Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Forumregels
Afbeelding
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

Dag iedereen,
deze vraag komt zelf van mij, ik weet dat er nogal veel Nep-Agenten zijn hier in België die de Geïntegreerde Politie een slechte naam bezorgen. Maar waarom zou men het niet iets gemakkelijker maken ?
De voorwaarden zou dan moeten zijn:
- Op site van FedPol (Federale Politie) tussen staan bij Verzamelaars
- Max. 16 jaar zijn
- Interesse hebben in Geïntegreerde Politiewereld
- Iemand kennen van een Lokale PZ of Federale Politie

Dan kan men een Legaal statuut aangaan. Eigenlijk zou de FedPol een speciale databank moeten maken speciaal voor Verzamelaars (met het type Uniformen).
Want veel Verzamelaars denken toch dat het niet goed zou zijn om zomaar uniformen van de Gemeentepolitie in een oven te steken omdat als ze een tentoonstelling moeten doen in een Lokale PZ (om de Politiewereld te beschrijven aan het publiek).

Wat denken jullie van het idee ?
.G illes
__________________________
BerichtenCOLON 31
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 12:57

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door .G illes »

Laten we eens even kritisch zijn (niet persoonlijk bedoeld, hoor).

1) "Op de site v/d FedPol staan". Hopelijk niet publiekelijk, anders weten criminelen heel goed waar te zoeken indien zij van plan zijn om te roven. Bejaarden (en eigenlijk ook een groot deel van de bevolking) hebben geen weet hoe het huidige uniform er precies uit moet zien, dit heeft ook te maken met het feit dat elk korps de basisuitrusting naar eigen goeddunken aanvult met niet officiële uniformstukken.

2) "Maximum leeftijd 16". Dat vind ik wel een gekke maatregel. Dus dan moet je je uitgebreide verzameling afstaan vanaf 't moment dat je 16 bent? Ik denk niet dat veel verzamelaars dat van plan zijn, ze zullen de uniformen dus heimelijk bijhouden en daarmee in overtreding gaan, met alle mogelijke gevolgen van dien. Zeker als de FedPol op de hoogte is van je verzameling, moeten ze gewoon op de dag van je verjaardag even binnen springen om alles in beslag te nemen.

3) "Interesse hebben in de geïntegreerde politie". Hoe ga je dit operationaliseren, met andere woorden; hoe ga je ervoor zorgen dat je dat kan 'meten'? Een proef, een test over de kennis?
Masterstudent criminologische wetenschappen, UGent.
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

.G illes schreefCOLONLaten we eens even kritisch zijn (niet persoonlijk bedoeld, hoor).

1) "Op de site v/d FedPol staan". Hopelijk niet publiekelijk, anders weten criminelen heel goed waar te zoeken indien zij van plan zijn om te roven. Bejaarden (en eigenlijk ook een groot deel van de bevolking) hebben geen weet hoe het huidige uniform er precies uit moet zien, dit heeft ook te maken met het feit dat elk korps de basisuitrusting naar eigen goeddunken aanvult met niet officiële uniformstukken.

2) "Maximum leeftijd 16". Dat vind ik wel een gekke maatregel. Dus dan moet je je uitgebreide verzameling afstaan vanaf 't moment dat je 16 bent? Ik denk niet dat veel verzamelaars dat van plan zijn, ze zullen de uniformen dus heimelijk bijhouden en daarmee in overtreding gaan, met alle mogelijke gevolgen van dien. Zeker als de FedPol op de hoogte is van je verzameling, moeten ze gewoon op de dag van je verjaardag even binnen springen om alles in beslag te nemen.

3) "Interesse hebben in de geïntegreerde politie". Hoe ga je dit operationaliseren, met andere woorden; hoe ga je ervoor zorgen dat je dat kan 'meten'? Een proef, een test over de kennis?
Nee, bedoelde met Max. 16 , dat ze maar vanaf 16 mogen beginnen Verzamelen. Dan is het nog altijd beter om een Databank aan te maken (enkel zichtbaar voor FedPol en LokPol) zodat men weet dat die verzamelaar is en wie niet (en wie de uniformen dan zou misbruiken)
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Boba »

De erkende verzamelaars staan trouwens wel gewoon op de site van de Federale Politie.
"If you run, you'll only go to jail tired."
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door NickVE »

Misschien moeten ze stoppen met particuliere verzamelaars toe te laten... of tenminste beperken tot materiaal van vóór de hervorming.
INP PZ Antwerpen
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

Boba schreefCOLONDe erkende verzamelaars staan trouwens wel gewoon op de site van de Federale Politie.

Boba,

Ik sta er nu ook op, op de site van de FedPol. :wink:
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

NickVE schreefCOLONMisschien moeten ze stoppen met particuliere verzamelaars toe te laten... of tenminste beperken tot materiaal van vóór de hervorming.

Ik denk niet dat dat een goed idee zou zijn om particuliere verzamelaars toe te laten, ik weet wel wat je bedoelt maar zeker voor iemand die wilt beginnen met uniformen verzamelen die dan nog niet de kans krijgt om te proberen met verzamelen. Maar met beperking van uniformen van Gemeentepolitie en Rijkswacht is misschien wel een goed idee. Maar zou dat idee van die Databank ook geen goed idee zijn. :-D
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door SHERIFF »

NickVE schreefCOLON... of tenminste beperken tot materiaal van vóór de hervorming.
dat is al zo. Niet-politiemensen mogen geen (delen van) het huidige uniform bezitten. Is bij wet verboden.

Trouwens: moest er iemand interesse hebben in buitenlandse patches van politiemotoreenheden en politie-instructeurs: http://www.policecollection.be :wink:
BjornV
Aspirant
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2011, 15:44

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door BjornV »

SHERIFF schreefCOLON
NickVE schreefCOLON... of tenminste beperken tot materiaal van vóór de hervorming.
dat is al zo. Niet-politiemensen mogen geen (delen van) het huidige uniform bezitten. Is bij wet verboden.

Trouwens: moest er iemand interesse hebben in buitenlandse patches van politiemotoreenheden en politie-instructeurs: http://www.policecollection.be :wink:
Oeps. Als dat zo is, dan vrees ik dat onze TS een probleem heeft: http://www.everyoneweb.com/glenncollectie/ (Andere & Naar wat op zoek?)
AINP. 106e prom, pel 2. OPAC
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door Boba »

BjornV schreefCOLON
SHERIFF schreefCOLON
NickVE schreefCOLON... of tenminste beperken tot materiaal van vóór de hervorming.
dat is al zo. Niet-politiemensen mogen geen (delen van) het huidige uniform bezitten. Is bij wet verboden.

Trouwens: moest er iemand interesse hebben in buitenlandse patches van politiemotoreenheden en politie-instructeurs: http://www.policecollection.be :wink:
Oeps. Als dat zo is, dan vrees ik dat onze TS een probleem heeft: http://www.everyoneweb.com/glenncollectie/ (Andere & Naar wat op zoek?)
Dat is zo. Bovendien maken de collega's die de uniformstukken doorgeven zich nog bijzonder strafbaar ook.
"If you run, you'll only go to jail tired."
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

Boba,

Als ik je even mag corrigeren. Wie uniformstukken verkoopt is strafbaar maar gewoon geven, is daarom niet strafbaar (natuurlijk moet men dan wel weten aan wie men dat geeft, want men moet die persoon kunnen vertrouwen dat die het uniformstuk niet misbruikt). Wie zegt dat het fout is, toch is het zo = ik weet dat van Collega-Verzamelaar. De meeste Verzamelaars weten nu ook dat ze het Uniform niet mogen misbruiken

Dan zou het idee van die Databank nog een goed idee kunnen zijn. Een mogelijke naam zou kunnen zijn Databank voor de Belgische Politie Verzamelaars (DBPV), in het Frans: Base de Données pour le Collecteurs de la Police Belge (BDCPB). Is enkel zichbaar voor LokPol en FedPol.
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door NickVE »

GlennVE schreefCOLONAls ik je even mag corrigeren. Wie uniformstukken verkoopt is strafbaar maar gewoon geven, is daarom niet strafbaar (natuurlijk moet men dan wel weten aan wie men dat geeft, want men moet die persoon kunnen vertrouwen dat die het uniformstuk niet misbruikt).
:roll:
Als je nu zelf je zin een paar keer herleest, dan moet je toch logischerwijs beseffen dat dat niets anders dan larie kan zijn.

GlennVE schreefCOLONWie zegt dat het fout is, toch is het zo = ik weet dat van Collega-Verzamelaar. De meeste Verzamelaars weten nu ook dat ze het Uniform niet mogen misbruiken
Een solide bron, duidelijk. :|
Ook fantastisch "de meeste verzamelaars weten...".
INP PZ Antwerpen
BjornV
Aspirant
BerichtenCOLON 99
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2011, 15:44

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door BjornV »

Als het wettelijk geregeld is zoals Boba zegt, dan mag je dat uniform simpelweg niet in je bezit hebben of je bent strafbaar, of anderen dat nu ook doen of niet.
AINP. 106e prom, pel 2. OPAC
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door SHERIFF »

GlennVE schreefCOLONBoba, Als ik je even mag corrigeren.
zorg wel eerst dat je weet waarover je bezig bent. Dan kan je iemand beginnen corrigeren. Boba heeft gelijk.
GlennVE
__________________________
BerichtenCOLON 95
GeregistreerdCOLON 14 Nov 2011, 17:20

Re: Waarom geen Legaal statuut Verzamelaar ?

Bericht door GlennVE »

SHERIFF schreefCOLON
GlennVE schreefCOLONBoba, Als ik je even mag corrigeren.
zorg wel eerst dat je weet waarover je bezig bent. Dan kan je iemand beginnen corrigeren. Boba heeft gelijk.
Geef dan elke Verzamelaar dan een preek hé, dan is iedereen Illegaal bezig hé.

En dan net dat ik vandaag (4 Februari) 17 jaar word.

Dan zou iedereen nog een Legaal statuut moeten aangaan (moet mogelijk zijn)
BUTTON_POST_REPLY