De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
headsupskdl
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 10 Okt 2016, 12:57

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door headsupskdl »

Dag iedereen

Graag vertel ik jullie wat meer over mijn ervaringen bij de selectiecommissie. De commissie vond plaats op 28/11 en deze ochtend kreeg ik al een telefoon met (positief) nieuws. Het was mijn derde en laatste poging, dus ik ben best wel opgelucht! :D Het gesprek zelf verliep vrij vlot maar je blijft in het onzekere tot de bevestiging komt. Juist nog de medische proef overleven..

Vragen:
THEORIE

- wat is dirco?
- wat weet je over de zone Antwerpen?
- ééngemeentezone of meergemeentezone?
- wat is het zonaal veiligheidsplan? & wie stelt dit op?
- wat zijn de prioriteiten binnen Antwerpen?
- wie is de korpschef?
- hoe ziet de structuur van zone Antwerpen eruit?

Bij elk antwoord, vragen ze nog een stukje door. Verrassend genoeg heb ik geen vragen over de actua gekregen.

PERSOONLIJK

Na de algemene voorstelling en mijn motivatie te bespreken, kreeg ik nog de volgende vragen.
- hoe heb je jezelf voorbereid?
- wat zou je willen veranderen binnen de zone Antwerpen en waarom?
- zou je een strenge inspecteur zijn? Leg uit.
- heb je ooit al een conflict opgelost?
- waarom is diversiteit belangrijk voor jou?
- wat zou je doen als je niet geslaagd bent?

Succes!
Start opleiding Campus Vesta: 3 april 2017
Sharp2682
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 13 Nov 2016, 22:15

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Sharp2682 »

dag iedereen.

Ik ben op 06/11/16 voorgekomen bij de selectiecommisie in zedelgem, en heb er een heel dubbel gevoel over. Ik had me echt heel goed voorbereid via verschillende sites. Maar toen ik daar zat werden mij amper hoofdzaken gevraagd. Ze hebben mij 4 details gevraagd waarop ik niet kon antwoorden. ze bleven doordrammen dat ik mij niet had voorbereid. Dat terzijde ben ik mezelf gebleven en ben ik rustig door blijven praten. Nu is het wel al meer dan een maand geleden en heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen. Is dat een slecht teken? Zou ik beter zelf eens bellen of hebben ze dat niet graag?

Dank bij voorbaat.

succes aan alle anderen!
Buryfr
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 24 Okt 2016, 12:52

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Buryfr »

Sharp2682 schreefCOLONdag iedereen.

Ik ben op 06/11/16 voorgekomen bij de selectiecommisie in zedelgem, en heb er een heel dubbel gevoel over. Ik had me echt heel goed voorbereid via verschillende sites. Maar toen ik daar zat werden mij amper hoofdzaken gevraagd. Ze hebben mij 4 details gevraagd waarop ik niet kon antwoorden. ze bleven doordrammen dat ik mij niet had voorbereid. Dat terzijde ben ik mezelf gebleven en ben ik rustig door blijven praten. Nu is het wel al meer dan een maand geleden en heb ik nog steeds geen antwoord ontvangen. Is dat een slecht teken? Zou ik beter zelf eens bellen of hebben ze dat niet graag?

Dank bij voorbaat.

succes aan alle anderen!


Dag Sharp2628

ik ben 22/11 voor de commissie in Gent gekomen en heb ook nog geen nieuws. Heb wel al gebeld. Maar ze zitten blijkbaar met achterstand.
We zullen geduld moeten hebben.
Cognitieve/fysieke test: Geslaagd
Persoonlijkheidstest: Geslaagd
Selectiecommissie: op datum 22/11
kwikkel
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 10 Jan 2017, 16:18

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door kwikkel »

Ik heb net het gesprek met de commissie achter de rug. Ik had het gevoel dat ik me goed had voorbereid.

Maar door de manier waarop de vragen gesteld werden wist ik vaak het antwoord niet.

Toen ze merkten dat ik niet veel wist over actua en politiek bleven ze hier vragen over stellen. Ik denk dat ik op maar 20% van deze vragen kon antwoorden. De vragen waren vaak ook vaag. Eigenlijk waren ze mij aan het uitlachen dat ik zo weinig wist.

Ik ben wel het hele gesprek rustig gebleven en liet me niet uit mijn lood slaan.

Ook werd er doorgedramd dat ik in Molenbeek zou moeten gaan werken en dat ik dan de afstand niet zou blijven volhouden.

Heeft er iemand hetzelfde soort gesprek gehad?
willemh
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015, 11:19

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door willemh »

kwikkel schreefCOLONIk heb net het gesprek met de commissie achter de rug. Ik had het gevoel dat ik me goed had voorbereid.

Maar door de manier waarop de vragen gesteld werden wist ik vaak het antwoord niet.

Toen ze merkten dat ik niet veel wist over actua en politiek bleven ze hier vragen over stellen. Ik denk dat ik op maar 20% van deze vragen kon antwoorden. De vragen waren vaak ook vaag. Eigenlijk waren ze mij aan het uitlachen dat ik zo weinig wist.

Ik ben wel het hele gesprek rustig gebleven en liet me niet uit mijn lood slaan.

Ook werd er doorgedramd dat ik in Molenbeek zou moeten gaan werken en dat ik dan de afstand niet zou blijven volhouden.

Heeft er iemand hetzelfde soort gesprek gehad?
kwikkel schreefCOLONIk heb net het gesprek met de commissie achter de rug. Ik had het gevoel dat ik me goed had voorbereid.

Maar door de manier waarop de vragen gesteld werden wist ik vaak het antwoord niet.

Toen ze merkten dat ik niet veel wist over actua en politiek bleven ze hier vragen over stellen. Ik denk dat ik op maar 20% van deze vragen kon antwoorden. De vragen waren vaak ook vaag. Eigenlijk waren ze mij aan het uitlachen dat ik zo weinig wist.

Ik ben wel het hele gesprek rustig gebleven en liet me niet uit mijn lood slaan.

Ook werd er doorgedramd dat ik in Molenbeek zou moeten gaan werken en dat ik dan de afstand niet zou blijven volhouden.

Heeft er iemand hetzelfde soort gesprek gehad?
Ik heb onlangs na een mislukte poging vorig jaar, ook mijn gesprek met de selectiecommissie gehad.
Mijn ervaring is dat je steeds met een onzeker gevoel naar buiten gaat. Deze keer ging het naar mijn gevoel beter dan vorig jaar maar na enkele minuten begint de twijfel toe te slaan.. had ik niet beter dat gezegd of je komt er nadien achter dat je tijdens het gesprek een verkeerd antwoord hebt gegeven.
Het blijft afwachten.
Je staat zeker niet alleen in dat gevoel.
Belangrijk is dat je goed past in het competentiemodel (het is dan ook heel belangrijk dat je dat goed kent), want daarop wordt ingezet.
Moest je niet geslaagd zijn en je wilt het echt, blijf ervoor gaan. Je zult zien dat het volgende keer beter gaat.
'Het leven moet voorwaarts geleefd worden en achterwaarts geleerd'.
Veel succes!
asje
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 20 Feb 2016, 22:48

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door asje »

Hallo,

Ik heb wel wat hulp gehad aan dit forum, dus ik wilde jullie ook nog updaten met mijn info mbt de selectiecommissie. Mijn gesprek was in september 2016 en vond plaats in WPS.
Zelf heb ik een 'relatief' positief gesprek gehad, ik had ook geen slecht gevoel achteraf. Ze gaven tijdens het gesprek eigenlijk al aan dat ik extreem gemotiveerd was. Ze hebben mij nooit echt onder druk gezet. Ik heb wel heel veel zaken moeten aantonen en voorbeelden moeten geven, maar al bij al is het veel beter meegevallen dan verwacht. Dit kan dus ook :-) Een week later hoorde ik dat ik geslaagd was. Ondertussen ook door medisch onderzoek en dit jaar kan ik de opleiding starten.

Mochten jullie nog vragen hebben, laat gerust weten.

Er zaten bij mij 4 mensen in de commissie – 1 psychologe van de dienst selectie, 1 directeur van de dienst rekrutering, 1 iemand van de lokale recherche PZ Brussel-West, 1 iemand van de federale wegpolitie.

Hieronder de vragen die ikzelf kreeg op de selectiecommissie:
• Voorstelling van mezelf
 Zelf 5min een voorstelling gedaan
(! Probeer rustig te praten, ik 'ratelde' wel een beetje :-))
 Ingaan op bepaalde zaken van mijn voorstelling, bv sporten -> is dat een teamsport? Heb je in vereniging gezeten?

• Motivatie
 Er wordt gevraagd waarom ik bij de politie wil werken – dit had ik ook uitgebreid voorbereid
 Waarom veranderen van een mooie goedbetaalde job naar een job bij de politie?
 Wat zijn de voor-en nadelen van het werken bij de politie voor jou?
 Zal dit familiaal lukken?
 Hoe zie je je loopbaan?
 Zou je het erg vinden in Brussel terecht te komen?
 Wat heb je gedaan om je voor te bereiden voor de selecties?
 Waarom ga je niet direct voor hoofdinspecteur met je diploma?

• Persoonlijkheid
 Ingaan op bepaalde zaken die uit persoonlijkheidsproeven zijn gekomen ; dit moest ik telkens kunnen staven met recente voorbeelden (ik nam vooral voorbeelden uit werksituatie). Het grootste deel van het gesprek ging hierover. Ik moest bv aantonen waarom ik klantgericht ben. Ik moest ook uitleggen wat mijn werkpunten zijn en hoe ik denk dat dit geen belemmering zou vormen bij de politie.
 Welk deel van je persoonlijkheid zou de samenwerking met anderen belemmeren?
 Competentieprofiel van inspecteur: leg dit uit en pas dit toe op je eigen competenties

• Politiekennis
 Hoeveel directies van de federale politie zijn er hier vandaag vertegenwoordigd? (dit waren er 2: directie vh informatiebeheer en middelen en directie vd bestuurlijke politie)
(je moet dus goed luisteren in het begin als ze zichzelf voorstellen!)
 Structuur van de politie schetsen – zowel lokaal als federaal
 Interventie: kan je dit uitleggen + geef 10 voorbeelden van oproepen bij de lokale politie
 Uitleggen wie in politieraad, politiecollege, zonale veiligheidsraad zit
 Wie is dirco en wat doet hij? Werkt hij federaal of lokaal of?
 Wat weet je van je eigen politiezone?
 Heb je het zonale veiligheidsplan van je eigen PZ doorgenomen en leg uit?
 Gemeenschapsgerichte politiezorg: leg uit

• Opleiding
 Leg uit wat je weet over de opleiding
 Wat is er veranderd sinds 1 oktober?
 Noem de vakken / clusters op. Welke transversale clusters zijn er?
 Hoe zit het met werkplekleren / probatiestage?
 Er werd ingegaan op het vak recht -> over welk recht gaat dit dan precies? (strafrecht)

• Deontologische code
 Er werd ingegaan op het deeltje integriteit – ik moest dit uitleggen
 Er werd gevraagd een voorbeeld te geven van wanneer je wel een symbolisch geschenk zou aanvaarden.
 Er werd dan een voorbeeld gegeven van een directrice die een doos pralines zou geven aan jou omdat je het hele jaar aan de schoolpoort stond om de kinderen veilig over te laten. Zou je dit doen of niet? Ik ben bij mijn standpunt gebleven, ook al maakten ze de situatie telkens moeilijker (bv een kindje geeft dit aan jou, kan je dan nee zeggen?)

• Dilemma’s
 Wat zou je doen als je collega tegen je vertelt dat hij zich echt niet goed in zijn vel voelt en elke avond na het werk een joint rookt?

• Situaties
 Denk aan de moord in Brugge 3j geleden. Er werd iemand neergestoken, de dader vluchtte weg en de vriendin van het slachtoffer zag alles gebeuren. Welke diensten (federaal en lokaal) zullen er allemaal ter plaatse komen? Schets ook chronologisch wat er precies gebeurt en wie wat doet.

• Actualiteit
 Hierover werd niets gevraagd bij mij!

• Reeds in aanraking gekomen met politie? Verkeersovertredingen? Drugs? Alcohol?

Het gesprek duurde een uur en een kwartier geloof ik.

Veel succes iedereen!
VBaart
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 17:16

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door VBaart »

Vandaag de selectiecommissie gedaan in Gent:

- persoonlijke voorstelling
- luister goed welke functie ze doen, want later moest ik haar functie kaderen in de structuur van de politie
- voor welke job solliciteer je? (job als inspecteur bij de geintegr pol gestructureerd op 2 niveaus, zijnde lok & fed)
- waar kon je in Brussel niet op antwoorden? (inhoudsvragen), en hoe heb je je nu voorbereid? (afkorting OPAC, PAULO, lessenrooster)
- volg je de actualiteit? Waarom is een politiek conflict in Turkije belangrijk om te weten? (omdat er veel Turken zijn in België en ook dezelfde politieke discussie zouden kunnen voeren waaruit dan conflicten komen)
- Hoe zit de federale politie in elkaar? Wat vind je terug in Oost-Vlaanderen?
- Hoe zie je je toekomst bij de Politie? Wat is je plan B?
- Waarom doe je niet verder in het Sociaal Werk, maar wil je bij de politie?
- Wat is het kanaalplan en wie heeft het gemaakt? Zo naar zou je in BXL willen starten?
- wat zijn de nadelen van werken bij de politie?
- Ben je integer? Wat houdt een voorbeeldfunctie in voor jou?
- Heb je al geëxperimenteerd met drugs?
- Welke waarden en normen vind je belangrijk?
- zou je een strenge inspecteur zijn?
- heb je ooit begeleiding of therapie gehad?
- Ben je actief in het sociaal verenigingsleven?
- Wat doet interventie?
- Ben je al in contact gekomen met de politie? (ik begon over samenwerkingen, maar het ging snel terug over of ik al boetes heb gehad, of veroordeeld was of zo)
- Hoe werkt jouw politiezone? welke diensten vind je er in terug?


Vooral héél veel vragen gehad... :)
Bema
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2017, 13:13

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Bema »

Ik heb op 16 januari mijn gesprek met de selectiecommissie gehad. Dit was in Campus Vesta.
Mijn selectiegesprek was heel persoonlijk.
Waarschijnlijk hadden ze na enkele theoretische vragen door dat ik het kende.
Vragen die ik kreeg: Wat is DIRCO, Wat is het ZVP en wie stelt dit op ? Wat is de ME en tot welke directie behoort deze ?
Hierop werden enkele diepere vragen gesteld, zoals de structuur en taken binnen de ME, etc..
Op elke vraag had ik een juist antwoord (denk ik) en daarna werd er direct ingepikt op mijn werkervaring en persoonlijkheid.
Voorbeelden van vragen die ik kreeg waren: Conflicten op het werk, oplossingsgericht werken, klantgerichtheid en samenwerken.
Na een lange tijd hierover gepraat te hebben ging het over hoe ik zou zijn als inspecteur, wat voor inspecteur zou jij zijn.
Bij elke vraag werd er dieper op ingegaan en moest ik aan de hand van een situatieschets het uitleggen.
Dit was niet altijd even makkelijk maar het is vooral belangrijk dat je jezelf moet zijn.
Naar het einde toe mocht ik zelf nog vragen stellen.
Zelf heb ik me over het hele gesprek normaal gedragen ook al had ik heel veel last van zenuwen (hier hangt mijn toekomst aan vast he :p)
Na bijna 30 dagen wachten heb ik deze week mijn resultaat gekregen en ben ik geslaagd. :D

Alvast succes aan diegene die nog moeten gaan !
VBaart
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 06 Feb 2017, 17:16

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door VBaart »

heeft nog iemand dezelfde psychologe gehad als in Brussel? (persoonlijkheid & selectiecommisie?)
Wil dit iets zeggen denken jullie?
Halley
Politie
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 03 Nov 2010, 17:38

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Halley »

VBaart schreefCOLONheeft nog iemand dezelfde psychologe gehad als in Brussel? (persoonlijkheid & selectiecommisie?)
Wil dit iets zeggen denken jullie?
Dat is puur toeval. Aangezien zij beide proeven afnemen, kan het soms gebeuren dat je bij dezelfde persoon terecht komt. Je moet daar niets achter zoeken.
CharlotteHebbelinck
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 12 Mrt 2016, 16:46

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door CharlotteHebbelinck »

Dag iedereen!
Ik heb tijdens mijn volledige selectieprocedure veel handige tips gelezen op dit forum. Daarom wil ik graag ook mijn ervaring geven van het 'gevreesde' gesprek met de commissie.

Ik had mijn gesprek ik PAULO te Gent. Ik werd stipt op mijn uur binnen gevraagd in het lokaal. Binnen zaten er 3 vrouwen. Een iemand van de interventiedienst te Dendermonde, een psychologe en iemand van een administratieve dienst van de wegpolitie.

Na een korte voorstelling van hen mocht ik mij ook voorstellen. Kort voorgesteld en ik kreeg direct de vraag over mijn motivatie, deze had ik goed voorbereid.

Qua theorie vroegen ze doorheen het gesprek verschillende dingen. Zaken die aan bod kwamen waren de 7basisfunctionaliteiten, dirco en dirjud (ook dat ze in arrondisssementen zijn opgedeeld) , 3 algemene directies federale politie, info over eigen zone( meer of eengemeentezone, zonaal veiligheidsplan, korpschef), ...

Voor actua vroegen ze eerst aan mij wat ik zelf wist. Ik kon wat dingen vertellen over de DIV die plat lag voor de politie en publipart. Ze vroegen vaak wat meer uitleg. Verder vroegen ze ook nog aan mij of ik iets wist over het kanaalplan.

Persoonlijke vragen ze HEEL VEEL VOORBEELDEN. Zorg dat je daar thuis al wat hebt over nagedacht want twijfelen zorgt voor een hevigere reactie van de jury. Alles wat je tijdens de persoonlijkheidstest hebt opgegeven kunnen ze vragen.

Verder gaven ze ook nog situaties zoals ruzie in café, hoe ga je handelen. Hier was mijn antwoord nooit goed. Ik zei iets en er kwam direct iets als "ja maar juffrouw, als ze met glazen naar uw hoofd aant smijten zijn ga da niet gaan he". De 'badcop' draaide ook erg veel met haar ogen. Hier altijd rustig gebleven en toch wel bij mijn eigen mening gebleven.
Een andere situaties was ivm integer zijn. Daaruit vloeide de vraag om een vb te geven van letter en geest van de wet. Zorg dat je geen vb geeft van op het internet dar vrij bekend is, dit weten ze direct. Ik had een vb gegeven en dit was blijkbaar al gezegd door de vorige kandidaar, heb dus snel een andere mogen zeggen.

Over het algemeen doet de jury dus wel wat vervelend en zullen ze niet alles direct aannemen wat je zegt. Ik kwam ook echt buiten met de gedachte "wat was dit"... Het was afwachten naar het resultaat, maar ik kreeg na een week al het verlossende nieuws dat ik geslaagd ben! Ik kon wel een gat in de lucht springen!
Cognitieve test: vrijgesteld
Fysieke test: 19/09/2016 geslaagd
Persoonlijkheidstest: 28/11/2016 geslaagd
Antecedentenonderzoek: goedgekeurd
Commissie: 14/02/1017 geslaagd
Medische test: goedgekeurd
Pierre
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 25 Mrt 2017, 10:54

Re: Twijfels bij beoordeling

Bericht door Pierre »

Beste lezers,

Enige tijd geleden heb ik mijn laatste proef "het gesprek met de commissie" afgelegd. Ik was vrij overtuigd van mijn kunnen omdat de andere proeven vrij vlot waren verlopen. IK had de materie over het politiestelsel dan ook vrij goed ingestudeerd om zeker een goede beurt te maken.

Maar helaas.. Van in het begin van het gesprek merkte ik al meteen op dat één van de juryleden het niet voor mij had en mij zelden liet uitpraten, ze liet haar subjectiviteit meerdere malen tov mij merken. Terwijl ik dacht dat het voor de rekrutering en selectie van inspecteuren belangrijk is om een competent en objectief oordeel te hebben over de kandidaat?! Meeste mensen die deze dame in de jury hebben gehad zullen wel weten over wie ik het heb -> een iet wat jongere, aantrekkelijke dame die constant arrogant uit de hoek moet komen. Als ik een normaal antwoord gaf - zoals wat klantgerichtheid voor mij is - moest ze steeds een opmerking geven als "oh my god" of "dat meen je toch niet" etc.. Ik begrijp dat je de kandidaat moet testen in zijn vermogen om met frustratie om te gaan maar dit kan toch wel op een andere manier?

Ik ben helaas niet geslaagd voor mijn vierde proef. En ik hoop werkelijk voor alle volgende generaties van kandidaten dat iemand van de vakbond deze desbetreffende dame eens stevig op de vingers tikt, want op deze manier zal er heel incompetent worden verder gerekruteerd. Ik praat misschien met wat onvrede met het resultaat maar ik ben er van overtuigd dat de jury beter kan worden samengesteld. Niet iemand die haar frustratie en onvrede uit het dagelijkse leven op deze manier wil ventileren op kandidaten, dit is gewoon heel ongelukkig voor de naam van de politie. Let op, over de andere 2 juryleden heb ik niet te klagen, zij hebben mij getest op een beschaafde, doortastende manier. Mijn tip voor de kandidaten als je de pech hebt om deze dame te hebben tijdens de rekrutering, tracht je echt niet te focussen op haar commentaar!
Vermeulen M
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 16 Okt 2011, 18:06

Re: Twijfels bij beoordeling

Bericht door Vermeulen M »

Pierre schreefCOLONBeste lezers,

Enige tijd geleden heb ik mijn laatste proef "het gesprek met de commissie" afgelegd. Ik was vrij overtuigd van mijn kunnen omdat de andere proeven vrij vlot waren verlopen. IK had de materie over het politiestelsel dan ook vrij goed ingestudeerd om zeker een goede beurt te maken.

Maar helaas.. Van in het begin van het gesprek merkte ik al meteen op dat één van de juryleden het niet voor mij had en mij zelden liet uitpraten, ze liet haar subjectiviteit meerdere malen tov mij merken. Terwijl ik dacht dat het voor de rekrutering en selectie van inspecteuren belangrijk is om een competent en objectief oordeel te hebben over de kandidaat?! Meeste mensen die deze dame in de jury hebben gehad zullen wel weten over wie ik het heb -> een iet wat jongere, aantrekkelijke dame die constant arrogant uit de hoek moet komen. Als ik een normaal antwoord gaf - zoals wat klantgerichtheid voor mij is - moest ze steeds een opmerking geven als "oh my god" of "dat meen je toch niet" etc.. Ik begrijp dat je de kandidaat moet testen in zijn vermogen om met frustratie om te gaan maar dit kan toch wel op een andere manier?

Ik ben helaas niet geslaagd voor mijn vierde proef. En ik hoop werkelijk voor alle volgende generaties van kandidaten dat iemand van de vakbond deze desbetreffende dame eens stevig op de vingers tikt, want op deze manier zal er heel incompetent worden verder gerekruteerd. Ik praat misschien met wat onvrede met het resultaat maar ik ben er van overtuigd dat de jury beter kan worden samengesteld. Niet iemand die haar frustratie en onvrede uit het dagelijkse leven op deze manier wil ventileren op kandidaten, dit is gewoon heel ongelukkig voor de naam van de politie. Let op, over de andere 2 juryleden heb ik niet te klagen, zij hebben mij getest op een beschaafde, doortastende manier. Mijn tip voor de kandidaten als je de pech hebt om deze dame te hebben tijdens de rekrutering, tracht je echt niet te focussen op haar commentaar!
Niet aantrekken en u voorbereiden om volgend jaar terug te gaan. Bij mij was het derde keer goede keer! Als je blijft terugkomen dan zien ze dat je gemotiveerd bent en er 100% voor wil gaan!
Attest van slagen: 30/11/2016

Pivo: 01/06/2017

PZ Mechelen-Willebroek
AlfaBravo
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 27 Mrt 2017, 09:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door AlfaBravo »

Beste leden,

Ik heb op datum van vandaag 9 weken geleden mijn commissiegesprek afgelegd te Etterbeek, voor de eigen werving van lokale politie Antwerpen. Het was naar mijn inziens een vrij pittig maar positief gesprek, de commissieleden zeiden dat ik 3-4 weken zou moeten wachten maar tot op heden heb ik nog altijd geen antwoord gekregen. Als ik naar Antwerpen bel krijg ik de melding dat ze zelf op resultaat moeten wachten van Brussel en mijn dossier nog steeds bij de deliberatiecommissie ligt.. Kan het zijn dat ze gewoon met zeer veel aanwervingen zitten en alles wat vertraging oploopt? Tot op heden wacht ik nog steeds vol hoop op antwoord, positief of negatief..
JordyPanisJP
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 25 Apr 2017, 08:12

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door JordyPanisJP »

Beste leden,

Dit is de eerste keer dat ik iets schrijf op het forum, ik wil even jullie mijn ervaring met de selectiecommissie delen. Op 21/04 had ik een afspraak met de selectiecommissie te Genk op het PLOT, het gesprek duurde juist een uur. De commissie bestond bij mij uit een vrouw (psychologe) en twee mannen (iemand van de lokale politie midlim en iemand van de federale politie hondensteun). Het gesprek verliep gemoedelijk en al bij al waren ze vriendelijk, maar ze probeerden me toch vaak vast te zetten of mij van de wijs te brengen. Ik heb zonder onderbroken te worden mijzelf kunnen voorstellen en mijn motivatie kunnen toelichten. Vervolgens kwamen er enkele theoretische vragen zoals:

- Wat is het zvp en wie stelt dit op?
- Wat zijn de prioriteiten van het zvp in je eigen zone?
- Burgemeesters en korpschef eigen pz?
- Wat is de graad van een korpschef?
- Wie is de commissaris-generaal en wat is haar graad?
- Drie algemene directies bestuurlijke politie?

Mijn theorie had ik goed gestudeerd dus hier had ik geen problemen mee. Vervolgens kreeg ik ook enkele vragen over de opleiding zoals:

- Hoe zit de opleiding in elkaar?
- Wat zijn de vakken?
- Wat is het verschil tussen probatiestage en werkplekleren?

Hier had ik ook geen problemen mee en vervolgens kreeg ik enkele persoonlijke vragen zoals:

- Wat zijn de nadelen van de job?
- Positieve en negatieve eigenschappen?
- Waarom stoppen met maatschappelijk werk?
- Heb je al eens creatief een conflict opgelost? Als maatschappelijk werker los ik regelmatig conflicten op, maar niet op een creatieve manier zei ik. de psychologe zei "dan kan ik u hier geen punten op geven". Ik twijfel nu nog steeds of ze dit meende of mij trachtte van de wijs te brengen. Ik ben vervolgens met een voorbeeld gekomen waarbij ik wel creatief ben geweest wat wel geen betrekking had op conflicten.
- Hoe ga je om met regels op het werk? Hierop zei ik dat ik altijd tracht de regels te respecteren, maar ten slotte werk ik met mensen dus wordt er wel eens van de regels afgeweken. Hierop kwamen ze later terug en legde ze woorden in mijn mond zoals "jij neemt de regels niet nauw" en "je respecteert de regels niet". Hierbij ben ik gewoon rustig gebleven en ben ik daar niet teveel op in gegaan.

Ten slotte kreeg ik een casus: je bent inspecteur en je moet toezicht houden buiten de school en je ziet een vrouw parkeren op het zebrapad om haar kinderen uit te laten, wat doe je? Ik zei dat ik in eerste instantie haar een waarschuwing zou geven en dat ze haar auto zo snel mogelijk moet verplaatsen want ze is een gevaar voor de kinderen die moeten oversteken. Als ik haar dit een twee keer zou zien doen dan zou ik haar een boete geven. De jury vond dit niet streng genoeg en daar gingen ze fel op in.

Ik heb geen vragen gekregen over de actualiteit. Het gesprek verliep al bij al goed, ik ben ten alle tijden rustig gebleven en ze hebben mij ook niet echt kunnen vastzetten. Ik ben wel met een dubbel gevoel buiten gestapt en hoe meer ik over het gesprek nadenk hoe meer ik denk dat ik niet ga slagen, maar als ik het forum lees lijkt dit een normaal gevoel. Ik hoop dat het positief uitdraait want dit was mijn 3e en laatste poging.
BUTTON_POST_REPLY