Uitstel vragen? Laser(ogen) vóór of na medische proef doen?

BUTTON_POST_REPLY
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Uitstel vragen? Laser(ogen) vóór of na medische proef doen?

Bericht door Amedee »

Beste iedereen

Ik zit met een oogprobleem waardoor ik waarschijnlijk de 1/10 minimumnorm niet haal (uit 2 testen bij oogarts en opticien bleek dat het moeilijk zou worden). Ik was van plan om later een laserbehandeling te ondergaan (nadat ik zeker ben dat mijn ogen 'stabiel' zouden blijven, wat nu waarschijnlijk nog niet het geval is), maar dat zal ik nu waarschijnlijk vervroegen.

In de medische criteria staat overigens:
"Opmerking betreffende refractieve chirurgie:
Refractieve chirurgie leidt tot een tijdelijke ongeschiktheid van drie maanden. De kandidaat moet een verslag van de oogarts voorleggen waaruit het gunstige resultaat van de interventie blijkt en dat de kwaliteit van het genezingsproces bevestigt.
"

Op dit moment zit ik een week na mijn antecedentenonderzoek, vlak voor de commissie (nog geen uitnodiging) en daarna de medische proef dus. Als ik een laser behandeling onderga, heb ik enkele keuzes:

1. Ik doe de behandeling VOOR de medische proef (na de bevestiging van slagen voor de commissie). Waarschijnlijk moet ik dan 3 maand uitstel vragen voor die laatste proef, al weet ik dat niet zeker? Gevaar is er dat ik dan nog voor iets anders niet slaag in de medische proef.

2. Ik doe de behandeling NA de medische proef, met het risico dat ik tijdelijk wordt afgekeurd, maar wel zeker ben dat ik zou slagen voor de rest van de medische proef (gehoorproblemen zijn er ook, maar dat zou normaal geen ongeschiktheid mogen opleveren volgens de oorarts; ik zit binnen de normen).
Eventueel doe ik dan een attest van de oogarts mee, waarin staat dat ik in aanmerking kom voor de laserbehandeling. Ik wil zelfs een wilsverklaring tekenen. :mrgreen:

3. Ik wacht af tot na de medische proef, met de grote kans dat ik niet slaag op de mininorm van 1/10 zonder optische correctie.

Hoe dan ook komt de inschrijving in een school (GIP) in gedrang, denk ik. Waarschijnlijk zou het ergens midden/eind augustus zijn als ik definitief zou slagen (en mij dan kan inschrijven). Om in oktober te starten is dat dan al laat waarschijnlijk?

Iemand een mening hierover? Zijn er van jullie die ervaringen hebben met die drie maanden uitstel omwille van chirurgie, of met dergelijke zaken rond de medische proef?

Gelieve ze te delen aub :-)
Inspecteur van Politie
Bart V
Politie
BerichtenCOLON 233
GeregistreerdCOLON 11 Feb 2010, 16:26

Re: Uitstel vragen? Laser(ogen) vóór of na medische proef do

Bericht door Bart V »

Ik zat min of meer in een gelijkaardige situatie, ik zou alle testen gewoon verder doen (optie 2 dus).

Voor hetzelfde geld slaag je in de oogtest en is er geen enkel probleem. Ik haalde bij de oogarts ook maar 1/10 en soms zelfs nipt niet. Bij de medische keuring verliep alles echter zonder problemen.

Ik had voor de zekerheid wel een attest mee zoals jij beschrijft, waarop vermeld stond dat ik bij niet-slagen in de oogtest onmiddellijk een laseroperatie zou kunnen ondergaan.

Stel dat je onmiddellijk slaagt in de oogtest, zeg dan NIETS over dat attest of een laseroperatie maar doe dat pas wanneer je niet slaagt in de oogtest! Ik had dat attest destijds afgegeven bij het begin van de medische keuring. Daardoor waren ze in Brussel in de veronderstelling dat ik die laseroperatie sowieso zou laten uitvoeren en hebben ze me 5 maand tijdelijk medisch ongeschikt gehouden, met als gevolg dat de eerstkomende opleiding intussen reeds gestart was en ik een jaar mocht wachten... Mijn volledige verhaal staat hier nog wel ergens op het forum.
PZ Gent
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: Uitstel vragen? Laser(ogen) vóór of na medische proef do

Bericht door Amedee »

Ik heb inmiddels gesproken met enkele mensen van de opleiding in de GIP (tijdens de infodag). Het kwam erop neer dat ik best vanaf ik weet dat ik al dan niet geslaagd ben voor de commissie, mij al dan niet laat opereren. Ik zou dus beter niet wachten op de medische proef om het te doen (kans is toch groot dat ik er sowieso niet door ben).

Na een telefoontje met de DSR heeft men mij een datum voor de commissie gegeven. Waarschijnlijk eind april, begin mei zou de deliberatiecommissie samenkomen (voor de medische proef dus) en zou ik weten of ik slaag of niet.
Dan kan ik tegen midden mei mijn operatie doen, en heb ik nog meer dan een maand tussen de ongeschiktheid en het begin van de opleiding in oktober. 8)

Bedankt voor de reactie!

EDIT: ik heb mijn ogen laten laseren (LASEK) begin mei en heb deze week mijn medische proef gedaan (ik moet dus na 3 maand nog enkele attesten ivm de genezing van mijn ogen opsturen, eventueel nog eens langsgaan).

'k Ben benieuwd...
Inspecteur van Politie
BUTTON_POST_REPLY