet als de graad) gecontacteerd en hen gevraagd hoe het zit met de herkenning van de verschillende graden. Zij wisten me alle drie te zeggen dat, voor zover zij weten, enkel het Brusselse korps inderdaad werkt met oranje jassen en broeken voor de lagere kaders. Maar, Eric, u zal het met mij eens zijn, dat dit dus een minderheid betreft binnen het Belgische brandweerwereldje en dat de manifestanten waar ik op doelde wel degelijk verspreid zijn over de verschillende kaders.
Toen ik destijds de brandweeropleiding heb gevolgd is mij verteld geweest dat de officieren te herkennen zijn aan de oranje jassen en onderofficieren aan de oranje schouderstukken, zoals collega Bart V eerder omschreef.

Los van deze discussie blijft het feit dat zij zich (of sommigen onder hen toch) onbehoorlijk gedragen hebben. Hadden zij dit niet gedaan dan had ik mijn originele quote nooit behoeven te plaatsen en dan was deze discussie nergens voor nodig geweest.
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Eric »

Jens schreefCOLONIk had het woord "graden" misschien beter vervangen door het woord "kaders", vermits waarschijnlijk niet elke graad (zichtbaar) aanwezig was in Brussel.
Ja maar ja het is allemaal niet hetzelfde hé, Jens. Pas daar toch mee op, zeker in PV's.
Jens schreefCOLONIk heb intussen drie brandweermannen (te interpreteren als de functie brandweerman en niet als de graad) gecontacteerd en hen gevraagd hoe het zit met de herkenning van de verschillende graden. Zij wisten me alle drie te zeggen dat, voor zover zij weten, enkel het Brusselse korps inderdaad werkt met oranje jassen en broeken voor de lagere kaders.
Maar nee. Zoals al aangetoond, ook brandweer Heist-op-den-Berg en ook Hoogstraten en dat zijn dan nog alleen maar de korpsen in de Antwerpse regio die ik ken. Ik praat dan nog niet over de rest van het land.
Jens schreefCOLONMaar, Eric, u zal het met mij eens zijn, dat dit dus een minderheid betreft binnen het Belgische brandweerwereldje en dat de manifestanten waar ik op doelde wel degelijk verspreid zijn over de verschillende kaders.
Dat is iets wat jij schrijft. Heb je daar aanwijzingen voor? En hebben al die kaders/graden zich dan ook misdragen?
Jens schreefCOLONToen ik destijds de brandweeropleiding heb gevolgd is mij verteld geweest dat de officieren te herkennen zijn aan de oranje jassen en onderofficieren aan de oranje schouderstukken, zoals collega Bart V eerder omschreef.
Gooi die cursus maar weg. Altijd naar de helm kijken.
Jens schreefCOLONLos van deze discussie blijft het feit dat zij zich (of sommigen onder hen toch) onbehoorlijk gedragen hebben. Hadden zij dit niet gedaan dan had ik mijn originele quote nooit behoeven te plaatsen en dan was deze discussie nergens voor nodig geweest.
Dat is juist en is bijzonder oncollegiaal naar de politiemensen toe.
dielangemotormuis
Nederlandse politie
BerichtenCOLON 182
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2012, 11:52

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door dielangemotormuis »

Wat een hetse heb ik los gemaakt met 1 enkele simpele vraag.

Feitelijk heb ik maar 2 antwoorden gezien en de rest is een discussie geworden over, om het in het Nederlands te houden, rangen en standen.


Nu zag ik ergens in de gehele discussie iemand roepen dat blusschuim niet zo erg is voor de diender. Echter kan de blusschuim die men in NL gebruikt behoorlijke problemen opleveren voor de diender als hij dit in zijn gezicht krijgt. Dus zo onschuldig is het blusschuim niet.

Buiten alles zouden dit soort confrontaties in NL nooit gebeuren. Heb er dan ook geen goed woord voor over.
Het beste middel tegen onverantwoord rijgedrag is een achteruitkijkspiegel met een politieauto erin.

Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.

@PA_Stoffels
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLON
Jens schreefCOLONIk had het woord "graden" misschien beter vervangen door het woord "kaders", vermits waarschijnlijk niet elke graad (zichtbaar) aanwezig was in Brussel.
Ja maar ja het is allemaal niet hetzelfde hé, Jens. Pas daar toch mee op, zeker in PV's.
Wie ben jij eigenlijk om collega's terecht te wijzen voor de kwaliteit van hun PV?
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Lone Ranger »

Buiten alles zouden dit soort confrontaties in NL nooit gebeuren. Heb er dan ook geen goed woord voor over.
En dat is dan ook de enige juiste conclusie :cry:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONWie ben jij eigenlijk om collega's terecht te wijzen voor de kwaliteit van hun PV?
Breek mijne mond niet open! :wink:
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door PieterGC »

Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONWie ben jij eigenlijk om collega's terecht te wijzen voor de kwaliteit van hun PV?
Breek mijne mond niet open! :wink:
Het is nochtans al een paar keer gevraagd. Ik denk dat vele onder ons graag weten wie je bent (qua achtergrond) aangezien je hier vaak, gehuld in anonimiteit, met de vinger komt wijzen.
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door SHERIFF »

ik gok op deze Eric:
http://www.ik zoek aandacht.be/
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door vdv »

Don't feed the troll. Grapje Eric. Uw mening mag er zijn. :-D

Maar onze Nederlandse collega heeft gelijk. Het ging hier over de betoging tussen brandweer en politie. En als je wil weten wat mij daaraan stoort? Dat men (media, tooghangers) doet geloven alsof politie en brandweer naar een slagveld zijn getrokken om tegen mekaar te vechten, alsof het apocalyps nabij is, of toch ten minste het einde van ons land.
In realiteit werd, zoals altijd bij een betoging van eender wie, de 'neutrale zone' afgebakend door Spaanse of Friese ruiters, noem het wat je wil. Zolang er niemand voorbij komt doet de politie niets en mag men ongestraft (!) stenen gooien, schuim en brandblussers leegspuiten op mensen, ... Doorbreekt men de duidelijk zichtbare en nochtans stevige barricade wordt er eerst gewaarschuwd en als laatste middel progressief opgebouwd geweld gebruikt.
Dan komen zeuren over oncollegiaal zijn => de pot en de ketel.

Wat mij ook stoort is dat betogers in dit geval duur materieel meebrengen dat door de gemeenschap betaald werd om mensen te redden en dat dit misbruikt wordt om materieel te vernietigen dat de gemeenschap betaald heeft voor ordehandhaving. Puur uit eigenbelang en/of fun.
Vergelijking met de politiebetoging: gebruikt politiematerieel door betogers = 0 (op fluitjes na), gekwetsten beide kanten = 0, schade = 0 ...
Het resultaat is ook hetzelfde: 0. Maar ik geloof niet in het nut van betogen, ben meegegaan als steun aan de gewonde collega, niet omdat ik dacht dat er iets zou veranderen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Eric »

SHERIFF schreefCOLONik gok op deze Eric:
http://www.ik zoek aandacht.be/
Dan zou ik er gewoon voor uitkomen. Anders zou ik toch ook geen website oprichten en mijn naam er aan verbinden? Ik ben dus niet die persoon.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door VRS »

vdv schreefCOLONDon't feed the troll. Grapje Eric. Uw mening mag er zijn. :-D

Maar onze Nederlandse collega heeft gelijk. Het ging hier over de betoging tussen brandweer en politie. En als je wil weten wat mij daaraan stoort? Dat men (media, tooghangers) doet geloven alsof politie en brandweer naar een slagveld zijn getrokken om tegen mekaar te vechten, alsof het apocalyps nabij is, of toch ten minste het einde van ons land.
In realiteit werd, zoals altijd bij een betoging van eender wie, de 'neutrale zone' afgebakend door Spaanse of Friese ruiters, noem het wat je wil. Zolang er niemand voorbij komt doet de politie niets en mag men ongestraft (!) stenen gooien, schuim en brandblussers leegspuiten op mensen, ... Doorbreekt men de duidelijk zichtbare en nochtans stevige barricade wordt er eerst gewaarschuwd en als laatste middel progressief opgebouwd geweld gebruikt.
Dan komen zeuren over oncollegiaal zijn => de pot en de ketel.

Wat mij ook stoort is dat betogers in dit geval duur materieel meebrengen dat door de gemeenschap betaald werd om mensen te redden en dat dit misbruikt wordt om materieel te vernietigen dat de gemeenschap betaald heeft voor ordehandhaving. Puur uit eigenbelang en/of fun.
Vergelijking met de politiebetoging: gebruikt politiematerieel door betogers = 0 (op fluitjes na), gekwetsten beide kanten = 0, schade = 0 ...
Het resultaat is ook hetzelfde: 0. Maar ik geloof niet in het nut van betogen, ben meegegaan als steun aan de gewonde collega, niet omdat ik dacht dat er iets zou veranderen.
"De pot en de ketel"... versta ik niet zo direct (het kan ook dit late uur zijn). Hetgeen erg gevonden wordt is toch dat een deel van de manifesterende brandweermensen met (voor hulpverleners nogal veel) geweld die barricades hebben doorbroken en daarbij blijkbaar hun politiecollega's niet al te veel 'gespaard' hebben. Hoe kan het pot en ketel zijn als slechts een van de partijen geweld gebruikt (het geweld van de politie is toch maar een logische reactie op hetgeen al gebeurde)? Of had je het op de brandweer die zou zeuren dat de politie oncollegiaal is?

Trouwens: als er met stenen gesmeten wordt, dan mag er echt helemaal niks gedaan worden door de politie vanachter de barricades? Moeten jullie dan wachten tot er iemand vol op zijn gezicht (zelfs met helm) geraakt wordt om dat geweld te doen stoppen of zelfs dan nog niet? Kan me moeilijk voorstellen dat zulk ernstig fysiek geweld als stenen gooien 'zomaar' getolereerd wordt, is toch van een andere orde dan gewoon natgespoten te worden.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Brandweer en politie tegenover elkaar in Brussel

Bericht door Dimitri »

En toch is het vaak zo. Diegenen die leiding geven zijn doordrongen van community policing waarbij de politie tussen de samenleving staat. Geweld gebruiken tegen deze samenleving is de aller allerlaatste stap. Eerst moet er eindeloos gepalaverd worden en gekeken worden voor 1001 alternatieven die allen niet werken. Met geweld reageren staat in die visie gelijk met de samenleving schofferen en dat mag niet he want de politie is je vriend. Dus laten ze het allemaal maar betijen.. En als er dan toch gereageerd wordt, krijg je als reagerende partij de wind van voren en word je zelf met de vinger gewezen.

Net door deze houding gebeuren er dingen zoals in die wijk en hebben collega's gaan betogen (misschien ook beseffende dat het niet veel zal uithalen). Je mag de burger niet meer schofferen, hoe groot krapuul het ook maar is. :roll:
BUTTON_POST_REPLY