verkeersagressie; klacht indienen of niet

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
jolyjumper
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 23 Aug 2016, 20:41

verkeersagressie; klacht indienen of niet

Bericht door jolyjumper »

deze avond, zo een half uurtje geleden, heb ik verkeersagressie meegemaakt.
ik reed van Wetteren richting Zottegem, toen ik het rond punt aan Mariagaard Wetteren opreed, werd ik al eventjes gevolgd door een grijze Peugeot partner tepee met nummerplaat 1-FGX-???. van aan dit rondpunt begon ie enorm te bumperkleven. seinde hij met zijn grootlichten, begon te claxonneren, gebaren, noem maar op...
de bestuurder probeerde mij meermaals voorbij te steken over verdrijvingsvlakken en volle witte lijnen. door te veel tegenliggers ging zijn plan om mij te couperen in rook op...
aan de eerste lichten, stond ik als 1e en enigste bestuurder voor te rood te wachten. de peugeot partner zette hem links van mij, op het voorsorteringsvak om links af te slaan, terwijl we daar naast elkaar stonden, deed hij ook enkele gebaren naar mij, ik heb er niet op gereageerd en wachtte toen het licht weer op groen sprong.
toen het licht uiteindelijk groen werd, stak hij mij links voorbij, via het voorsorteringsvak over een volle witte lijn. toen hij voor mij reed, ging hij meermaals heel hard op de rem staan, van 90km/uur, naar 25-30km/uur zonder enige reden. aan het volgende licht, stonden we beiden alleen voor het rood. toen zette hij zijn wagen tot 3(!!) keer in achteruit en reed ie wel degelijk 3 keer achteruit.
enkele ogenblikken later, veranderde de N42 van een "eenvaksbaan" naar een "tweevaksbaan" toen reed hij 60km/uur in zone 90, ik plaatste me op het linkervak, hield me aan de snelheid, 90km/uur. toen ik terug op het rechtervak reed, begon de bestuurder weer enorm te bumperkleven. seinen met de grootlichten, claxonneren...
dit heeft nog heel de baan geduurd tot aan het rond punt van de N42 in Zottegem, ik had toen afgeslagen richting centrum Zottegem en heb hem sindsdien niet meer gezien.

van de "schrik" zat ik heel de autorit te beven... ben ik ondertussen ook al de 3 laatste nummers van zijn nummerplaat vergeten...

er waren geen directe getuigen. behalve enkele tegenliggers, we reden namelijk alleen op de N42,
zonder getuigen of dashcam of eender wat, is het hoe ik het zie, mijn woord tegen het zijne...
is het de moeite dat ik dit meld aan de lokale politie?
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: verkeersagressie; klacht indienen of niet

Bericht door vdv »

Zonder getuigen is het inderdaad uw woord tegen het zijne én zijn versie zal ongetwijfeld anders klinken. Zo een gevaarlijke agressie komt imho nooit ineens, dat begint klein en door REacties escaleert dat...

Verkeersagressie bestaat niet als misdrijf in het strafrecht. Ervoor klacht neerleggen kan dus niet. Het kan wel bvb. wanneer je schade hebt (opzettelijke beschadigingen) slagen en verwondingen, of wanneer hij je bedreigd heeft.
Uit uw relaas kan men vermoeden dat hij wel meerdere verkeersovertredingen begaan heeft die hem zijn rijbewijs kunnen kosten (en meer), maar die zijn jammer genoeg niet vastgesteld door een beëdigd persoon. Al wat hij moet doen is ontkennen. Het kan helpen als je meerdere -onafhankelijke- getuigen hebt, of beelden van een dashcam.

Je kan best een 'melding' laten opstellen door de politie. Dat is een pure registratie in een databank, maar die kan nog van pas komen in de toekomst. Bijvoorbeeld als er meerdere meldingen zijn over dezelfde agressor of als er meerdere getuigen dit feit ook gemeld hebben, dan heb je wél iets.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
SHERIFF
Politie
BerichtenCOLON 1429
GeregistreerdCOLON 14 Jan 2003, 21:54

Re: verkeersagressie; klacht indienen of niet

Bericht door SHERIFF »

best onmiddellijk 101 bellen in dat geval. Dan hopen dat er een ploeg in de omgeving is, die mogelijk iets strafbaar kan vaststellen
JordyVan
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 21 Apr 2019, 14:11

Re: verkeersagressie; klacht indienen of niet

Bericht door JordyVan »

Ik heb iets dergelijks meegemaakt. Ik reed de rotonde op en moest de laatste afslag nemen. Het was een dubbele ring dus ik moest de binnenring gebruiken. Net op dat moment, rekening houdend met de andere automobilisten bleek er plots een motorbestuurder achter mij te zitten, zonder ik dat heb opgemerkt. Hij was daar niet gelukkig mee maar hij reed verder. Ik deed teken van sorry en reed gewoon verder. Niets aan de hand dacht ik. Iets later stak hij mij voorbij, hield hij zich terug in en reed achter mij (ik vermoed om mijn nummerplaat te onthouden). Reed hij terug voorbij en was weg...

Moet ik mij zorgen maken ivm klacht indienen...? Of kan hij mij voor zoiets kleins wettelijk niets doen...?

Met vriendelijke groeten
Vandoorn Jordy
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: verkeersagressie; klacht indienen of niet

Bericht door vdv »

Kunnen wij niet weten want we horen alleen uw versie. De eerste alinea van mijn bericht hierboven (bijna drie jaar geleden) is hier ook van toepassing.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
BUTTON_POST_REPLY