Enkele beginnersvragen GIP

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
clubje
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2012, 19:20

Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door clubje »

Hallo iedereen,

Ik mag normaal op 3 december beginnen aan het GIP! Heb er alvast veel zin in :) Omdat ik niet kan wachten om alles zelf aan de lijve te ondervinden heb ik al enkele vragen. Zowel inhoudelijk als praktisch. Hopelijk kan er iemand helpen!

• Klopt het cliché dat het GIP theoretisch wat minder zwaar is, maar fysiek hoogstaander, in vergelijking met de andere scholen? En ook dat er minder werk wordt meegegeven voor na de uren?

• Heeft afstuderen in Brussel impact op waar je nadien gaat werken? Of kan het perfect dat je in het GIP je opleiding doet en pakweg daarna in West-Vlaanderen gaat werken. Ik heb wel weet van de mobiliteitsprocedure, maar het zou in de praktijk kunnen zijn dat ze in West-Vlaanderen dan liever mensen van de West-Vlaamse politieschool hebben bijvoorbeeld? Of is er totaal geen link tussen school en plaats tewerkstelling (ervan uitgaande dat je niet voor het speciaal traject kiest)

• Hoeveel sport/beweging is er eigenlijk in de opleiding? Is dat 2 uur per week? 4 uur? 10 uur? En hoeveel zwemmen/duiken komt er bij kijken?

• Hoe zwaar/hoogstaand is de Franse les? Want als je je stage in Brussel doet, kun je dat toch niet als je geen Frans spreekt (aangezien Brussel voor 85 % Franstalig is, dat weten we allemaal).

• Puur praktisch: is er eigenlijk parking aan het GIP voor de cursisten? Of moet je elke dag hopen dat er plaats in de buurt is? Is het een drukke buurt qua verkeer? Ik zou komen vanuit Elsene, Ter Kameren Bos.

• Volgens de website duren de lessen tot 16 uur. Is dit echt zo? Want dan zijn het toch wel korte dagen (8.30-16u = minder dan een doorsnee werkdag).

• Warm eten aan het GIP kun je dus niet, als ik het goed heb?

• Hoe groot is een klas ongeveer, waarmee je dagelijks je lessen hebt?

• Ik hoor soms dat het GIP de school is die het moeilijkst gevuld geraakt, hoe komt dit?

• Waarom start het GIP op 3 december en de meeste andere scholen op 1 oktober?

Ziezo, dat is het zowat voorlopig :)

En oja: wie start er nog op 3 december?:)

grtz!
clubje
jessie1988
Politie
BerichtenCOLON 86
GeregistreerdCOLON 06 Dec 2009, 10:58

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door jessie1988 »

Ikzelf heb geen les gevolg aan het GIP maar op sommige vragen kan ik je misschien wel een antwoord geven.
1. Afstuderen in Brussel heeft geen impact op jouw mobiliteit. Bij ons in de zone (een 70 km van Brussel) werkt ook iemand die afgestudeerd is van het GIP.
2. Franse les: Op OPAC was het niveau te vergelijken met dat van het middelbaar (vocabulaire en vervoegingen)
L0k1-
Aspirant
BerichtenCOLON 473
GeregistreerdCOLON 21 Feb 2010, 21:07

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door L0k1- »

- Valt denk ik nog goed mee, maar denk van wel. Heb toch iemand in mijn klas gehad die eerst naar het PLOT ging en die zei dat men daar een pak theoretischer was.

- Hangt af van de periode. Als er lessen wegvallen, kan dit opgevangen worden met extra sport. Nu zorg gewoon dat je een deftige conditie hebt en komt allemaal wel in orde. Zwemmen/duiken zie je normaal pas vanaf het 2de luik.

- Dit zou geen verband mogen hebben. Al heb ik wel eens gehoord van een toenmalige docent dat er zones zijn die eerst kijken naar de aspiranten van hun provinciale politieschool, voor ze aspiranten van andere provincies in overweging nemen. Nu of dit nog enige waarheid bevat, geen idee :)

- Franse les heb je een indeling in 2 groepen. Nu op zich blijft het allemaal vrij basis.

- Het is verboden om binnen het terrein te parkeren, die parkeerplaatsen zijn voorbehouden voor de docenten en het personeel. Nu op zich zou je geen probleem moeten hebben om parking te vinden rondom de school. Er is ook een zwembad niet zo ver met een parking.

- Die uren kloppen, maar je hebt wel amper pauze. Je hebt een korte break in de voormiddag en namiddag en de middagpauze duurt 30 minuten (maar je moet dan ook nog in appel staan/omkleden in die tijd, dus reken op 20 minuten max). Een reden hiervoor is dat zowel het personeel als de aspiranten nog iets of wat op tijd kunnen vertrekken zonder vast te zitten in de spits

- Is inderdaad niet mogelijk. Je kan wel een broodje bestellen (kost 2 euro). Nu persoonlijk vallen die broodjes deels tegen. Beste is om eigen eten te voorzien. Er staan wel microgolven waar je desnoods iets kunt opwarmen.

- Onze promotie telde +/- 50 mensen, maar bestond uit 2 groepen, dus 25 aspiranten elk.

- Omdat veel mensen nu eenmaal liever in hun eigen provincie naar school gaan. Ook beginnen velen het al bang te krijgen als ze het woord Brussel nog maar horen Of simpelweg omdat ze niet eens weten dat Brussel ook een politieschool heeft.

- Omdat op de Brusselse politieschool zowel Franstalige als Nederlandstalige promoties starten (ook al is dit eigenlijk strikt gescheiden). Om ervoor te zorgen dat men geen grote problemen heeft met de schietlessen/sport/les op vlak van te weinig plaats is er een spreiding van de 2 talen.


Nu als puntje bij paaltje komt, leer je toch maar echt uw job op het terrein zelf en dan maakt het niet uit van welke politieschool je komt.
David_2
Aspirant
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011, 15:03

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door David_2 »

Het merendeel van de vragen is al beantwoord. Ik zal 't dan maar houden bij 't beantwoorden van die allerlaatste vraag:
Jup, ik start ook op 3 december! 8)
Ik wacht wel nog op de schriftelijke bevestiging maar dat zou tegen het einde van de maand binnen moeten zijn.

Een West-Vlaming, ja? Of was dat slechts een voorbeeld? Anders zijn we al met twee. Ik kom van Z-WVL :sik: :wink:
AINP GIP/ERIP PROM 38
clubje
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2012, 19:20

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door clubje »

Ik kom ook van Z-Wl :)
Wel sindskort verhuisd naar Brussel. Waarom ga jij naar de GIP?
Dimitri
Politie
BerichtenCOLON 848
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 17:52

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door Dimitri »

Bij de laatste mobiliteit in PZ Grensleie zat er 1 iemand van OPAC, 5 van WPS en 1 iemand van GIP en 1 iemand die al in dienst was.

De reden dat er 5 van WPS zijn, is meer te zoeken in het feit dat er 18 kandidaten waren, waarvan er slechts 2 van de OPAC en 1 iemand van de GIP (die zelf afkomstig is uit de zone maar ook gekozen heeft voor Brussel om les te volgen). De rest waren die ene die al in dienst was en WPS. Dus de verhouding is ongeveer gelijk zou ik zeggen. Uiteindelijk is mobiliteit ook altijd een stuk sollicitatiegesprek en daar moet je de raad/personen overtuigen van je kunnen.
clubje
__________________________
BerichtenCOLON 23
GeregistreerdCOLON 19 Sep 2012, 19:20

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door clubje »

Wat ik me afvraag: wanneer is je toetreding tot de politie als werknemer (dus aan de opleiding) eigenlijk definitief en officieel?
Nadat je je keuze hebt aangegeven via internet? Want mij lijkt dat je pas echt 'zeker' bent en je volledig gebonden bent, eens je ergens op een officieel papier je handtekening hebt gezet?

Net zoals in de privé: niets is officieel als het niet op papier staat.

Ik vraag het me af omdat ik nog altijd geen brief heb gekregen van de GIP sinds ik mijn keuze heb ingegeven op internet (ze beginnen pas op 3 december maar goed...)
Maurizio23
Aspirant
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 08 Jun 2011, 14:32

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door Maurizio23 »

Sommigen hebben hun commissie bij mijn Promotie 2 weken gedaan voor begin opleiding. Dus geen zorgen.
nicky01
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2011, 21:05

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door nicky01 »

Goed,

Ik ben op 1juni dit jaar gestart in het GIP maar heb nu wegens medische redenen de opleiding moeten stopzetten
Ik moet terug herstarten in december.. Mensen mt vragen ofzo pm me maar voor FB of mail :)

-N
David_2
Aspirant
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011, 15:03

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door David_2 »

Ai Nicky, da's minder. Geblesseerd geraakt tijdens de oefeningen of andere medische problemen...? (in het tweede geval hoef je het uiteraard niet aan mijn neus -laat staan die van heel het forum- te hangen :wink: )
Nu ja, beterschap en alvast welkom bij 't clubje van december!

Ter info voor alle andere potentiële GIPers:
sinds gisteren 5/10/2012 zit hier de brief met de bevestiging van aanvang aan 't GIP in de bus.

Tot december! 8)
AINP GIP/ERIP PROM 38
nicky01
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2011, 21:05

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door nicky01 »

euhm, thuis gebeurd met joggen (voorbereiden op de testen)

maar kheb al 'n keer mn enkelbanden gescheurd en nu met mn voet om te slaan hetzelfde aan de hand..

nu intensieve kiné aant volgen om fit te geraken om te starten

(eventueel FB, pm?)
Neo
Politie
BerichtenCOLON 334
GeregistreerdCOLON 01 Dec 2009, 13:18

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door Neo »

clubje schreefCOLONWat ik me afvraag: wanneer is je toetreding tot de politie als werknemer (dus aan de opleiding) eigenlijk definitief en officieel?
Vanaf de eerste dag op school.
Bij de politie val je onder het overheidspersoneel zonder arbeidsovereenkomst.
Inspecteur Interventie
GeoH
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 15 Sep 2012, 14:43

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door GeoH »

Hoi allemaal.

Ik ben ook aant ovewegen voor op 3december te starten aan mijn opleiding zijn er toevallig nog mensen van limburg?
Test 1 - Geslaagd
Test 2 - Geslaagd
Test 3 - Geslaagd
Test 4 - Geslaagd

start opleiding 3 december 2012 te GIP
David_2
Aspirant
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 19 Jul 2011, 15:03

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door David_2 »

GeoH schreefCOLONHoi allemaal.

Ik ben ook aant ovewegen voor op 3december te starten aan mijn opleiding zijn er toevallig nog mensen van limburg?
Hoi en welkom!
En... toevallig wel, maar 'k zal het antwoorden best aan hen laten :-)
Of als ge niet wilt wachten (nee, is geen flauwe mop over de zogezegde traagheid van Limburgers... :wink: ) kunt ge al eens "nicky01" (zie enkele posts hierboven) PM-en.

greetz!
AINP GIP/ERIP PROM 38
nicky01
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 16 Mrt 2011, 21:05

Re: Enkele beginnersvragen GIP

Bericht door nicky01 »

ik ben van limburg :)

pm maar ^^
BUTTON_POST_REPLY