Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Zorbacop
__________________________
BerichtenCOLON 38
GeregistreerdCOLON 28 Jan 2011, 09:40

Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Zorbacop »

Belgische politiemensen kunnen binnenkort tijdens hun werk mogelijk worden onderworpen aan alcohol- en drugstests.

De chef van de nationale politie, Fernand Koekelberg, wil hard optreden tegen alcohol- en drugsgebruik bij de politie.
Daarom laat hij een streng beleid uitstippelen dat deze tests mogelijk moet maken. Dat heeft de Vlaamse krant Gazet van Antwerpen vrijdag gemeld. De politie wil een voorbeeld stellen door als eerste openbare instelling in België een streng drank- en drugsbeleid te voeren. Een woordvoerder van de politie ontkent dat er een zwaar probleem bij de politie is. ''Wij willen vooral preventief werken'', aldus de woordvoerder.
Drank- en drugsgebruik op het werk hebben vaak met stress te maken. Dat geldt ook voor de 39.000 politiemensen in België. © ANP
het bericht NL
het bericht GVA
When everything seems to be coming your way...
you may be in the wrong lane!
Crime is a disease
I'm the cure
Math
__________________________
BerichtenCOLON 176
GeregistreerdCOLON 03 Dec 2009, 20:16

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Math »

Geen slecht idee als men weet dat er veel alcoholmisbruik binnnen de politie is.
Start opleiding Agent 2012
Gebruikers-avatar
huntingwabbits
Aspirant
BerichtenCOLON 90
GeregistreerdCOLON 23 Mei 2010, 21:11

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door huntingwabbits »

Die mening kan ik volgen, maar ik kan ook verstaan dat het sommigen tegen de borst zou stoten.
Prom32 GIP
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Robby »

'k Snap de heisa niet echt.
De mogelijkheid om een blaastest op te leggen staat nu al in het statuut.
Waarom dus weer deze melding?
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Bart V »

Iedere werknemer zou toch het besef moeten hebben dat dronken werken niet kan t.o.v. zijn werkgever/klant, dat telt voor iedere werknemer dus ook voor iemand die bij de Politie werkt. Bij ons op het werk hebben ze zelfs een regeling waarbij je ipv ontslag (bij vaststelling van dronkenschap) ervoor kan kiezen om net voor je shift iedere dag op de medische dienst te gaan blazen. Dat moet je 6 maand lang doen om aan te tonen dat je niet dronken bent.

Soms pikken ze er ook willekeurig mensen uit die moeten blazen, maar dat zijn vooral personen met een veiligheidsfunctie (heftruckbestuurders, mechaniekers die een hoogtewerker besturen of mensen die op de testbaan moeten rijden).
PZ Gent
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Boba »

Robby schreefCOLON'k Snap de heisa niet echt.
De mogelijkheid om een blaastest op te leggen staat nu al in het statuut.
Waarom dus weer deze melding?
Nu gaat men het misschien eens echt doen :-)
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
tomcat
Politie
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:12

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door tomcat »

geen enkel probleem mee
enkel vind ik het weer verspilling van middelen en materiaal
er zijn toch echt dringendere problemen dan die enkeling die drinkt tijdens het werk
5345
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door VRS »

tomcat schreefCOLONgeen enkel probleem mee
enkel vind ik het weer verspilling van middelen en materiaal
er zijn toch echt dringendere problemen dan die enkeling die drinkt tijdens het werk
Niet als die in beschonken toestand het terrein opgaat en in het slechtste geval een (serieuze) fout maakt daardoor. En die enkeling drinkt misschien omwille van stress, een trauma, depressie,... hij/zij moet gesteund en/of geholpen worden opdat het probleem niet escaleert voor zowel de persoon zelf als het korps lijkt me.
Gebruikers-avatar
tomcat
Politie
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:12

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door tomcat »

dan zijn we wer bij het verhaaltje van het kindje met koppijn.
als 1 kindje in de klas koppijn heeft geef je dat 1 kindje een pilleke niet heel de klas.

den tijd dat ik word binnegeroepen ,het toestel moet opwarmen, test afnemen, is tijd waarin er zinvoller werk kan gedaan worden me dunkt.
5345
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door VRS »

Wel ja, je hebt een punt. Het voorgestelde systeem is idd niet feilloos. Er zullen wel verschillende achterpoortjes zijn. Anderzijds kan je elk initiatief op dergelijke wijze afschieten en zo kom je ook niet aan verbetering.
Kirov
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 06 Jun 2010, 21:20

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Kirov »

tomcat schreefCOLONdan zijn we wer bij het verhaaltje van het kindje met koppijn.
als 1 kindje in de klas koppijn heeft geef je dat 1 kindje een pilleke niet heel de klas.

den tijd dat ik word binnegeroepen ,het toestel moet opwarmen, test afnemen, is tijd waarin er zinvoller werk kan gedaan worden me dunkt.
Een beetje zoals burgers gefouilleerd worden aan verschillende stations, langs honden moeten lopen of op willekeurige tijdstippen de auto aan de kant moeten zetten om te blazen?
Het is nu eenmaal niet prettig, maar er is geen andere manier om rotte appels uit het verkeer/station/samenleving te houden.
Als men moet wachten tot er fouten gemaakt worden, is het al te laat.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door L0k1- »

Math schreefCOLONGeen slecht idee als men weet dat er veel alcoholmisbruik binnnen de politie is.
Ook niet veralgemenen. Is zowat hetzelfde als "alle politie ambtenaren zijn corrupt!", nadat er 1 korpschef in opspraak is gekomen :roll:
Gebruikers-avatar
DaikoG
Politie
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010, 20:52

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door DaikoG »

Ik vraag me meteen af: wie gaat de controles doen en wie gaat de controleurs controleren?

Daarnaast stel ik me ook vragen bij de wettelijkheid aangezien (voor zover ik wist) die blaastesten in principe enkel voor bestuurders zijn? Mag men dan een werknemer die niet rijdt testen? Denk dat het eerste ontslag dat daardoor valt toch ook een staartje zal krijgen...
PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene - G/DCT1 (Wachtdienst)
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Black Dog »

Als politieagent ben je toch niet zomaar een werknemer? Het zou toch op z'n minst al logisch zijn dat je zoiets (Geïntoxiceerd naar het werk komen) deonthologisch onverantwoord vindt (en het ook zal zijn). En voor ontslag zal het wel een paar keer moeten voorvallen denk ik zo...
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Mogelijk blaastest voor Belgische politie

Bericht door Boba »

DaikoG schreefCOLONIk vraag me meteen af: wie gaat de controles doen en wie gaat de controleurs controleren?

Daarnaast stel ik me ook vragen bij de wettelijkheid aangezien (voor zover ik wist) die blaastesten in principe enkel voor bestuurders zijn? Mag men dan een werknemer die niet rijdt testen? Denk dat het eerste ontslag dat daardoor valt toch ook een staartje zal krijgen...
Hier mis je toch wel even iets.
Het tuchtstatuut stipuleert al jarenlang duidelijk dat iedere politieambtenaar, tijdens de dienst of bij aanvang, aan een ademtest kan onderworpen worden. Een ontslag op die basis is net bijzonder gerechtvaardigd, want je hebt een zware fout begaan.

Dit vormt idd de enige uitzondering op de gevallen bepaald in de verkeerswet.
"If you run, you'll only go to jail tired."
BUTTON_POST_REPLY