Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door vdv »

Eric schreefCOLONOok het parket maakt zich hier weer voor de zoveelste keer hopeloos belachelijk door te dreigen met aanklachten als 'jagen buiten het seizoen'
... Ik dacht dat je trouwens op privé-domein nog altijd mag rondlopen met wat je zelf
Bij dat van het jagen heb ik ook mijn bedenkingen maar ... je mag op privédomein niet zomaar alles doen wat je wil hoor.

De gedachte dat er in Herselt een aanslag zou gepleegd worden lijkt inderdaad belachelijk, maar je moet ruimer denken dan enkel terroristen en airsofters. Er lopen in ons klein landje nu ook eenmaal criminelen rond met oorlogwapens. En die mannen gaan ook af en toe eens oefenen (in een bos). Moest de politie nonchalant naar het bos gegaan zijn met de gedachte "het zullen wel weer airsofters zijn" werd hen dat ook weer verweten.

Dat van Hans VT sloeg op het feit dat de wapenwet sindsdien hervormd is en wij sportschutters daar nu de gevolgen van moeten dragen terwijl het niks met onze sport te maken had.
Boba schreefCOLONLos van al die beweringen:
dan nog ongepast te gaan reageren naar de ordediensten toe, met de nodige tenlasteleggingen tot gevolg en het feit dat er zelfs arrestaties diende te gebeuren. (met achteraf het nodige gezaag en geklaag natuurlijk)

Ik (en de collega's op dit forum) kan me zo al indenken (en jawel, we hebben daar al ervaring mee) hoe die interventie verlopen is, en ik denk niet dat ik er ver langs zal zitten.
Yep. En ja, achteraf mama en papa die zeggen dat we te kordaat zijn geweest. Maar wat willen ze? Dat we zoonlief vriendelijk zouden begroeten, de hand zouden uitsteken en vriendelijk vragen of we eens mogen kijken of zijn wapen echt is? :roll: Als het dan iemand met slechte bedoelingen en een echt wapen is :shock:
(niet dat we onbeschoft moeten worden: maar kordaat en alert? jazeker)
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
sarge
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 16 Jul 2011, 15:25

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door sarge »

Mssn hebben ze dat "jagen buiten het seizoen" erbij gelapt omdat ze naar dieren aan het schieten waren?
Ik heb geen ervaring met airsoftwapens, dus ik weet niet wat dat bij zo'n vogel kan aanrichten.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
Vounckx
__________________________
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2011, 13:35

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Vounckx »

In duister kan een airsoftwapen vaak alleen herkend worden aan het geluid. Dus kan ook moeilijk de burger verweten worden dat ze politie bellen. Zoals hier al enkele keren gezegd kan de politie ter plaatse moeilijk even vragen of het wel om een echt wapen gaat. Sterker nog, het is zelfs zo dat voor airsoft ook echte wapens worden omgebouwd. Dus is het maar terecht dat ze bij het benaderen van deze personen alle voorzichtigheid hebben genomen. Heren als de dader uit Noorwegen zullen ook vaak genoeg hun wapen hebben getest en wat mee geoefend om zo een bloedbad kunnen aan te richten. Het is snel gezegd dat je hardhandig werd aangepakt om de aandacht van je daden af te leiden en te richten op de politie. Want hoe dan ook zijn deze veel gevoeliger helaas aan de publieke opinie.

grtz en alle begrip voor de politiediensten die hun job naar behoren hebben uitgeoefend.
When bad men combine the good must associate, else they will fall, one bij one, an unpitied sacrifice in a contemptible struggle..
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Vounckx schreefCOLON Sterker nog, het is zelfs zo dat voor airsoft ook echte wapens worden omgebouwd.
In welke editie van de Fabeltjeskrant heb je dat gelezen? :roll:
Vounckx
__________________________
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2011, 13:35

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Vounckx »

Black Dog schreefCOLON
Vounckx schreefCOLON Sterker nog, het is zelfs zo dat voor airsoft ook echte wapens worden omgebouwd.
In welke editie van de Fabeltjeskrant heb je dat gelezen? :roll:
In de fabeltjeskrant van deze webpagina, en een bezoek aan een winkel in italië. Alvorens te vragen naar de fabeltjeskran even google gebruiken..De website is van mensen die met airsoft bezig zijn.
When bad men combine the good must associate, else they will fall, one bij one, an unpitied sacrifice in a contemptible struggle..
Vounckx
__________________________
BerichtenCOLON 41
GeregistreerdCOLON 10 Mrt 2011, 13:35

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Vounckx »

Vounckx schreefCOLON
Black Dog schreefCOLON
Vounckx schreefCOLON Sterker nog, het is zelfs zo dat voor airsoft ook echte wapens worden omgebouwd.
In welke editie van de Fabeltjeskrant heb je dat gelezen? :roll:
In de fabeltjeskrant van deze webpagina, en een bezoek aan een winkel in italië. Alvorens te vragen naar de fabeltjeskran even google gebruiken..De website is van mensen die met airsoft bezig zijn.
http://www.der-hollander.de/wapens-div- ... eriaal.php
When bad men combine the good must associate, else they will fall, one bij one, an unpitied sacrifice in a contemptible struggle..
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door nielsvl »

Er lopen op Belgische airsoft-fora ook threads over gedemilitariseerde wapens die worden omgebouwd naar airsoftwapens hoor...

Doet er op zich allemaal niet toe, het uiterlijk blijft hetzelfde zeker, als je er niet met je neus boven staat...

Zoals iemand hier zei, ze hebben nog geluk dat er niet geschoten is... Je moet geen genie zijn om u in te kunnen beelden hoe dit er voor de ordediensten moet uitgezien hebben, als je dan nog niet meewerkt ben je gewoon idioot...
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door vdv »

@Eric: dat zei een officier he :wink:

Vounckx schreefCOLON Het is snel gezegd dat je hardhandig werd aangepakt om de aandacht van je daden af te leiden en te richten op de politie. Want hoe dan ook zijn deze veel gevoeliger helaas aan de publieke opinie.
amen.
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Weeral de meest betrouwbare "airsoftwinkel" die je eruit haalt. Dat is trouwens van geen "gewezen" vuurwapen, maar een in de fabriek (waar ze de echte maken trouwens) gedeactiveerde AK-74 ... Die schiet metalen bollen af van 4,5mm met een kracht van 7joule (en geen 3 Joule zoals vermeld). Kan je geen airsoft bb's mee afvuren. "Moderne" versie van een loodjesgeweer zeg maar... Maar airsoft...nee. Die zijn trouwens nooit een vuurwapen geweest, maar omdat de receiver wel echt is moet deze een certificaat van deactivatie hebben.

Een halve Joule meer en deze is hier in België ook vergunningsplichtig. Om maar een vergelijking te maken. Airsoftwapens schieten rond de 1,5 Joule (max. toegestane limiet op de Belgische velden) ... laat staan 7.

En ja...er wordt wel gediscussieerd over ombouwen van gedeactiveerde (met certificaat) wapens, wapens ten tijde van overgrootvader en alles ervoor... kleine nuance misschien maar een een groot verschil. 1 maal gedeactiveerd= geen vuurwapen.
Er wordt nooit gesproken over modificeren van vuurwapens naar, omdat het (hier al niet kan) niet mag... daarom dat ik daar nogal op riposteer dat van vuurwapens airsoft wordt gemaakt. Dat is een discussie die trouwens gevoelig ligt... Ik denk dat vdv, als sportschutter, wel het meest zal begrijpen waarom dat zoiets zo gevoelig kan zijn.

Ik hoef niet te "googlen". Ik speel zelf al 7jaar airsoft en ben Admin van het grootste airsoft forum van België. Ik moet maar op m'n eigen forum lezen wat er zoal gaande is op airsoft vlak. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door vdv »

als sportschutter zou ik dat heiligschennis vinden :cry:
als politieambtenaar zou ik ongerust zijn dat naar airsoft omgebouwde wapens opnieuw zouden kunnen omgebouwd worden naar echte, zonder papieren dan.

Maar dat ombouwen is niet nodig: overlaatst zo een airsoft AR15 vastgehad, en amai: uiterlijk net echt. Wel duur vond ik. (volledig off topic: Black Dog, als je iemand kent die een HK33-airsoftversie wegdoet voor een appel en een ei, let me know)
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door nielsvl »

Zijn hier zoveel mensen die zich met airsoft bezighouden dan? Er ligt hier ook redelijk wat materiaal, een degelijk team en tijd vinden om eens te beginnen spelen ligt hier echter moeilijker...
Nolimits041
Aspirant
BerichtenCOLON 16
GeregistreerdCOLON 27 Jun 2011, 12:30

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Nolimits041 »

nielsvl schreefCOLONJammere zaak, die mits wat overleg en gezond verstand zo makkelijk vermeden kon worden...
Idd ik dacht net hetzelfde
-- Prom 35 - GIP --
Black Dog
__________________________
BerichtenCOLON 401
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 18:16

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Black Dog »

Kan je het verhaal eens langs hun kant lezen:

http://blog.bramvandeperre.be/wtf-wolfp ... cal-force/
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Boba »

Haha, een .50 caliber, lachen ...

Ik denk dat ze er nog vrij goed vanaf zijn gekomen, dat zou in onze zone (en ik denk op veel plaatsen) toch nog net iets anders gelopen zijn.
"If you run, you'll only go to jail tired."
BUTTON_POST_REPLY