13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: 13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Bericht door VRS »

Pink_Floyd schreefCOLON
Als een wapen op je gericht wordt schiet je sowiezo om te doden, ongeacht wie er voor je staat, stel maar dat je zijn been mist...
Om te doden? Ik dacht dat het was om de bedreiging weg te nemen/de actie van de verdachte te stoppen, zoals VDV zei?
En dat lijkt me op het eerste zicht toch niet hetzelfde.
In schietpartijen verwikkeld zijn is hoe dan ook al erg genoeg, maar ik kan me inbeelden dat het (moeten) schieten om te doden (en niet 'enkel' te neutraliseren) toch extra 'luguber' moet zijn voor een politie-agent (en qua proportionaliteit misschien ook niet helemaal in orde is)... Mentaal is dat toch een grote drempel die je overschrijdt, als je dat vergelijkt met enkel het schieten om de dreiging te stoppen, of niet?

Nuja, ik ben uiteraard een leek en ik ben er mij bewust van dat het in het echt onder die omstandigheden helemaal anders kan aanvoelen (logisch als je leven of dat van anderen op het spel staat). Maar ik maak toch even deze bedenkingen.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: 13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Bericht door vdv »

Wordt zeker niet aangeleerd Hielcom.
Ik denk dat Pink_Floyd bedoelt dat we altijd op de torso vuren en niet op armen en benen. En dat heeft 'praktische' redenen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Lone Ranger
Politie
BerichtenCOLON 1408
GeregistreerdCOLON 26 Mrt 2004, 17:40

Re: 13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Bericht door Lone Ranger »

Sommigen moeten eens stoppen met naar politiefilms te kijken :roll:
"Sometimes there is Justice, sometimes there is just us"
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: 13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Bericht door 69_Shorty_69 »

Dat armen en benen schiet gedoe, we leven in de realiteit waar:

niet alle politiemensen scherpschutters zijn.
niet elk projectiel het beoogde zal hebben.
mensen/kinderen door adrenaline en/of drugs gewoon recht kunnen blijven staan of recht kunnen komen na 1 enkel schot.

Geloof dat standaard firedrill in double taps worden uitgeoefend ginderachter op de academie toch in L.A... bijkomend als de verdachte een vest zou dragen ist double tap body mass en 1 naar het hoofd (op de schietstand, waar je niet of amper onder druk wordt gezet).

In de realiteit stijgt de adrenaline zo naar je hoogd en ga je over op overlevingsmodus.

Wat de juiste omstandigheden zijn, weet ik niet kan ik niet over oordelen, elk persoon met een (semi)automatisch vuurwapen (of look-a-like) is een Public Safety threat. Wat als hij met 1 schot is neergeknald en het wapen was echt, rechtkomt of blijft staan in extreme gevallen en in het rond begint te schieten? We hebben het enkele jaren geleden meegemaakt in Luik ne zot met wapens en granaten die een wandelingske door Luik deed...
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: 13 jarig jongetje doodgeschoten in de VS

Bericht door L0k1- »

Spijtig voorval natuurlijk, maar aan de andere kant heb je wellicht geen keus in zo een moment. Je kan op zich gewoon het risico niet nemen en er van uit gaan dat het toch maar een speelgoed wapen is...
BUTTON_POST_REPLY