Enkele onopgeloste vragen voor de commissie op 21/01/2016 te Zedelgem

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Jordytemperman
__________________________
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2015, 10:53

Enkele onopgeloste vragen voor de commissie op 21/01/2016 te Zedelgem

Bericht door Jordytemperman »

Dag beste,

Ik heb nog enkele vragen waarvan ik niet direct een oplossing weet, misschien kan ik ze hier plaatsen om een duidelijk antwoord te krijgen op deze vragen..
1) Wat is de verhouding veldwerk-papierwerk
Ik heb vernomen dat dit ongeveer 1 (veldwerk) : 2 (papierwerk) is, maar dit kan verschillen al naargelang de zone

2) Wat is interventie exact?
Is dit enkel en alleen patrouilleren rondom de straten en zo snel mogelijk reageren op elke binnenkomende oproep die binnenkomt. Dan ter plaatse gaan en kijken of ze het ter plaatse kunnen oplossen of ofdat er verder onderzoek (lokale recherche) nodig is?

3) Als ze enkele voorbeelden vragen van 'geest van de wet', mag ik dan zeggen:
Een voorbeeld van een misdrijf dat door de vingers zou kunnen gezien worden, is een auto die foutgeparkeerd staat in een straat waar niet veel auto's passeren, om een gehandicapte persoon te laten uitstappen, of is dit voorbeeld te voor de hand liggend?

Alvast dankuwel voor uw tijd (en reacties)!
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Enkele onopgeloste vragen voor de commissie op 21/01/2016 te Zedelgem

Bericht door vdv »

1) moeilijk uit te drukken en afhankelijk van de soort interventie. Een woninginbraak vaststellen duurt ter plaatse ongeveer een half uur, maar het proces-verbaal maken, verhoor uittypen en dergelijke zal veel langer duren. Andere interventies hebben dan weer een andere verhouding veldwerk/administratie.
2) Je stelt het nogal simpel voor. Patrouilleren in een sector: ja. Zo snel mogelijk ter plaatse gaan bij een oproep: ja. Ter plaatse gaan en zelf alle nodige vaststellingen verrichten, bemiddelen, ... Daarnaast zijn er voor de dienst interventie ook andere opdrachten zoals lokale aandachtspunten: gekende verkeersproblemen, toezicht op risicoplaatsen en dergelijke. Maar voor alle duidelijkheid: de patrouille handelt alles zelf af.
3) 'geest van de wet' is wat de wetgever in gedachte had toen hij de wet opstelde. Soms is een geschreven woord strikter dan wat men eigenlijk bedoelt. "Een misdrijf door de vingers zien" zou ik niet als antwoord formuleren. Het is eerder de wet toepassen zoals ze bedoeld was.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY