Betoging Brussel

Heb je voorstellen voor de website? Voorstellen voor het forum? Dode links? Vragen? Laat het hier weten!
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
papee
Politie
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2002, 20:21

Betoging Brussel

Bericht door papee »

Hoe komt het dat er totaal niets bericht werd over de schandalige ordedienst in Brussel ?
Ik denk dat het toch goed zou zijn voor sommige getraumatiseerde collega's dit van zich af te schrijven.
Zelf heb ik veel ordediensten en gewelddadige betogingen meegemaakt, maar wat ik nu heb gezien overtreft alles!
Ik stelde me de vraag : waarom word de cavalerie noch de honden niet ingezet?
Maar met zulke burgemeester, tsja, het spreekt vanzelf.
Spoedig herstel voor de getroffen collega's !
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Betoging Brussel

Bericht door vdv »

Cavalerie wordt niet meer ingezet bij offensieve (sorry te agressief woord volgens de nieuwe filosofie) -reactieve- actiemodi omdat de beesjes gewond kunnen raken.

En hier wordt niets gezegd omdat het toch geen zin heeft. Alles is gezegd op sociale media en de meeste burgers geven ons gelijk.

Ik hoop dat de kandidaat politiemensen goed beseffen dat zij daar ook kunnen staan. In het begin heb je niet veel te kiezen over wat je gaat doen en wat zeker niet.
Laatst gewijzigd door 2 op vdv, in totaal 8 keer gewijzigd.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Betoging Brussel

Bericht door VRS »

Agenten mochten collega's niet helpen op betoging: "Urenlang slaag gekregen"

08-11-14, 08.11u
Bron: Belga

De agenten die donderdag naar aanleiding van de nationale betoging in Brussel gemobiliseerd waren, kregen het bevel om niet tussen te komen om hun collega's in nood ter hulp te snellen. Dat schrijft La Dernière Heure zaterdag. De krant beroept zich op verschillende bronnen binnen de politie. Het nieuws staat ook in Het Laatste Nieuws.

"Bijstand! Bijstand! Bijstand!", riepen collega's in hun radio. Maar we mochten er geen geven.


"Urenlang kregen we slaag. Het was een veldslag", zeggen politiemensen die erbij waren. "En het enige bevel dat we kregen, was: 'reculer' (terugtrekken, nvdr.)" "Op zeker moment hebben we - ondanks een uitdrukkelijk verbod van het commando - toch traangas gebruikt. Om erger te voorkomen."

Volgens verschillende bronnen zou Brussels burgemeester Yvan Mayeur het bevel hebben gegeven om gedurende meer dan veertig minuten de agenten in nood aan de Hallepoort niet ter hulp te snellen, omdat hij liever wilde praten met herrieschoppers.

"Bijstand! Bijstand! Bijstand!", riepen collega's in hun radio. Maar we mochten er geen geven. Gevolg: 124 gewonde agenten, van wie sommigen zwaargewonden. Dit is schuldig verzuim!", zo verklaren twee ordehandhavers uit de betoging anoniem, een inspecteur uit Brussel-hoofdstad en een lid van het interventieteam van de federale politie.
BRON: http://www.demorgen.be/binnenland/agent ... -a2115606/
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: Betoging Brussel

Bericht door Lone Ranger »

echt wraakroepend !! En schandalig van de leidinggevenden ter plaatse : als er bijstand wordt geroepen ga je, bevel of geen bevel.
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
papee
Politie
BerichtenCOLON 85
GeregistreerdCOLON 11 Dec 2002, 20:21

Re: Betoging Brussel

Bericht door papee »

Juist !
tijdens de dokstaking hier gingen we ook erin, ondanks bevel terug te trekken.
Bijstand collega's in nood gaat voor alles.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Betoging Brussel

Bericht door VRS »

Er is nu blijkbaar iets toegevoegd aan het artikel:
Brusselse korpschef: "Agenten in moeilijkheden kregen wél versterking"
De korpschef van de Brusselse politie weerlegt de verklaringen van de anonieme politiemensen die hun beklag hadden gedaan over de leiding tijdens de betoging van eergisteren. "Toen een geïsoleerde politie-eenheid in moeilijkheden geraakte, werd onmiddellijk de noodzakelijke politieversterking voorzien", beweert hij. Volgens een nieuwe balans raakte 111 agenten gewond.

Interviews geven of vragen over de verklaringen van de agenten beantwoorden, wil een woordvoerster van de politiezone Brussel hoofdstad-Elsene niet, maar ze stuurde wel een 'recht van antwoord' met de versie van de korpschef. Daarin staat dat op voorstel van de politie door de burgemeester van Brussel werd gekozen voor een discrete opstelling en een politieoptreden bij ernstige incidenten of het verlaten van de reisweg.

"Bij aanvang van de eerste incidenten ter hoogte van de Fonsnylaan werd beslist om niet onmiddellijk in te grijpen, aangezien er zich op dat ogenblik immers nog honderdduizenden vreedzame betogers op de voorziene reisweg bevonden", luidt het. "Prioritair voor onze diensten was te vermijden dat de relschoppers zich tussen de vreedzame betogers zouden vermengen. Toen een geïsoleerde politie-eenheid in moeilijkheden geraakte, werd onmiddellijk de noodzakelijke politieversterking voorzien."
BRON: http://www.demorgen.be/binnenland/agent ... -a2115606/

Een ander artikel:
Brusselse burgemeester ontkent bevel om niet tussenbeide te komen
Vandaag om 17:29 door Jta | Bron: belga

De Brusselse burgemeester Yvan Mayeur ontkent dat hij donderdag tijdens de nationale betoging het bevel gegeven heeft aan agenten om hun collega’s in nood niet ter hulp te snellen. Dat hadden La Dernière Heure en Het Laatste Nieuws zaterdag geschreven.

De kranten beroepen zich op verschillende bronnen binnen de politie. Mayeur zou het bevel hebben gegeven om gedurende meer dan veertig minuten de agenten in nood aan de Hallepoort niet ter hulp te snellen, omdat hij liever wilde praten met herrieschoppers.

Mayeur ontkent de beschuldiging: ‘Ik kon het niet verbieden aangezien men het me nooit gevraagd heeft’, verdedigt hij zich. ‘Het spreekt voor zich dat agenten in dergelijk geval mogen tussenkomen’, zegt Mayeur, die benadrukt dat niet hij maar de zonechef de verantwoordelijkheid draagt voor de operaties. ‘Ik beslis niet wanneer de politie chargeert of terugtrekt’, aldus nog Mayeur.

De burgemeester gaat ook een klacht indienen tegen de relschoppers van donderdag. De politie maakte zaterdag nog bekend dat acht mensen gerechtelijk aangehouden zijn. Eerdere informatie over 111 gewonde agenten werd gecorrigeerd naar 112. Er zijn processen-verbaal opgemaakt voor de 62 beschadigde en 11 in brand gestoken voertuigen. Vier voertuigen zijn zelfs volledig in de vlammen opgegaan.
BRON: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141108_01365914
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Betoging Brussel

Bericht door Dimitri »

vdv schreefCOLONCavalerie wordt niet meer ingezet bij offensieve (sorry te agressief woord volgens de nieuwe filosofie) -reactieve- actiemodi omdat de beesjes gewond kunnen raken.

En hier wordt niets gezegd omdat het toch geen zin heeft. Alles is gezegd op sociale media en de meeste burgers geven ons gelijk.

Ik hoop dat de kandidaat politiemensen goed beseffen dat zij daar ook kunnen staan. In het begin heb je niet veel te kiezen over wat je gaat doen en wat zeker niet.
Maar voor de collega's (zoals ik) die niet ingepland waren om ordedienst te doen en waarvan de collega's die wel dienden te gaan, niet op de plaatsen waren opgesteld waar de grote problemen waren, zou het wel interessant zijn om te weten wat er nu wel of niet gebeurd is. Ik denk dat de meesten ook wel al weten dat de media zelden de nagel op de kop slaan en al zeker niet als het gaat over ons optreden.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Betoging Brussel

Bericht door vdv »

Ok, maar dan op het gesloten forumgedeelte.

Zijn er op dit forum eigenlijk mensen die rechtstreeks betrokken waren?
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY