Werken bij een politiezone in Brussel

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Natascha
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 8
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2012, 23:46

Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door Natascha »

Hey hallo,

Ik zou graag als ik slaag voor alle testen van inspecteur gaan werken bij een politiezone in Brussel. Graag wat meer info van diegene die er reeds werken of er stage gedaan hebben.
Ook wat meer uitleg over de taalvereisten ik heb een Selor getuigschrift van Frans heb je dit nodig en ben je altijd met een frans sprekende inspecter op pad?

Groetjes
Iced_Max
Beheerder + inschrijvingen
BerichtenCOLON 1198
GeregistreerdCOLON 19 Feb 2005, 13:10

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door Iced_Max »

Er zijn enkele collega's hier op het forum aanwezig die in Pz Brussel hebben gewerkt.

Ik zal hun de link sturen van dit onderwerp, zodat ze op uw vragen kunnen antwoorden.
....When the Going Gets Tough, the Tough Get Going
Gebruikers-avatar
DaikoG
Politie
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010, 20:52

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door DaikoG »

Hallo Natascha,

Als je interesse hebt in de zone Brussel Hoofdstad Elsene, stuur mij dan eens een privébericht. Ik heb een worddocumentje staan met daarin een algemene uitleg over de werking van de zone (heb dat ooit eens gemaakt voor een bevriende collega met interesse).

De meeste info kan je trouwens wel terug vinden op de website van polbru of in de mobiliteitsfiches (deze kan je bekijken vanaf je op de politieschool zit).

Wat betreft het frans: tweetaligheid is officieel verplicht maar de wetgeving laat toe dat je deze binnen een "redelijke termijn" haalt... In de praktijk zijn er collega's die 7jaar in Brussel werken en (officieel) helemaal niet tweetalig zijn. Ikzelf ben van mening dat tweetaligheid enkel maar voordelen oplevert zowel voor je job als voor je potemonee... Best wel eens nakijken of jouw attest het juiste is want er zijn verschillende.

Men probeert steeds een franstalige en nederlandstalige collega samen te plaatsen maar in de praktijk is ook dit niet altijd mogelijk...
PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene - G/DCT1 (Wachtdienst)
Gebruikers-avatar
LiVeD
Politie
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 04 Mrt 2010, 15:06

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door LiVeD »

Ik heb enkele nuttige jaren gewerkt in Brussel Hoofdstad Elsene bij de elite dienst INT :wink: Peleton Foxtrot.

Ik kan je meegeven dat er veel ervaring opdoet maar qua typwerk als nederlandstalige weinig op papier zet en als je bij INT komt ook weinig op papier zal zetten.

Dit omwille van 80 procent franstalige "klanten".
Uw selor brevet kan enkel maar in je voordeel spelen maar je moet wel een bepaald niveau hebben daarvoor.

Het feit dat je zowel met een nederlandstalige of een franstalige als eens patrouille mee rijdt is ook een voordeel.

Hierdoor leer je snel de klappen van de zweep en voor je het weet spreek je vloeiend frans.

:-D

Ik heb er een aangename tijd beleeft maar kwestie van afstand was het voor mij net iets te ver.
You have good, you have better, you have the best and then you have me......
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door L0k1- »

Mocht je vragen hebben over de politiezone Brussel-Zuid, dan mag je me altijd ook een privé bericht sturen :-)

Er zijn nu eenmaal meer Brusselse politiezones dan alleen Brussel-Hoofdstad - Elsene :p
F162007
__________________________
BerichtenCOLON 106
GeregistreerdCOLON 10 Feb 2011, 16:47

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door F162007 »

Ik zou graag ook een beetje uitleg hebben over de werking in enkele politiezones in brussel ( Elsene, Montgomery en polbruno).

Welk niveau Frans moet je juist hebben van selor ?

Alvast bedankt
Gebruikers-avatar
DaikoG
Politie
BerichtenCOLON 203
GeregistreerdCOLON 18 Jan 2010, 20:52

Re: Werken bij een politiezone in Brussel

Bericht door DaikoG »

Zeker 90% van de interventies zijn in het Frans en bitterweinig Franstalige collega's kunnen Nederlands dus je hebt wel een basis van het Frans nodig om in Brussel te beginnen. Je leert wel heel snel bij door dagelijks Frans te praten.

Om een tweetaligheidspremie te krijgen moet je het oude niveau 2 halen (als INP). Als ik me niet vergis is dat nu art. 8 en 10. Meer info en oefeningen op selor.be
PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene - G/DCT1 (Wachtdienst)
BUTTON_POST_REPLY