Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Vlaamse leeuw
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2016, 01:03

Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door Vlaamse leeuw »

Goeiedag iedereen,

Ik ga me zeer binnenkort inschrijven voor de selectieproeven maar heb toch nog enkele vragen ivm de voorbereiding.

Ik heb op jobpol gelezen da zij aanraden om toch minstens 2400m in 12 minuten te lopen? Als je dat kan lopen ben je dan goed bezig of heeft dat nummer niet veel betekenis? :-)

Wat raden jullie aan qua loopschema? een vriend van mij zei gewoon 3x keer per week gewoon joggen?
Of is het beter dat ik train om zoveel mogelijk te lopen in 12 minuten zoals op jobpol staat? Want zei zeggen dat als je 3x per week 6 of 7km loopt het waarschijnlijk niet zal halen omdat het parcour een korte krachtige inspanning vereist? Wat is jullie ervaring hiermee? :-)

Mvg

Vlaamse leeuw
Lex
__________________________
BerichtenCOLON 19
GeregistreerdCOLON 07 Mrt 2016, 21:27

Re: Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door Lex »

Ik ben zeker geen atleet en moet zelfs zelf mijn proef nog doen. Toch mijn advies. Als je al een redelijke conditie hebt, is oefenen op joggen vrij zinloos voor het parcours. Begrijp me niet verkeerd, joggen is altijd gezond, maar op de sportproef ga je daar weinig van merken. Je gaat vooral explosieve kracht nodig hebben en oefenen op korte, maar erg zware inspanningen. Als je wil lopen, oefen dan beter op korte sprinten in plaats van op lange afstanden. De proef is niet te onderschatten, heb ik al gemerkt bij het uitproberen. :)
Start opleiding: 01/12/2016 te Campus Vesta
Nasa
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 16 Dec 2015, 13:10

Re: Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door Nasa »

2400 meter lopen in 12 minuten (als je op eenzelfde tempo zou lopen) is niet zo'n goede indicatie naar mijn mening. Als je die afstand zou lopen op straat of in een bos aan een egaal tempo kan je je hartslag controleren en dan valt dat wel mee. Op de sportproef zijn er echter redelijk wat hindernissen voorzien die je het vrijwel onmogelijk maken je hartslag/ademhaling efficiënt te controleren. De eerste ronde lukt dit nog min of meer, daarna is het afzien tot het einde ;) . Eens je hartslag de hoogte ingaat krijg je die niet meer naar beneden door de opeenvolging van de hindernissen.

Op interval trainen is inderdaad een goede tip. Mijn basisconditie is meer dan degelijk en ik ben ter voorbereiding gaan fietsen / lopen in een blokschema. Zo ging ik bijvoorbeeld anderhalf uur fietsen: kwartiertje opwarmen, 3 minuten op max. inspanning fietsen, kwartiertje losrijden, 3 minuten max. inspanning, kwartiertje losrijden, 3 minuten max. inspanning, kwartiertje losrijden, 3 minuten max. inspanning fietsen en terug losrijden tot thuis. Op looptraining bouwde ik tussensprintjes en stukjes bergop e.d. in mijn training.

Door zo'n type trainingen kan je lichaam wat wennen aan prestaties op max. hartslag / max. capaciteit en deze zo lang mogelijk aanhouden (reken dus ongeveer de duur van de proef). Ik had genoeg marge over na mijn test. Maar alles hangt een beetje af wat je huidige algemene conditie is natuurlijk. Je kan ook steeds beginnen met blokjes van 1 minuut en opbouwen naar 3 minuten. Evenwicht, stabiliteit en kracht zijn ook belangrijk!

Succes alvast!
Fysieke proef: Geslaagd 01/02/2016
Cognitieve proef: Vrijgesteld 01/02/2016
Persoonlijkheidsproef: Geslaagd 18/03/2016
Selectiecommissie:
Medische proef:
Diana
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 18 Sep 2016, 15:31

Re: Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door Diana »

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel ook van plan om me binnenkort in te schrijven voor de selectieproeven.
Ik heb een vrij goede conditie (doe elke week een loopintervaltrainig en ik loop 10 km in een uur), maar ik zou toch eens graag het parcours oefenen.
Ik ben nl. vrij klein (1m60) en zou eens die trap en mat willen uittesten. De krachttest oefenen zou ook heel handig zijn, dat kan ik echt niet goed inschatten.

Weet iemand waar/wanneer het mogelijk is om te oefenen? Wie spreek ik best aan hiervoor, of gewoon op de politieschool afstappen?

Groeten
AnikaM
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2016, 10:04

Re: Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door AnikaM »

Diana schreefCOLONHallo iedereen,

Ik ben momenteel ook van plan om me binnenkort in te schrijven voor de selectieproeven.
Ik heb een vrij goede conditie (doe elke week een loopintervaltrainig en ik loop 10 km in een uur), maar ik zou toch eens graag het parcours oefenen.
Ik ben nl. vrij klein (1m60) en zou eens die trap en mat willen uittesten. De krachttest oefenen zou ook heel handig zijn, dat kan ik echt niet goed inschatten.

Weet iemand waar/wanneer het mogelijk is om te oefenen? Wie spreek ik best aan hiervoor, of gewoon op de politieschool afstappen?

Groeten
Hoi Diana,

Voor de hoogte van de trap zou ik me niet al te druk om maken. Dat valt goed mee, het lijkt vrij hoog maar dat is het niet en er ligt een vrij dikke mat onder. Ik ben zelf 1m64 en had er helemaal geen last mee. Ook de mat gaf geen enkel probleem, goede aanloop nemen en er zo ver mogelijk over springen.
Ik had ook wat bang voor die krachttest maar die was (voor mij persoonlijk dan) makkelijker dan verwacht. Ik had bvb wel wat meer last met de plint, maar daar kun je op elke basisschool op oefenen :-)
Jan_S
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 18 Nov 2020, 12:41

Re: Hoe beste voorbereiden op fysieke proef

Bericht door Jan_S »

Hier alvast een loopschema (4 weken).
https://www.jobpol.be/sites/default/fil ... 0622E5.pdf
BUTTON_POST_REPLY