Diagnose autisme

BUTTON_POST_REPLY
enthousiastekandi
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2019, 21:35

Diagnose autisme

Bericht door enthousiastekandi »

Beste forumleden,

Ik ben van plan om me in de nabije toekomst kandidaat te stellen voor de selectieproeven bij de politie. Ik ben enorm gemotiveerd om bij de politie aan de slag te gaan en ben me dan ook volop aan het voorbereiden.

Ik wil mijn kansen zo goed mogelijk kunnen inschatten en daarom zit ik nog met een belangrijke vraag. Bij mij is in mijn kinderjaren (een lichte vorm van) autisme vastgesteld. Heeft dit een negatieve invloed op mijn kansen bij de politie? Word je medisch ongeschikt verklaard wanneer je een vorm van autisme hebt? Of hoe wordt hierover geoordeeld bij de politie?

Ik ondervind hier echter geen enkele hinder meer van, zowel op privé- als professioneel vlak. Ik werk in de sociale sector, leg makkelijk sociale contacten, heb helemaal geen nood aan veel structuur, ... Veel mensen zijn dan ook verbaasd wanneer ik hierover vertel. Ik wil er graag eerlijk over zijn tijdens mijn selectie, maar hoop dus wel dat het mijn kansen niet hypothekeert.

Vriendelijke groeten,

Een enthousiaste kandidaat-inspecteur
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Diagnose autisme

Bericht door vdv »

Autisme op zich zal geen beslissende factor zijn.
Je zal net als iedereen de persoonlijkheidsproef afleggen waaruit men zal oordelen of je over de vereiste competenties beschikt of niet.
Als je het ter sprake brengt zal men er u wel over doorvragen. Wees daarop voorbereid.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Luna9618
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2019, 16:12

Re: Diagnose autisme

Bericht door Luna9618 »

Hallo,

Ik heb ook de diagnose ASS gekregen vroeger en ik ben nu aan het wachten voor de selectiecommissie. In het begin heb ik ook getwijfeld en had ik bang dat ze mij hiervoor zouden afkeuren. Ik heb me dan toch ingeschreven omdat ik vind dat je van de diagnose weinig merkt bij mij. Tijdens het persoonlijkheidsonderzoek heb ik dit natuurlijk wel vermeld maar heb ik ook aangegeven dat ik mij goed heb aangepast en dat mensen niet eens aan mij merken dat ik ASS heb. Het beperkt mij ook niet in een normaal functioneren. Ik ben sociaal, kan om met verandering en ik kan mijn emoties uiten. 😊 Verder kan het hebben van autisme ook een voordeel zijn want ik (misschien dat dit voor jou herkenbaar is) let bijvoorbeeld sterk op details, ik zie dingen waar anderen over kijken en ik onthoud ook veel. Ik denk dat voor jou een lichte vorm van autisme niet in de weg zal staan voor je selectieproeven, zolang je er open en eerlijk over kan zijn en kan reflecteren over deze diagnose tijdens uw gesprek met een psycholoog.

Ik wens je alvast veel succes!
Groetjes
enthousiastekandi
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2019, 21:35

Re: Diagnose autisme

Bericht door enthousiastekandi »

Dag Luna9618,

Sorry voor de late reactie, maar ik lees je bericht nu pas. Door een ernstige blessure ligt mijn selectie even stil en ben ik een tijdje niet op het forum geweest.

Fijn om je reactie te lezen, dat stelt me toch al wat meer gerust. Mag ik zo curieus zijn om te vragen hoe je selectiecommissie verlopen is? Hebben ze hier sterk op doorgevraagd? Wel al heel positief dat je de psychologische testen tot een goed einde hebt gebracht. Het klopt inderdaad dat autisme vele voordelen kan hebben (is inderdaad herkenbaar), dat zal ik zeker sterk benadrukken tijdens het gesprek met de psychologe en de commissie.

Alleszins heel erg bedankt voor de tips!

Vriendelijke groeten
Luna9618
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 09 Sep 2019, 16:12

Re: Diagnose autisme

Bericht door Luna9618 »

Hey,

Ik heb tijdens mijn persoonlijkheidsproef hierover gesproken met de psycholoog toen en meteen uitgelegd dat ik geleerd heb om met mijn 'zwakke puntjes' om te gaan en dat ik perfect normaal kan functioneren. Ik heb dat ook met enkele voorbeelden wat kracht bij gezet zodat het voor haar ook duidelijker was.

Op de selectie hebben ze mij niets gevraagd hierover, ik denk ook omdat op het gesprek met de psycholoog dit al volledig werd besproken en beargumenteerd door mij.

Ik heb vorige week het spijtige nieuws gekregen dat ik niet geslaagd ben voor de selectie commissie. Ik had een puntje te weinig op 1 van de zaken die ze 'toetsen' adhv het competentie model, maw hadden ze mij een punt meer gegeven op 1 van de competenties had ik geslaagd geweest. Een klap in mijn gezicht maar ik heb het geprobeerd. Maar het kwam zeker niet door mijn autisme. Eerder door het feit dat die proef een moment opname is en ze niet altijd een goed en volledig beeld over je kunnen opstellen.

Ik wens je veel succes voor de proeven en een gelukkig nieuwjaar!
BUTTON_POST_REPLY