Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Boba »

vergeet ook niet de collega van PZ Diest dewelke werd neergeschoten op E314 vorig jaar (AK47)

De dader werd dit jaar al vrijgelaten ...
"If you run, you'll only go to jail tired."
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Eric »

Zoals te verwachten in dit apenland met een vierkant draaiende justitie zal er ook in deze zaak van bestraffing de facto geen sprake zijn. Ik vraag mij trouwens af of ze die twee leukerds bij het leger al hebben ontslagen want dat is blijkbaar ook niet de evidentie in deze staat. Men zou misschien eens alle correctioneel veroordeelde politiemensen, militairen en andere ambtenaren moeten buitengooien. Doorgaans zien we echter dat deze na een belachelijke tuchtstraf gewoon weer aan het werk mogen, business as usual.

Wat ik mij in dergelijke zaken ook afvraag, is waar die gastjes met die wapens hebben leren omgaan? In deze zaak gaat het om militairen maar dat ander schorriemorrie, waar leren zij dat? Met zo een oorlogswapen kan je toch niet oefenen in de achtertuin van een rijhuis in Schaarbeek? Je moet daar toch bepaalde clubs voor frequenteren? Waarom staan die uitbaters of leveranciers van die wapens nooit terecht?
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Boba »

Eric schreefCOLON Wat ik mij in dergelijke zaken ook afvraag, is waar die gastjes met die wapens hebben leren omgaan? In deze zaak gaat het om militairen maar dat ander schorriemorrie, waar leren zij dat? Met zo een oorlogswapen kan je toch niet oefenen in de achtertuin van een rijhuis in Schaarbeek? Je moet daar toch bepaalde clubs voor frequenteren? Waarom staan die uitbaters of leveranciers van die wapens nooit terecht?
Het is juist door de onkunde van die personen dat er tot op heden 'relatief' weinig dodelijke slachtoffers vallen. De AK47 is juist in de hele wereld zo geliefd bij verzetsgroepen, door het grote gebruiksgemak (gewoon de trekker overhalen, lader vervangen, ..) en het feit dat het wapen zo goed als niet defect raakt, en dus geen kosten of kunde vereist.

Om 'accuraat' te kunnen vuren met een AK47, met dergelijke recoil, dient men geoefend te zijn. Nu haalt men gewoon de trekker over, wat resulteert in veel vliegende kogels, maar weinig die doel raken.

Een mooi voorbeeld daarvan is de interventie van 'Delta Force' in Somalië. Death/Kill ratio ... (zie de film 'Black Hawk Down', waargebeurde feiten')

Al die wapens komen trouwens uit het Oostblok, waar het Rode Leger (of corrupte generaals) na het vallen van het ijzeren gordijn uitverkoop heeft gehouden. (zie de film 'Lord of War, waargebeurde feiten')

Door het wegvallen van de grenscontroles, en de gebrekkige controle aan de 'Schengen-buitengrenzen', kan men gewoon met een AK47 in de koffer rondbollen.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

Boba schreefCOLONen het feit dat het wapen zo goed als niet defect raakt, en dus geen kosten of kunde vereist.
Slechts gedeeltelijk akkoord: http://www.youtube.com/watch?v=1cQF9EBJJds&NR=1 :lol:

De AK is zoals een Lada: russische troep. Simpel, ruw en onnauwkeurig. Ook het kaliber is ondergeschikt aan de Westerse tegenhanger 7.62 want die blijft na 400 meter nog altijd krachtig waar de AK moet afhaken.

De voornaamste reden waarom het wapen populair is bij criminelen is omdat het goedkoop te vinden is in Afrika en Oost-Europa, net zoals een Lada.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Boba »

vdv schreefCOLON
Boba schreefCOLONen het feit dat het wapen zo goed als niet defect raakt, en dus geen kosten of kunde vereist.
Slechts gedeeltelijk akkoord: http://www.youtube.com/watch?v=1cQF9EBJJds&NR=1

Voor wat het waard is, ik geloof toch eerder de vele militaire reportages en onderzoeken daaromtrent dan een youtube filmpje :-)

Zoals de reacties eronder ook aangeven, mogelijks betreft het 'namaak', zoals bij zovele wapens het geval is. Ik heb ook de indruk dat de schutter 'wist' dat dit ging gebeuren.

Bij de laatste test (reportage Nat. Geo) die ik zag liet men een 'originele' AK47 zelfs in modder onderdompelen, water, vuil .... en hij bleef gewoon vuren. Het merendeel van de moderne wapens haperde of weigerde gewoon dienst.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

Dat filmpje was als grap he, maar ik blijf erbij dat een AK prul is. De Russische tactiek is, zoals je zelf zei, zoveel mogelijk schieten op full auto en je zal wel iets raken. Accuraat zijn is daarbij niet belangrijk. De loop wordt slordig/goedkoop gemaakt en zelfs 'benchrest' slaagt het wapen er niet in om een groepje te schieten onder 4MOA, een Westerse blijft onder 2MOA of +/- 5cm op 100m. Op geen enkele schietwedstrijd met militaire wapens zal iemand verschijnen met een AK, behalve als hij uitgelachen wil worden of er serieus kosten aan gedaan heeft.

Die moddertesten wil ik met mijn eigen ogen zien, ook nat geo durft overdrijven. Uzi's zouden ook nooit blokkeren als ze vuil zijn, yeah right.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Sebiouz
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2011, 20:44

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Sebiouz »

Ik heb ook zo'n reportage gezien over de AK-47 maar dan wel op de History channel

De AK is gewoon een uitstekende "guerilla" wapen. Daarom hebben de Amerikanen ook serieus afgezien in Vietnam...Terwijl hun M-16 ( ? ) vastliepen door het water en de modder van de jungle konden de vietnamezen maar blijven schieten met hun Russische AK's

De AK is ook eenvoudig in één te steken, daarom gebruiken kinderen ze ook en dit maakt het wapen zo efficient...Goedkoop te produceren, gemakklijk te onderhouden, niet zwaar, full auto of semi-auto,...wat moet je nog meer hebben?

Er zal wel een reden zijn waarom de AK op de eerste plaats stond bij de Russische export en als symbool wordt gebruikt op de vlag van Mozambie

In mijn ogen is de AK één van de gevaarlijkste wapens ter wereld en ook gebruikt als "resistance" wapen gebruikt door terroristen en guerilla's

Russische producten worden serieus onderschat....Ze maken ook uitstekende horloges zoals de vroegere Poljot ( heb er één dus kan er van meespreken )
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

De M16 was toen splinternieuw en sukkelde met kinderziektes. De oorlog was niet te winnen door het moeilijk toegankelijk terrein en de taaiheid van de Vietnamezen, maar in de vuurgevechten wonnen meestal de Amerikanen.

De AK is inderdaad simpel van ontwerp, als je de trekker overhaalt schiet hij en tot op 150m een serieus gevaarlijk ding. Maar zeker niet het superwapen dat men doet uitschijnen.

De AK47 is populair omdat het een massaproduct is dat gemakkelijk en goedkoop te vinden is, ideaal voor terroristen en criminelen voor wie een wapen niet accuraat moet zijn.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door 69_Shorty_69 »

Vergeet niet dat er veel verschil zit op de AK47 en de Norinco Type 57 (Chinese AK), Het Type57 is meer (na)gemaakt dan de eigenlijke AK en de meerderheid van de AK's op de markt zijn van Chinese of Tjechische makelij.
Trouwens de meeste Russische AK's zijn in Rusland gebleven het zijn de nagemaakte Warsaw Pact kopieën die onder de toonbank zijn verkocht.
Ik denk dat je nog meer kans hebt om echte US M16 rifles te kopen op de zwarte markt dan echte Russische AK47 rifles.

De M16 had in het begin idd kinderziektes maar door meer technische vernieuwing en meer opleiding inzake onderhoud heeft de M16 veel meer voordeel, hogere velocitiet en meer accuriteit het enige wat de M16 ontbrak was de eigenlijke stopping power (door de 5.56mm munitie) die de AK wel heeft (7.62 mm).
Dit is nu onlangs ook opgelost door de invoering van de 6.8 mm munitie.
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door harambas81 »

69_Shorty_69 schreefCOLONVergeet niet dat er veel verschil zit op de AK47 en de Norinco Type 57 (Chinese AK), Het Type57 is meer (na)gemaakt dan de eigenlijke AK en de meerderheid van de AK's op de markt zijn van Chinese of Tjechische makelij.
Trouwens de meeste Russische AK's zijn in Rusland gebleven het zijn de nagemaakte Warsaw Pact kopieën die onder de toonbank zijn verkocht.
Ik denk dat je nog meer kans hebt om echte US M16 rifles te kopen op de zwarte markt dan echte Russische AK47 rifles.

De M16 had in het begin idd kinderziektes maar door meer technische vernieuwing en meer opleiding inzake onderhoud heeft de M16 veel meer voordeel, hogere velocitiet en meer accuriteit het enige wat de M16 ontbrak was de eigenlijke stopping power (door de 5.56mm munitie) die de AK wel heeft (7.62 mm).
Dit is nu onlangs ook opgelost door de invoering van de 6.8 mm munitie.
Dit is zo ongeveer wat ik wou zeggen, met een kleine opmerking nl. de AK-47's gebruikt in België zijn meestal van Joegoslavische makelij (Zastava fabriek te Kragujevac, Servië), types M70 enz.. of varianten gemaakt in Albanië, Roemenië, Bulgarije en Hongarije.

Voor zover ik weet zijn er nooit varianten van de AK-47 gemaakt in Tsjechië en de bewering alsof de criminelen hier met Chinese wapens zouden rondlopen lijkt me weinig waarschijnlijk. Dit gezegd zijnde, wil ik zeker NIET de Tsjechische school van wapenmakers vergeten aangezien zijn toonaangevend zijn geweest in de wapenindustrie !

De meeste automatische vuurwapens van het type AK-47 gebruikt door criminelen in België, zijn afkomstig uit de Balkan, zoals ook bijvoorbeeld de Skorpion M84 (ontworpen door de bekende Zbrojovka-fabriek uit Tsjechië) en verfijnd door de Zastava-fabriek uit Servië.

Voor de rest heb ik gemerkt dat er door de forumleden meewarend een vergelijking wordt gemaakt tussen de AK-47 en de LADA, daar waar waarschijnlijk NIEMAND van jullie ooit een AK-47 of variant echt gezien heeft of laat staan ooit in de handen heeft gehad !

Diegenen die ooit een M70 in handen hebben gehad of mee geschoten hebben, zullen weten dat de M-70 (als variant van de AK-47) superieur is aan vele andere westerse vuurwapens van zijn generatie.
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door vdv »

harambas81 schreefCOLON Voor de rest heb ik gemerkt dat er door de forumleden meewarend een vergelijking wordt gemaakt tussen de AK-47 en de LADA, daar waar waarschijnlijk NIEMAND van jullie ooit een AK-47 of variant echt gezien heeft of laat staan ooit in de handen heeft gehad
Dat gaat dus over mij maar in tegenstelling tot wat jij aanneemt heb ik wel die ervaring (weet begot niet van welke fabrikant). Ik ben al meer dan tien jaar zowel professioneel als privé actief bezig met wapens en kan vergelijken: ik was 'not impressed'. Ook heb ik uit interesse de ballistische eigenschappen van de 7.62x39 met die van de 7.62x51 vergeleken: naarmate de afstand worden de verschillen steeds groter in voordeel van de laatste.

Een Westerse tegenhanger van zijn generatie is bvb de FN FAL of de Heckler&Koch G3. Ook met deze heb ik ervaring en met die laatste wil ik gerust een wedstrijdje 100m precisie houden. Misschien 'moddergevoeliger' door zijn rollenvergrendeling maar dan hou ik het met plezier proper.

Oh ja: de Skorpion M84 is een machinePISTOOL (SMG). Het speelt in een andere klasse dan de AK47 of G3.
Over een ding zijn we het eens: de Tsjechen maken goede wapens, dan denk ik vooral aan de CZ grendelgeweren zoals de CZ 750 S1 M1... en welk kaliber is dat?

Nu ga ik zwijgen:
1) we gaan serieus off-topic
2) we zullen het nooit eens zijn.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door harambas81 »

vdv schreefCOLON
harambas81 schreefCOLON Voor de rest heb ik gemerkt dat er door de forumleden meewarend een vergelijking wordt gemaakt tussen de AK-47 en de LADA, daar waar waarschijnlijk NIEMAND van jullie ooit een AK-47 of variant echt gezien heeft of laat staan ooit in de handen heeft gehad
Dat gaat dus over mij maar in tegenstelling tot wat jij aanneemt heb ik wel die ervaring (weet begot niet van welke fabrikant). Ik ben al meer dan tien jaar zowel professioneel als privé actief bezig met wapens en kan vergelijken: ik was 'not impressed'. Ook heb ik uit interesse de ballistische eigenschappen van de 7.62x39 met die van de 7.62x51 vergeleken: naarmate de afstand worden de verschillen steeds groter in voordeel van de laatste.

Een Westerse tegenhanger van zijn generatie is bvb de FN FAL of de Heckler&Koch G3. Ook met deze heb ik ervaring en met die laatste wil ik gerust een wedstrijdje 100m precisie houden. Misschien 'moddergevoeliger' door zijn rollenvergrendeling maar dan hou ik het met plezier proper.

Oh ja: de Skorpion M84 is een machinePISTOOL (SMG). Het speelt in een andere klasse dan de AK47 of G3.
Over een ding zijn we het eens: de Tsjechen maken goede wapens, dan denk ik vooral aan de CZ grendelgeweren zoals de CZ 750 S1 M1... en welk kaliber is dat?

Nu ga ik zwijgen:
1) we gaan serieus off-topic
2) we zullen het nooit eens zijn.
Collega, het was geenszins de bedoeling u of anderen hier belachelijk te maken of op de persoon te spelen. Maar het doet m'n haren rechtkomen als mensen schrijven over zaken die ze niet kennen. De AK-47 of althans de varianten die nadien zijn gemaakt zoals de M-70 zijn wapens die hun nut ten volle hebben bewezen, nl. ten allen tijde kunnen presteren ongeacht in welke omstandigheden. Precisie is één ding, maar bruikbaarheid en gemakkelijke manipulatie en vuurkracht is een ander ding. Hetzelfde geldt bv. voor de pistolen CZ, waar ook soms meewarend wordt overgedaan door westerlingen, terwijl dat dat oerdegelijke wapens zijn en qua prijs minder duur.

Een variant op de AK-47 werd in Tsjechië nooit gemaakt én met de Skorpion doelde ik op het feit dat dit wapen populair is bij criminelen. De Skorpion was het standaardwapen van Joegoslavische piloten en tankpersoneel. Ik heb beide wapens reeds gezien en in handen gehad.
Mvg
Kawatje
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2011, 16:57

Re: Twee jaar voor militairen die op agenten schoten

Bericht door Kawatje »

Er bestaat echter wel een Tsjechisch wapen die er goed op de AK gelijkt, doch qua werking volledig anders functioneert. Ik verwijs naar de VZ58.

Wat de AK's uit de Balkan betreft, met het einde van de Joegoslavische republiek zijn er erg veel wapendepots geplunderd. Na de oorlog werden veel van deze wapens weggesmokkeld en verspreid in Europa.
BUTTON_POST_REPLY