Afluisteren van ASTRID

ModeratorCOLON Moderators

Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Afluisteren van ASTRID

Bericht door Eric »

vdv schreefCOLONEn als je ze gebruikte kon je de boordradio niet gebruiken (werkte op een radiofrequentie).
Hoe werkte dit? Via welk protocol? Ik vraag mij af of dit dan gemakkelijk had kunnen worden onderschept met een PC-programmaatje aan een scanner verbonden. Werd het signaal dan ontvangen in de lokale brigade en was het daar verbonden met het CSB?

Is het nu bij het fantastische ASTRID ook niet zo dat je pas kan opvragen wanneer in de gespreksgroep niet wordt gezonden? Of is deze onhandigheid inmiddels verholpen?


Berichten werden afgesplits van ander onderwerp, wegens Off topic. [Iced_Max]
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONVroeger waren dit gewone radiofrequenties en die kon je inderdaad gewoon oppikken daar die niet gecodeerd waren. Dat was ook een van de redenen om over te stappen naar TETRA.
Vergeet niet dat ASTRID tot vorig jaar in de zomer ongecodeerde TETRA heeft gebruikt die (weliswaar iets moeilijker dan analoog vroeger) OOK perfect kon worden afgeluisterd! Journalisten bleven dan ook opduiken, om van erger nog maar te zwijgen. Men heeft er nu - tamelijk recent - codering opgezet maar hoe lang gaat het waterdicht blijven? BOGER heeft een nieuw speeltje op de markt gebracht, de TEA2-encryptie omzeilen zal wellicht de volgende stap zijn.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONVroeger waren dit gewone radiofrequenties en die kon je inderdaad gewoon oppikken daar die niet gecodeerd waren. Dat was ook een van de redenen om over te stappen naar TETRA.
Vergeet niet dat ASTRID tot vorig jaar in de zomer ongecodeerde TETRA heeft gebruikt die (weliswaar iets moeilijker dan analoog vroeger) OOK perfect kon worden afgeluisterd! Journalisten bleven dan ook opduiken, om van erger nog maar te zwijgen. Men heeft er nu - tamelijk recent - codering opgezet maar hoe lang gaat het waterdicht blijven? BOGER heeft een nieuw speeltje op de markt gebracht, de TEA2-encryptie omzeilen zal wellicht de volgende stap zijn.
Dit ging enkel tussen communicatie tussen 2 gebruikersstations dus was zeer beperkt. En er was wel degelijk encryptie maar zeer basic. Bovendien kan je scannen al wat je wilt, als je toestel niet aangemeld is in het systeem, dan kan je gewoon de data niet gebruiken. De encryptie die nu gebruikt wordt si tot nog toe meer dan afdoende om veilig te zijn.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONDit ging enkel tussen communicatie tussen 2 gebruikersstations dus was zeer beperkt.
Wat bedoel je met "gebruikersstations"? Het was perfect mogelijk om alle gespreksgroepen te beluisteren die een patrouille ook kon uitluisteren. Daar viel men bij de nv ASTRID wel even achterover.
Dimitri schreefCOLONEn er was wel degelijk encryptie maar zeer basic. Bovendien kan je scannen al wat je wilt, als je toestel niet aangemeld is in het systeem, dan kan je gewoon de data niet gebruiken.
Dan blijkbaar té basic om goed te zijn :wink: Het is trouwens een vaak gehoorde fout dat je bij een niet-geëncrypteerd netwerk (zoals ASTRID tot voor kort) moet aangemeld zijn om te kunnen onderscheppen. De aanmelding dient enkel om ZELF data te versturen en te kunnen communiceren met een ander station. Voor eenwegs-onderschepping volstaat het natuurlijk om enkel maar de radiogolven uit de lucht te halen en te "verwerken". Bij het gebruik van encryptie stelt zich natuurlijk de extra uitdaging om ook die te kunnen ontcijferen en dat is bij mijn weten (nog?) niet mogelijk.
69_Shorty_69
__________________________
BerichtenCOLON 170
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2010, 17:14

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door 69_Shorty_69 »

Het is theoretisch gezien mogelijk om ASTRID te kraken, en ga niet in de treden hoe en wat maar basically zoals elke encryptie/codering: ge moet het juiste algorythme te pakken krijgen en daarmee moet je nog rekening houden met veranderlijken.
En natuurlijk moet je ook een krachtige chipset hebben om die te kunnen verwerken (scannen).

Sinds alles gedigitalliseerd is blijft er 1 basisprincipe nu over, alles is computergestuurd... en alles dat computergestuurd is kan een zal op een zeker moment gekraakt/gemanipuleerd worden omdat computersturing vasthangt aan opgestelde regels (know the rules, know the game :wink: )
Reporter: What do you feel when you shoot a terorrist?
Marine Sniper: *Chuckles* RECOIL

"
And I heard a voice in the midst of the four beasts...
And I looked and behold, a pale horse
And his name that sat on him was Death
And Hell followed with him
"
Revelation 6:6,8
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door vdv »

Eric schreefCOLON Ik vraag mij af of dit dan gemakkelijk had kunnen worden onderschept met een PC-programmaatje aan een scanner verbonden.
Met de huidige technologie zou dat misschien kunnen, maar we spreken hier over begin jaren '90 toen de gemiddelde mens overschakelde naar de toen geweldige Pentium 1 met Windows 3.0 en floppy disc's. Iets minder waarschijnlijk volgens mij.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONDit ging enkel tussen communicatie tussen 2 gebruikersstations dus was zeer beperkt.
Wat bedoel je met "gebruikersstations"? Het was perfect mogelijk om alle gespreksgroepen te beluisteren die een patrouille ook kon uitluisteren. Daar viel men bij de nv ASTRID wel even achterover.
Ik weet niet waar je dat vandaan haalt maar dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk. TETRA netwerken bestonden al geruime tijd vooraleer NV ASTRID er hier mee op de proppen kwam. Het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat men een netwerk opbouwt met bestaande technologiën zonder te weten waar deze toe in staat is.

Communicatie tussen 2 basisstations bedoeld ik eigenlijk rechtstreekse communicatie tussen twee radioposten. Dus die niet via het switchboard verliepen.
Eric schreefCOLON
Dimitri schreefCOLONEn er was wel degelijk encryptie maar zeer basic. Bovendien kan je scannen al wat je wilt, als je toestel niet aangemeld is in het systeem, dan kan je gewoon de data niet gebruiken.
Dan blijkbaar té basic om goed te zijn :wink: Het is trouwens een vaak gehoorde fout dat je bij een niet-geëncrypteerd netwerk (zoals ASTRID tot voor kort) moet aangemeld zijn om te kunnen onderscheppen. De aanmelding dient enkel om ZELF data te versturen en te kunnen communiceren met een ander station. Voor eenwegs-onderschepping volstaat het natuurlijk om enkel maar de radiogolven uit de lucht te halen en te "verwerken". Bij het gebruik van encryptie stelt zich natuurlijk de extra uitdaging om ook die te kunnen ontcijferen en dat is bij mijn weten (nog?) niet mogelijk.
Ik weet niet waar jij die info haalt. Ik weet enkel dat als jouw radio niet gekend is bij de dispatching, bv CIWES, je geen fluit info krijgt met je radio. Als je je radio ook verliest, moet je je radionummer doorgeven en dan halen ze die uit het net. Als je de technologie achter ASTRID een beetje kent, zou je moeten zien dat dit een fluitje van een cent is. Als ze dit in de praktijk niet gebruiken, maken ze ons toch al een geruime tijd blaaskes wijs. (maar zeg nooit nooit :s). En om data te onderscheppen, zal je nog steeds de juiste encryptiesleutel moeten hebben.

Als je echt tot in details witl weten hoe het zit, kan je deze link bekijken. http://tetra.osmocom.org/trac/wiki/WikiStart

Daarin zal je zien dat het zelfs nog maar recent mogelijk is om TETRA berichten te onderscheppen en te demoduleren die NIET geëncrypteerd zijn. Zelf geven ze nog toe dat vanaf dat je nog maar de simpelste encryptie sleutel gebruikt, je al niks meer ermee kan doen. En geloof me, in de opensource community zijn er zeer veel mensen die geilen op het kraken van zo een dingen. Het zal er misschien wel ooit van komen, maar zeker nu nog niet.
Gebruikers-avatar
Robby
Site Admin
BerichtenCOLON 9302
GeregistreerdCOLON 12 Nov 2002, 04:11

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Robby »

Eric speelt het spel niet eerlijk.

In onderstaande draad heb ik al tegengeargumenteerd inzake het afluisteren van Astrid.
Ik heb gemerkt dat hij zijn postings heeft gewist, wat niet getuigt van eerlijk te willen discussiëren. Mijn eerdere opmerking vervalt dus ...

viewtopic.php?p=122976#p122976
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONTETRA netwerken bestonden al geruime tijd vooraleer NV ASTRID er hier mee op de proppen kwam. Het lijkt me dus zeer onwaarschijnlijk dat men een netwerk opbouwt met bestaande technologiën zonder te weten waar deze toe in staat is.
TETRA lijkt mij op zich geen slecht systeem maar het duurt nu eenmaal enige tijd en het kost relatief veel geld vooraleer je je netwerk met voldoende beveiliging performant kan laten werken. Vooral daar knelt/knelde het schoentje.
Dimitri schreefCOLONCommunicatie tussen 2 basisstations bedoeld ik eigenlijk rechtstreekse communicatie tussen twee radioposten. Dus die niet via het switchboard verliepen.
Je bedoelt DMO. Dat is inderdaad nog wat gemakkelijker af te luisteren maar bij mijn weten gebruiken politiediensten (quasi-)altijd TMO en dat was dus ook verre van onkraakbaar.
Dimitri schreefCOLONIk weet enkel dat als jouw radio niet gekend is bij de dispatching, bv CIWES, je geen fluit info krijgt met je radio. Als je je radio ook verliest, moet je je radionummer doorgeven en dan halen ze die uit het net. Als je de technologie achter ASTRID een beetje kent, zou je moeten zien dat dit een fluitje van een cent is. Als ze dit in de praktijk niet gebruiken, maken ze ons toch al een geruime tijd blaaskes wijs. (maar zeg nooit nooit :s). En om data te onderscheppen, zal je nog steeds de juiste encryptiesleutel moeten hebben.
Jouw gevalideerde radio houdt zich dan ook mooi aan de regels en gaat zich niet zoals een scanner onorthodox gaan gedragen door overal te gaan meeluisteren waar dat niet hoort. Jouw radio zal zich ook aan controle door het netwerk onderwerpen en pas geluid verspreiden als ie staat aangemeld en voldoende rechten bezit. Een scanner tapt als het ware communicatie af en "werkt niet mee" met het netwerk waardoor dat netwerk ook niet zal kunnen communiceren met die scanner en hem dus ook niet het zwijgen zal kunnen opleggen. De VCLP heeft zich trouwens in een openbaar rapport bijzonder druk gemaakt over de "blaaskes" die ASTRID de politie jarenlang zou hebben wijsgemaakt.
Dimitri schreefCOLONAls je echt tot in details witl weten hoe het zit, kan je deze link bekijken. http://tetra.osmocom.org/trac/wiki/WikiStart
In het beste geval kan men hiermee wat "randdata" loggen (zoals welke radio zich op welke mast aanmeldt) maar ook niet meer dan dat, laat staan gesprekken beluisteren.
Dimitri schreefCOLONDaarin zal je zien dat het zelfs nog maar recent mogelijk is om TETRA berichten te onderscheppen en te demoduleren die NIET geëncrypteerd zijn. Zelf geven ze nog toe dat vanaf dat je nog maar de simpelste encryptie sleutel gebruikt, je al niks meer ermee kan doen. En geloof me, in de opensource community zijn er zeer veel mensen die geilen op het kraken van zo een dingen. Het zal er misschien wel ooit van komen, maar zeker nu nog niet.
Wat is "recent"? Het kan al sinds ASTRID de eerste maal in de lucht ging. Pas op, ik spreek over de NIET-geëncrypteerde uitzendingen van ASTRID zoals die tot voor anderhalf jaar hebben bestaan. Mét encryptie wordt het inderdaad ondoenbaar.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Eric »

Robby schreefCOLONEric speelt het spel niet eerlijk.

In onderstaande draad heb ik al tegengeargumenteerd inzake het afluisteren van Astrid.
Ik heb gemerkt dat hij zijn postings heeft gewist, wat niet getuigt van eerlijk te willen discussiëren. Mijn eerdere opmerking vervalt dus ...
Wanneer men begint te argumenteren met "het is vooral allemaal toogpraat" haak ik inderdaad af. Dat is gewoonweg niet meer serieus. Ik vond jouw laatste opmerkingen in die draad trouwens irrelevant (graad van duizeligheid etc).
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Dimitri »

Eric schreefCOLONTETRA lijkt mij op zich geen slecht systeem maar het duurt nu eenmaal enige tijd en het kost relatief veel geld vooraleer je je netwerk met voldoende beveiliging performant kan laten werken. Vooral daar knelt/knelde het schoentje.
Encryptie instellen is gewoon een kwestie van willen en is puur softwarematig. Eens het netwerk ontplooit is en de masten er zijn, is de encryptie er nog bij nemen niet iets dat de grote kost is. Bovendien is NV Astrid een privaat bedrijf dus wat kan het hen schelen dat ze wat extra moeten doorrekenen aan de overheid? :roll:
Eric schreefCOLON
Je bedoelt DMO. Dat is inderdaad nog wat gemakkelijker af te luisteren maar bij mijn weten gebruiken politiediensten (quasi-)altijd TMO en dat was dus ook verre van onkraakbaar.
Zoals ik dus zei, het waren slechts heel weinig berichten die men makkelijk kan opvangen. En niets is verre van onkraakbaar, het enige breekpunt is enkel hoeveel middelen heb je en hoe goed is de encryptie. Zoals ik al eerder zei is zelfs een ongeëncrypteerde boodschap al niet zo eenvoudig om te beluisteren.
Eric schreefCOLON
Jouw gevalideerde radio houdt zich dan ook mooi aan de regels en gaat zich niet zoals een scanner onorthodox gaan gedragen door overal te gaan meeluisteren waar dat niet hoort. Jouw radio zal zich ook aan controle door het netwerk onderwerpen en pas geluid verspreiden als ie staat aangemeld en voldoende rechten bezit. Een scanner tapt als het ware communicatie af en "werkt niet mee" met het netwerk waardoor dat netwerk ook niet zal kunnen communiceren met die scanner en hem dus ook niet het zwijgen zal kunnen opleggen. De VCLP heeft zich trouwens in een openbaar rapport bijzonder druk gemaakt over de "blaaskes" die ASTRID de politie jarenlang zou hebben wijsgemaakt.
Mijn gevalideerde radio doet geen fluit meer of minder dan een niet-gevalideerde radio. Indien mijn radio gevalideerd is, vraagt deze via protocollen de encryptiesleutel. Dan wordt gekeken of deze radio "safe" is en dan krijgt hij een sleutel. Deze sleutels worden continu veranderd maar meer details daarover moet je maar eens googlen. Als je deze sleutel niet krijgt, ontvangt mijn radio gewoon niks omdat er niks uitgezonden wordt naar die radio.

En als je praat over een openbaar rapport van de VCLP, zou ik heel graag dit rapport eens zien.
Eric schreefCOLON
In het beste geval kan men hiermee wat "randdata" loggen (zoals welke radio zich op welke mast aanmeldt) maar ook niet meer dan dat, laat staan gesprekken beluisteren.
Ik neem aan dat je de link niet gelezen heb. Het gaat er hem volledig over hoe een tetra netwerk werkt.
Eric schreefCOLON
Wat is "recent"? Het kan al sinds ASTRID de eerste maal in de lucht ging. Pas op, ik spreek over de NIET-geëncrypteerde uitzendingen van ASTRID zoals die tot voor anderhalf jaar hebben bestaan. Mét encryptie wordt het inderdaad ondoenbaar.
Zie post hierboven.

Om nog wat meer links te geven.
http://infosecurity.ch/20110123/tetra-h ... ocomtetra/

In de loop van vorig jaar werd het nog maar mogelijk en dit is nog maar voor ongeëncrypteerde uitzendingen.

http://www.h-online.com/security/news/i ... 54088.html

Nog een link van vorig jaar die zelfs meer info geeft over de werking van TETRA. En ook die zegt dat geëncrypteerde netwerken zeker nog niet te beluisteren zijn.

Er is nergens ook maar iets dat impliceert dat TETRA (geëncrypteerd) af te luisteren is en dit ook zal zijn in het kort.
Gebruikers-avatar
YoeriV
Politie
BerichtenCOLON 46
GeregistreerdCOLON 27 Okt 2011, 12:57

Re: Afluisteren van ASTRID

Bericht door YoeriV »

Eric schreefCOLON Wanneer men begint te argumenteren met "het is vooral allemaal toogpraat" haak ik inderdaad af. Dat is gewoonweg niet meer serieus. Ik vond jouw laatste opmerkingen in die draad trouwens irrelevant (graad van duizeligheid etc).
Eric schreefCOLONHet is ook maar door mijn 'connecties' links en rechts dat ik de concrete zaken te weten ben gekomen maar zolang het onderzoek niet is afgesloten, zal er wellicht niets in detail worden gepubliceerd. Het verbaast mij trouwens dat het nog zo lang heeft geduurd vooraleer IETS werd geschreven want de gaten in het veiligheidssysteem van ASTRID zijn al véél langer gekend (ik weet er al van sinds 2006). Natuurlijk gaan de media hun eigen ruiten niet ingooien en hierover publiceren, tenzij het kalf toch verdronken is (zoals nu). Ook het ComP beweerde jaren geleden al dat alles tip-top in orde was. Men mag gerust spreken van een 'omerta' bij de media of onwetendheid (?) bij toezichtsorganen.
Het is waarschijnlijk bij die 'connecties' dat wij regelmatig 's morgens om 5 uur eens op de koffie komen.
Het is net onze taak om de criminaliteit tegen te gaan en niet om extra info te verschaffen omtrent hoe men kan hacken/cracken.
Lees eerst art. 550bis SW eens en hopelijk valt dan de euro. Dat is het enige waarover ik in dit onderwerp wil communiceren en ik roep op aan de collega's om dit ook te doen.
Hoofdinspecteur BS van Politie - rechercheur
Federale gerechtelijke politie Brussel
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Nieuwe politievoertuigen

Bericht door Eric »

Dimitri schreefCOLONEncryptie instellen is gewoon een kwestie van willen en is puur softwarematig. Eens het netwerk ontplooit is en de masten er zijn, is de encryptie er nog bij nemen niet iets dat de grote kost is. Bovendien is NV Astrid een privaat bedrijf dus wat kan het hen schelen dat ze wat extra moeten doorrekenen aan de overheid? :roll:
Het is wel iets moeilijker dan dat. In eerste instantie heb je toestellen nodig die de TEA2-encryptiesleutel ondersteunen. Zeker in de beginperiode van ASTRID (en tot voor enkele jaren eigenlijk) waren er heel veel gevalideerde radio's in omloop die technisch gewoonweg niet in staat waren om encryptie toe te passen, nochtans een essentieel onderdeel van elk zichzelf respecterend TETRA-netwerk. Op de website van ASTRID kan je die lijst met toestellen zien. Ze wordt regelmatig geüpdated.

Daarnaast waren er heel wat problemen met het register van geabonneerde radio's omdat er blijkbaar heel wat radio's in omloop waren die onder een uniek abonnement toch waren aangemeld geraakt (vooral bij de brandweer).

Tot slot zorgt encryptie voor een extra technische uitdaging voor je netwerk, niet in het minste in de communicatie met de buurlanden. Kwatongen beweren dat in de Waalse provincies die grenzen aan Duitsland (met haar nieuw digitaal maar nog onafgewerkt post-BOS-netwerk) de communicatie hierdoor nog steeds niet versleuteld is en dus valt mee te luisteren maar ik geef toe, dat zijn enkel weinig-concrete geruchten vanop bepaalde internetfora. Lijkt mij echter niet onlogisch.

Het ComP schrijft trouwens zelf één en ander: "De authentificatie en de encryptie zijn er pas gekomen respectievelijk in 2007 en 2008. Dit kwam doordat de noodzakelijke software technologie hiervoor nog niet voor handen was. Dit betekent evenwel niet dat er het systeem niet beveiligd was. De authentificatie en de encryptie zijn immers extra beveiligingen." (Verslag Functionering ASTRID 2008-2009 op pagina 3). Men heeft zich zelfs bij het ComP laten ringeloren want die encryptie was er helemaal niet, m.u.z. dan voor enkele specifieke diensten, en ook nog niet in 2008-2009. Laat staan dan zo een encryptie maar "een extra beveiliging" is, een niemendalletje als het ware. Ze is natuurlijk veel belangrijker. Vandaar ook dat de VCLP dit niet pikt (zie verder).

Het is trouwens ook niet zo dat een privaat bedrijf zomaar losjes kan doorrekenen aan de opdrachtgever. Er worden uiteraard beheersovereenkomsten afgesloten waarin duidelijke doelstellingen aan welbepaalde prijzen worden gekoppeld.
Dimitri schreefCOLONZoals ik dus zei, het waren slechts heel weinig berichten die men makkelijk kan opvangen.
Het spijt me maar dat is pertinent onjuist.
Dimitri schreefCOLONMijn gevalideerde radio doet geen fluit meer of minder dan een niet-gevalideerde radio. Indien mijn radio gevalideerd is, vraagt deze via protocollen de encryptiesleutel. Dan wordt gekeken of deze radio "safe" is en dan krijgt hij een sleutel. Deze sleutels worden continu veranderd maar meer details daarover moet je maar eens googlen. Als je deze sleutel niet krijgt, ontvangt mijn radio gewoon niks omdat er niks uitgezonden wordt naar die radio.
Je eerste zin wordt tegengesproken door de rest van je betoog. Een scanner doet dit immers allemaal niet. Nogmaals, ik wil benadrukken dat het hier gaat om NIET-geëncrypteerde uitzendingen zoals ze jaren hebben bestaan. Bij encryptie is het plaatje inderdaad helemaal anders. Men mag die twee niet verwarren.
Dimitri schreefCOLONEn als je praat over een openbaar rapport van de VCLP, zou ik heel graag dit rapport eens zien.
VERSLAG punt 14.1
Dimitri schreefCOLONIk neem aan dat je de link niet gelezen heb. Het gaat er hem volledig over hoe een tetra netwerk werkt.
Dat weet ik. Ik heb het over de hard- en software die de auteurs van die site aanbieden.
Dimitri schreefCOLONIn de loop van vorig jaar werd het nog maar mogelijk en dit is nog maar voor ongeëncrypteerde uitzendingen.
Wederom pertinent onjuist.
Dimitri schreefCOLONNog een link van vorig jaar die zelfs meer info geeft over de werking van TETRA. En ook die zegt dat geëncrypteerde netwerken zeker nog niet te beluisteren zijn.

Er is nergens ook maar iets dat impliceert dat TETRA (geëncrypteerd) af te luisteren is en dit ook zal zijn in het kort.
Hiermee ben ik het eens. Bij ingeschakelde encryptie is het bij mijn weten nog niet mogelijk maar wie ben ik, natuurlijk.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Afluisteren van ASTRID

Bericht door Eric »

YoeriV schreefCOLON Lees eerst art. 550bis SW eens en hopelijk valt dan de euro.
Art. 314 Sw :wink:
Gebruikers-avatar
2kcontenD
__________________________
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 03 Okt 2017, 19:57

Re: Afluisteren van ASTRID

Bericht door 2kcontenD »

Daar viel men bij de nv ASTRID wel even achterover.
de naam ASTRID is ontstaan uit de naam van de golven van de zee , en bij achterover vallen,
ik naam dat letterlijk, op een dag viel ik bijna in mijn bad op de grond, je moet geen natuurkunde geleerde zijn om te weten dat we nog altijd een klein deel ze water in ons bad nemen

CodeCOLON Alles selecteren

en land is niet waar de warmste lamp brand, ander is er altijd in iets er aan de hand
BUTTON_POST_REPLY