Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Bart V »

In welk opzicht verschilt het motard zijn bij de Lokale Politie dan met de Federale? Ik weet dat ze bij ons in de zone ook een motor hebben en slechts 1 iemand die de nodige brevetten heeft. Maar welke taken doen die dan juist? Is dat ook vooral verkeerstoezicht (maar dan minder ongevallen vaststellen dan WPR) en begeleiding van bvb wielerwedstrijden? En wat is zo +- het aantal uur per week dat je dan effectief als motard aan het werk bent of is dat constant tijdens je dienst?
PZ Gent
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Iced_Max »

Bart V schreefCOLONIn welk opzicht verschilt het motard zijn bij de Lokale Politie dan met de Federale? .... Maar welke taken doen die dan juist? Is dat ook vooral verkeerstoezicht (maar dan minder ongevallen vaststellen dan WPR) en begeleiding van bvb wielerwedstrijden? En wat is zo +- het aantal uur per week dat je dan effectief als motard aan het werk bent of is dat constant tijdens je dienst?
In eerste instantie is het grootste verschil dat de Federale motards hun werkgebied hebben op de snelwegen. De Lokale motards hebben hun werkgebied dan weer in de politiezone waarvan zij deel uitmaken.

Een groot misverstand is dat vele denken dat de Federale enkel bevoegd is op de snelweg en de lokale op de andere wegen. Niets is minder waar. De Lokale kan perfect vaststellingen doen op de snelweg en de Federale in de bebouwde kom. Doch het is niet hun werkgebied.

De Federale motards doen in eerste instantie veel vaststellingen inzake ongevallen, daarnaast houden ze zich ook bezig met verkeerstoezicht op de snelwegen, flitsen, vrachtwagen controles, begeleidingen, ondersteuning geven aan andere federale of lokale diensten (denk bv achtervolgingen).

De Lokale motards hebben ongeveer hetzelfde takenpakket. Maar dan in de zone en meestal in de bebouwde kom. In PZ Antwerpen stellen motards geen aanrijdingen vast. weet niet hoe dat zit bij andere lokale zone's.

Uiteraard zullen de opdrachten van een lokale motard sterk verschillen dan van een Federale, ... een lokale motard doet veel verkeersregeling op kruispunten, hetgeen men op de snelweg niet echt heeft.

Een lokale motard zal meer allerhande verkeersproblemen aanpakken, zoals een uitrij, hinder bij een verhuis, vrachtwagens die zich vastrijden is het centrum, begeleiden van betogingen en uiteraard trachten een vlotte doorstroming van het verkeer door het centrum te verzekeren.

Klein overzicht van het takenpakket van een Lokale motard ;

- Uitrij (men geraakt niet uit zijn garage)
- Hinder bij verhuis ( er staat ne pippo in de weg of in overtreding)
- Hinder bij werken ( ne andere pippo die hier in de weg staat)
- Nazicht put in het wegdek
- Bussen, vrachtwagens die zich vastrijden in het centrum ( vaak omdat er ne pippo in de weg staat)
- Verbaliseren van overtreders (Pippo's die aan het gsm'n zijn, hun gordel niet dragen, ...)
- Controle vrachtwagens (ADR, tacho, vervoersvergunningen, afmetingen en massa, technische eisen,...)
- Controle opgevoerde bromfietsen
- Controle taxi's
- begeleiden van supporters/VIP bussen
- begeleiden van optochten, stoeten, betogingen, ...
- escortes van VIP's , ambulance's , ...
- Verkeersregeling op kruispunten
- Verkeersregeling bij aanrijdingen
- Verkeerstoezicht bij wielerkoersen
- Interceptie van voertuigen die geflitst zijn
- Anoniem verkeerstoezicht (heel plezant voor ons)
- WODCA's
- Ondersteuning aan interventie
- .....

Het stokpaardje van de Lokale is dat men, naar het schijnt, veel meer met de motor kan rijden , dan bij de Federale. De Lokale motards rijden elke dag dat ze werken met de motor (uitgezonderd bij ijzel).
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Bart V »

Heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg! Dat laatste kan idd kloppen, de mannen van WPR op het autosalon spraken over 3 à 4 dagen per maand dat de motor nog buitenkomt( veel te weinig naar hun zin). De rest geberut met de wagen en dat zou puur uit praktisch oogpunt zijn. Met de wagen hebben ze veel meer materiaal bij om een ongeval (en dan zijn we weer bij wat hun tegenwoordige hoofdtaak is) in goede banen te leiden. Met de motor worden ze veel te laat gezien. Dat ze zo weinig rijden is idd nog een reden te meer om voor de Lokale Politie te kiezen.

Ben ik verkeerd maar is Antwerpen niet 1 van de weinige lokale zones waar echt zo'n 'groot' korps motards aanwezig is? Van andere provincies/zones hoor je daar veel minder over...

Binnenkort ga ik zoals vorig jaar nog eens deelnemen aan de verkeersveilige dag motorrijden bij jullie in Antwerpen. Lijkt me interessant om daar ook al eens wat vragen te stellen.
PZ Gent
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door L0k1- »

Brussel-Zuid heeft ook een hele groep motards die verbonden zijn aan de verkeersdienst van de zone :)
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Iced_Max »

Bart V schreefCOLONBen ik verkeerd maar is Antwerpen niet 1 van de weinige lokale zones waar echt zo'n 'groot' korps motards aanwezig is? Van andere provincies/zones hoor je daar veel minder over...
Elke groot korps beschikt over een cel motards , Antwerpen, Brussel, Gent, Mechelen, ....
De middelgrote en kleinere zones hebben ook motards, maar niet in zulke grote aantallen.

Bart V schreefCOLON Binnenkort ga ik zoals vorig jaar nog eens deelnemen aan de verkeersveilige dag motorrijden bij jullie in Antwerpen. Lijkt me interessant om daar ook al eens wat vragen te stellen.
Zeker doen ! Ik zal ook van de partij zijn :mrgreen:
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
SelisBart
__________________________
BerichtenCOLON 74
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 21:21

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door SelisBart »

@ iced bedankt voor deze (weeral) complete uitleg over federale en lokale wegpolitie. Ikzelf zou enorm graag bij de wegpolitie geraken aangezien ik zelf in het dagdagelijkse vrachtwagenbestuurder ben ligt mijn hart op de weg en het irriteert me enorm om te zien hoe sommigen onze belgische wegen gebruiken als enerzijds een race circuit of een plek waar ze de grote jan ( lees cowboy )moeten uithangen en alle wetten aan hun laars lappen en dan spreek ik niet over mijn collega vrachtwagenchauffeurs alleen maar ook over alle andere weg gebruikers inc de voetgangers.

Ik ben al 10 jaar vrachtwagenchauffeur en zou dan ook graag van mijn liefde voor het verkeer endergelijk omzetten in mijn andere liefde: de politie. En wie weet zelfs wel motard daar twijfel ik nu nog over om eerlijk te zijn, aangezien ik eigenlijk geen ervaring heb op de moto en ook geen rijbewijs maar heb er wel altijd een passie voor gehad en dan zeker een passie voor onze zwaantjes. Ik heb alwel info opgezocht om een rijbewijs te halen kwestie van hoe of bij wie want de overheid betaald dit niet meer heb ik vernomen. Is het niet te lastig denk je als *leek* ineens u beroep als zwaantje uit te oefenen als je alleen je opleiding hebt gehad?

Ik weet nog goed hoe ik als klein manneken :whoeha: hier zo hard naar opkeek en respect had ( nog steeds trouwens ) als ze voorbij raasde.
1ste AINP proef : vrijgesteld
2de AINP proef: geslaagd op 10/07/2010
3de AINP proef: geslaagd op 15/01/2011
Antecedenten afgelegd op : 10/03/11
4de AINP proef: afgelegd op 18/4/11 in afwachting van uitslag
BUTTON_POST_REPLY