Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Graag open discussies. Argumenteren mag, hit-en-run-technieken niet!
Elke aanval op de politie zal resulteren in een waarschuwing.
Forumregels
Afbeelding
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door harambas81 »

vdv schreefCOLON
harambas81 schreefCOLON Spijtig dat je de discussie verschuift naar zoiets banaals.
Ik kan uw frustraties over die vervolgde collega goed begrijpen (Ik heb ook 4 jaar in Brussel gewerkt) en wil niks verschuiven, alleen vind ik het denigrerend om te zeggen dat een zwart/witredenering wel kan werken in plattelandszones. Dit is hun jachtterrein, wij komen dezelfde gastjes met dezelfde houding ook tegen hoor. Hun aantal zwelt niet aan zoals in een stad, maar onze versterking ook niet.
Collega, het was geenszins de bedoeling denigrerend te doen. Als dat zo is over gekomen, dan wens ik me daar voor te excuseren. Ik weet ook dat de collega's in kleinere zone's veel werk hebben en niet altijd op veel bijstand kunnen rekenen, maar een stadszone staat niet altijd garant voor "veel versterking". Ik heb periodes gekend van slecht's 3 ploegen (dus 6 man) voor een late of een nacht op een zaterdag én dit voor het geheel van 2 Brusselse gemeenten (én dan spreek ik niet over Ukkel of Woluwe hé . Nachten zonder OGP van dienst waren ook geen uitzondering. Veel collega's associëren Brussel met Polbru, waar er inderdaad véél patrouilles circuleren. Maar geloof me vrij, in de zone zuid of West is of was het serieus andere koek. Uiteraard verplaatsen die stadsbendes of onruststokers zich ook buiten Brussel, zie de evenementen in Zemst. Echter waar ik over spreek, is dat normaal politiewerk in verschillende stadswijken nog amper kan. De simpelste controle kan leiden tot grote samenscholingen met serieus wat schade of gevaar voor de politiemensen of zelfs rellen. Dit fenomeen verplaatst zich spijtiggenoeg ook naar andere steden en plattelandgemeenten.
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door harambas81 »

Eerst en vooral zijn de termen die jij gebruikt, de jouwe en enkel de jouwe. Dergelijke termen of de bewering dat er een link zou zijn met de maffia komen alleszins niet van mij!


Blijkbaar heb je wat last van amnesie (hopelijk enkel tijdelijk), maar ik dacht dat jij als eerste sprak over bbbq's met journalisten, recepties waar de banden aangehaald worden, corruptie enz...

Dat je in een organisatie als de politie altijd wel rotte appels zal hebben, is correct maar wat velen volgens mij tegen de borst stuit, is de de facto straffeloosheid die deze rotte appels ervaren. Het lijkt mij normaal dat de pers daar op springt.
Straffeloosheid ???!!! Blijkbaar teveel in de Story gelezen, maar soit...
Moest je eens weten hoeveel keer en voor welke onnozelheden de politiemensen worden verhoord door interne controle.
Dus als ik een slechte dag heb, slecht heb geslapen en die 'onruststoker' van een politieman is bij het buiten komen mij alweer aan het verbaliseren, mag ik er naartoe stappen en hem een stevige "caramel" geven? Jammer, vriend maar het is de stress, hé! Ik vind dit nogal een vreemde redenering. Misschien moet die politieman uit jouw voorbeeld eens even met vakantie, zijn privé-leven op orde zetten of wat bekomen achter een bureau?
In het bewuste voorbeeld gaat het niet over simpel "verbalisen", maar soit...laten we het houden op een gebrek aan empathisch vermogen + een gebrek aan levenskennis. Of misschien heb je gewoon de tekst niet goed gelezen. Lees de tekst dan nog eens.
Als ik jou op je gezicht sla maar ik heb nog nooit een strafbaar feit gepleegd, mag ik dan zomaar ongestraft mijn leven verder zetten? In de privé-sector word je toch ook meteen ontslagen bij een zware fout? En naar mijn aanvoelen is het toebrengen van lichamelijk en psychisch letsel een zware fout, zeker voor iemand die een gezagsfunctie uitoefent!
Had je de tekst goed gelezen dan zou je gezien hebben dat de bewuste politieman er niet straffeloos is van af gekomen, maar een correctionele veroordeling heeft gekregen.
Een zwart/wit redenering... Zoals criminele burgers worden nooit hard genoeg gestraft maar politiemensen die dezelfde feiten plegen worden veel te hard gestraft?
Als je wil zal ik je eens meenemen naar Kuregem voor een nachtelijke patrouille..menneke..
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
harambas81
__________________________
BerichtenCOLON 59
GeregistreerdCOLON 01 Mei 2011, 11:50

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door harambas81 »

De term 'maffia' komt nog steeds niet van mij, hoor.
Haha..
Verhoren en bestraft worden zijn niet hetzelfde. Georges Pijl, expert bij de FOD Binnenlandse Zaken en als auteur van handboeken genoegzaam bekend in de politiewereld, schreef hierover enkele jaren terug een zeer interessant opiniestuk in De Standaard. Hij bekloeg zich erover dat zelfs voor zeer laakbare correctionele feiten, politiemensen systematisch minder zwaar worden bestraft dan burgers. Meer nog, hij bekloeg zich er ook over dat zelfs voor feiten waarover vonnissen waren uitgesproken en waarin zowel het OM als de rechter de feiten zeer zwaar veroordeelden, de tuchtstraffen achterwege bleven of belachelijk laag uitvielen. Als je wil, wil ik dat stuk dat wel eens inscannen. Het is maar één van de vele stukken die de afgelopen jaren hierover zijn verschenen. Nu ja, in HLN wat zoveel wordt gelezen in de sector, schrijven ze daar niet over, das juist.


haha...blijkbaar niet teveel lessen gemist op de faculteit rechtsgeleerdheid. Maar vooral dat laatste over de HLN is heel goed, zelf bedacht ?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Het ging initieel over de werking van interne controleorganen en of de burger die wel kan vertrouwen. Lees jij maar eens het hele topic in plaats van op een deeltje ervan te springen.
Ik heb je een praktisch voorbeeld gegeven, waaruit blijkt dat "de burger" (ook al betreft het een burger gekend voor 43 criminele feiten) wel degelijk kan vertrouwen op de interne controleorganen.
Bij ons zeggen ze: If you can't stand the heat, stay out of the kitchen.
Stond dat ook in George Pijl zijn opiniestuk ?!
Ik vind ook dat het juridisch systeem vierkant draait dus ik zou nooit bij de politie gaan werken. Naar mijn aanvoelen wordt die mensen hun werk te weinig naar waarde geschat. Als je er echter toch wil gaan werken, moet je ook maar niet komen zeuren dat het verkeerd loopt als je je niet aan de spelregels houdt.
:roll:
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Boba »

Vergeet niet dat veel politiemensen 'geen' voorgaanden hebben, en bijgevolg vaak inderdaad een lagere straf krijgen.

Men moet een juiste vergelijking maken, als je politiemensen vergelijkt met andere burgers die eveneens 'geen' voorgaanden hebben, dan zal dat mooi overeenstemmen.

Als je echter globaal gaat vergelijken, dan klopt dat niet, want het merendeel van alle mensen die moeten voorkomen, hebben al een veroordeling gekregen;

Een dagje een correctionele zitting bijwonen maakt dat wel heel duidelijk.

En een opiniestuk? Als criminoloog geloof ik enkel in wetenschappelijk onderzoek en niet in frustraties die iemand in een opiniestuk neerschrijft.
"If you run, you'll only go to jail tired."
Gebruikers-avatar
vdv
Politie
BerichtenCOLON 880
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 20:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door vdv »

Vergeet het zedelijk bestanddeel niet!

In het voorbeeld van harambas81 had de politieman niet het oogmerk om een misdrijf te plegen (maar beroepshalve net het omgekeerde: misdrijven voorkomen/opsporen) terwijl het krapuul er een fulltime bezigheid van maakt.

Wie zou in een goeddraaiende rechtsstaat het zwaarst moeten gestraft worden?
Dit bericht bevat mijn persoonlijke mening opgesteld in persoonlijke naam en geldt niet als officieel standpunt van de Belgische politie.
Boba
Moderator
BerichtenCOLON 771
GeregistreerdCOLON 29 Nov 2009, 14:54

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Boba »

vdv schreefCOLON
Wie zou in een goeddraaiende rechtsstaat het zwaarst moeten gestraft worden?
Die vraag is hier dus irrelevant :-)
"If you run, you'll only go to jail tired."
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Verwijderd.
Laatst gewijzigd door 1 op Eric, in totaal 15 keer gewijzigd.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLON
vdv schreefCOLONIn het voorbeeld van harambas81 had de politieman niet het oogmerk om een misdrijf te plegen (maar beroepshalve net het omgekeerde: misdrijven voorkomen/opsporen) terwijl het krapuul er een fulltime bezigheid van maakt.

Wie zou in een goeddraaiende rechtsstaat het zwaarst moeten gestraft worden?
Ah, de ambtenaar logischerwijs! Verzwarend is namelijk dat hij het misdrijf vanuit die positie heeft gepleegd. Die redenering wordt trouwens ook doorgetrokken in het strafwetboek.
Eric, uw posts tonen dat je wel een tamelijk goeie theoretische kennis hebt, maar tegelijkertijd geef je toch tamelijk sterk de indruk dat je je erg enkel op het theoretische, de letter van de wet focust; zonder daarbij rekening te houden met de praktijk en de menselijke factor in het verhaal.
Ik wil maar zeggen: dat jij of gelijk welke andere persoon met rechtvaardigheidsgevoel en gezond verstand in zo'n situatie jezelf volgens de letter van de wet zou bedwingen, rekening houdende met al die omstandigheden?? Lijkt me dikke bullshit.

Sorry, maar hetgeen dat bij mij opkomt als ik jouw laatste zin lees is "de beste stuurlui staan aan wal".
Straffeloosheid en het groeiend onrecht in België wordt mogelijk gemaakt door ons slecht rechtsysteem en de opvatting dat zelfs politiemensen van in Harambas' voorbeeld zwaarder gestraft worden dan mensen die we zonder meer recidiverend krapuul mogen noemen, die erom vragen om degelijk aangepakt te worden.
En iedereen met wat moraliteit en gezond verstand is er al lang van overtuigd dat de echte rotte appels moeten gestraft worden, dus die discussie moet niet gevoerd worden. Hier hebben we het over politiemensen die handelen om de maatschappij te verlossen van het krapuul die haar verziekt, maar voor iets "kleins" (want dergelijke laaggevallen gasten een klets geven in zo'n situatie kan je gewoon geen echte misdaad noemen, ik zou eerder zeggen "verdiende loon") de dupe worden.
Het is gewoon zielig om zulke recidivisten telkens zwak of niet gestraft zien los te lopen.
Het is een bekend en beproefde opvoedingsmethode: belonen voor goed gedrag, straffen voor slecht. Het is de logica zelve en het is effectief.

Wees misschien een beetje genuanceerder en minder heavy on the law books :wink:
We kunnen kraaien over ieder wetje en reglementje, maar als puntje bij paaltje komt moet je denk ik die regels zodanig interpreteren en implementeren met gezond verstand dat je een goed resultaat bekomt, neem het te letterlijk en je krijgt kafkaiaanse toestanden. Daarom is handelen volgens de geest van de wet soms/vaak veel waardevoller en verstandiger dan handelen volgens de letter.
Gebruikers-avatar
Kev1n
__________________________
BerichtenCOLON 298
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 23:49

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Kev1n »

Hielcom schreefCOLONEric, uw posts tonen dat je wel een tamelijk goeie theoretische kennis ... en verstandiger dan handelen volgens de letter.
Amen.
Dura Lex, sed lex...

Afbeelding
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door Eric »

Hielcom schreefCOLON"de beste stuurlui staan aan wal"
Bon, ik wil hier ook geen commotie over maken. Het beste hier nog.
ShamFlam
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 28 Dec 2017, 05:46

Re: Jongeren opgepakt om spel met nepgeweren

Bericht door ShamFlam »

Boba schreefCOLONWat een idioten ... voort zelfde geld werd er nog één van die mannen neergeschoten...

Er gaan al stemmen op om de wapenwet nog wat strenger te maken, ik denk dat me zo'n voorbeelden ook 'airsoft' in het vizier gaat komen.
Ik zou eerder zeggen dat die agenten idioten zijn. Het enige dat die jongeren in mijn ogen fout deden was om gewapend naast hun wagen op de openbare weg te staan (als het al een openbare weg was, ik kan dit nergens terugvinden).
Politie moet beseffen dat airsoft heel populair is op dit moment en het is een onschuldig spel waar heel veel tactiek bij komt kijken. de plastieken bolletjes gaan niemand vermoorden hoor.
Nadien hadden deze agenten veel rustiger kunnen reageren. Je hoort ze toch schieten met hun airsoft? dat klink echt niet als een echt wapen.) Eveneens zijn airsoftwapens voorzien van een rode punt op de loop om ze te onderscheiden van echte wapens.
Dus wat die commissaris zegt is niet waar. Er zijn wel degelijk fouten gebeurd en die agenten hadden nooit zo agressief moeten reageren.
Ik doe zelf ook aan airsoft en ik kan u met zekerheid zeggen een airsoftwapen is geen 100% replica je kan zien dat het een replica is en het werkt op gas dus schoten zijn ook totaal anders.
Beide partijen zijn in fout maar ik denk toch meer aan de kant van de agenten.
Ik heb mij al eerder in een situatie gevonden waar agenten hardhandig iemand meepakten (zonder echte reden). Na een cantus in Kortrijk was er een student die teveel had gedronken en waren er wat woorden gevallen en een gevechtje gestart. Politie was een uur later ter plaatsen met 2 combies en 8 agenten. Op Dat moment was ik zeden dus Ik heb die persoon vooraleer de politie er was volledig gekalmeerd. U kan wich inbeelden toen hij de combies zach en alle agenten werd hij weer zeer onrustig en werd hij hardhandig op de grond gewerkt door 3 agenten waarbij er een zijn knie in diens aangezicht zette en hem zo tegen het alsfalt hielt -> een grote schaafwonde op zijn hoofd. Toen ik tussenbeide wou komen, vooral uit ongenoegen over de aanpak, werd ik afgesnauwd dat ik mij niet moest moeien of ik ook meegenomen zou worden. Ik heb hierover een klacht ingedient maar nooit iets van gehoord. Voorheen heb ik altijd voor politie-inspecteur willen gaan. Ik was bezig met de testen, na dit incident heb ik daar ook van afgezien want zo wil ik mensen niet behandelen.
Mijn punt is, en wat mij stoort, dat agenten elkaar verdedigen terwijl ze niet weten wat de situatie was. Ook hier verdedigd iedereen de agenten terwijl het overduidelijk is dat zij hier in de fout waren, net zoals het voorval in Kortrijk en vele verhalen die ik heb gehoord in het Antwerpse over het corps daar.

dus kort samengevat
beide partijen hebben fouten begaan, politie nog net iets meer, mensen hier beseffen dit niet en gaan gewoon de agenten verdedigen. Dit maakt mij kwaad en vandaar dit berichtje. men is hier maar bezig over de domme handelingen van de hobbyisten maar over de domme handelingen van de agenten wordt niets gezegd.
BUTTON_POST_REPLY