Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Rolmops1 »

Voor wie de ambitie moest hebben..

Nog eentje uit de Gazet van Antwerpen...


'Zwaantjes met uitsterven bedreigd': dat bericht werd woensdag de wereld in gestuurd. "Overdreven", zegt Jurgen Dhaene van de Federale Wegpolitie. "Maar feit is wel dat een derde van onze motorrijders tegen 2015 de pensioenleeftijd heeft bereikt."
De motorrijders van de Federale Wegpolitie - zwaantjes in de volksmond - dreigen tegen 2015 met een tekort aan manschappen te vallen.

"Dertig procent van de motards wordt binnen de vijf jaar 56, wat wil zeggen dat ze de pensioenleeftijd van een ex-rijkswachter hebben bereikt", verduidelijkt Dhaene.

"We verwachten wel dat niet iedereen ook effectief op pensioen gaat. Daarnaast is de instroom niet altijd even makkelijk. Er is een ingangsexamen en vervolgens een zware opleiding van vijf maanden, die de agent bovenop zijn opleiding tot inspecteur moet volgen. We gaan er een modulair systeem van maken, waardoor een motoragent al na een minimumopleiding van een maand kan beginnen. De rest van de training wordt dan tijdens de loopbaan gegeven. We hopen het zo iets aantrekkelijker te maken."

Gevaarlijk

Het is een afwisselende job, maar het kan al eens gevaarlijk worden. "Als je uit stilstaande positie een voertuig moet inhalen dat 180 of zelfs 200 km per uur rijdt, moet je er natuurlijk alles uithalen wat erin zit", klinkt het.

En dat is waar het schoentje mogelijk ook wringt: jonge mensen zouden vinden dat de vergoeding onvoldoende opweegt tegen de risico's van de job.
Gebruikers-avatar
Ambiorix
__________________________
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2010, 06:59

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Ambiorix »

Ik moet nog aan m'n basisopleiding beginnen maar ik denk er toch aan om de doorgedreven opleiding tot motard te volgen.
Ik ambieer wel meer een job bij de lokale moet ik zeggen.
Motorrijden is altijd een hobby van me geweest, ik heb zelfs ooit nog wat races in het BK 250cc meegereden :whoeha: Heb ook een paar keer met een paar "zwaantjes" op Croix een opleiding gaan volgen.
Kandidaatstelling INP: 07/06/2010
Proef 1 AINP: Geslaagd op 10/8/2010
Proef 2 AINP: Geslaagd op 27/9/2010
Proef 3 AINP: Geslaagd op 10/11/2010
Proef 4 AINP: Geslaagd op 9/3/2011
Antecedentenonderzoek: 20/01/2011
Antecedentenonderzoek afgerond en bericht van slagen ontvangen 29/10/2012
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Boba »

Rolmops1 schreefCOLON de vergoeding onvoldoende opweegt tegen de risico's van de job.
Dat is zever. Trek dit door naar de volledige geïntegreerde politie, en dan voornamelijk de politiemensen die dag en nacht op het terrein werkzaam zijn. De verloning, die al sedert de hervorming (10 jaar) niet meer aangepast werd. (en neen, een indexatie is geen loonsverhoging, integendeel, voor vele collega's zorgt dit ervoor dat men minder gaat verdienen)
"If you run, you'll only go to jail tired."
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Bart V »

Ik moet 1 oktober ook nog aan de basisopleiding beginnen maar mijn voorkeur gaat nu al uit naar de Federale Wegpolitie. Het is een onderdeel van de politie dat altijd al serieuze indruk op mij gemaakt heeft. Niet zozeer voor de spannende achtervolgingen e.d. zoals de meesten denken maar eerder voor het verkeerstechnisch aspect.

De vraag is alleen: maak je als net geslaagde INP wel kans om onmiddellijk deel te nemen aan de testen voor WPR?

Ik heb wel al vernomen (van op de stand van de WPR op het autosalon) dat ze de opleiding zouden opsplitsen in verschillende delen. Je zou niet meer voor alle delen meteen moeten slagen maar je zou kunnen starten na een soort basisexamen en dan op termijn doorgroeien door alle testen af te leggen. Hiermee zouden ze de aanwerving van nieuwe personeelsleden willen versnellen.
PZ Gent
SanderkeD
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 12 Aug 2010, 16:44

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door SanderkeD »

In het nieuws zeiden ze net dat ze eerst een maand opleiding wilde geven terwijl dit nu 5 maanden is. Na die ene maand kan je al beginnen en leren ze je de rest terwijl je je functie uitoefent.
GRG - WPR Limburg
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Robby »

Als je graag weinig met de moto rijdt, constant verkeersongevallen vaststelt, weinig verkeersopdrachten doet en graag van je sokken wordt gereden op de autosnelweg, dan is de WPR wel plezant ...

(Om maar te zeggen: zorg dat je goed beseft wat die mannen doen voor je er voor postuleert!)
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Boba »

Robby schreefCOLONAls je graag weinig met de moto rijdt, constant verkeersongevallen vaststelt, weinig verkeersopdrachten doet en graag van je sokken wordt gereden op de autosnelweg, dan is de WPR wel plezant ...
Ooit was dit anders, maar dit is de realiteit en ook één van de redenen waarom ikzelf, alsook vele anderen, daar nog nooit kandidaat voor geweest zijn, ondanks de interesse.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Iced_Max »

Een jaar of 2 geleden heb ik een keuze moeten maken, ...motard bij de Federale of motard bij de Lokale .

Eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat ik in eerste instantie eraan dacht om naar de Federale te gaan. Waarom, geen idee eigenlijk. Mssh sprak me die rode streep meer aan dan de blauwe, ... of kwam het gewoon omdat ik als klein ventje altijd met grote ogen keek toen de "zwaantjes" voorbij reden.

Na wat info te hebben ingewonnen bij zowel Federale als Lokale motards en door gewoon alles objectief te bekijken, ... was mijn keuze voor de Lokale snel gemaakt.

Diegene die voor motard gaan, rijden uiteraard graag met de motor. .... zeg nu zelf, ...hoeveel Federale motards kom je op de snelwegen tegen ??? Ik denk dat de kans veel groter is dat je een "verdwaalde" Lokale motard gaat tegenkomen op de Ring van Antwerpen, dan een Federale :mrgreen: :mrgreen:

Ik ben nu ongeveer 16 maanden bij de lokale Motards, en heb er geen seconde spijt van ..... of ik er nu nog over denk om naar de Federale te gaan ?? ... neen, niet echt !
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
cleo
Politie
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010, 21:50

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door cleo »

Iced_Max schreefCOLON Diegene die voor motard gaan, rijden uiteraard graag met de motor. .... zeg nu zelf, ...hoeveel Federale motards kom je op de snelwegen tegen ??? Ik denk dat de kans veel groter is dat je een "verdwaalde" Lokale motard gaat tegenkomen op de Ring van Antwerpen, dan een Federale :mrgreen: :mrgreen:
Boba schreefCOLON
Robby schreefCOLONAls je graag weinig met de moto rijdt, constant verkeersongevallen vaststelt, weinig verkeersopdrachten doet en graag van je sokken wordt gereden op de autosnelweg, dan is de WPR wel plezant ...
Ooit was dit anders, maar dit is de realiteit en ook één van de redenen waarom ikzelf, alsook vele anderen, daar nog nooit kandidaat voor geweest zijn, ondanks de interesse.
Daarom vind ik dit forum nu zo geweldig, je krijgt hier eerlijke en duidelijke antwoorden! Dit zijn antwoorden waar ik (en ik denk vele anderen met mij) al heel veel uit geleerd heb!
Gebruikers-avatar
Ambiorix
__________________________
BerichtenCOLON 107
GeregistreerdCOLON 01 Jun 2010, 06:59

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Ambiorix »

cleo schreefCOLON
Iced_Max schreefCOLON Diegene die voor motard gaan, rijden uiteraard graag met de motor. .... zeg nu zelf, ...hoeveel Federale motards kom je op de snelwegen tegen ??? Ik denk dat de kans veel groter is dat je een "verdwaalde" Lokale motard gaat tegenkomen op de Ring van Antwerpen, dan een Federale :mrgreen: :mrgreen:
Boba schreefCOLON
Robby schreefCOLONAls je graag weinig met de moto rijdt, constant verkeersongevallen vaststelt, weinig verkeersopdrachten doet en graag van je sokken wordt gereden op de autosnelweg, dan is de WPR wel plezant ...
Ooit was dit anders, maar dit is de realiteit en ook één van de redenen waarom ikzelf, alsook vele anderen, daar nog nooit kandidaat voor geweest zijn, ondanks de interesse.
Daarom vind ik dit forum nu zo geweldig, je krijgt hier eerlijke en duidelijke antwoorden! Dit zijn antwoorden waar ik (en ik denk vele anderen met mij) al heel veel uit geleerd heb!
Yep, dit forum is een grote hulp geweest gedurende mijn selectieproeven. Ik hoop dat het gedurende m'n opleiding ook nog zo zal zijn.
Je kan wel denken dat motard een leuke job is bij de politie maar het is toch altijd handig om eens een mening te horen van de mensen die het effectief doen.
Moest ik nu moeten kiezen tussen motard bij de lokale of federale zou m'n keuze ook wel naar de lokale gaan. Ik ga zoizo voor de lokale, of het nu motard is of iets anders :wink:
@Cleo, ik zie dat jij op 20/1 geslaagd was op je laatste proef. heb je je attest al gekregen en heb je al een plek mogen kiezen waar je je opleiding wil volgen?
Kandidaatstelling INP: 07/06/2010
Proef 1 AINP: Geslaagd op 10/8/2010
Proef 2 AINP: Geslaagd op 27/9/2010
Proef 3 AINP: Geslaagd op 10/11/2010
Proef 4 AINP: Geslaagd op 9/3/2011
Antecedentenonderzoek: 20/01/2011
Antecedentenonderzoek afgerond en bericht van slagen ontvangen 29/10/2012
Rolmops1
__________________________
BerichtenCOLON 109
GeregistreerdCOLON 02 Sep 2010, 09:55

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Rolmops1 »

Net een reportage op telefax over het tekort aan zwaantjes (WPR Brabant).

Bevestigen inderdaad het modulesysteem dat er zit aan te komen om zo sneller mensen te kunnen aanwerven en gemotiveerder te houden door de minder zware opleiding (omdat ze gespreid zal zijn).
cero
Politie
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:48

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door cero »

Ik heb ook de reportage gezien.
Ook zij zeggen zoals hierboven, dat hun job tegenwoordig vooral bestaat uit verkeersongevallen vaststellen en dus van slachtoffers naar slachtoffers gaan.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Boba »

Rolmops1 schreefCOLON door de minder zware opleiding (omdat ze gespreid zal zijn).
Dat is echt niet het probleem, het gaat hem om de jobinhoud die nog maar weinig politiemensen aanspreekt.
"If you run, you'll only go to jail tired."
cleo
Politie
BerichtenCOLON 51
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2010, 21:50

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door cleo »

@ Ambiorix
Ik heb mijn attest ontvangen eind januari, een aantal dagen na het ontvangen van het resultaat van test 4.
Toen was er nog geen sprake van de vervroegde opleidingen voor Antwerpen en Brussel... Mss heeft het daar iets mee te maken?
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Tekort 'zwaantjes' dreigt tegen 2015

Bericht door Boba »

cleo schreefCOLON@ Ambiorix
Ik heb mijn attest ontvangen eind januari, een aantal dagen na het ontvangen van het resultaat van test 4.
Toen was er nog geen sprake van de vervroegde opleidingen voor Antwerpen en Brussel... Mss heeft het daar iets mee te maken?
ON-TOPIC blijven aub, post in het voorziene forum !
"If you run, you'll only go to jail tired."
BUTTON_POST_REPLY