Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door L0k1- »

De correctionele rechtbank van Luik heeft vier personen veroordeeld die de politie beschoten na een homejacking in Dalhem. Twee onder hen waren militairen, gekazerneerd in Marche-en-Famenne. Op 13 juli 2010 pleegden vier personen tussen 21 en 30 jaar een homejacking in Dalhem. Ze mishandelden twee bewoners van 18 en 72 jaar en gingen aan de haal met een quad.

Twee van de vier daders gingen op de vlucht in een Ford Ka en zij kregen de politie op de hielen. Een van hen schoot tijdens de achtervolging met een karabijn van het type FNC, het standaardwapen van het Belgisch leger. Een kogel doorboorde de voorruit van het politievoertuig en een agent raakte gewond aan de hals. De rechter oordeelde dat het niet ging om poging tot doodslag, maar om vrijwillige slagen en verwondingen.

De vier kregen vijf jaar celstraf, waarvan twee jaar effectief. (belga/tma)
http://www.paracommando.com/comment.php ... .news.3122

Persoonlijke mening: Een zeer zielige uitspraak!

Hoe is het eigenlijk afgelopen met de inspecteur(?) die gewond was geraakt aan de hals?
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door VRS »

Dat het niet ging om poging tot doodslag kan ik eventueel al inkomen, al zou ik in feite wel eens de voorwaarden willen zien om te kunnen spreken van poging tot doodslag. Dit is inderdaad terug een van de zeer zielige uitspraken van Justitie, ik vraag me af hoe de rechter zo'n vonnis kan verantwoorden, VOORAL wanneer er op politiemensen geschoten wordt door onder andere twee militairen (!). Nieuwe gevangenissen + iedereen die eigenlijk in z'n thuisland hoort te zijn daar ook meteen naartoe sturen om de straf te laten uitzitten. En gevangenen nuttig bezig houden door hen te laten werken zou zowel opvoedkundig als financieel (meebetalen aan hun verblijf) van nut kunnen zijn.
dantrico
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2010, 09:36

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door dantrico »

Een ziekelijke uitspraak. Hier word ik echt misselijk van. In een normaal land, met een functionerende justitie zou er maar één vraag zijn: levenslang of doodsvonnis. En worden gevangenis straffen onder drie jaar zelfs nog effectief uitgevoerd? Onaanvaardbaar...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door VRS »

dantrico schreefCOLONEen ziekelijke uitspraak. Hier word ik echt misselijk van. In een normaal land, met een functionerende justitie zou er maar één vraag zijn: levenslang of doodsvonnis. En worden gevangenis straffen onder drie jaar zelfs nog effectief uitgevoerd? Onaanvaardbaar...
Hola! "functionerende justitie"?? :mrgreen: dat is tegenwoordig net niet het geval. Er zit heel wat scheef wat betreft oudbollige wetgeving (niet aangepast aan moderne fenomenen), grote werkdruk en gebrek aan infrastructuur (gevangenissen).
Ten tweede: de doodstraf werd defintief afgeschaft en kan zoals de (grond)wet het zegt niet meer ingevoerd worden. Alhoewel er een aantal gangsters niet zouden gemist worden op deze aarde, blijft de afschaffing volgens mij nog steeds een goede zaak.

Gevangenisstraffen onder de 3 jaar worden naar mijn weten niet uitgevoerd...
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door L0k1- »

was dat niet onder 1 jaar? Zou nogal straf zijn :/
Math
__________________________
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2009, 20:16

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Math »

3 jaar
Start opleiding Agent 2012
dantrico
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Jul 2010, 09:36

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door dantrico »

Hielcom schreefCOLON
dantrico schreefCOLONEen ziekelijke uitspraak. Hier word ik echt misselijk van. In een normaal land, met een functionerende justitie zou er maar één vraag zijn: levenslang of doodsvonnis. En worden gevangenis straffen onder drie jaar zelfs nog effectief uitgevoerd? Onaanvaardbaar...
Hola! "functionerende justitie"?? :mrgreen: dat is tegenwoordig net niet het geval. Er zit heel wat scheef wat betreft oudbollige wetgeving (niet aangepast aan moderne fenomenen), grote werkdruk en gebrek aan infrastructuur (gevangenissen).
Ten tweede: de doodstraf werd defintief afgeschaft en kan zoals de (grond)wet het zegt niet meer ingevoerd worden. Alhoewel er een aantal gangsters niet zouden gemist worden op deze aarde, blijft de afschaffing volgens mij nog steeds een goede zaak.

Gevangenisstraffen onder de 3 jaar worden naar mijn weten niet uitgevoerd...
Ja, toen ik het over een land met een functionerende justitie had, had ik het natuulijk juist niet over België, maar één of ander magisch land waar er binnen de justitie nog logica en rechtvaardigheid te vinden is.
Ten tweede: ik neem aan dat iedereen hier zich er wel van bewust is dat de doodstraf in België,zoals in de rest van de EU, niet meer toegepast wordt. Maar daarom moeten we daar niet akkoord mee zijn. Zelf vind ik de doodstraf gewoon te ingewikkeld en duur, als je kijkt naar het Amerikaanse voorbeeld. Liever zou ik in een land wonen waar er genoeg plaats is in de gevangenis om criminelen die het verdienen op te sluiten. Maar in België is dat prospect al even realistisch als de herinvoering van de doodstraf, natuurlijk.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

Dit is niet de eerste keer: herinner Marc Munten die werd dood geschoten door carjackers. Ze schoten de lader van hun AK47 leeg in zijn richting maar raakten hem 'per ongeluk' .
http://belgenland.skynetblogs.be/archiv ... moord.html
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Boba »

Dat men de feiten niet als 'poging tot doodslag' kwalificeert is spijtig, maar jurdisch vaak wel correct.

In een strafvordering dient het Parket steeds de elementen in het dossier indachtig te zijn, en op die basis de feiten te kwalificeren.

Om te spreken van een 'poging tot doodslag', dient er de weldoordachte intentie geweest te zijn (maw het oogmerk) om die persoon te willen doden. Dat is vaak niet makkelijk te bewijzen. Bij een 'gewapende weerspannigheid' of 'slagen en verwondingen' valt die voorwaarde weg, waardoor bepaalde feiten vaak anders gekwalificeerd worden, maar de strafvordering (in casu de uitspraak) wel zwaarder uitvalt.

Neem nu het steeds vaker voorkomende geval van een bestuurder die zijn voertuig gebruikt om een persoon omver te rijden. Afhankelijk van de elementen in het dossier, kunnen aan de gestelde handelingen verschillende kwalificaties toegewezen worden.

Weet ook dat een herkwalificatie door het Parket vaak niet zozeer getuigt van een 'marginalisering' van het voorval, maar wel van een optimale bewijsvoering te kunnen leveren. (wat als de bestuurder dronken was of onder invloed van alcohol, en de feiten toegeeft, maar beweert nooit de intentie gehad te hebben iemand omver te rijden, en dit toeschrijft aan zijn toestand?) Met weinig 'bouwende' elementen voor een eventuele 'poging doodslag', gaat het Parket met die stelling bot vangen op de rechtbank vrees ik.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

als je vanuit een rijdend voertuig met een oorlogswapen de inzittenden van een ander rijdend voertuig kan raken, heb je m.i. goed gemikt. Iemand die met een FNC of AK mikt en vuurt op een ander heeft in mijn ogen het 'oogmerk om te doden'. Iets anders is als ze een salvo vuurden boven het achtervolgende voertuig.

Maar ja, wij beslissen niet he.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Boba »

vdv schreefCOLON
Maar ja, wij beslissen niet he.
Dat is ook mijn persoonlijke mening, maar ja ...

Ik ben van mening dat men, indien men dergelijke wapens gebruikt en vuurt, 'weet' dat er slachtoffers kunnen vallen. Het morele element bewijzen is dan eigenlijk nog overbodig, maar ja...
"If you run, you'll only go to jail tired."
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door harambas81 »

vdv schreefCOLONDit is niet de eerste keer: herinner Marc Munten die werd dood geschoten door carjackers. Ze schoten de lader van hun AK47 leeg in zijn richting maar raakten hem 'per ongeluk' .
http://belgenland.skynetblogs.be/archiv ... moord.html
Ik ben in maart aan het herdenkingsmonument van collega Munten geweest. Ik stel voor dat iedere collega of aspirant eens de moeite neemt (als je in de buurt bent), om eens 2 minuutjes daar te passeren uit respect voor onze collega, echtgenoot en vader van 2 kinderen!

Wat betreft schietincidenten:

Tuurlijk is het niet de eerste keer, dergelijke zaken gebeuren per jaar VERSCHILLENDE KEREN. Vol automatisch vuur te Wemmel na homejacking op patrouillewagen, vol automatisch vuur uit VW Touareg op A12 (collega zwaargewond), Beersel (collega Kitty overleden en andere collega zwaargewond), volautomatisch vuur uit VW Golf te Brussel / Laken op de Antwerpse steenweg met zwaargewonde collega van BAA Brussel (dader slechts 9 jaar gekregen), vol automatisch vuur op collega's in Vorst op het Hoogte Honderdplein na HU op Post, volautomatisch vuur te Anderlecht Industrielaan na carjacking, volautomatisch vuur op RAGO, enz...en ik spreek hier enkel over gebeurtenissen van de laatste 2 à 3 jaar die me nu onmiddellijk in de gedachten springen.

In feite zijn er nog véél meer schietincidenten geweest en ik heb de indruk dat de cijfers daaromtrent angstvallig worden stil gehouden door de politiek !

Vuurwapengebruik of geweld in het algemeen tegen personen van de openbare macht, zou veel zwaarder moeten bestraft worden dan nu het geval is. Hetzelfde geldt ook voor de bescherming van identiteits-en adresgegevens van politiemensen bij gerechtelijke procedures. Hammani bv. beschikt over adresgegevens van de weduwe van collega Munten. Een Benallal beschikte over de identiteits-en adresgegevens van de 2 collega's dewelke hij had neergeschoten.

Ach arm België..
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

[quote="harambas81
In feite zijn er nog véél meer schietincidenten geweest en ik heb de indruk dat de cijfers daaromtrent angstvallig worden stil gehouden door de politiek
dat van andere geweldsdelicten tegen politieambtenaren ook. Zoals ik ergens anders op dit forum aanhaalde: ook in een 'rustige' stad gebeuren zaken die de media niet halen.

Het herdenkingsmonument van Marc Munten passeer ik vaak, en telkens kijk ik ernaar en herdenk ik de collega. Vlak na de feiten was er ook een bijeenkomst op die plaats, daar was ik ook bij.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Robby »

Misschien interessant om dat eens allemaal op te lijsten.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

daar wringt het schoentje: wat niet in de media verschijnt mogen wij niet zeggen door het beroepsgeheim en/of geheim van het onderzoek.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY