Nieuwe slimme camera ANPR

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
SelisBart
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 21:21

Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door SelisBart »

Quote van Het Nieuwsblad:

DENDERMONDE - In Dendermonde gaat de politie slimme camera's inzetten die de pakkans onder dronken bestuurders moeten verhogen. De camera's registreren en herkennen nummerplaten en wanneer blijkt dat de bestuurder van een auto al eens betrapt werd op rijden onder invloed, dan is de kans groot dat hij opnieuw moet stoppen om te blazen.
ANPR (Automatic NumberPlate Recognition) is een systeem van automatische nummerplaatherkenning. In het anonieme politievoertuig staan twee digitale camera's geïnstalleerd die zowel de nummerplaten van rijdende als geparkeerde wagens inlezen. Dat kan probleemloos zowal overdag als 's nachts gebeuren.

'Deze camera's', verduidelijkt de Dendermondse zonechef Paul Putteman, 'zijn verbonden met een terminal in de wagen die de gescande nummerplaten automatisch vergelijkt met nummerplaten uit de algemene databank van de politie. Wij hebben die databank verruimd met eigen gegevens, geplukt uit ons toezichtsbestand. Als lokale politie moeten wij onder andere controle uitoefenen op personen die voorwaardelijk in vrijheid werden gesteld. Ook zij zitten in ons bestand. Dat vergroot onze mogelijkheden. Wanneer de nummerplaat in een van de databaken voorkomt, krijgt de ploeg een signaal zodat ze onmiddellijk kunnen ingrijpen.'

Praktisch betekent dit dat in de zone vooral gefocust wordt op geseinde personen, gestolen voertuigen, valse nummerplaten. Maar ook veelplegers van drugsfeiten, personen zonder rij- of verzekeringsbewijs en bestuurders die al reden onder invloed van alcohol of drugs, hebben meer kans om tegen de lamp te lopen.

De slimme camera's worden ook al op andere plaatsen ingezet.


Toen ik dit hoorde had ik zoiets van : Ja , dat is het . Knap staaljte techniek en het gaat de verkeerspolitie zeker helpen in de strijd met het opsporen van gestolen en onverzekerde voertuigen. En de mensen die in het verleden het nodig vonden om geïntoxiceerd achter het stuur te kruipen af te schrikken.
1ste AINP proef : vrijgesteld
2de AINP proef: geslaagd op 10/07/2010
3de AINP proef: geslaagd op 15/01/2011
Antecedenten afgelegd op : 10/03/11
4de AINP proef: afgelegd op 18/4/11 in afwachting van uitslag
Brecht
Politie
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2010, 18:30

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door Brecht »

Deze techniek bestaat al even en wordt op verschillende mogelijkheden benut.

Zie zeker onderstaande reportage van Panorama om te kijken hoe ze dit hebben uitgebouwd in de Westkust (als ik me niet vergis);
http://www.deredactie.be/permalink/1.1014456
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door Robby »

Dat is weeral de zoveelste zone die uitpakt met 'het nieuwste van het nieuwste', dat dan weer al jaren in gebruik is elders.
't Is zowat de trend tegenwoordig.
'k Denk dat elke zone met een ANPR er wel een eigen databank in zitten heeft
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door harambas81 »

Inderdaad, het systeem bestaat al jaren. Ik werk er (als het goed werkt :roll: ) dagelijks mee en we hebben toch wel een serieuze foutmarge. Niettegenstaande is het systeem zeker zijn geld waard. Buiten het aantreffen van gestolen voertuigen enz.. is vooral de offload een grote informatiebron. Het zou echter aangewezen zijn dit nationaal te maken, maar dat is dan weer een inbreuk op de wet mbt de privacy. Niet simpel dus.
SelisBart
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 21:21

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door SelisBart »

Is de wet op de privacy van toepassing als de voertuigen, die ze controleren met de ANPR en dergelijke, geparkeerd zijn op de openbare weg?
1ste AINP proef : vrijgesteld
2de AINP proef: geslaagd op 10/07/2010
3de AINP proef: geslaagd op 15/01/2011
Antecedenten afgelegd op : 10/03/11
4de AINP proef: afgelegd op 18/4/11 in afwachting van uitslag
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door Boba »

SelisBart schreefCOLONIs de wet op de privacy van toepassing als de voertuigen, die ze controleren met de ANPR en dergelijke, geparkeerd zijn op de openbare weg?
Het controleren van kentekenplaten door politiediensten heeft niets te maken mbt wet op de privacy. Er dient enkel een gerechtelijke/bestuurlijke finaliteit te zijn.

Op patrouille worden dagelijks honderden kentekenplaten van al dan niet geparkeerde voertuigen gecontroleerd.
"If you run, you'll only go to jail tired."
SelisBart
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 21:21

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door SelisBart »

Ah dus harambas81 had dan over de info die nationaal zou moetten gedeeld worden, maar dat kan toch ook geen inbreuk zijn op de wet van de privacy aangezien de data word gebruikt binnen het politie gebeuren of zie ik dat dan verkeerd? Ik ben niet op de hoogte van de details omtrend deze wet dus mijn excuses als ik misschien een domme vraag stel , het is puur uit intresse. 8)
1ste AINP proef : vrijgesteld
2de AINP proef: geslaagd op 10/07/2010
3de AINP proef: geslaagd op 15/01/2011
Antecedenten afgelegd op : 10/03/11
4de AINP proef: afgelegd op 18/4/11 in afwachting van uitslag
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door Boba »

SelisBart schreefCOLONAh dus harambas81 had dan over de info die nationaal zou moetten gedeeld worden, maar dat kan toch ook geen inbreuk zijn op de wet van de privacy aangezien de data word gebruikt binnen het politie gebeuren of zie ik dat dan verkeerd? Ik ben niet op de hoogte van de details omtrend deze wet dus mijn excuses als ik misschien een domme vraag stel , het is puur uit intresse. 8)
Het verschil zit hem in hoe de verkregen informatie gedeeld/gebruikt wordt. Wat is de finaliteit, wat doet men ermee, en met wie gaat men de info delen. De politie heeft toegang tot de verschillende databanken in België, en beheert zelf een reeks databanken.

Gezien dit toelichten te omslachtig zou worden (en eveneens interne materie betreft), ga ik daar hier niet aan beginnen.
"If you run, you'll only go to jail tired."
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Nieuwe slimme camera ANPR

Bericht door harambas81 »

Boba schreefCOLON
SelisBart schreefCOLONIs de wet op de privacy van toepassing als de voertuigen, die ze controleren met de ANPR en dergelijke, geparkeerd zijn op de openbare weg?
Het controleren van kentekenplaten door politiediensten heeft niets te maken mbt wet op de privacy. Er dient enkel een gerechtelijke/bestuurlijke finaliteit te zijn.

Op patrouille worden dagelijks honderden kentekenplaten van al dan niet geparkeerde voertuigen gecontroleerd.
Het controleren van kentekenplaten door politiediensten heeft op zich niets te maken met de wet op de privacy, het gebruik en eventuele exploitatie van opgenomen gegevens via het camerasysteem zijn dat des te meer. Vandaar mijn vorige post, die inderdaad wat onduidelijk geformuleerd was. Voor de rest gaan we niet teveel in details treden. Mvg
BUTTON_POST_REPLY