De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Seb »

Proficiat, Bert! Zo te zien hebben ze jou zwaarder op het rooster gelegd denk ik. Misschien door je Calog-positie?
We zien elkaar misschien terug op 24/11, dan moet ik ook naar de keuring :-)
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
Gebruikers-avatar
Medo
__________________________
BerichtenCOLON 64
GeregistreerdCOLON 25 Nov 2014, 11:14

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Medo »

Ik ben zonet terug van mijn selectiecommissie, kwam buiten met een slecht gevoel, al blijkt dat normaal te zijn, toch heb ik sterk mijn twijfels! Bij deze:

Samenvatting Selectiecommissie 14/01/2015:
De jury begon met zich voor te stellen en bestond uit 4 personen: 1 commissaris gerechtelijke politie, 1 wegpolitie, 2 psychologen.
Ik moest mezelf erna voorstellen, toen ik aan mijn hobby’s kwam en zei dat ik 5x per week fitness deed werd ik onmiddellijk onderbroken door de opmerking: “Dat zie ik ja, dat is toch niet allemaal natuurlijk behaald?”. Waarop ik mezelf heb verdedigd dat dit wel zo is en mocht ik verder gaan.
Naderhand zijn ze nog teruggevallen op het gebruik anabolen en hoe ik er tegenover stond, ook de vraag of ik mensen kende die dit gebruikten werd gesteld. Ik ontkende dit maar men beweerde mij niet te geloven.

Algemene vragen:
- Geef de volledige naam van de politie
- Wat betekent ‘geïntegreerd?’
- Wie verdient meer, inspecteur voor lokaal of federaal?
- Zijn wij momenteel bezig met lokale of federale aanwervingen?
- Waarom nu politie?
- Wat zijn de nadelen van de job?
- Wat wil je bereiken binnen de politie?
- Waarom niet brandweer?
- Wat doet de dienst interventie?
- Wat is het verloop bij een melding van een burenruzie?
- Hoe heb je u voorbereidt?
- Mag je geschenken aannemen bij de politie?
- Neem je ooit fooien aan in uw huidige job? (+ wij geloven u niet)
- Portiers vechten toch alleen maar?
- Wanneer heb jij eens ooit het verschil gemaakt in een conflict? (3 voorbeelden!)
- Handel je alleen nadat er iets gebeurd is of werk je ook preventief en hoe?
- Waaruit bestaat de opleiding
- Welke diensten van politie komen er kijken bij een groot festival als pukkelpop en hoe zijn ze georganiseerd?
- Houdt interventie zich alleen bezig met binnenkomende oproepen?
- Gaat dat niet terug wennen zijn als je terug zou moeten studeren?
- Geef eens voorbeelden dat je een doorzetter bent
- Geef eens voorbeelden dat je menselijk bent
- Wat voor inspecteur zou je zijn? Een hele strenge? Geef eens voorbeelden?

Gaandeweg het gesprek kreeg ik ook nog de verwijten naar mijn hoofd geslingerd: ‘Volgens mij voer je een toneel op hier en heb je antwoorden geleerd die je denkt dat wij willen horen’ en ‘Ik zou de werking en functies van de politie toch nog maar eens nakijken…’ op het einde vroegen ze of ik nog vragen had, ik vroeg toen of de dienst speciale eenheden tegenwoordig nog rechtstreeks onder CG viel of onder FGP omdat ik hier discussie over had met enkele en we het correcte antwoord niet vonden, dit vonden ze een ‘uitstekende vraag’ waar ze zelf niet meteen een antwoord op hadden. Toen vroeg ik ook nog of de ex-leerlingen van Integrale Veiligheid nog steeds gereserveerde plaatsen hadden maar dit was op mij niet meer van toepassing. Ik mocht vertrekken. Heb tijdens de selectie 2x gedronken van een glas water wat vlak voor mij was gezet.
AINP PLOT
Prom Okt 2016
--> Medische zakking okt. 17
Prom Okt 2017
serpentinos
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 22:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door serpentinos »

Medo schreefCOLONIk ben zonet terug van mijn selectiecommissie, kwam buiten met een slecht gevoel, al blijkt dat normaal te zijn, toch heb ik sterk mijn twijfels! Bij deze:

Samenvatting Selectiecommissie 14/01/2015:
De jury begon met zich voor te stellen en bestond uit 4 personen: 1 commissaris gerechtelijke politie, 1 wegpolitie, 2 psychologen.
Ik moest mezelf erna voorstellen, toen ik aan mijn hobby’s kwam en zei dat ik 5x per week fitness deed werd ik onmiddellijk onderbroken door de opmerking: “Dat zie ik ja, dat is toch niet allemaal natuurlijk behaald?”. Waarop ik mezelf heb verdedigd dat dit wel zo is en mocht ik verder gaan.
Naderhand zijn ze nog teruggevallen op het gebruik anabolen en hoe ik er tegenover stond, ook de vraag of ik mensen kende die dit gebruikten werd gesteld. Ik ontkende dit maar men beweerde mij niet te geloven.

Algemene vragen:
- Geef de volledige naam van de politie
- Wat betekent ‘geïntegreerd?’
- Wie verdient meer, inspecteur voor lokaal of federaal?
- Zijn wij momenteel bezig met lokale of federale aanwervingen?
- Waarom nu politie?
- Wat zijn de nadelen van de job?
- Wat wil je bereiken binnen de politie?
- Waarom niet brandweer?
- Wat doet de dienst interventie?
- Wat is het verloop bij een melding van een burenruzie?
- Hoe heb je u voorbereidt?
- Mag je geschenken aannemen bij de politie?
- Neem je ooit fooien aan in uw huidige job? (+ wij geloven u niet)
- Portiers vechten toch alleen maar?
- Wanneer heb jij eens ooit het verschil gemaakt in een conflict? (3 voorbeelden!)
- Handel je alleen nadat er iets gebeurd is of werk je ook preventief en hoe?
- Waaruit bestaat de opleiding
- Welke diensten van politie komen er kijken bij een groot festival als pukkelpop en hoe zijn ze georganiseerd?
- Houdt interventie zich alleen bezig met binnenkomende oproepen?
- Gaat dat niet terug wennen zijn als je terug zou moeten studeren?
- Geef eens voorbeelden dat je een doorzetter bent
- Geef eens voorbeelden dat je menselijk bent
- Wat voor inspecteur zou je zijn? Een hele strenge? Geef eens voorbeelden?

Gaandeweg het gesprek kreeg ik ook nog de verwijten naar mijn hoofd geslingerd: ‘Volgens mij voer je een toneel op hier en heb je antwoorden geleerd die je denkt dat wij willen horen’ en ‘Ik zou de werking en functies van de politie toch nog maar eens nakijken…’ op het einde vroegen ze of ik nog vragen had, ik vroeg toen of de dienst speciale eenheden tegenwoordig nog rechtstreeks onder CG viel of onder FGP omdat ik hier discussie over had met enkele en we het correcte antwoord niet vonden, dit vonden ze een ‘uitstekende vraag’ waar ze zelf niet meteen een antwoord op hadden. Toen vroeg ik ook nog of de ex-leerlingen van Integrale Veiligheid nog steeds gereserveerde plaatsen hadden maar dit was op mij niet meer van toepassing. Ik mocht vertrekken. Heb tijdens de selectie 2x gedronken van een glas water wat vlak voor mij was gezet.
Heavy.. Heb vooral schrik voor die verwijten en het blokkeren tijdens het gesprek (nét omdat dat juist hun bedoeling is).. Ik moet volgende week woensdag gaan.

Succes in ieder geval Medo tijdens het wachten op resultaat!
WimR
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 22:33

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door WimR »

Beste leden van dit forum

Ik ben tot nu toe op alle proeven geslaagd en zal binnenkort uitgenodigd worden voor de selectiecommissie.
Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak is over de mogelijke theoretische vragen die ze mij kunnen voorschotelen.
Uit de vorige posts heb ik al meerdere vragen gevonden die ik met een beetje opzoekwerk heb kunnen beantwoorden.
Hebben jullie misschien tips over waar ik veel informatie kan vinden die ik kan instuderen als voorbereiding voor de commissie?
Ik heb al veel voorbereid, maar ik heb het gevoel dat ik beter te veel dan te weinig kan studeren.

mvg
serpentinos
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 22:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door serpentinos »

Ik heb heel veel informatie op de website http://www.polfed-fedpol.be/ gevonden.
Heb morgen commissie, ik ken de theorie goed, maar niet alle details in de puntjes.
Ik vermoed dat ze wel snel door hebben of je er aan gewerkt hebt of niet maar dat het vooral belangrijk is hoe je reageert op punten van kritiek. Dat is althans wat ik begrepen heb uit enkele ervaringen van ondertussen huidige aspiranten.

Na morgen zal ik ook eens mijn "sollicitatieproces" posten samen met mijn ervaringen.

Wat ik vooral denk (mijn eigen vermoeden dus) is dat ze er van uitgaan dat de theorie wel te leren valt en dat ze ook snel zien of je dat kan of niet, maar dat het vooral belangrijk is dat je mentaal klaar bent om in de verdediging te gaan én een goede motivatie hebt. En dat je je niet in het hoekje laat duwen ... Ik zal het morgen weten te zeggen ;)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door VRS »

serpentinos schreefCOLON Wat ik vooral denk (mijn eigen vermoeden dus) is dat ze er van uitgaan dat de theorie wel te leren valt en dat ze ook snel zien of je dat kan of niet, maar dat het vooral belangrijk is dat je mentaal klaar bent om in de verdediging te gaan én een goede motivatie hebt. En dat je je niet in het hoekje laat duwen ... Ik zal het morgen weten te zeggen ;)
Da's een goede inschatting. Het gesprek hangt vooral af van wat ze wel/niet weten van je, welke twijfels ze eventueel hebben over je. Vandaar dat sommigen er 'de hel' beleven en het voor anderen net een redelijk gewoon gesprek is.
Ook hoe je er binnen komt, of je enigszins rust en zelfzekerheid uitstraalt, welke lichaamshouding je aanneemt maakt denk ik al vrij veel uit.
WimR
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Jul 2014, 22:33

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door WimR »

Na enkele ontmoetingen met onder andere hoofdinspecteurs en beroepsvoorlichters kreeg ik te horen dat ik me normaal gezien niet al te druk moet maken omdat ik steeds kalm en beheerst blijf en omdat ik goed geïnformeerd ben. Ik hoop dus dat ze inderdaad meer nadruk gaan leggen op de manier waarop je je opstelt dan op de theoretische vragen die je moet beantwoorden :-)
serpentinos
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 22:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door serpentinos »

Ik heb gisteren mijn selectiegesprek gehad in Zedelgem.
Het gesprek verliep vlot (althans vanuit mijn standpunt) en was absoluut niet "de hel" zoals velen beschrijven. Voor mij zaten 4 personen. 1 stagiaire van WPS die enkel observeerde, een (hoofd?)commissaris van de wegpolitie, commissaris van PZ Damme en een psychologe.

Toen het gesprek startte en ze zichzelf hadden voorgesteld hadden ze gezegd dat het water die voor u staat dient om gebruikt te worden. Voor ik mijzelf voorstelde heb ik mijzelf eerst een glaasje water ingeschonken.

Na een voorstelling van mijzelf die naar gevoel ongeveer een 10 tal minuten duurde begonnen ze enkele theoretische vragen te stellen. Het was echt heel basic..
- Noem de verschillende graden in de politie
- Wat doe je als een directeur van een takeldienst enkele dozen pralines brengt? Wat als een oud vrouwtje een fles wijn brengt?
- Soorten fout parkeren + vb
- Wat is DirCo en DirJud?
- Welke functie heeft Catherine De Bolle?
- .....

De psychologische vragen doelden bij mij vooral of ik assertief genoeg was en wel degelijk besefte wat een job als inspecteur zoal betekent. Heb duidelijk gemaakt dat ik echt wel weet waarmee ik bezig ben, dat ik daar anders niet zou zitten. (niet zo cru natuurlijk). Je mag jezelf niet in het hoekje laten duwen, ze zijn daar ook niet in geslaagd (ook opnieuw, dat dénk ik).

Viel al bij al helemaal mee, als je een goede basiskennis hebt van de politie en je eerlijk bent tegenover jezelf én tegen hun over je persoonlijkheid, dan komt dat allemaal goed. Af en toe viel er van beide partijen ook een mopje op tafel.

Ze vertelden ook dat de opleidingen nog niet zeker zijn, maar toen ik vroeg wanneer ik ongeveer (bij slagen) de uitnodiging van het medisch onderzoek mocht verwachten zeiden ze dat als de opleidingen maar in oktober/december startten bij WPS, dat het wel nog heel lang kan duren, omdat de dokters dan ook hun tijd nemen.

Geen stress hebben dus, komt echt wel goed.
Ik heb er dan ook, in tegenstelling tot velen, een tamelijk positief gevoel aan overgehouden.
Maar jammergenoeg is dat geen garantie, want ben zo al vaak teleurgesteld geweest :roll:

Succes aan zij die nog moeten gaan, ik hoop dat ik duidelijk gemaakt heb dat ik gemotiveerd genoeg ben en er écht wel voor wil gaan.
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door VRS »

Klinkt alvast positief en belovend bij jou Serpentinos. :wink: Het kan gerust dat je na deze proef een vrij positief gevoel hebt. Ikzelf en een vriend/collega-aspirant hadden dat ook en het draaide effectief positief uit. In de periode dat je wacht op je brief is het echter waarschijnlijk wel zo dat je dat gevoel wat onderdrukt 'voor het geval dat'... :-D
Addajajatu
__________________________
BerichtenCOLON 42
GeregistreerdCOLON 23 Jan 2015, 11:27

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Addajajatu »

Hoewel ik al ettelijke maanden geleden voor de selectiecommissie ben moeten verschijnen, pen ik ook graag kort mijn ervaringen neer voor zij die nog aan de beurt moeten komen.

Voor mij zaten een mannelijke psycholoog, een lid van de Lokale en een lid van de Federale Politie. Men stelde zich kort voor en vroeg toen aan mij om mij uitgebreid voor te stellen. Zoals zovelen voor mij dit al hebben aangegeven: bereid zelf iets voor dat min of meer 5 à 10 minuutjes duurt. Klinkt misschien lang, maar je zit zonder dat je het doorhebt snel 5 of 10 minuten te praten. Men heeft mij een aantal keer onderbroken, zoals verwacht, maar de onderbrekingen bleven relatief gezien beperkt.

Voor mij een glas water dat ik nota bene volledig heb opgedronken. Niet omdat het moest, maar omdat ik het nodig had.

Over het theoretisch luik kan ik in feite vrij beknopt zijn.
Het overgrote deel van de vragen die men mij gesteld heeft, zijn de immer terugkerende basisvragen zoals de naam van/uitleg over de firma, de plaats en rol van DirCo en DirJud in de firma, bevoegde ministers, etc. Met uitzondering van een aantal (politie)zonespecifieke vragen, kan ik op theoretisch vlak geen meerwaarde aanbrengen in deze conversatie. Hier staat een schat van informatie te grabbel voor u.

Het psychologisch/persoonlijk luik is dan weer voor iedereen anders. Men tracht te peilen naar uw verbale en non-verbale reactie op hun steekspel. Daarbij is het antwoord op zich niet het allerbelangrijkste aspect, maar eerder de manier waarop u het antwoord aanbrengt en hoe u deze respons beargumenteert (tenzij men u vraagt wat u vindt van methamfetaminen en u antwoordt "Leuk vieruurtje.", maar enfin).
Probeer na te gaan wat uw positieve en negatieve punten zijn, want men zal u hiermee confronteren. Dit meer bepaald aan de hand van de door u ingevulde documenten tijdens uw psychologische proef ('Ik kan absoluut niet tegen...', 'Ik vind mijzelf...', 'Ik heb veel respect voor...', 'Ik houd niet van...', enz.).
Een tip van mijn kant is om alvast te anticiperen -in de mate van het mogelijke natuurlijk- op klassieke vragen zoals uw houding ten opzichte van cadeaus, uw reactie als u op patrouille vaststelt dat een familielid of goede vriend een misdrijf pleegt, uw reactie wanneer een collega van u aangeeft soms drugs te gebruiken, enz. Dit kan onder andere door de Deontologische Code goed te lezen. Erg belangrijk, die code. Niet alleen tijdens de sollicitatie, maar ook erna.
Houd in ieder geval het competentiemodel van de functie waarvoor u solliciteert in het achterhoofd (integriteit, klantgerichtheid, e.d.).

Succes!
Geslaagd voor selectieproeven INP.
serpentinos
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 22:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door serpentinos »

Nu woensdag zal het 3 weken zijn en nog geen resultaat van mijn gesprek. Spannend zeg...
serpentinos
__________________________
BerichtenCOLON 33
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 22:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door serpentinos »

Gisteren de verlossende brief gekregen dat ik geslaagd ben voor de commissie! :-D
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Yous »

serpentinos schreefCOLONGisteren de verlossende brief gekregen dat ik geslaagd ben voor de commissie! :-D
proficiat man !
witte82
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 14 Mrt 2015, 00:12

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door witte82 »

Hoi.Ik zal ook even mijn ervaring meegeven.

Over de inhoud en vragen kan ik niets meer toevoegen.Dat staat hier al meermaals geschreven.
Maar in tegenstelling tot velen was het voor mij zeker niet de hel.Ik was voor mijn gesprek ook hier de ervaringen komen lezen en ben daar een paar dagen voor mijn gesprek mee gestopt omdat ik mij daar alleen maar zenuwachtiger van maakte.
Ik lees hier veel dat mensen lang binnen zijn geweest en veel kritiek kregen.Ik ben welgeteld 50 min binnen geweest.
Naar mijn gevoel was het een normaal gesprek.Natuurlijk maken ze opmerkingen en vragen ze je vast maar het is nooit een agressief gesprek geworden.Er kon hier en daar zelfs een lachje vanaf.
Wat mij wel iets meer vertrouwen gaf was het feit dat ik dezelfde psycholoog had als bij mijn gesprek tijdens de tweede proef.Die had mij toen gezegd aan wat ik moest werken.Vooral theorie.Daar was ik tijdens proef 2 de mist in gegaan.
Daar heb ik dan ook aan gewerkt en kon bijna op alles antwoorden.
Ook bij mij drie leden voor mij waarvan er één de ongeïnteresseerde speelde.Laat je door zoiets niet afleiden!All part of the game.
Na mijn gesprek ben ik buiten gekomen met een redelijk goed gevoel dat een dikke week later ook bevestigd werd met een positieve brief.

Elk gesprek zal voor iedere persoon anders verlopen en aflopen.Maar volgens mij is dat iets wat je grotendeels zelf in de hand hebt.En toegegeven,een beetje geluk met welke commissie je hebt kan ook geen kwaad.

Qua tips: voorbereiden,voorbereiden,voorbereiden.Niet alleen theorie maar zoals meermaals gezegd hier.Bedenk bij u thuis al voorbeelden van goede/slechte kwaliteiten.Uw motivatie.Uw voorstelling.Doe dit niet op het moment zelf want daar heb je de tijd niet voor.Probeer zaken aan te tonen door bv uw werkverleden erbij te betrekken.En zeg alleen dingen die echt gebeurd zijn.Ga niks verzinnen want ze vragen toch door en dan kan je wel eens door de mand vallen.
Als je tijdens het vorig gesprek werkpunten hebt meegekregen,werk hier dan ook aan.

Nog een belangrijke tip in mijn ogen; ga met mensen praten.ZEKER een beroepenvoorlichter.Dat heeft mij enorm geholpen.
En misschien wel de belangrijkste tip; GELOOF IN JEZELF! Als je dat al niet doet ben je een vogel voor de kat.Heb zelfvertrouwen.Dit begint eigenlijk al van het moment dat je de eerste voet in het gebouw zet.
Stap zelfzeker dat lokaal binnen en kijk de mensen aan.(let wel op dat zelfvertrouwen geen arrogantie word)

Voor de rest zou ik zeggen veel succes.
Jordy_vw
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 21 Mrt 2015, 12:46

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Jordy_vw »

Hallo allemaal, ik ga ook even mijn ervaring meedelen (:

Ik had de selectiecommissie te Etterbeek. Ik vond het al vreemd dat ik niet naar de dichtstbijzijnde school mocht gaan. voor mij Is dat Opac (iemand een idee?)

Ik kreeg de tijd om me uitgebreid voor te stellen nadat de leden hen kort voorstelden. Het was meteen duidelijk dat er rollen werden gespeeld en ze onderbraken me onmiddelijk. Het spelletje was begonnen. Ik vond dat er heel weinig theorie gevraagd werd. Enkel kort de structuur van de federale uitleggen en het zvp van mijn zone. Wat ik vreemd vond was dat er geen psycholoog bij was. 2 mannen die de federale politie vertegenwoordigden en 1 iemand de lokale. Tijdens het gesprek dat ongeveer een uur duurde probeerden ze mijn reactie uit te lokken. Rustig blijven en zo goed mogelijk antwoorden was de opdracht. Ik heb constant voorbeelden moeten geven van situaties uit mijn leven. Ze zeiden dat ik te braaf ben en of ik de opleiding wel aan zou kunnen. Ik heb daar telkens op ingespeeld, maar ze blijven daar op doorgaan tot je begint te twijfelen. Vaak lachten ze en was er iemand met de gsm bezig. Ik heb ook geen casussen gekregen. Voor mij was het een uur doorbijten, en ging ik zoals velen met een slecht gevoel weg. Bij het verlaten gaf ik iedereen een hand en bedankte hen voor de tijd.
Er werd toen gezegd dat ik zeker feedback moet vragen en ik zeker een maand moet wachten op de uitslag, maar dat ik er niet veel moet op hopen.

Maar toch blijf ik hopen!! :-D
BUTTON_POST_REPLY