De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Dafar
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 12 Feb 2014, 23:13

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Dafar »

Veel van theorie en actualiteit hebben ze niet gevraagd alleen veel over mijn persoonlijkheid.
Had veel geleerd van theorie en wat ze vroegen was op een heel andere manier gesteld dan dat ik geleerd had.
Bvb: bij de lokale politie is er een taak 'politionele slachtofferbejegening' welke takken zitten daar nog onder.
Ze zijn misschien blijven doorvragen om te zien of je uiteindelijk zou gaan gokken. Het wilt daarom niet zeggen dat het slecht is. Bij mij vroegen ze informatie over het nationaal en zonaal veiligheidsplan. Toen ik dat uitlegde vroegen ze welke en hoeveel punten erin stonden. Heb ik ook gewoon gezegd dat ik het niet wist en dat ik ook niet ging gokken.
stynow
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 2
GeregistreerdCOLON 14 Jul 2011, 16:58

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door stynow »

Ik ben nu dinsdag 25 maart op selectiecommissie geweest. Enig idee hoe lang je moet wachten voordat je de uitslag weet of wanneer je kan bellen als ze uw uitslag hebben ?
Jeroenvdn
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2014, 14:30

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Jeroenvdn »

Ik heb 28/03/2014 mijn selectiecommissie in Etterbeek gehad. 1HINP, 1CP(ordehandhaving Antwerpen) en 1 psycholoog. Tijdens het gesprek is vooral aan bod gekomen wat mijn meerwaarde zou zijn en wat mij onderscheid van andere kandidaten, motivatie,.... Ook vroegen ze een paar puntjes van verduidelijking i.v.m. mijn biografische vragenlijst.Naar mijn werkpunten hebben ze ook gevraagd. Hierover ging het grote deel van het gesprek. Op sommige antwoorden die ik gaf gingen ze eventjes dieper op in. Theorie vragen enkel de structuur van federale en 7 basisfunctionaliteiten. Dirco moest ik ook eventjes toelichten. Daar bleef het qua theorie ook bij. Ik heb enkele casussen gekregen. O.a. 10 auto's fout geparkeerd 1 is van je vriendin wat doe je ? Iemand spuwt in je gezicht wat ga je doen, hebt ge hem vast ? Actualiteit vragen heb ik niet gekregen. Ze bleven vooral doorvragen over mijzelf. Al bij al geen slecht gevoel aan overgehouden. Achteraf gezien had ik sommige dingen beter/anders kunnen formuleren, maar dat gevoel zal iedereen er wel aan overhouden. Ze deelden mij aan het begin van het gesprek mee dat ze uit ervaringen weten dat het meestal langer duurt dan 1h. Ik was op minder dan een uur buiten dus ik weet niet of dit goed is of niet?
Nu het resultaat vol spanning afwachten.
Inspecteur politiezone Aalst
lina06
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2013, 08:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door lina06 »

stynow schreefCOLONIk ben nu dinsdag 25 maart op selectiecommissie geweest. Enig idee hoe lang je moet wachten voordat je de uitslag weet of wanneer je kan bellen als ze uw uitslag hebben ?

Ze zeiden tegen mij paar weken. Ik ben zelf 6 maart voor de commissie moeten verschijnen en ik heb nog steeds niets van hen gehoord. Ik heb ze 2 keer gebeld en de enigste wat ze kunnen zeggen is: " je moet wachten". Als je merkt dat het bij u te lang duurt moet jij eens hen contacteren.
InekeN
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 3
GeregistreerdCOLON 26 Mei 2013, 10:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door InekeN »

Hai iedereen!
Ik heb gisteren (3 april 2014) mijn gesprek met de commissie gehad in Zedelgem.
Er was een inspecteur van de wegpolitie, een commissaris van LP Brussel en een psychologe.

Eerst moest ik mij (zoals iedereen) voorstellen. Aangezien ik nogal een geschiedenis heb in mijn gezinssituatie duurde dit wel even, maar ze hebben mij laten uitpraten en luisterden aandachtig.

Toen vroegen ze wat mij heeft doen nadenken over de politie en wat mijn motivatie was. Dan ging de psychologe verder op antwoorden die ik bij de psychologische gegeven had, en vroeg ze een van de antwoorden dat ik wou "groeien als persoon" niet te idealistisch was. Mijn antwoord voldeed blijkbaar, want ze knikte en hier is niet verder op in gegaan.

Daarna werd mijn kennis afgetoetst. Ik had mij heel goed voorbereid, dus kon op de meeste vragen makkelijk antwoorden. De vragenstelling was soms wel een beetje vreemd, zo vroeg ze me om de basisfunctionaliteiten van de lokale toe te passen op de federale politie. Ik begon te vertellen dat "onthaal" in elke tak van de politie belangrijk was, dat de bestuurlijke directies voor "handhaving van de openbare orde" zorgden en "onderzoek en recherche" bij de gerechtelijke zat, enz. Ze wilden ook graag de link tussen de federale wegpolitie en het lokale wegverkeer horen.

Ze vroeg me daarna of ik al een idee had in welke directie ik wou gaan werken als ik zou slagen. Ik vertelde dat er veel keuze was, maar interventie en wegpolitie me heel erg aanspraken. Toen vroeg ze me om meer te vertellen wat een interventie-inspecteur zoal doet. Hier begon ik met het standaard "burenruzies of caféruzies", waarop ze eens goed gelachen hebben en zeiden dat er toch wel heel veel buren ruzie hebben als ze hun kandidaten mogen geloven. Ik heb gezellig meegelachen en vertelde dat caféruzies inderdaad wel meer zouden voorkomen. Dan zei ik ook loslopende honden oppikken of ongevallen vaststellen. Dit waren nog niet genoeg voorbeelden voor hen maar ik kon op dat moment geen andere voorbeelden meer bedenken. Toen heeft die van de wegpolitie mij een beetje geholpen en aangestuurd op winkeldiefstal.

Ook over de opleiding hebben ze een aantal dingen gevraagd. Hoe die eruitzag, of er veranderingen op til waren,... Ik had geluk dat ik iemand kende die in de opleiding zat en mij wat "inside news" gegeven had, want hierdoor leken ze wel onder de indruk. Ze probeerde mij te doen twijfelen en bleef wat verder vragen, tot ik iets niet meer wist. Toen zei de psychologe dat ze eigenlijk zelf het antwoord op die vraag niet wisten dus dat ik dat ook niet kon weten :P

Dan gingen ze over op vragen over de actualiteit. Ik had me hier ook goed op voorbereid en kon opnieuw de meeste vragen snel beantwoorden. Enkel de stad waar het "Jonathan Jacob-schandaal" gebeurd is wist ik niet meer, blijkbaar was dit Antwerpen. Toen vroegen ze wat 25 mei gebeurt, wat er recent gebeurd was (1 april) en wat er dit weekend zou gebeuren (5 en 6 april). De eerste twee waren opnieuw een eitje, maar de laatste wist ik niet. Toen een van hen zei "zegt Tom Boonen je iets?" schoot het me weer te binnen en kon ik zeggen dat de Ronde van Vlaanderen dit weekend doorging. Ze zeiden dat het toch wel belangrijk was dat je sport ook volgt, zelfs als vrouw. Ik zei dat ik dit wel begreep en dat ik dit had moeten doen. Ze gingen daar nog even verder op in, dat ik wel een heel dom figuur zou slaan als ik dienst zou hebben en me zou moeten afvragen "tiens, waarom is hier zoveel volk?!".

Daarna vroegen ze of ik het verschil tussen de letter en de geest van de wet even kon uitleggen. Ze vroegen me of het oke was om als politie een pintje teveel op te hebben. En direct erna of je als politie in het openbaar op de tafel mag dansen. En of je 3 gram drugs mag bijhebben. Ik zei dat je als inspecteur wel nog altijd een leven mag hebben, maar dat er grenzen moeten zijn. 3 gram drugs is dan wel legaal, maar waar heb je die dan gehaald? Als je dan de dag erna je dealer moet oppakken sla je ook maar een triestig figuur. Toen vroegen ze me wat een heel belangrijke eigenschap was voor een inspecteur. Ik zei integriteit en moest dat dan uitleggen en met voorbeelden zeggen waarom ik integer was.

De psychologe kwam toen terug op mijn persoonlijkheid. Met de vragen die ze stelde leek het me duidelijk dat ze me te braaf vond. Later vroegen ze ook of ik door mijn verleden niet te gevoelig en kwetsbaar was. Ik bleef hun argumenten telkens weerleggen, maar ze leken niet overtuigd. Toen ze vroeg "wat is het gekste dat je ooit al gedaan hebt in je leven?" moest ik toch een tijdje denken. Toen ze de vraag veranderde naar "waar heb je het meeste spijt van?" kon ik wel antwoorden, maar opnieuw gerelateerd aan mijn gezinssituatie.

Al bij al is het heel moeilijk om te zeggen hoe het gegaan is. Puur op kennis ben ik wel zeker dat het goed zat, maar dan blijft de vraag of ik hen heb kunnen overtuigen dat ik de job mentaal wel degelijk aankan en niet te braaf ben.

Als ik nog een tip kan geven: zorg dat je van elke eigenschap of waarde die je in de mond neemt ook enkele voorbeelden uit je eigen leven kan geven. Ze geloven niets van wat je zegt over jezelf als je het niet kan bewijzen met voorbeelden en hoe langer je moet denken, hoe meer ze blijven vragen.

Succes aan iedereen die nog moet komen! Ik laat zeker nog weten of ik al dan niet geslaagd ben.
Groetjes,
Ineke
coppens
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 18 Mrt 2014, 20:28

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door coppens »

Heel erg bedankt om jou ervaring hier neer te pennen!
Ik heb het vol interesse gelezen en ik vind wel dat het er positief uitziet.
Hopelijk een goede beoordeling! ;-)
Jeroenvdn
__________________________
BerichtenCOLON 10
GeregistreerdCOLON 24 Mrt 2014, 14:30

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Jeroenvdn »

Onder de druk van mijn collega's heb ik vandaag telefonisch contact opgenomen met DSR.
Zij wisten mij te vertellen dat ik geschikt bevonden ben!

Nu uitkijken om te starten aan het luik INP :)
Inspecteur politiezone Aalst
SanderL
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:30

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door SanderL »

YEESSSS!!!

Heb net de brief gekregen dat ik geslaagd ben, wat een zalig gevoel :-D
Kheb heet het huis rondgelopen al roepend, nuja hopelijk geraak ik nog bij de opleiding van Juni en anders Oktober in het WPS
Mijn deliberatiecommissie kwam overigens samen op 7 April

groeten
SanderL
Mrblomme
__________________________
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2010, 14:47

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Mrblomme »

Allez maandag is het zover! Ik ben benieuwd! :twisted:
Selectieproeven AINP
Inschrijving: 12/12/2013

Cognitief: 15/01/2014
Parcours: 15/01/2014
Persoonlijkheidsproef: 10/02/2014
Antecedentenonderzoek: 28/02/2014

Selectiecommissie: 14/04/2014
Better luck next year...
aureynae
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 04 Feb 2014, 21:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door aureynae »

Ik heb eens een vraagje i.v.m. de wachttijden.
Om voor nieuwe forumleden al eens een ideetje te geven van hoe lang/kort er tussen de proeven zit:
12 december: brief inschrijving selectieproeven op de post gedaan.
Eind december: uitnodiging cognitieve en fysieke proef gekregen per brief.
15 januari: coginiteve + functioneel parcours.
Begin februari: brief van slagen cognitieve + functioneel parcours gekregen via brief.
Midden februari: persoonlijkheidsonderzoek.
10 maart: brief van slagen persoonlijkheidsonderzoek.
Donderdag 3 april: gesprek met commissaris voor antecedentenonderzoek.

Iemand een ideetje hoe lang het nu zou duren vooraleer ik voor de selectiecommissie moet verschijnen?

Veel groetjes en vooral veel succes aan allen op dit forum (het helpt mij enorm om door de proeven te geraken!)
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Arne_- »

Bij mij zat er ongeveer 2 maanden tussen persoonlijkheid en commissie.
Iceman68
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 31 Mrt 2014, 09:24

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Iceman68 »

Hallo Allemaal,

Na 3 dagen een brief gekregen dat ik geslaagd was voor de persoonlijkheidsproef .... nu wachten op uitnodiging selectiecomm. Heb een ganse map vol info, en ben al een tijdje bezig de leerstof aan het verwerken.

In mijn groep zat er iemand die niet geslaagd was voor de selectie-comm, en die moest alles opnieuw doen. Dit heeft me wel doen nadenken. Ik heb gewoon zeer veel info, en ik ben bang dat ik tilt ga slaan .....

In juni begint er een promotie in het GIP, en ik denk dat ze absoluut die klassen willen volkrijgen, wat logisch is. Ze hebben nog 5 weken .... maar of ze hierdoor milder gaan zijn ? Ik heb zo mijn twijfels.

Filip
Arne_-
__________________________
BerichtenCOLON 47
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 11:37

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Arne_- »

Je kan er best niet van uitgaan dat ze milder gaan zijn... Dat is ook niet de juiste ingesteldheid :) wat die informatie betreft, hoe meer je weet , hoe beter. Tijdens de opleiding ga je nog meer informatie krijgen en mag je ook niet tilt slaan :)
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Amedee »

Mijn ervaringen met de selectiecommissie bij de WPS op 15/4/'14

Wegens omstandigheden heb ik de tekst nu pas online kunnen zetten, terwijl ik ze de dag zelf wel al getypt had. Achteraf niet slecht, want nu kan ik jullie ook onmiddellijk meegeven dat ik geslaagd ben voor de selectiecommissie! 8)

Ik moest mij als eerste in de namiddag aanmelden op het onthaal van de WPS. Daar was ik de enige kandidaat. Ik ging in kostuum, gewoon omdat ik zelf een kostuum heb en dat gepast vind voor een dergelijk gesprek. Over mijn kledij werd geen enkele opmerking gemaakt tijdens het gesprek. Mijn gesprek begon 20 minuten later dan gepland. En daar begon de psychologe ook mee: "Excuseer dat we wat later begonnen zijn, we hebben nogal die reputatie en we willen die eer aandoen". Ik mocht plaatsnemen aan hun grote ovalen vergadertafel, op een - voor mij - comfortabele afstand van hen (zelfde tafel, genoeg plaats tussen de 2 partijen, maar ook niet ongemakkelijk veel [2 meter ongeveer]).

De commissie stelde zichzelf voor: een psychologe, een INP van de WPR en een CP van de lokale politie (volgens mij dezelfde als InekeN had). Daarna was het mijn beurt.

Na mijn voorstelling vroeg men onmiddellijk waarom ik INP wou worden en daarna wat de nadelen van een dergelijke job zouden zijn. Ik had gesproken met iemand van PZ Gent en daarvan vroegen ze wat zij zei als negatieve zaken (om een bruggetje te maken naar mijn mening daarover). Ook vroegen ze een voorbeeld waarin ik 'mensen geholpen heb'.

Ze vonden het wat raar (of lieten dat toch blijken) dat ik zowel SPC, lokpol als een CSD had bezocht om informatie op te doen over de selectiecommissie en vroegen waarom dat was. Uiteraard omdat ik goed voorbereid wou zijn en omdat ik dat als mogelijk pistes zie voor de toekomst. Daarna vroegen ze ook om de taken van de SPC te linken aan de basisfunctionaliteiten van de lokale politie. Hier hebben ze me jammer genoeg niet echt de kans gegeven om uit te praten door het stellen van nieuwe vragen. Daarna vroegen ze ook wat er nu zeer in trek was waarin 'lokale recherche bij de SPC' een aandeel in had. Ik wist niet meteen waarop ze doelden, maar dat was uiteraard op de koperdiefstallen gericht...

Zo werd de stap gezet naar de structuur van de politie: ik moest uitleggen wat 'gedeconcentreerd' betekent en hoe zich dat voordoet in de provincie West-Vlaanderen. In die context moest ik ook de dirco en de CSD kunnen plaatsen. Daarna ging men over op mijn eigen PZ. Ook moest ik uitleggen welke veranderingen er nu zijn op vlak van arrondissementen.

Ze vroegen me hoe ik me had voorbereid en wie ik had gecontacteerd. (Ik herinner me nu nog een 3-tal personen die ik vergeten te noemen heb, en dat ik zelfs dit forum vergeten te vernoemen heb :roll: ); hoe de opleiding in elkaar zat en welke 'grote veranderingen' er gingen gebeuren. Dat laatste zoek ik dadelijk eens op, want ik kan op geen 'grote veranderingen' bij de opleiding komen, behalve de stage die erbij gevoegd is (en die had ik vermeld).

Daarna gingen ze verder in op mijn persoonlijkheid. Volgens de psychologe bij proef 2 was blijkbaar gebleken dat ik 'beredeneerd en kalm' overkom, en zijzelf vond ook dat ik 'zeer rustig en kalm was'. Op een of andere - volgens mij - vreemde manier leidden ze daaruit af dat ik wat 'te braaf' was voor politiewerk. Ik snap de direct link eigenlijk niet echt. "Als iemand je een peer op uw gezicht geeft, dan mag je niet aarzelen om u te verzetten", werd gezegd. Dit soort kritiek moet je natuurlijk kunnen weerleggen. Later vroegen ze me of ze een andere persoon zouden zien als me met de medeleiding van mijn jeugdbeweging bezig zouden zien. Dat kon ik gerust beamen :mrgreen: Mochten ze hen contacteren, dan zouden ze wel kunnen horen dat ik niet met mijn voeten laat spelen. Dat heb ik hen dan ook duidelijk gemaakt. Ik vind het trouwens wat 'verdacht' dat ze hetzelfde bij InekeN (enkele posts hierboven) hebben gezegd...

Cases: Waar zou je wildplassen wel toelaten? Wat doe je als je collega aangeeft dat hij in het weekend af en toe een joint rookt? Mag een politieambtenaar tussendoor naar de McDonalds gaan? "Wij" (de commissieleden) zouden straks samen een Duvel gaan drinken in Zedelgem, omdat dat goed is voor de korpsgeest (verwijzend naar wat ik eerder had gezegd over korpsgeest). Ik zei dat dat buiten de uren wel kon, zolang je je voorbeeldfunctie in gedachten hebt. Maar blijkbaar bedoelde de psychologe dat men met de combi en in uniform zou gaan (de CP maakte dat duidelijk toen hij begreep dat ik ervan uitging dat ze met hun gewone kledij en privé-wagen iets zouden gaan drinken). Ik heb me verbeterd en zei dat dat niet duidelijk was.

Over actualiteit hebben ze niets specifieks gevraagd, enkel wat de koperdiefstallen en de hervormingen betreft, niet echt iets anders dan wat met de politie te maken had. Er werd tussendoor ook gevraagd of ik de term 'integriteit' kon definiëren (ik moest zelfs geen voorbeeld geven) en of ik het verschil tussen letter/geest van de wet kon uitleggen.

Wat heb ik vandaag geleerd?

Punt 1: ik heb me in verhouding te veel gericht op de structuur van de fedpol, mijn PZ, de GGPZ, IGPZ, OBV,... en te weinig op voorbeelden zoeken in mijn eigen leefwereld, motivatie,... (hoewel dat ik dat laatste ook grondig heb voorbereid). Leg de nadruk dus bij dat laatste tijdens de voorbereiding!
Punt 2: luister goed naar de vraagstelling, er kunnen hints in vervat zitten.
Punt 3: gedraag u hyperactief en zenuwachtig (grapje natuurlijk)
Hoewel het gesprek redelijk verliep (natuurlijk niet op alles even goed kunnen antwoorden), blijf ik toch inzitten met het 'te braaf' zijn. Ik heb er niet echt een positief gevoel aan over gehouden (maar dat is blijkbaar bij de meesten zo).
--> EDIT: Het slecht gevoel is dus blijkbaar echt geen indicator voor het eindresultaat!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en dat zij die het verdienen er ook in slagen om het tot een goed eind te brengen! Ikzelf heb ondertussen veel aan dit forum gehad, en wil daar dan ook graag eens de oprichters en 'instandhouders' (zowel technisch als inhoudelijk) uitdrukkelijk voor bedanken!

Succes!
Inspecteur van Politie
lina06
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 07 Jun 2013, 08:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door lina06 »

Matthijs schreefCOLONMijn ervaringen met de selectiecommissie bij de WPS op 15/4/'14

Wegens omstandigheden heb ik de tekst nu pas online kunnen zetten, terwijl ik ze de dag zelf wel al getypt had. Achteraf niet slecht, want nu kan ik jullie ook onmiddellijk meegeven dat ik geslaagd ben voor de selectiecommissie! 8)

Ik moest mij als eerste in de namiddag aanmelden op het onthaal van de WPS. Daar was ik de enige kandidaat. Ik ging in kostuum, gewoon omdat ik zelf een kostuum heb en dat gepast vind voor een dergelijk gesprek. Over mijn kledij werd geen enkele opmerking gemaakt tijdens het gesprek. Mijn gesprek begon 20 minuten later dan gepland. En daar begon de psychologe ook mee: "Excuseer dat we wat later begonnen zijn, we hebben nogal die reputatie en we willen die eer aandoen". Ik mocht plaatsnemen aan hun grote ovalen vergadertafel, op een - voor mij - comfortabele afstand van hen (zelfde tafel, genoeg plaats tussen de 2 partijen, maar ook niet ongemakkelijk veel [2 meter ongeveer]).

De commissie stelde zichzelf voor: een psychologe, een INP van de WPR en een CP van de lokale politie (volgens mij dezelfde als InekeN had). Daarna was het mijn beurt.

Na mijn voorstelling vroeg men onmiddellijk waarom ik INP wou worden en daarna wat de nadelen van een dergelijke job zouden zijn. Ik had gesproken met iemand van PZ Gent en daarvan vroegen ze wat zij zei als negatieve zaken (om een bruggetje te maken naar mijn mening daarover). Ook vroegen ze een voorbeeld waarin ik 'mensen geholpen heb'.

Ze vonden het wat raar (of lieten dat toch blijken) dat ik zowel SPC, lokpol als een CSD had bezocht om informatie op te doen over de selectiecommissie en vroegen waarom dat was. Uiteraard omdat ik goed voorbereid wou zijn en omdat ik dat als mogelijk pistes zie voor de toekomst. Daarna vroegen ze ook om de taken van de SPC te linken aan de basisfunctionaliteiten van de lokale politie. Hier hebben ze me jammer genoeg niet echt de kans gegeven om uit te praten door het stellen van nieuwe vragen. Daarna vroegen ze ook wat er nu zeer in trek was waarin 'lokale recherche bij de SPC' een aandeel in had. Ik wist niet meteen waarop ze doelden, maar dat was uiteraard op de koperdiefstallen gericht...

Zo werd de stap gezet naar de structuur van de politie: ik moest uitleggen wat 'gedeconcentreerd' betekent en hoe zich dat voordoet in de provincie West-Vlaanderen. In die context moest ik ook de dirco en de CSD kunnen plaatsen. Daarna ging men over op mijn eigen PZ. Ook moest ik uitleggen welke veranderingen er nu zijn op vlak van arrondissementen.

Ze vroegen me hoe ik me had voorbereid en wie ik had gecontacteerd. (Ik herinner me nu nog een 3-tal personen die ik vergeten te noemen heb, en dat ik zelfs dit forum vergeten te vernoemen heb :roll: ); hoe de opleiding in elkaar zat en welke 'grote veranderingen' er gingen gebeuren. Dat laatste zoek ik dadelijk eens op, want ik kan op geen 'grote veranderingen' bij de opleiding komen, behalve de stage die erbij gevoegd is (en die had ik vermeld).

Daarna gingen ze verder in op mijn persoonlijkheid. Volgens de psychologe bij proef 2 was blijkbaar gebleken dat ik 'beredeneerd en kalm' overkom, en zijzelf vond ook dat ik 'zeer rustig en kalm was'. Op een of andere - volgens mij - vreemde manier leidden ze daaruit af dat ik wat 'te braaf' was voor politiewerk. Ik snap de direct link eigenlijk niet echt. "Als iemand je een peer op uw gezicht geeft, dan mag je niet aarzelen om u te verzetten", werd gezegd. Dit soort kritiek moet je natuurlijk kunnen weerleggen. Later vroegen ze me of ze een andere persoon zouden zien als me met de medeleiding van mijn jeugdbeweging bezig zouden zien. Dat kon ik gerust beamen :mrgreen: Mochten ze hen contacteren, dan zouden ze wel kunnen horen dat ik niet met mijn voeten laat spelen. Dat heb ik hen dan ook duidelijk gemaakt. Ik vind het trouwens wat 'verdacht' dat ze hetzelfde bij InekeN (enkele posts hierboven) hebben gezegd...

Cases: Waar zou je wildplassen wel toelaten? Wat doe je als je collega aangeeft dat hij in het weekend af en toe een joint rookt? Mag een politieambtenaar tussendoor naar de McDonalds gaan? "Wij" (de commissieleden) zouden straks samen een Duvel gaan drinken in Zedelgem, omdat dat goed is voor de korpsgeest (verwijzend naar wat ik eerder had gezegd over korpsgeest). Ik zei dat dat buiten de uren wel kon, zolang je je voorbeeldfunctie in gedachten hebt. Maar blijkbaar bedoelde de psychologe dat men met de combi en in uniform zou gaan (de CP maakte dat duidelijk toen hij begreep dat ik ervan uitging dat ze met hun gewone kledij en privé-wagen iets zouden gaan drinken). Ik heb me verbeterd en zei dat dat niet duidelijk was.

Over actualiteit hebben ze niets specifieks gevraagd, enkel wat de koperdiefstallen en de hervormingen betreft, niet echt iets anders dan wat met de politie te maken had. Er werd tussendoor ook gevraagd of ik de term 'integriteit' kon definiëren (ik moest zelfs geen voorbeeld geven) en of ik het verschil tussen letter/geest van de wet kon uitleggen.

Wat heb ik vandaag geleerd?

Punt 1: ik heb me in verhouding te veel gericht op de structuur van de fedpol, mijn PZ, de GGPZ, IGPZ, OBV,... en te weinig op voorbeelden zoeken in mijn eigen leefwereld, motivatie,... (hoewel dat ik dat laatste ook grondig heb voorbereid). Leg de nadruk dus bij dat laatste tijdens de voorbereiding!
Punt 2: luister goed naar de vraagstelling, er kunnen hints in vervat zitten.
Punt 3: gedraag u hyperactief en zenuwachtig (grapje natuurlijk)
Hoewel het gesprek redelijk verliep (natuurlijk niet op alles even goed kunnen antwoorden), blijf ik toch inzitten met het 'te braaf' zijn. Ik heb er niet echt een positief gevoel aan over gehouden (maar dat is blijkbaar bij de meesten zo).
--> EDIT: Het slecht gevoel is dus blijkbaar echt geen indicator voor het eindresultaat!

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben en dat zij die het verdienen er ook in slagen om het tot een goed eind te brengen! Ikzelf heb ondertussen veel aan dit forum gehad, en wil daar dan ook graag eens de oprichters en 'instandhouders' (zowel technisch als inhoudelijk) uitdrukkelijk voor bedanken!

Succes!

Eerst een vooral proficiat! Leuk om te horen dat je geslaagd bent. Ik ben nog steeds aan het wachten op mijn uitslag :(.
Ik snap niet hoe ze te werk gaan. Ik ben 6 maart voor de commissie moeten verschijnen en ik weet nog steeds niets. Terwijl dat er mensen zijn die veel later hun test moesten doen en hun uitslag al weten.
BUTTON_POST_REPLY