Verduidelijking gevraagd

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Verduidelijking gevraagd

Bericht door Sw@tLorD »

Op 24 juli heb ik mijn gesprek met de selectiecommissie en ik wil, zoals iedereen, goed voorbereid zijn. Ik zit nog met enkele vragen:


- Er zijn 196 PZ: 195 lokale - 1 federale : onlangs zijn er fusies geweest bij de lokale pzs, klopt het cijfer 195 dan nog?

- Dirco / Dirjud: deze functie is een scharnier, verbinding tussen de lokale en federale politie, maar wat houdt hun functie nu specifiek in?
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door VRS »

Ik heb weet van 2 fuserende/gefuseerde politiezones:
- PZ GAOZ en PZ Houthalen-Helchteren >> PZ MidLim: officieel operationeel sinds 1 julli 2014
zie: http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300244495

- PZ Mechelen en PZ Willebroek >> PZ Mechelen-Willebroek: nog een KB nodig om officieel operationeel te zijn
zie: http://www.polinfo.be/NewsView.aspx?con ... S300233492

Dus als ik het goed heb mogen we nu spreken van 194 lokale politiekorpsen en binnenkort (na de regeringsvorming eventueel?) van 193.


De bestuurlijke directeur-coördinator (dirco) leidt de coördinatie- en steundirectie (CSD) (nu zijn er 13) in zijn of haar arrondissement (nu quasi steeds provincies dus) en staat daarmee in voor het slaan van de brug tussen de lokale korpsen in zijn arrondissement en de federale politie. De dirco biedt operationele en beleidsmatige ondersteuning aan de lokale politie (bv. inzet van het Interventiekorps in een PZ voor overlastpatrouilles; het helpen opstellen van monodisciplinaire interventieplannen voor een lokaal korps; bepaald lokaal beleid helpen uitwerken). Verder ondersteunt hij/zij en de CSD ook de gedeconcentreerde federale eenheden (WPR, SPC, SPN, LPA) en leiden ze bepaalde politie-operaties (bv. WODCA, supra-lokale bestuurlijke operaties, noodsituaties waarvoor de provinciale fase van beheer is afgekondigd, sommige grote ordediensten, etc.).
De dirco zelf heeft de taak om regelmatige contacten met de nabije bestuurlijke (burgemeesters, gouverneur), gerechtelijke (parket) en militaire (provinciecommando wellicht) overheden te onderhouden, net als met de politie-eenheden in zijn of haar arrondissement. Hij beheert ook de slachtofferhulp in zijn arro.

De gerechtelijk directeur (dirjud) leidt de gedeconcentreerde directie van de federale gerechtelijke politie (FGP) (er zijn er een stuk of 14 daarvan denk ik). Die FGP onderzoekt prioritaire criminaliteitsfenomenen (bv. drugshandel, mensenhandel, terrorisme, overvallen,...) binnen zijn arrondissement. De dirjud onderhoudt hiervoor ook regelmatige contacten met in de eerste plaats de gerechtelijke overheid en hij of zij moet - dacht ik - ook regelmatig overleggen met de dirco (en dit zou moeten vermeerderen met de optimalisatie).

Van de dirco vind je die info wel op de site van de federale politie, van de dirjud vind je niet zoveel.


Succes met je gesprek! Ik ga morgen (ik zal mijn ervaringen hier dan ook posten).
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door VRS »

Trouwens, Milquet wordt nu Minister van Leerplichtonderwijs en Cultuur in de nieuwe regering van de Franse Gemeenschap (Federatie Wallonië-Brussel) en is dus niet meer Minister van Binnenlandse Zaken. Die functie krijgt Melchior Wathelet (eerder staatssecretaris voor Mobiliteit, Staatshervorming, Energie en Leefmilieu van de CDh) tot er een nieuwe regering is.

Bron: http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/m ... emeenschap
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door nielsvl »

Succes Hielcom!

Je zit hier al lang genoeg, 't wordt tijd dat uw nickname een ander kleurtje krijgt :wink:
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door Sw@tLorD »

Is er al een nieuwe minister van justitie ook al?
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door VRS »

nielsvl schreefCOLONSucces Hielcom!

Je zit hier al lang genoeg, 't wordt tijd dat uw nickname een ander kleurtje krijgt :wink:
Bedankt :wink:
Is er al een nieuwe minister van justitie ook al?
Bij mijn weten blijft Turtelboom op post als ontslagnemend justitieminister.
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door Sw@tLorD »

Succes Hielcom!

Ik heb enorm veel schrik dat ik niet uit mijn woorden raak of zal toeklappen.
Ik ben nu wel beter voorbereid dan voor de persoonlijkheidsproef. Ik weet helaas bijna niets meer van dat gesprek omdat dit al 7 maanden geleden is :(
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
nielsvl
Aspirant
BerichtenCOLON 210
GeregistreerdCOLON 13 Mrt 2011, 22:32

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door nielsvl »

Bij mij zat er 9 maand tussen.

Niet teveel stressen, ga binnen met het gevoel dat je die mensen al even kent, en luister goed naar wat ze te vertellen hebben :-)
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door Sw@tLorD »

Als ik het goed heb, dan spreken we over 47 eengemeentezones en 147 meergemeentezones, niet?
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
Sarah11
__________________________
BerichtenCOLON 18
GeregistreerdCOLON 29 Apr 2014, 15:08

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door Sarah11 »

Hoe was het gesprek Hielcom? Dank u voor de laatste nieuwtjes,ik heb mijn gesprek met de commissie op vrijdag 22 augustus.

groeten
Sarah
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door VRS »

Ik heb eerder een (lange) uitleg van mijn ervaring vandaag bij de commissie geplaatst in het desbetreffend onderwerp op dit subforum.
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: Verduidelijking gevraagd

Bericht door Yous »

Beste forumleden

Ik heb een een kleine excel-bestand aangemaakt met de pz's per provincie. Daarin heb ik aangeduid welke de nieuwe zone's zijn (groen) en welke zone's die niet meer bestaan (rood). Maar er is iets dat niet klopt zouden jullie het eens bekijken en indien nodig verbeteren :)

En dit is de (tijdelijke) minister van Justitie
http://justitie.belgium.be/nl/minister_van_justitie/

Ik hoop dat dit meer duidelijkheid brengt!
Mvg
Yous
U heeft niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
BUTTON_POST_REPLY