Politie raad en politie college

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
katleenthomas
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2017, 13:34

Politie raad en politie college

Bericht door katleenthomas »

Beste,

Ik weet dat er veel online geschreven staat over de politieraad en politie college, mij is het toch niet helemaal duidelijk. Wat is het verschil juist tussen deze 2?

Kan iemand mij ook helpen ivm. Het zonale veiligheidsplan? Wat is er belangrijk dat je hiervan moet weten bij de commissie?

Alvast bedankt

Mvg
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Politie raad en politie college

Bericht door Kevin_Fox »

katleenthomas schreefCOLONBeste,

Ik weet dat er veel online geschreven staat over de politieraad en politie college, mij is het toch niet helemaal duidelijk. Wat is het verschil juist tussen deze 2?

Kan iemand mij ook helpen ivm. Het zonale veiligheidsplan? Wat is er belangrijk dat je hiervan moet weten bij de commissie?

Alvast bedankt

Mvg
Dit heeft te maken met een een en een meer gemeentezone.

De politieraad is een politiek orgaan binnen een Belgische politiezone bestaande uit meerdere gemeentes. zoals bijvoorbeeld Gent
Zij vervult een aantal functies die in politiezones bestaande uit één enkele gemeente, door de gemeenteraad worden uitgevoerd.
In deze raad zetelen enerzijds de politieraadsleden en anderzijds de burgemeesters van de verschillende gemeenten. De leden van de politieraad worden verkozen door en binnen de gemeenteraden van de verschillende gemeenten van de politiezone.
De politieraad staat in voor de organisatie en het beheer van de politiezone.
Dus de burgemeester van bvb. Drongen, Sint-Martens Latem, Evergem zitten hier in en die overleggen grensoverschrijdend met elkaar. Als Gent bijvoorbeeld last heeft van rondtrekkende dadergroepen die gps toestellen stelen en Evergem ook dan kunnen ze zo samenwerken.

Politiecollege

Het Politiecollege is een Belgisch orgaan dat het gezag uitoefent in politiezones die uit meerdere gemeenten bestaan. Het gezag wordt uitgeoefend over de korpschef en de lokale politie. Bijvoorbeeld HAZODI (o.a. Hasselt)
Het politiecollege wordt gevormd door de burgemeesters van de aangesloten gemeenten in de politiezone. Eén van de burgemeesters wordt gekozen tot voorzitter. Deze is gelijktijdig ook voorzitter van de politieraad. De vergaderingen die tevens worden bijgewoond door de korpschef en de (ambtelijk) secretaris, zijn niet openbaar.
De rol van de korpschef in de vergadering is dat deze het college actief inlicht over alle aangelegenheden van zijn korps en over initiatieven voortvloeiend uit het zonaal veiligheidsplan. De korpschef stelt de prioriteiten, taken en opdrachten binnen het korps, echter als er ingrijpende wijzigingen in de organisatiestructuur wordt deze op voorhand overlegd en uiteindelijk door het politiecollege bekrachtigd.
Het is de bevoegdheid van het college te beslissen welke materialen en middelen worden aangekocht om de taken uit te kunnen voeren. Hier adviseert echter de korpschef, waar bij het stellen van prioriteiten het college adviseert.

Hier werken de burgemeesters samen en is er 1 groot korps (je ziet dat ook op de combi's (HAZODI, enz enz)
Hasselt doet dit, maar ook bijvoorbeeld Kortrijk en Kuurne.
De reden is o.a. dat de basisfunctionaliteiten per korps gegarandeerd moeten worden, en Kuurne heeft niet de eigen middelen dus werken ze samen met Kortrijk enz.
Hier gaat het dus om een fusie, het andere is een OVERLEG.
Begrijp je het?
(Aan de inspecteurs aanwezig: Heb ik het juist uitgelegd? :roll: :lol: )
Wat het zonaal veiligheidsplan betreft:
Ken de prioriteiten in uw gemeente, weet wat het Nationaal Veiligheidsplan inhoudt en hoe het zonale hierop geënt is.
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie raad en politie college

Bericht door vdv »

Uw voorbeelden kloppen niet, operationele zaken, lopende onderzoeken en gerechtelijke info komt niet aan bod in de politieraad. Zij beslissen over 'organisatie en beheer'. Voorbeelden zijn aanwervingen, of iemand een hogere weddenschap krijgt, grote aankopen enzoverder.

Het politiecollege is kleiner en komt sneller bijeen. Al de burgemeesters van een meergemeentezone zetelen hier in, samen met de korpschef. De korpschef geeft verantwoording over PZ gerelateerde zaken, wat men er aan doet, tucht. Maar ook hier geen individuele interventies of onderzoeken.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Politie raad en politie college

Bericht door vdv »

Autocorrect: weddenschap = weddenschaal. Kan dit blijkbaar niet meer aanpassen
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Kevin_Fox
__________________________
BerichtenCOLON 261
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2014, 20:52

Re: Politie raad en politie college

Bericht door Kevin_Fox »

vdv schreefCOLONUw voorbeelden kloppen niet, operationele zaken, lopende onderzoeken en gerechtelijke info komt niet aan bod in de politieraad. Zij beslissen over 'organisatie en beheer'. Voorbeelden zijn aanwervingen, of iemand een hogere weddenschap krijgt, grote aankopen enzoverder.

Het politiecollege is kleiner en komt sneller bijeen. Al de burgemeesters van een meergemeentezone zetelen hier in, samen met de korpschef. De korpschef geeft verantwoording over PZ gerelateerde zaken, wat men er aan doet, tucht. Maar ook hier geen individuele interventies of onderzoeken.
weer iets bijgeleerd! thnx
inschrijving 2de poging: inschrijving 01/02/2017
Cognitieve proeven VRIJSTELLING
Fysieke proeven :* 2de poging:09/05/2017 =GESLAAGD
INGESCHREVEN INFOSESSIE ETTERBEEK 24/06/2017
Persoonlijkheidsproef: GESLAAGD
Commissie : NIET GESLAAGD
medische proeven:
einde deelname - niet meer actief forum vanaf 28/08/2018
BUTTON_POST_REPLY