Hoe ziet de politietop er nu uit?

Heb je een vraag die je nergens anders kwijt kunt, dan kun je die hier stellen. Let er op: er zal streng gemodereerd worden om flames te voorkomen.
Forumregels
Afbeelding

- In dit forum kunnen vragen gesteld worden aangaande het politiegebeuren
- We willen iedereen er op wijzen dat je de antwoorden moet aftoetsen aan diegene die ze beantwoord heeft. Bij iedereen kun je onder de forumnaam zien of het iemand van de politie is, een aspirant of een gewone forumbezoeker. Wees u ervan bewust dat sommigen antwoorden posten die gissingen, veronderstellingen of gewoonweg fout zijn.
- Het forumbeheer probeert te filteren, maar dat is niet altijd eenvoudig.

Wie een vraag heeft gesteld, kan daar op antwoorden, zonder onze tussenkomst. Omdat sommigen door het bos de bomen niet meer zagen, werd beslist dat voor de rest enkel nog gebruikers met minstens de status 'aspirant' kunnen antwoorden op de vragen. Wil je nu echt iets kwijt en kun je dit niet wegens je status, gebruik dan het 'uitroepteken' bij de posting. Dan stuur je een bericht naar het forumbeheer en kunnen we het bericht er bij plaatsen als dit echt wereldschokkend zou blijken :-D Dit moet de uitzondering zijn.

Nog een belangrijk punt voor onze gebruikers: geef enkel een antwoord op een vraag wanneer je het antwoord WEET. Aan gissingen en veronderstellingen heeft niemand iets.
Wanneer we merken dat er antwoorden worden geplaatst bij een vraag die niks meebrengen aan de oplossing van die vraag, worden die verwijderd en kan de poster een waarschuwing oplopen.
BUTTON_POST_REPLY
Gebruikers-avatar
Kev1n
__________________________
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 23:49

Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door Kev1n »

Door de huidige verschuivingen door het opschuiven van Koekelberg, had ik
graag geweten hoe de huidige politietop er uit ziet?

Tot voor kort was het Libois, Van Thielen, Van Branteghem en als
commissaris-generaal Koekelberg.
Heb gezocht op Fedpol en verscheidene kranten afgeschuimd, maar verder
dan kandidaturen (met name Catherine De Bolle) en vermoedens van vervalsingen
bij de examens geraak ik niet.

Is er al iets beslist of is hetgene wat ik hierboven opnoem het laatst gekende?
Dura Lex, sed lex...

Afbeelding
NickVE
Politie
BerichtenCOLON 236
GeregistreerdCOLON 23 Feb 2011, 09:40

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door NickVE »

Paul Van Thielen is momenteel waarnemend commissaris-generaal.
Via deredactie.be vind ik volgende alinea in een artikel van 6 oktober 2011:
[quote="deredactie.be: "De Bolle in poleposition als baas politie""]Zij hebben 15 kalenderdagen de tijd om bezwaar aan te tekenen, waarop de selectiecommissie nog reageert. Dan brengen de Federale Politieraad, het Controleorgaan van de gegevensbanken en de huidige commissaris-generaal adviezen uit, en daarna wordt het dossier voorgelegd aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Justitie die de meest geschikte kandidaat voordragen aan de koning. Dat zal allicht in de loop van november gebeuren.[/quote]
INP PZ Antwerpen
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door VRS »

Even terzijde een artikel ivm de kandidatuurproblemen van Audenaert...
In hoeverre alles klopt is de vraag, maar niettemin werpt het een andere blik op de zaken...
Politieoorlog tussen topflikken
Wie liegt: Eddy Baelemans, de baas van de Antwerpse lokale politie, of Glenn Audenaert, de baas van de Brussels federale politie? De twee topflikken geven elk een andere versie over de ontknoping van een bizarre ontvoering van een Antwerpse vastgoedondernemer.


Is de objectiviteit bij de selectie van een nieuwe commissaris-generaal van de federale politie in het gedrang? Glenn Audenaert, de directeur van de Brusselse gerechtelijke politie, is kandidaat om commissaris-generaal te worden, en de Antwerpse korpschef Eddy Baelemans zit in de selectiecommissie die de kandidaten moet beoordelen. Maar Audenaert en Baelemans staan lijnrecht tegenover elkaar in een paar ranzige Antwerpse affaires. Affaires die duidelijk maken dat justitie in dit land niet gelijk is voor iedereen en sommige mensen gebruik kunnen maken van informele kanalen om preferentiële politieassistentie te verkrijgen.

Evaluatiecommissie

Het blijft rommelen in het Belgische politielandschap. Een resem schandalen dwong Fernand Koekelberg opzij te gaan staan als commissaris-generaal van de federale politie. Maar ook rond de nu lopende procedure om zijn opvolger aan te duiden, is een en ander te doen.

In het midden van vorig jaar werden de prestaties van de 22 directeurs van de federale gerechtelijke politie door een evaluatiecommissie tegen het licht gehouden om uit te maken wie een nieuwe termijn van vijf jaar verdiende. Wie ‘goed’ haalde mocht blijven, wie slechts ‘voldoende’ kreeg moest opnieuw aan de examens. Wie ‘slecht’ scoorde, mocht ophoepelen.

Ook Glenn Audenaert werd als hoofd van de Brusselse recherche onder de loep gelegd. Maar het viel op hoe hij in diezelfde periode plotseling zelf vier gerechtelijke onderzoeken aan zijn broek kreeg. Het gevolg is dat Audenaert nog altijd niet is herbenoemd als directeur in Brussel, ondanks het feit dat hij de kwalificatie ‘goed’ meekreeg.


Topflikken Glenn Audenaert en Eddy Baelemans staan lijnrecht tegenover elkaar in een dossier over een louche ontvoering van een Antwerpse vastgoedmakelaar. Audenaert is kandidaat om commissaris-generaal te worden. Eddy Baelemans zit in de selectiecommissie die de kandidaten moet beoordelen.

Katholieke samenzwering

Audenaert zelf, die absoluut niet goed ligt bij rechtse partijen als het Vlaams Belang en de N-V A en de belangrijke CD&V-fractie die mee het reilen en zeilen bepaalt binnen politie en justitie, vermoedt een katholieke samenzwering achter de gerechtelijke onderzoeken onder impuls van mensen als Bart Van Lysebeth, het hoofd van het Comite P, en de ontslagnemend minister van Justitie Stefaan De Clerck.

De gerechtelijke problemen die Audenaert achtervolgen brengen niet alleen zijn functie als directeur van de Brusselse federale politie in gevaar. Audenaert was namelijk ook de topfavoriet om Fernand Koekelberg op te volgen als hoofd van de federale politie. Ook daar zijn zijn kansen nu afgebrand als gevolg van de dossiers die tegen hem werden opgestart.

Koen Blijweert

De gerechtelijke onderzoeken tegen Audenaert hebben in hoofdzaak te maken met vermeende vriendendiensten die de politiebaas zou hebben verstrekt aan dubieuze heerschappen uit zijn heel grote vrienden- en kennissenkring. En samenzwering of niet, Audenaert onderhoudt inderdaad opvallende en vragen oproepende relaties met onduidelijke Knokse businessmannen en politieke en zakelijke lobbyisten. In het weekblad Humo van 13 september werd in een artikel over Audenaert ingegaan op diens vriendschappelijke contacten met de superlobbyist, meester-manipulator en allround ritselaar Koen Blijweert, een bekende en beruchte naam in de Wetstraat.

In dat verband werd een bizar verhaal opgedist over Eric V, een telg uit een Antwerps vastgoedgeslacht. Eric V. is de zoon van de in 2010 overleden Rudy V, oprichter van een belangrijk Antwerpse vastgoedconcern, Vlaams-nationalist en financier van het Vlaams Belang. Erik V. stapte in de schoenen van zijn vastgoedvader, maar leek meer geïnteresseerd in de donkere kant van het Antwerpse uitgaansleven. Hij kwam geregeld terecht in etablissementen waar de klanten tegen betaling worden voorzien van welwillend vrouwelijk gezelschap en de nodige producten om vrolijk en vief van te worden. Hij ging er om met dubieuze Israëli’s en ex-rijkswachters die zich hadden omgekat tot lijfwachten van de BV’s, de rijken en de machtigen in Antwerpen.

Ontvoering

Het vastgoedbedrijf, dat Erik V. van zijn papa had overgenomen, liep na een tijd op de klippen en de misdaad greep zoonlief bij het nekvel toen hij weer een keer uitgebreid aan het feesten was gegaan in een of ander Antwerps etablissement. Het verhaal doet de ronde dat hij voor een paar tienduizenden euro in het krijt stond bij een aantal kwaadaardige Turkse pooiers. Toen hij die geen boter bij de vis kon geven, besloten de Turken om hem te gijzelen tot het geld op tafel kwam.


Vastgoedzoon V. belde naar pa V. Pa V. belde naar superlobbyist Blijweert. Blijweert sprak Audenaert aan en Audenaert belde Eddy Baelemans met de vraag vastgoedzoon V. te bevrijden. Die versie van Audenaert staat lijnrecht tegenover de versie van Baelemans.

In paniek belde V. zijn Israëlische maat, die wel eens als zijn lijfwacht pleegde aan te treden. De Israëli viel met een aantal handlangers het hoerenkot binnen en bevrijdde de vastgoedzoon. Maar in plaats van hem naar huis te brengen, besloten de redders Erik V. op hun beurt te gijzelen. Ze brachten de man naar het Antwerpse Hilton-hotel, sloten hem op in een kamer en eisten geld.

Geen klacht

Deze keer belde zoon V. naar pa V., die op zijn beurt een vriend met veel contacten waarschuwde: Koen Blijweert. Blijweert sprak een van zijn contacten aan: politiekopstuk Glenn Audenaert. En Audenaert deed uiteindelijk een telefoontje naar Eddy Baelemans, de chef van de Antwerpse lokale politie. Die zou zijn mannen dan naar het Hilton hebben gestuurd en Erik V. werd bevrijd. Maar die besloot uiteindelijk om geen klacht in te dienen tegen zijn ontvoerders.

Klopt dit wilde verhaal? In Humo bevestigde Audenaert het scenario. Hij heeft Baelemans inderdaad gebeld. Eddy Baelemans echter ontkende dat dit voorval ooit heeft plaatsgevonden. Twee hoge politiefunctionarissen die lijnrecht tegenover elkaar staan en staalhard ontkennen wat de andere zegt. Iemand liegt dus. Audenaert of Baelemans?

Show down

Ook nu blijft de Antwerpse korpschef bij hoog en bij laag ontkennen dat hij ooit op vraag van Audenaert zijn politiemensen opdracht heeft gegeven om een gegijzelde Erik V. uit een hotel te bevrijden.
“Audenaert heeft me daar niét over gebeld”, zegt Baelemans aan de telefoon. “Stel je voor dat ik mijn mensen naar een hotel stuur om een gijzelaar te bevrijden. Dat doe je toch niet onopgemerkt. Daar moet toch ergens een spoor van overblijven.”

Maar ook Audenaert blijft even hardnekkig volhouden dat hij Baelemans wél over deze ontvoeringszaak heeft gebeld, mét de aanmaning om snel tot actie over te gaan. Een onversneden show down met getrokken revolvers tussen twee politiemensen dus, en een hopeloze patstelling. De simpelste manier om uit een dergelijke impasse te geraken is checken wat hierover in officiële dossiers en documenten is neergeschreven. Tenslotte gaat het hier om twee topmannen van de Belgische politie die binnen hun functie geen stap kunnen zetten en geen opdracht mogen geven zonder die officieel op papier te zetten.

Over de gijzeling blijken geen documenten of dossiers te bestaan. In de archieven van de lokale politie van Antwerpen is geen letter terug te vinden over deze zaak, zegt Fons Bastiaenssens, de persman van de Antwerpse politie: geen proces-verbaal, geen vertrouwelijk verslag, niets. En ook in de archieven van het Antwerpse parket zijn geen verwijzingen naar deze bizarre affaire aangetroffen. Maar in die archieven justitie zitten wel een paar andere gerechtelijke dossiers omtrent Erik V.

Afpersing

Een eerste dossier dateert uit 2007 en heeft te maken met een klacht ingediend door Erik V. zelf tegen een Belgische prostituee omdat die hem zogezegd zou afpersen. Het Antwerpse parket en de recherche van de lokale politie hebben de zaak grondig onderzocht en de prostituee werd zelfs gearresteerd. Maar uiteindelijk werd ze vrijgesproken voor de beschuldiging van afpersing en werd ze enkel veroordeeld voor weerspannigheid, omdat ze een politieman op zijn gezicht had geslagen tijdens haar arrestatie.

Een tweede onderzoek dateert van oktober 2008, toen de echtgenote van Erik V. aangifte kwam doen bij de federale politie van de ontvoering van haar man. Die werd, zo verklaarde de echtgenote, gegijzeld door een prostituee. De federale politie ging op zoek naar Erik V. en vond hem uiteindelijk terug in het Antwerpse hoerenkot Villa Tinto, in een peeskamer in het gezelschap van een paar prostituees. Erik V. verklaarde dat hij vooral niet ‘tegen zijn wil’ werd vastgehouden en wilde geen klacht indienen. Dus werd de hele handel geseponeerd.

Villa Tinto

Dominique Reyniers, de Antwerpse persmagistrate, bevestigt het bestaan van deze twee dossiers. Maar opnieuw zit er een raar kantje aan deze affaires: ook in de zaak-Villa Tinto is federaal politiedirecteur Audenaert tussengekomen, staat in het gerechtelijk dossier. En opnieuw bevestigt Audenaert dat volmondig.


Er is een periode geweest dat Erik V. voortdurend in de problemen kwam. En dan belde Blijweert mij, of de vrouw van Erik V. Ook over de affaire in de Villa Tinto heb ik Baelemans aangesproken. Daar ben ik formeel in. En ik heb me daarbij opnieuw geheel aan de regels gehouden. Die regels zeggen dat ik in zo’n geval mijn procureur – dat is dus de procureur in Brussel, en niet die in Antwerpen – op de hoogte moet brengen. Dat heb ik gedaan. En een federale ministeriële omzendbrief zegt dat ik in zo’n geval ook de bevoegde politiedienst op de hoogte moet brengen. Wat ik heb gedaan door Eddy Baelemans van de lokale Antwerpse politie aan te spreken. Ik kan dit allemaal met een gerust hart zeggen, want ik heb niets gedaan wat niet mag. Alles wat ik heb gedaan, staat ook op papier. Nee, niet in een proces-verbaal, want dat hoeft in deze gevallen niet, maar in een vertrouwelijk verslag dat wij hierover hebben opgesteld.

Volgens Baelemans heeft Audenaert hem ook in deze zaak niet aangesproken: “Nee, absoluut niet. Audenaert heeft hierover gebeld naar de permanentie van de Antwerpse federale politie. Vraag dat maar aan Stanny De Vlieger, het hoofd van de federale politie Antwerpen.”

Stanny De Vlieger was niet bereikbaar voor commentaar.

Informele contacten

De hele controverse legt op pijnlijke manier de informele contacten van een aantal topmensen van de Belgische politie bloot en laat zien hoe die contacten doorsijpelen in hun officiële functie. Blijkbaar bestaan er binnen politie en justitie officieuze kanalen waarvan gebruik wordt gemaakt door de vrienden van de vrienden die topmannen van de politie probleemloos om diensten kunnen verzoeken.

Audenaert geraakte in deze zaak betrokken omdat hij een vriendschappelijke relatie heeft met Koen Blijweert, een vriend van Erik V., en met Erik V. zelf. En Erik V. blijkt ook geen onbekende te zijn voor Baelemans. Het echtpaar V. was goed bevriend met de ex-vrouw van Eddy Baelemans.

Baelemans: “Ik heb Erik V. een aantal keren professioneel ontmoet, als politieman dus.”

Apache: En als privé-persoon?

Baelemans: “Het antwoord op die vraag behoort tot de privé-sfeer. Ik kan u wel zeggen dat hij geen vriend was.”

Apache: Hij was een vriend van uw ex-vrouw?

Baelemans: “Het echtpaar V. was klant bij mijn ex-vrouw, die een kapperszaak openhield in het centrum van Antwerpen.”

Apache: Erik V. en uw ex-vrouw werden wel vaker gesignaleerd hard feestend in restaurants als het luxueuze Danieli’s.

Baelemans: “Dat zou kunnen.”

Gêne

Is deze connectie met de toen zwaar in drugs en prostitutie zwemmende Erik V. gênant voor korpschef Baelemans en blijft hij daarom keihard ontkennen dat hij iets te maken heeft met deze affaire?
Hoe dan ook begint de hele zaak zwaar te wegen op de lopende selectie voor de nieuwe commissaris-generaal van de federale politie. Audenaert is nog altijd kandidaat. Een paar weken geleden werd hij wel even uit de running geslagen nadat hij niet slaagde in het verplichte examen. Maar ondertussen hebben geruchten over fraude bij het bewuste examen de kop opgestoken en Audenaert heeft zich nog niet neergelegd bij de nederlaag. Hij heeft, net zoals drie andere ‘gebuisden’, een gemotiveerd bezwaarschrift ingediend bij de selectiecommissie.

Vraag is hoe objectief een procedure kan zijn als een kandidaat en een commissielid met elkaar in de clinch liggen?

Apache: Waarom blijft Audenaert zeggen dat hij u persoonlijk tot twee keer toe heeft aangesproken over de problemen van Erik V.? Heeft dat te maken met het feit dat u in de selectiecommissie zit?

Baelemans: “Dat weet ik niet. Ik zit inderdaad in de commissie die over de benoeming van de commissaris-generaal van de federale politie moet beslissen, maar ik zoek achter dit alles geen grote complotten. Ik vind het wel bijzonder vervelend dat men mij beschuldigt van dingen die ik niet kan weerleggen omdat ze vallen onder het onderzoeks- en beroepsgeheim en dat ik wel respecteer.”
http://www.apache.be/2011/11/politieoor ... opflikken/
smedtjen
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011, 19:13

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door smedtjen »

voor zover ik weet ziet de top er zo uit:

CG: vervangend CG HCP Paul Van Thielen
DGA: HCP Olivier Libois
DGJ: HCP Paul Van Thielen, vervangen door vervangend DGJ HCP Valère De Cloet
DGS: HCP Jean-Marie van Branteghem
AP PZ Brussel-Hoofdstad/Elsene
Selectieprocedure INP: geslaagd!!!
kwetske
__________________________
BerichtenCOLON 15
GeregistreerdCOLON 13 Apr 2011, 11:36

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door kwetske »

Hallo

Waar heeft u de communicatieve module gevolgd? En hoe ziet u nu u slaagkansen?

groeten
Kandidaat Aspirant-Inspecteur.
smedtjen
__________________________
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON 27 Sep 2011, 19:13

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door smedtjen »

kwetske schreefCOLONHallo

Waar heeft u de communicatieve module gevolgd? En hoe ziet u nu u slaagkansen?

groeten
Ik heb u hierover een PB gestuurd, op die manier gaan we niet off-topic :)
AP PZ Brussel-Hoofdstad/Elsene
Selectieprocedure INP: geslaagd!!!
Gebruikers-avatar
Kev1n
__________________________
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 23:49

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door Kev1n »

smedtjen schreefCOLON
kwetske schreefCOLONHallo

Waar heeft u de communicatieve module gevolgd? En hoe ziet u nu u slaagkansen?

groeten
Ik heb u hierover een PB gestuurd, op die manier gaan we niet off-topic :)
Mag je mij ook steeds sturen hoor :-)
Dura Lex, sed lex...

Afbeelding
Jens
Moderator
BerichtenCOLON 636
GeregistreerdCOLON 30 Mei 2010, 12:57

Re: Hoe ziet de politietop er nu uit?

Bericht door Jens »

Op 1 maart 2012 zal HCP De Bolle haar functie als commissaris-generaal opnemen.
Inspecteur van politie
BUTTON_POST_REPLY