Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Bericht door L0k1- »

Ook hulpagenten zullen in de toekomst een vuurwapen mogen dragen. Noodzakelijk, vinden de bonden. "Er is een tijd gekomen dat het niet meer verantwoord is om politiemensen de straat op te sturen zonder wapen."
Hulpagenten hebben minder bevoegdheden dan politie-inspecteurs en mogen nu geen wapen dragen. Vanaf volgend jaar zal dat veranderen, schrijft Het Nieuwsblad. Nieuwe hulpagenten krijgen dan sowieso een wapen. De bestaande hulpagenten mogen kiezen of ze een wapen willen of niet.

Volgens de liberale politievakbond was de aanpassing van de regels meer dan nodig. "Men wordt nu geconfronteerd met de terreurdreiging waarbij het niet verantwoord is om agenten niet te bewapenen op het terrein", legt Vincent Houssin in het radionieuws uit.

Maar los van die terreurdreiging zijn er ook veel gewelddadige aanvallen op de politie geweest, geeft Houssin aan. "Er is een tijd gekomen dat het niet meer verantwoord is om politiemensen zonder wapen de straat op te sturen."

"De wetswijzigingsteksten worden uitgewerkt en eind januari zal erover onderhandeld worden met de sociale partners", zegt de woordvoerder van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) in Het Nieuwsblad.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2529800

Persoonlijk vind ik dat ze dan evengoed een volwaardige opleiding tot inspecteur kunnen gaan volgen en dan inzetbaar zijn voor alle taken.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Bericht door SHERIFF »

L0k1- schreefCOLON
Persoonlijk vind ik dat ze dan evengoed een volwaardige opleiding tot inspecteur kunnen gaan volgen en dan inzetbaar zijn voor alle taken.
dat vind ik ook
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Bericht door vdv »

Het worden 'goedkope' inspecteurs die de minst leuke taken mogen uitvoeren.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Bericht door L0k1- »

Goh dat zou ideaal zijn, de wijkagenten die enkele statische posten mogen overnemen voor paar uur... Spijtig genoeg zie ik dat bij ons nooit gebeuren. de Wijkdirecteurs hebben teveel invloed. Ze hebben er paar weken zelf voor gezorgd dat alle VPV's tegen onbekenden zelf niet meer door de wijkcommissariaten moeten geakteerd worden. Alles moet nu naar het commissariaat waar Interventie zit.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Ook hulpagenten mogen een vuurwapen dragen

Bericht door Black Dog »

Gekke aan het verhaal is dat AP's reeds 6 maand opleiding hebben, wat overeenkomt met een halve opleiding INP (in de vroegere opleiding). Nu gooien ze daar de volledige geweldbeheersing bij.
Als je dat allemaal gaat vergelijken met de vorige opleiding INP scheelt het maar een paar vakken gerechtelijk meer ten opzichte van een volle opleiding INP.
Straffe is dan dat als je als AP met de bijkomende volledige geweldbeheersing "in the pocket" wil gaan voor INP ... moet je de opleiding volledig opnieuw doen zonder vrijstellingen. Over geldverkwisting gesproken.

En laten we eerlijk zijn, hoeveel je ook mag geleerd hebben op school qua theorie, eens op de werkvloer moet je toch alles opnieuw beginnen leren want op school leer je dan ook maar (achtergrond)theorie.

En wat bedoelen ze met "volledige" geweldbeheersing? Wil dat dan zeggen dat HO dan als AP ook mag??? Dan zullen de rekeningen snel gemaakt zijn... de goedkoopste krachten gaan voor.

Goedkope inspecteurs inderdaad ... maar voor de minst leuke taken ... daar heb ik zo mijn twijfels over.

ps. De admins van dit forum... zijn die nog regelmatig aanwezig? Ik heb reeds enkele maanden geleden het formulier opgestuurd om op het gesloten gedeelte te geraken maar er wordt niet op gereageerd.
BUTTON_POST_REPLY