Fuseren van politiezones

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Darks
__________________________
BerichtenCOLON 50
GeregistreerdCOLON 17 Mrt 2010, 17:16

Fuseren van politiezones

Bericht door Darks »

Dit was een tijdje terug in de media, en ik vond hier nog niet echt een discussie over. Ben toch wel benieuwd naar de mening van politiemensen hieromtrent en natuurlijk van alle anderen hier.
Fusie politiezones totale flop

De fusie op vrijwillige basis van politiezones heeft slechts tot één enkele versmelting geleid. Het jaar 2010 begon met 196 politiezones en eindigde met 195. Alleen Maasmechelen en Lanaken kozen voor een fusie vóór het aflopen van de deadline van 1 januari 2011.

De bedoeling van de fusiewet van december 2009 was de dienstverlening aan de bevolking te verbeteren. Bij het fusieplan koos de overheid voor vrijwilligheid. Die vrijwilligheid heeft nergens toe geleid, moest de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), erkennen.

Volgens volksvertegenwoordiger Koenraad Degroote (N-VA) moet de overheid ook durven fusies op te leggen. 'Door de fusies komt er capaciteit vrij. Die moet gaan naar wijkwerking. Die wijkwerking schept een gevoel van veiligheid.'

N-VA pleit voor een verplichte fusie van politiezones met minder dan 50 agenten, waardoor het aantal zones tot 150 zou dalen. In Brussel zouden de zes zones moeten fuseren om tot efficiënte misdaadbestrijding te komen. Het omgekeerde lijkt daar evenwel te gebeuren: Elsene wil zich afscheuren van de politiezone Brussel-hoofdstad.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8B34G2KJ
Ik vraag mij soms ook af op basis waarvan de bestaande zones gevormd zijn? Waarom men toen niet rechtstreeks voor grotere zones gekozen heeft? Al lijkt de kritiek ook niet ongegrond dat bv. kleine dorpen minder aandacht krijgen binnen een grote zone. Toch lijkt me mits een goede aanpak het fuseren een goede zaak om meer middelen vrij te krijgen door efficiënter bestuur. Brussel lijkt me het meest voor de hand liggende om te fuseren, aangezien er regelmatig kritiek is op de soms gebrekkige onderlinge communicatie.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door Jens »

Darks schreefCOLONDit was een tijdje terug in de media, en ik vond hier nog niet echt een discussie over. Ben toch wel benieuwd naar de mening van politiemensen hieromtrent en natuurlijk van alle anderen hier.
Fusie politiezones totale flop

De fusie op vrijwillige basis van politiezones heeft slechts tot één enkele versmelting geleid. Het jaar 2010 begon met 196 politiezones en eindigde met 195. Alleen Maasmechelen en Lanaken kozen voor een fusie vóór het aflopen van de deadline van 1 januari 2011.

De bedoeling van de fusiewet van december 2009 was de dienstverlening aan de bevolking te verbeteren. Bij het fusieplan koos de overheid voor vrijwilligheid. Die vrijwilligheid heeft nergens toe geleid, moest de minister van Binnenlandse Zaken, Annemie Turtelboom (Open VLD), erkennen.

Volgens volksvertegenwoordiger Koenraad Degroote (N-VA) moet de overheid ook durven fusies op te leggen. 'Door de fusies komt er capaciteit vrij. Die moet gaan naar wijkwerking. Die wijkwerking schept een gevoel van veiligheid.'

N-VA pleit voor een verplichte fusie van politiezones met minder dan 50 agenten, waardoor het aantal zones tot 150 zou dalen. In Brussel zouden de zes zones moeten fuseren om tot efficiënte misdaadbestrijding te komen. Het omgekeerde lijkt daar evenwel te gebeuren: Elsene wil zich afscheuren van de politiezone Brussel-hoofdstad.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =G8B34G2KJ
Ik vraag mij soms ook af op basis waarvan de bestaande zones gevormd zijn? Waarom men toen niet rechtstreeks voor grotere zones gekozen heeft? Al lijkt de kritiek ook niet ongegrond dat bv. kleine dorpen minder aandacht krijgen binnen een grote zone. Toch lijkt me mits een goede aanpak het fuseren een goede zaak om meer middelen vrij te krijgen door efficiënter bestuur. Brussel lijkt me het meest voor de hand liggende om te fuseren, aangezien er regelmatig kritiek is op de soms gebrekkige onderlinge communicatie.
Daar zal volk komen naar kijken indien de Brusselse zone zullen fusioneren. Ik dacht dat er 6 verschillende zones waren binnen het gebied van Brussel. Elke zone heeft zijn zonechef. Wie van hen zal zeggen, ik sta mijn plaats af bij de fusie? Ik denk dat dit niemand zal doen. Dus mijns inzien is dit enkel een politiek steekspelletje of zal het daarop uitmonden indien er een fusie komt.

Dit geldt volgens mij trouwens niet enkel voor Brussel...
Inspecteur van politie
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door vdv »

Ik ben niet tegen fusies hoor! Het gevaar zit erin dat er daardoor nog minder ploegen op de baan zullen zijn. Daar waar de kleinere zones nu ELK één interventieploeg hebben, zullen ze één ploeg houden in de nieuwe grotere zone.

Mijn zone zal dan vermoedelijk ophouden te bestaan en opgesplitst worden over drie andere zones. Dan hangt het ervan af waar ik terecht kom. En werken op 4 km van thuis is een luxe die ik niet graag verlies.

Ooit komt het er, daar ben ik zeker van. Maar zoals alles in België zal het nog lang duren.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door Jens »

vdv schreefCOLONIk ben niet tegen fusies hoor! Het gevaar zit erin dat er daardoor nog minder ploegen op de baan zullen zijn. Daar waar de kleinere zones nu ELK één interventieploeg hebben, zullen ze één ploeg houden in de nieuwe grotere zone.

Mijn zone zal dan vermoedelijk ophouden te bestaan en opgesplitst worden over drie andere zones. Dan hangt het ervan af waar ik terecht kom. En werken op 4 km van thuis is een luxe die ik niet graag verlies.

Ooit komt het er, daar ben ik zeker van. Maar zoals alles in België zal het nog lang duren.
Tja, als ze de zones samensmelten moeten ze verder kijken dan hun neus lang is en de minimumbestaffing per zone opvoeren, zoals jij al aangeeft, VDV. In plaats van minstens 1 ploeg, dan bv. minstens 3 ploegen.

Maar verder kijken dan hun neus lang is, is hier vaak het grootste probleem in ons landje. :roll:
Inspecteur van politie
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door Eric »

Misschien kunnen ze Service Level Agreements (SLA's) invoeren om per zone minimale eisen inzake diensvterlening en permanentie te hebben? Die SLA's zijn nu toch een modewoord.

De toestand in Brussel lijkt mij hopeloos. Zolang de 19 baronieën niet ophouden te bestaan, zullen de politiezones ook niet fusioneren. Zelfs binnen één zone is er rivaliteit: binnen de zone Watermaal-Bosvoorde/Oudergem/Ukkel is het niet de bedoeling dat de ploegen van Ukkel een voet op het grondgebied van de andere twee gemeenten zetten en vice versa. Dat is nog een oude vete uit de tijd van de gemeentepolitie. Prachtig toch, allemaal hé... :roll:
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door VRS »

Een van de implicaties van de nauwe verbondenheid van de Politie met de politiek binnen de uitvoerende macht, is dat er willens nillens meegegaan moet worden met de politieke grillen.
Ik denk dat iedereen met gezond boerenverstand overtuigd is van het nut/de noodzaak om EINDELLIJK eens komaf te maken met die quasi feodale toestanden met die Brusselse burgemeesters. Maar ja, je bent al "een moordenaar van de belangen van de minderheden" als je daar iets aan durft te veranderen.
De eeuwige botsing tussen de ambtenarij en de politiek lijkt me dat...
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door L0k1- »

Eric schreefCOLONMisschien kunnen ze Service Level Agreements (SLA's) invoeren om per zone minimale eisen inzake diensvterlening en permanentie te hebben? Die SLA's zijn nu toch een modewoord.

De toestand in Brussel lijkt mij hopeloos. Zolang de 19 baronieën niet ophouden te bestaan, zullen de politiezones ook niet fusioneren. Zelfs binnen één zone is er rivaliteit: binnen de zone Watermaal-Bosvoorde/Oudergem/Ukkel is het niet de bedoeling dat de ploegen van Ukkel een voet op het grondgebied van de andere twee gemeenten zetten en vice versa. Dat is nog een oude vete uit de tijd van de gemeentepolitie. Prachtig toch, allemaal hé... :roll:
Ligt Ukkel ook niet aan de ene kant van het Zoniëenwoud en de 2 andere gemeentes aan de andere kant? Ik herinner me nog een presentatie dat juist door dit woud men besloten had om hun korps in 2 te delen, doordat bijstand van Ukkel naar de 2 andere gemeentes juist te lang duurden, doordat ze via PolBru hun zone moesten passeren. Dat is toch wat ik mij herinner :)

Nu vandaag een gastdocent gehad van Nederland. In Nederland hebben ze precies nu 25 politiezones, terwijl men na de aankomende hervorming slechts 1 korps zal hebben opgedeeld in 10 regio's. Is wat anders dan onze 195 politiezones :P
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door Robby »

Nederland is dan ook één land, ipv 2 landen ineen.
Ze hebben ook een hoofdstad en geen stad met een hoop deelgemeenten rond die allemaal denken dat ze de hoofdstad zijn.
Daarnaast spreekt heel dat land dezelfde taal, ook al zijn er regionale talen.
Er is ook maar één regering en ze hebben geen massa gesplitste partijen.

Voor de rest zijn we vrijwel 't zelfde :-)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door VRS »

Wel eigenlijk heeft Nederland twee hoofdsteden, in die zin dat Amsterdam de officiële is, maar de vorst en regering in Den Haag zitten. Voor de rest zijn onze noorderburen niet zo'n hutsepot als België.
Uiteindelijk is er volgens mij een constant proces van centralisatie/decentralisatie (of -concentratie), maar voor mij wegen de voordelen van een gecentraliseerd korps zwaarder door dan die van een sterk gefragmenteerd systeem.
GDR
Politie
BerichtenCOLON 193
GeregistreerdCOLON 19 Mrt 2010, 15:50

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door GDR »

In Belgie zijn er 2 zones die een volledig arrondissement uitmaken, nl. PZ ARRO IEPER en ZP FAMENNE-ARDENNE. Deze zones werken prima... dus waarom zou men in ons land geen 27 zones maken?
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Fuseren van politiezones

Bericht door L0k1- »

Tjah, zoals gewoonlijk moet je nog altijd rekening houden met de politiek :)
BUTTON_POST_REPLY