De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
tommy1977
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012, 12:44

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door tommy1977 »

Hallo,

Ik ben deze morgen voor de commissie verschenen in Genk.
Ik ben eerlijk gezegd buitengekomen met een hoop twijfels...
Had ik me wel voldoende voorbereid?, kon ik niet beter?, wat minder zenuwen.. kortom ik weet niet wat ik moet denken.
Ik zal gewoon even moeten wachten tot de brief met al dan niet goed nieuws verschijnt.

Aan iedereen die nog moet "voorkomen", bereid jezelf goed voor, blijf jezelf en vooral probeeer de stress te beperken.

In ieder geval veel succes allemaal

Grtz
AINP Cognitieve + Fysieke proeven: 10-09-2012(geslaagd)
AINP Persoonlijkheidsonderzoek: 27-11-2012(Geslaagd)
AINP Medisch onderzoek: 07-12-2012(Geslaagd)
AINP Antecedentenonderzoek: 17-01-2013(Geslaagd)
AINP Selectiecommissie: 12-02-2013 (Geslaagd)
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Ties »

Hey Tommy

Ik moet volgende week maandag ook voor de jury verschijnen in Genk.

Wil je je ervaring met ons delen?
Bvb wie zat er (als je dat nog weet), welke vragen hebben ze je gesteld, hoe gedroegen ze zich?

Ik hoop dat je erdoor bent en ikzelf ook :-)
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
tommy1977
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012, 12:44

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door tommy1977 »

@Ties,

Er waren 4 personen aanwezig.
1 van de Federale politie(hoofcommissaris) een hoofdinspecteur van PZ Aarschot en 2 psychologen.
In het begin waren ze heel vriendelijk en moest ik mezelf voorstellen, daarna waren ze wat minder "persoonlijk". Ik heb vele vragen over mijn werkverleden gehad en vooral dan waarom ik per sé bij de politie wou komen werken.
Verder moest ik de basisfunctionaliteiten uitleggen en daarop zijn ze even blijven doorhameren. Ik moest elke basisfunctionaliteit zeer uitgebreid kunnen verklaren.
Ze vroegen me vooral om vele situaties die ikzelf al had meegemaakt te kunnen vergelijken met hetgene wat we in onze functie als inspecteur(of agent) kunnen meemaken.
Kortom mijn zenuwen speelden me op bepaalde stukken wel wat parten. Ik had me goed voorbereid maar had soms met wat "black-outs" te kampen. Waarom weet ikzelf ook niet, ben normaal vrij zelfzeker.
Ik kan je maar 1 goede raad meegeven; blijf jezelf en zorg dat je over elk antwoord goed nadenkt vooralleer je antwoordt. Laat je zeker niet in de hoek duwen en denk eraan, het zijn ook maar mensen tegenover je. Als je zeker bent van je stuk dan zal het je zeker lukken.

Ik ga nu vol ongeduld en zenuwachtig wachten op de verlossende brief.
Ze zouden zo snel mogelijk iets laten weten over het resultaat.

In ieder geval veel succes aan iedereen die nog door de laatste ronde moet geraken
AINP Cognitieve + Fysieke proeven: 10-09-2012(geslaagd)
AINP Persoonlijkheidsonderzoek: 27-11-2012(Geslaagd)
AINP Medisch onderzoek: 07-12-2012(Geslaagd)
AINP Antecedentenonderzoek: 17-01-2013(Geslaagd)
AINP Selectiecommissie: 12-02-2013 (Geslaagd)
Nasp
__________________________
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012, 17:28

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Nasp »

Hoi,

Tommy jij bent wrs die wat voor mij binnen was ;)
Ik ben vandaag ook voor de commissie verschenen in genk.
Ik struikelde soms een beetje over mijn woorden maar niet overdreven natuurlijk. Voor de rest viel het goed mee denk ik... Je kan je er niet echt een beeld bij schetsen. Het enigste dat ik soms niet wist was voorbeelden te koppelen aan het inspecteur zijnde. Ik vond dat het gesprek vrij vriendelijke verliep.. Ze hebben niet echt geprobeerd om mij uit mijn tent te lokken en dit vind ik wel een beetje raar.. :snif:

Ik weet het niet
nu maar wachten op de brief

May god be with us :-D
Functioneel parcours: geslaagd
Cognitieve proef: geslaagd
Persoonlijkheidsproef: geslaagd
Medische test: goedgekeurd
Selectiecommissie: geslaagd

START 3 JUNI 2013 plot Genk
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Ties »

Wat bedoelen jullie met "voorbeelden koppelen aan het inspecteur zijn?"

Want ik heb tot nu toe altijd aan een bureau gezeten, dus de koppeling is ver te zoeken denk ik :uhoh:
Bvb iets als: hoe je iemand die opgejaagd was (al dan niet aan de telefoon) hebt kunnen bedaren? Zoiets?

Bedankt voor jullie verslagjes, kan ik alweer ingebeelde gesprekken voeren op weg naar huis :P
En neen ik ben niet schizofreen ;-) Ik weet niet of nog mensen dat doen, maar ik stel me dus verschillende gepeperde vragen voor die men mij zou kunnen stellen, en dan geef ik daar ook antwoord op. Geen idee of het helpt, maar een mens kan maar nooit genoeg voorbereid zijn zeker?

Wat ik wel vervelend vind, is dat er blijkbaar echt geen lijn te trekken is. Sommigen krijgen echt veel en lastige theorievragen, anderen krijgen dan weer simpele vraagjes en worden op persoonlijk vlak dan weer meer op de rooster gelegd.
Is dit puur willekeurig of kijkt men naar je zwakkere punten van tijdens de persoonlijkheidsproef en probeert men dan daarop of een meer theoretisch vragenvuur, of een meer persoonlijkheidsvragenvuur "af te schieten"?
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Nasp
__________________________
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012, 17:28

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Nasp »

hoi ties


ik had bijvoorbeeld op het einde een vraag van toon eens aan dat jij je verantwoordelijkheid opneemt. Ik had dan iets voorgelegd uit mijn stage maar dat vonden ze niet echt goed genoeg.
Dan heb ik gezegd dat ik nu niets kan vinden maar dat ik het seffens zal vermelden moest me nog iets te binnen schieten. Maar daar eindigde het gesprek dus ook :d

Heeft een 50tal minuten geduurd in totaal. Hierna gaan ze jou dan bespreken.
Denk niet dat je volgende week dezelfde gaat hebben dat lijkt me sterk.

Maar het lukt je wel, hoop dat het mij ook gelukt is kunnen we samen aan het plot starten ;)

yo yoo
Functioneel parcours: geslaagd
Cognitieve proef: geslaagd
Persoonlijkheidsproef: geslaagd
Medische test: goedgekeurd
Selectiecommissie: geslaagd

START 3 JUNI 2013 plot Genk
PieterGC
Aspirant
BerichtenCOLON 148
GeregistreerdCOLON 15 Mrt 2012, 12:55

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door PieterGC »

Bedankt voor jullie ervaring te delen :)
Laatst gewijzigd door 1 op PieterGC, in totaal 13 keer gewijzigd.
INP - Pz Antwerpen/ Orida fietsteam
tommy1977
__________________________
BerichtenCOLON 24
GeregistreerdCOLON 12 Okt 2012, 12:44

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door tommy1977 »

Goedemorgen,

@ NASP, ik weet niet of je mij hebt zien buitenkomen. Ik was het eerste slachtoffer en moest om 9h binnen en om 10h stond ik alweer op de parking. Toen ik buitenkwam zat er niemand op de "slachtbank" :-D

@ Ties, probeer wat voorbeelden te schetsen uit je werkervaring als ze dit vragen om te vergelijken met het beroep als inspecteur. Bv. lastige klanten aan de telefoon, lastige bazen(ik noem maar wat) en geef aan hoe je dit hebt kunnen oplossen. Of je rustig bent gebleven maar toch kordaat, of je hebt toegegeven, in tranen bent uitgebarsten... :wink:

Het zal wel meevallen hoor, laat je niet gek maken.

Ik hoop dat we er allemaal door zijn

Fingers crossed!
AINP Cognitieve + Fysieke proeven: 10-09-2012(geslaagd)
AINP Persoonlijkheidsonderzoek: 27-11-2012(Geslaagd)
AINP Medisch onderzoek: 07-12-2012(Geslaagd)
AINP Antecedentenonderzoek: 17-01-2013(Geslaagd)
AINP Selectiecommissie: 12-02-2013 (Geslaagd)
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Ties »

@ Tommy: ik zal ook de eerste zijn! Ik moet er ook om 9u zijn!

Normaal gezien kan ik het hoofd wel koel houden en kan ik steeds voor ogen houden wat hun doel is: mij van de wijs brengen.
Bij de persoonlijkheidsproef moest ik soms (bij mezelf) lachen omdat ik door had wat ze probeerden te doen en omdat andere kandidaten daar soms met ogen open in trapten.

Ik hoop dat ik die kalmte dan ook kan bewaren :-)
Ik heb inderdaad al voorbeelden gezocht ivm lastige klanten enzo, ik heb 8 maanden op een callcenter gewerkt en dat zal wel helpen om voorbeelden aan te geven 8) Tjonge jonge wat ik daar soms hoorde en hoe mensen daar dreigden, niet te doen!

Ik kan enerzijds echt niet wachten om eindelijk dat gesprek aan te gaan, ik kijk er echt naar uit!
Aan de andere kant ben ik natuurlijk wel nerveus, maar hé wie is dat niet ;-)

Ik hoop dat we allemaal door zijn en mekaar dan op 't PLOT zien :-)
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Nasp
__________________________
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012, 17:28

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Nasp »

oke tommy dan was het nog iemand anders! En ja dat slachtbankje is niet echt plezant man, daar traden de zenuwen echt op ! :d

En ties, succes man :d

yoyo
Functioneel parcours: geslaagd
Cognitieve proef: geslaagd
Persoonlijkheidsproef: geslaagd
Medische test: goedgekeurd
Selectiecommissie: geslaagd

START 3 JUNI 2013 plot Genk
OlivierDH
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2013, 14:45

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door OlivierDH »

Ik ben vandaag in PLOT geweest.
Ik heb het best zwaar gehad. Ze hebben heel fel zitten doorhameren op mijn feiten uit het verleden (gemakkelijk een halfuur). Daarnaast ook veel discussie gehad over mijn taak als bestuurslid in mijn jeugdclub en de combinatie met politie enz.
Over theorie heb ik weinig vragen gehad. Vooral ook de algemene vragen zoals motivatie, voor en nadelen van politie, toekomstperspectief, zaken om fier op te zijn, voorbeelden van mensgericht handelen in dagelijks leven. Bij mijn motivatie ging het er vaak over waarom ik niet voor officierenkader ga enz.
Ook was ik in het begin zeker niet beknopt genoeg, wat ik vooral aan de context heb geweten. Je staat nu eenmaal onder wat stress en je wilt genoeg details geven enz.
Wat ik heb gemerkt was dat ze je zeker van mening proberen te doen veranderen ( bij mij ging dat over de jeugdclub en al of niet solliciteren voor officierenkader). Ook willen ze alles wat je zegt tot iets negatief omvormen om te kijken hoe je daarop reageert en of je een uitleg daarvoor hebt.
Het is zeker niet simpel om je altijd kalm te houden en een degelijke uitleg te hebben, maar hou in gedachten dat ze dit bij de meeste kandidaten doen.
Geen idee of ik er door ben, maar nu is het enkel bang afwachten.

Succes allemaal!
Ties
Aspirant
BerichtenCOLON 164
GeregistreerdCOLON 03 Feb 2011, 12:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Ties »

@ Olivier: het lijkt me net goed dat je veel uitleg geeft.

Hoe lang deden jullie gemiddeld over je voorstelling?
Ik heb het nu al verschillende keren thuis opgezegd en ik ben rond de 15 à 20 minuten bezig.

Aan de ene kant wil ik het beknopt houden, maar langs de andere kant wil ik toch ook zoveel mogelijk over mezelf vertellen.
20 minuten lijkt lang, maar thans toch is het gestructureerd en duidelijk:
- Naam + geboortedatum
- Korte schets van familiesituatie
- Schoolcarrière
- Werkcarrière
- Huidige woonsituatie
- Hobbies
- Karaktertrekken

Maar dan heb ik bvb telkens ik van job veranderd ben (3x in totaal) de neiging om erbij te vertellen waarom ik veranderd ben. Ook waarom ik niet in het onderwijs sta (heb een lerarendiploma), waarom ik de keuze heb gemaakt om voor de politie te gaan, en waarom ik vind dat ik goed bij de politie pas.

Ik weet wel dat dat mogelijke vragen zijn, maar als ze bepaalde dingen niet vragen en zelf verkeerde conclusies trekken, dan kan dat verkeerd voor mij uitdraaien. En tja ik kan maar moeilijk ineens die dingen gaan vertellen als zij het gesprek afsluiten, om zeker te zijn dat ze voldoende weten.
+ ik vind het gewoon allemaal logisch dat ik dat allemaal vertel.

Wat denken jullie?
1 INP: cognitief vrijstelling - Fysieke proef: 10/4/2012: GESLAAGD!
2 INP: 22/8/2012: GESLAAGD!
3 INP: 3/9/2012 + 13/12/2012: GESLAAGD!
Antecedentenonderzoek: 6/01/2013 : GESLAAGD!
4 INP: 18/02/2013 : GESLAAGD!
Nasp
__________________________
BerichtenCOLON 49
GeregistreerdCOLON 26 Jun 2012, 17:28

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Nasp »

@olivier : wie zat er bij jou in de commissie allemaal vandaag? Ik denk dat de delibaratie-commissie zal samenkomen na eergisteren en vandaag en dat we vrij snel een brief gaan krijgen als ik op mijn gevoel af ga :greenb:
Functioneel parcours: geslaagd
Cognitieve proef: geslaagd
Persoonlijkheidsproef: geslaagd
Medische test: goedgekeurd
Selectiecommissie: geslaagd

START 3 JUNI 2013 plot Genk
OlivierDH
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2013, 14:45

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door OlivierDH »

Ik had een psychologe, iemand van PZ GAOZ en twee van de federale.
Mijn voorstelling duurde een dikke 5min denk ik. Ik snap je redenering wel van veel willen te zeggen, maar er zijn ook veel dingen die ze zelf vragen.
Dingen waar ze al een goed (positief) beeld over hebben zullen ze niet snel verder vragen over stellen. Zo denk ik dan uiteraard. Ik had veel meer vragen verwacht over mezelf (zoals de negatieve en positieve kenmerken enz.), maar ik hoop dat ze over die andere zaken al een positief gedacht hebben door de andere proeven.
hardbeatzq
__________________________
BerichtenCOLON 36
GeregistreerdCOLON 18 Dec 2012, 23:56

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door hardbeatzq »

Deze ochtend om 10 uur was het mijn beurt voor de selectiecommissie.

Heel ontspannen en enorm voorbereid ging ik naar het gesprek toe. Ik had zelfs nauwelijks zenuwen!
Een jongeman kwam me ophalen, het bleek de psycholoog te zijn. (niet echt bad cop maar ook niet the nice one)
Ik kwam binnen en zag een dame en heer zitten. De dame was een hoofdinspecteur lokale (recherche en heeft bijna niets gezegd, ook heel ongeïnteresseerd) en de heer was van de federale (hondensteun dacht ik en was de bad cop).

Ze begonnen rustig met zich voor te stellen. Ik vond het moeilijk om hen te begrijpen omdat er 2 eigenlijk heel erg binnensmonds praatte maarja das een detail. Daarna startte ik met mijn voorstelling wat goed verliep. Onmiddellijk pikten ze in op mijn laatste jaar lerarenopleiding die ik momenteel volg en in juni beïndig. Ze bevroegen me waarom ik dan wou veranderen, waarom ik bij de politie wou en midden in mijn uitleg werd ik al tegengehouden. Ik heb dus niet alles kunnen vertellen. Ik had al op het forum gekeken en wist dat sommige mensen dit ook hadden voorgehad. Ze gingen verder over wat ik dan wel zocht in een job en bevroegen in welke zone/dienst ik wou gaan werken. Ik zei dat ik wel geïnteresseerd was in interventie en hoopte om later bij de wegpolitie te gaan. Onmiddellijk koppelden ze terug naar mijn uitleg rond wat ik zocht in de job bij de politie en zeiden ze dat in deze job geen klantgerichtheid aanwezig was... nonsens dus. Toch bleven ze erover doordrammen. Ze gingen verder over hoe ik mij geinformeerd had, dit had ik heel erg gedaan: infodag, jobpol, websites, inspecteurs, 3 mensen die ook in selectie zaten, ... Ook nu weer begon de bad cop door te drammen over de wegpolitie en waarom ik mij niet geïnformeerd had bij de wegpolitie zelf en wel bij de mensen vanuit andere diensten.

We gingen verder waarbij hij een negatief punt van mij uit de persoonlijkheidstest bovenhaalde. Ik had verteld dat ik emotioneel had. Hier ging de psycholoog op in waarom dit zo was en of dit wel bij de job van politie past aangezien je met veel emoties te maken kreeg. Ook hier wringden ze tegen omdat ik bleef zeggen dat het een werkpunt was en de bad cop het beschouwde als een positief punt. (een teveel aan emoties is toch geen positief punt???!)).

Duidelijk weer om me van de wijs te halen, maar ik bleef rustig. We gingen even in over de structuur van politie: federaal/lokaal/commissaris-generaal/ 3 algemene directies. Plots begon de psycholoog over welke directie onmiddellijk afhankelijk was van de commissaris-generaal. Ik startte mijn uitleg rond CGSU & POSA's. Ook hier moest ik niet veel over vertellen en gingen ze over naar een nieuw gedeelte.

Ook de psycholoog begon nu te vertellen dat ik niet klantgericht bleek in de vorige testen terwijl ik duidelijk vanuit mijn vakantiejobs, vrijwilligerswerk, ... aan klantgerichtheid deed. Mijn voorbeelden bleken niet voldoende te zijn. De psycholoog ging verder dat ik te gestudeerd overkwam, dat ik alles had voorbereid, ... dat ik steeds een antwoord klaar had en dat dit op mijn job negatieve invloed zou hebben. Ik was heel erg rustig en beantwoordde rustig de vragen dus weet niet waarvan hij dit haalde. Ook gingen ze fel in op het gebeuren dat ik soms een overtreding heb gemaakt maar nooit beboet of gestraft ben geweest. Ze vonden me geen voorbeeldfunctie hebben en vonden het antwoord rond drugsgebruik van een collega ook niet goed. Volgens de bad cop mocht drugs wel...

We gingen nog even door op actua. Ik vertelde dat ik veel werk had waardoor ik actualiteit niet zo goed kon volgen maar toch krant, internet en tv bekeek. Ook hier kreeg ik commentaar op van de bad cop, dat ik de actualiteit niet volg terwijl ik dit wel doe. Ik moest vertellen over wat ik allemaal had gelezen en vertelde over: de bie, aftreden van de paus, agent in VS die moorden pleegde, ..... Ook nu weer deed de bad cop moeilijk en vroeg hij naar een kernproef die pas gebeurd was. Dit wist ik niet en antwoordde eerlijk.

Het was een heel moeilijk gesprek naar mijn mening nochtans had ik erg veel geleerd. Het leek net alsof ze me heel de tijd uit mijn kot wouden lokken, wat niet gelukt is. Ik bleef bij mijn mening. Het gesprek duurde zo'n 1uur en 20 minuten. Ik kwam met een slecht gevoel naar buiten maar we blijven hopen. Misschien was het gewoon een grote test
Fysiek + Cognitief AINP: Geslaagd
Persoonlijkheidstest AINP: Geslaagd
Medische test AINP: Geslaagd na bijkomend onderzoek
Antecedentenonderzoek AINP: Geschikt
Selectiecommissie: afgelegd op 14/02/13
geslaagd op 26/02/13
START OPLEIDING AINP: PLOT 01/10/2013
BUTTON_POST_REPLY