Politie kan betogers ongestraft provoceren

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
aspecteur5358
__________________________
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2010, 21:58

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door aspecteur5358 »

Maxiflo schreefCOLONjah dan moet je ook geen vuurwapen of kogelwerende vest meer dragen op dienst want dit kan ook aanzien worden als provocerend...
Het vuurwapen en kogelwerende vest werkt volgens mij niet provocerend maar imponerend :whoeha:
Proef 1 AINP: Geslaagd
Proef 2 AINP: Geslaagd
Proef 3 AINP: Wachten op resultaat
Proef 4 AINP: /
Maxiflo
Politie
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 16:53

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Maxiflo »

aspecteur5358 schreefCOLON
Maxiflo schreefCOLONjah dan moet je ook geen vuurwapen of kogelwerende vest meer dragen op dienst want dit kan ook aanzien worden als provocerend...
Het vuurwapen en kogelwerende vest werkt volgens mij niet provocerend maar imponerend :whoeha:
Een bevriende collega uit een andere zone vertelde mij overlaatst:

Sinds kort heeft men in die zone een individuele kogelwerende vest, sinds men deze op buitendienst draagt komen er massaal brieven toe van burgers die dit te provocerend vinden en vragen als dit echt wel nodig is dat de inspecteurs met een kogelwerende vest rondlopen... :roll:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door VRS »

Maxiflo schreefCOLON
aspecteur5358 schreefCOLON
Maxiflo schreefCOLONjah dan moet je ook geen vuurwapen of kogelwerende vest meer dragen op dienst want dit kan ook aanzien worden als provocerend...
Het vuurwapen en kogelwerende vest werkt volgens mij niet provocerend maar imponerend :whoeha:
Een bevriende collega uit een andere zone vertelde mij overlaatst:

Sinds kort heeft men in die zone een individuele kogelwerende vest, sinds men deze op buitendienst draagt komen er massaal brieven toe van burgers die dit te provocerend vinden en vragen als dit echt wel nodig is dat de inspecteurs met een kogelwerende vest rondlopen... :roll:
Duidelijk het gevolg van ondoordacht redeneren en onwetendheid. Blijkbaar moet er elke maand een Kitty sterven opdat sommigen het eindelijk zouden onthouden. Het lijkt me voornamelijk een gewenningsprobleem, hoe meer inspecteurs er met kogelwerende vesten op het terrein verschijnen, hoe sneller men er aan zal wennen (en hopelijk zal stoppen met onnozele praat verkopen). Spijtig genoeg trekken sommige besluitvormers de verkeerde conclusies uit zulke "klachten" en moet het allemaal nog wat softer worden.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door VRS »

Ik zie de laatste tijd de term "genegotieerd beheer van de openbare ruimte", wat een nieuwere benaming voor HHOO zou moeten zijn. Waarom de naamsverandering en wat houdt dit in?
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Boba »

Hielcom schreefCOLONIk zie de laatste tijd de term "genegotieerd beheer van de openbare ruimte", wat een nieuwere benaming voor HHOO zou moeten zijn
Dat is al heel lang zo ..., en dat is geen nieuwe benaming, eerder een benaming voor een wijze van optreden. Verder ga ik daarover op een openbaar forum geen commentaar geven.
"If you run, you'll only go to jail tired."
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door VRS »

Bedankt :wink:
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door L0k1- »

Hielcom schreefCOLONIk zie de laatste tijd de term "genegotieerd beheer van de openbare ruimte", wat een nieuwere benaming voor HHOO zou moeten zijn. Waarom de naamsverandering en wat houdt dit in?
terug zo enkele prachtige woordjes, om het toch maar "lief" te laten klinken :)
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Boba »

L0k1- schreefCOLON
Hielcom schreefCOLONIk zie de laatste tijd de term "genegotieerd beheer van de openbare ruimte", wat een nieuwere benaming voor HHOO zou moeten zijn. Waarom de naamsverandering en wat houdt dit in?
maar "lief" te laten klinken :)
Het klinkt niet enkel zo, het is gewoon zo. Echt 'interveniëren' zoals vroeger is er niet meer bij ..
"If you run, you'll only go to jail tired."
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door 69_Shorty_69 »

Ik ben geen fan van betoging. Sterker ik ben van mening dat als je in een betoging meeloopt dat je zelf provocerend overkomt, als je dan nog bij diezelfde betoging (of tenminste groep van betogers" blijft terwijl heethoofden het te bont maken vind ik dat je dan "politiegeweld" verdiend.

Hier krijgen ze eens een beetje pepperspray of een overzsized waterpistool op hen gericht en ze beginnen te janken.

Ga dit eens doen in Amerika of Israel daar krijgt men de taser, traangas en/of rubberkogels (of de welgekende beanbags)

Wil je het toch dichter bij huis, kijk dan eens naar Duitsland daar word traangas gebruikt alsof dat het niets is.

Al da links gepamper, goddamn hippies
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Ties »

Ik denk dat er toch een groot verschil is in betogingen. Je hebt natuurlijk altijd wel mensen die van sensatie houden en die enkel bij grote betogingen deelnemen met als doel zoveel mogelijk ophef te maken. Maar volgens mij heb je ook mensen die het serieus menen en die door hun opkomst duidelijk willen maken waarvoor ze staan alsook dat het tijd is voor verandering.

Als je als politieagent al met zo'n "negatieve instelling" bij een betoging aanwezig moet zijn, dan riskeer je toch je eigen spanning over te dragen op de betogers. Het kan dan ook zijn dat mensen die het rustig bedoelen, op deze manier toch opgehitst worden met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat je daar best zo 'neutraal' mogelijk aanwezig bent, dat je weet dat er ophefmakers zijn (maar dat niet iedereen zo is) en dat je dan ook de groep betogers aandacht "screent" op zulke ophefmakers en deze (zo nodig) tijdig uit de groep verwijdert.
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Kevin Lievens
Politie
BerichtenCOLON 537
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 14:22

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Kevin Lievens »

Ties schreefCOLONIk denk dat je daar best zo 'neutraal' mogelijk aanwezig bent, dat je weet dat er ophefmakers zijn (maar dat niet iedereen zo is) en dat je dan ook de groep betogers aandacht "screent" op zulke ophefmakers en deze (zo nodig) tijdig uit de groep verwijdert.

Het enige verschil is dat je (meestal) niets in de pap te brokken hebt over het optreden, waar, wie en met hoeveel, al dan niet zichtbaar opgesteld.

Zo kan ik je een (persoonlijk meegemaakt) voorbeeld geven over de rellen enkele jaren geleden in Antwerpen naar aanleiding van de Deense cartoons.
1 sectie moest instaan voor het afsluiten van een straat, het ORIDA-team een andere straat, om alzo te verhinderen dat de meute naar de winkelstraat (en verderop de diamantwijk) zou kunnen gaan.
De sectie staat in full-HO-uitrusting, en na wat gewoel en getier ligt er plots een collega K.O. - en ik bedoel echt K.O., die zijn ze komen ophalen met de ambulance waar de rest van de sectie die ene collega moest beveiligen - en er mocht niet worden opgetreden ... wetende dat er 8 IVECO's op nog geen 100 meter klaar stonden, vol met collega's ordehandhaving ...

Zo zie je maar, uiteindelijk heb je te volgen wat er beslist wordt, en heb je niets in de pap te brokken... jouw mening klinkt mooi op papier, maar de realiteit daarentegen...

De beste stuurlui staan aan wal.
"Sooner or later the things you own end up owning you"
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door Boba »

Kevin Lievens schreefCOLON
Ties schreefCOLONIk denk dat je daar best zo 'neutraal' mogelijk aanwezig bent, dat je weet dat er ophefmakers zijn (maar dat niet iedereen zo is) en dat je dan ook de groep betogers aandacht "screent" op zulke ophefmakers en deze (zo nodig) tijdig uit de groep verwijdert.

Het enige verschil is dat je (meestal) niets in de pap te brokken hebt over het optreden, waar, wie en met hoeveel, al dan niet zichtbaar opgesteld.

Zo kan ik je een (persoonlijk meegemaakt) voorbeeld geven over de rellen enkele jaren geleden in Antwerpen naar aanleiding van de Deense cartoons.
1 sectie moest instaan voor het afsluiten van een straat, het ORIDA-team een andere straat, om alzo te verhinderen dat de meute naar de winkelstraat (en verderop de diamantwijk) zou kunnen gaan.
De sectie staat in full-HO-uitrusting, en na wat gewoel en getier ligt er plots een collega K.O. - en ik bedoel echt K.O., die zijn ze komen ophalen met de ambulance waar de rest van de sectie die ene collega moest beveiligen - en er mocht niet worden opgetreden ... wetende dat er 8 IVECO's op nog geen 100 meter klaar stonden, vol met collega's ordehandhaving ...

Zo zie je maar, uiteindelijk heb je te volgen wat er beslist wordt, en heb je niets in de pap te brokken... jouw mening klinkt mooi op papier, maar de realiteit daarentegen...

De beste stuurlui staan aan wal.

Dit relaas geeft spijtig genoeg goed aan hoe het er alsmaar vaker aan toe gaat, er moest maar eens wat gedaan worden dat als 'provocerend' overkomt, en natuurlijk zijn de betogers, door wie we daar eigenlijk moeten staan, altijd in hun recht.

Denk aan de betoging aan het asielcentrum in Steenokkerzeel, waar betogers zelfs iemand bij zijn ontsnapping geholpen hebben. Ontkennen, dat kunnen ze wel, jammer genoeg werd alles gefilmd.
"If you run, you'll only go to jail tired."
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Politie kan betogers ongestraft provoceren

Bericht door VRS »

69_Shorty_69 schreefCOLONIk ben geen fan van betoging. Sterker ik ben van mening dat als je in een betoging meeloopt dat je zelf provocerend overkomt, als je dan nog bij diezelfde betoging (of tenminste groep van betogers" blijft terwijl heethoofden het te bont maken vind ik dat je dan "politiegeweld" verdiend.

Hier krijgen ze eens een beetje pepperspray of een overzsized waterpistool op hen gericht en ze beginnen te janken.

Ga dit eens doen in Amerika of Israel daar krijgt men de taser, traangas en/of rubberkogels (of de welgekende beanbags)

Wil je het toch dichter bij huis, kijk dan eens naar Duitsland daar word traangas gebruikt alsof dat het niets is.

Al da links gepamper, goddamn hippies
Niet overdrijven met "goddamn hippies". Ikzelf ben verre van een manifestant, maar zonder betogingen zouden dictators en tirannen zoals Khadaffi, Mubarak, e.a. rustig verder kunnen doen. Betogingen hebben zeker hun nut mbt het aankaarten van diverse kwesties (Witte Mars, betogingen ivm sociale kwesties), vrij belangrijk onderdeel van een democratie. Dat is de theorie. In de praktijk is het natuurlijk allemaal zo mooi niet zoals aangehaald hierboven.

Dat mensen niet in een politiestaat willen leven versta ik, maar het begint hier toch echt belachelijk te worden met her en der politici en medeburgers die klagen en zagen als politiemensen hun kogelwerende vest (voor eigen veiligheid) dragen, als hun handboeien zichtbaar zijn, als ze rondrijden in zwarte/donkere voertuigen, als ze klaarstaan bij ordehandhavingen,...
Anderzijds zitten we ook in een overgangsperiode met een politie die nog voortvloeit uit de tijd dat de maatschappij niet zo kritisch was, terwijl er nu schijnbaar nog een balans moet gevonden worden tussen de kritiek en de machtspositie.
BUTTON_POST_REPLY