Politiehelikopter RAGO - DAFA in actie ! (6 afl)

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONVoor wat staat "DAFA" precies?
De afkorting voor bijvoorbeeld de Dienst Hondensteun valt vrij gemakkelijk te verklaren: DACH = Dienst Appui Canin/Honden(steun) vermoedelijk. DAFA is me niet duidelijk.
Blijkbaar geen kat die het weet want ook een helipiloot aan wie ik het eens vroeg, moest mij het antwoord schuldig blijven. Ik gok op iets met "Dienst Air Force Aerienne"? Ik heb ook eens aan iemand van de WPR gevraagd de afkorting DAH te verklaren: "Da zal iets met Highway zijn ofzo zeker"? Ik weet het niet, ken uw firma zeker?

Wil er iemand van de rekruten dat eens voor mij vragen aan het einde van de 4e proef? Ik ben eens benieuwd of die mensen van de jury hun huiswerk maken :wink:
Tjah, het zal wsl een tweetalige (Nl-Fr) afkorting zijn of misschien zelfs engels (alhoewel, het nut daarvan?). DAFA heette vroeger DSAS (Dienst Support Aerienne/Air Support vermoedelijk). Is DAH de afkorting van de overkoepelende directie van de WPR (dewelke trouwens los staat van de Politie van de verbindingswegen: SPN, SPC en LPA) of de nieuwe afkorting? Wat een kluwen, die afkortingen.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Boba »

Niet alle afkortingen binnen de politie hebben een betekenis onder de vorm van een tweetalige samentrekking van woorden.

Ik dacht dat DAFA in het verleden één of andere roepnaam was, maar daar ben ik niet zeker van. Dat zou ik eens moeten opzoeken.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLONIs DAH de afkorting van de overkoepelende directie van de WPR (dewelke trouwens los staat van de Politie van de verbindingswegen: SPN, SPC en LPA) of de nieuwe afkorting?
Directie van de Wegpolitie.
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Vigilance »

misschien een beetje offtopic, maar hoeveel heli's heeft de politie in Belgie tot haar beschikking ?
'vigilat ut quiescant'
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door nielsvl »

Ik vermoed 4 MD900's en 2 MD520's...
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door VRS »

Er is recent alleszinds nog een nieuwe MD901 (of 902 of een ander laatste nummer) bijgekomen. Een (tot nu toe) zwarte van een Scandinavisch land, nieuwere versie van de huidige "grote" heli's.
Deze zou normaal gezien nog witgespoten worden en voorzien worden van de striping.
Laatst gewijzigd door 1 op VRS, in totaal 22 keer gewijzigd.
Vigilance
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 23:26

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Vigilance »

duidelijk, bedankt :whoeha:
'vigilat ut quiescant'
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Robby »

Die kun je trouwens zien in de laatste aflevering!
Gebruikers-avatar
sledge
Moderator
BerichtenCOLON 2559
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2003, 16:06

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door sledge »

DA = directie administratieve politie
FA = force aérienne (luchtmacht)
Afbeelding
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Eric »

Tweetaligheid is blijkbaar geen vereiste. In een aflevering geven ze bijstand in Antwerpen en Oost-Vlaanderen en communicatie is eentalig-Frans :roll:
cero
Politie
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:48

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door cero »

Eric schreefCOLONTweetaligheid is blijkbaar geen vereiste. In een aflevering geven ze bijstand in Antwerpen en Oost-Vlaanderen en communicatie is eentalig-Frans :roll:
De radiocommunicatie is niet de originele communicatie, dat is een voice-over.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door VRS »

feoner schreefCOLON
Eric schreefCOLONTweetaligheid is blijkbaar geen vereiste. In een aflevering geven ze bijstand in Antwerpen en Oost-Vlaanderen en communicatie is eentalig-Frans :roll:
De radiocommunicatie is niet de originele communicatie, dat is een voice-over.
Inderdaad, deze slechte dubbing werd hierboven reeds aangehaald. Trouwens Eric, uit de afleveringen blijkt heel duidelijk dat nagenoeg al het personeel van de Dienst Luchtsteun beide landstalen machtig zijn, dit uit vereiste en zoals ik merk ook de nodige solidariteit en collegialiteit. Er zijn meerdere fragmenten van op de basis (niet gedubbed) die tonen dat de Franstaligen Nederlands praten/antwoorden tegen de Nederlandstalige collega's en omgekeerd.

Enkel spijtig dat de stemmen van tijdens de helikopterinterventies telkens gedubbed werden.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Robby »

Moest dat in heel dit land zo zijn, zouden er al veel problemen opgelost zijn ...
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Politiehelikopter RAGO - DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door Robby »

De Luchtpolitie maakt opwachting op vtm

Vanaf donderdag 7 juli 2011 volgen we in ‘De Luchtpolitie’ acht weken lang de afdeling luchtsteun van de federale politie. Deze helikoptereenheid heeft haar uitvalsbasis op de militaire luchthaven in Melsbroek en staat bij elke federale en lokale agent beter bekend onder de roepnaam RAGO.

Via een hypermoderne camera, bevestigd aan de helikopter, observeren ze bij achtervolgingen, vermiste personen, verkeersongevallen en rampen. Met hun warmtegevoelige infrarood camera zien ze ook in het donker wat er op de grond gebeurt.

Vanuit de lucht zien ze meer en beter en met de informatie die ze vanuit de lucht verzamelen, sturen ze de grondploegen aan.

‘De Luchtpolitie’ staat acht weken garant voor een unieke blik achter de schermen van de basis, de werking en de indrukwekkende en bloedstollende interventies van de afdeling luchtsteun.

Wie is wie in ‘De Luchtpolitie’?
De afdeling luchtsteun, die we kennen onder de roepnaam RAGO, is gevestigd in Melsbroek. Herman Perdu is er het diensthoofd. “Onze taak is om te observeren vanuit de lucht, omdat we daar meer en beter kunnen zien wat er zich beneden afspeelt. Wij zijn in feite de ogen van onze eenheden op de grond”, aldus Herman.

Wanneer er een oproep binnenkomt voor RAGO, dan rukken onmiddellijk een piloot en een luchtwaarnemer uit. “Als luchtwaarnemer hebben wij een sleutelfunctie omdat wij de camera bedienen die aan de heli hangt”, vertelt luchtwaarnemer Dimitri Buelens. “Wij lichten de piloot in over de situatie en communiceren vervolgens alles wat we te zien krijgen aan de grondtroepen.”

Één van die piloten is Bert Troonbeeckx die in aflevering 1 samen met Dimitri uitrukt. Ze openen de jacht op een overvaller die op de vlucht is geslagen in Charleroi.

Aflevering 1 op donderdag 7 juli 2011
Vandaag maken we kennis met de afdeling luchtsteun van de federale politie van België en hun spectaculaire interventies. In Charleroi helpen ze bij de achtervolging van een winkeldief die met zijn rijgedrag heel wat mensen in gevaar brengt. De man wordt in het nauw gedreven… maar dan loopt het uit de hand.

Een motorfiets rijdt door een wegversperring en racet tegen 200 per uur door de bebouwde kom. De grondploegen kunnen niet volgen maar de motorrijder weet niet dat er ook nog een heli boven zijn hoofd hangt. Er komt een oproep binnen van de Cel Vermiste Personen. Een bejaarde vrouw is al 2 dagen zoek en er is twijfel of ze nog levend zal gevonden worden.

De luchtpolitie vanaf donderdag 7 juli 2011 bij vtm om 21.45 uur
cero
Politie
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:48

Re: Politiehelikopter RAGO - DAFA in actie ! (6 afl)

Bericht door cero »

Bij VTM zijn het 8 afleveringen? Ofwel hebben ze 2 afleveringen meer, ofwel hebben ze hun afleveringen ingekort.
BUTTON_POST_REPLY