De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
dartel
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 18:14

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door dartel »

willemh schreefCOLONIk heb mijn selectiecommissie gedaan op 15/10 te Etterbeek, het aanvangsuur was 9u maar het kon al om 8u25 van start gaan en heeft ongeveer 1u 20min geduurd.
De commissieleden stelden zich eerst voor, daarna was het mijn beurt. Hierbij luisterden ze aandachtig en vroegen daarna om mijn beroepsloopbaan te schetsen.

Houd er rekening mee dat men je uit Uw comfortzone wilt halen, allemaal een kwestie van te zien of je kan nadenken en tot oplossingen kan komen onder druk. Richt U daarom op de vragen en het antwoord hierop en neem commentaar op Uw persoon zeker niet persoonlijk, weerleg het in een voorbeeld en geef er niet teveel gewicht aan.
Ik ga mij beperken tot de vragen die mij gesteld werden, zodoende kunnen toekomstige kandidaten AIP's hieromtrent zelf opzoekwerk doen, uit eigen ervaring weet ik dat je dan ook op tal van andere interessante weetjes kan stuiten.

Theorie, werking van de politie;
-Wat speelde zich af aan het onthaal bij Pukkelpop na de stormramp?
-Wie bepaalt wie wijkagent wordt?
-Welke federale diensten bevinden zich in Uw arrondissement en provincie?
-Wat zijn de prioriteiten van het zonaal veiligheidsplan van Uw gemeente? Toen ik zei dat intrafamiliaal geweld één van de prioriteiten was, vroeg men mij welke rechtbank dit behandelt.
-Wie tekent het zonaal veiligheidsplan?
-Wat weet je over Uw politiezone?
-Wat doet het PLIF in de arrondissementen?
-Wat is er veranderd bij de hervorming van de opleiding op 1 oktober 2015?
-Wat houd de opleiding in?

Competentiemodel;
-Geef een voorbeeld van externe klantgerichtheid.
-Wat is integriteit meer dan eerlijkheid?
-Normbesef. Kan het voor U dat een inspecteur (geen dienst), 20 pinten drinkt op een trouwfeest en daarna op de tafel gaat staan dansen?
-Wat voor een inspecteur zou jij zijn?
-Wat zou je verbaliseren en wat niet (geest van letter en wet)?
-Geef een voorbeeld van wat preventie inhoud.
-Wanneer en waarom ben je voor het laatst kwaad geworden?

Ik heb vernomen dat ik niet geslaagd ben.
Desondanks vond ik de selectieprocedure een hele verrijking en ga ik, na de nodige feedback te vragen, eraan werken om volgend jaar weer opnieuw te proberen.

Tot slot;
Dit forum was voor mij een heel goede leidraad in mijn voorbereidingen tijdens de selectieprocedure, mijn dank gaat daarom uit naar de oprichters ervan en de mensen die hierop actief zijn. Ook de inleidende brieven van DSR die bij de uitnodiging voor de selectiecommissie zaten bevatten zeer waardevolle bagage voor het gesprek.

Mijn steun gaat ook uit naar diegenen die eveneens niet geslaagd zijn.
Veel sterkte en succes als je voor Uw ambitie wilt blijven gaan.

Vriendelijke groeten,
Wim


Cognitieve en fysieke 05/05/2015 : geslaagd
Persoonlijkheidsonderzoek 18/08/2015 : geslaagd
Antecedentenonderzoek : positief
Selectiecommissie 15/10/2015 : niet geslaagd
Jammer van het resultaat. Ik vind wel dat je het erg goed relativeert, chapeau. Je kan ook altijd eens informeren naar de Vooropleiding voor Inspecteur bij de Politie, daar werken ze samen aan je werkpunten en stomen ze je helemaal klaar voor de proeven!
Succes!
willemh
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015, 11:19

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door willemh »

Bedankt, dat is heel waardevolle informatie.

Het is vooral 'coping 3' en 'normbesef/integriteit 5' waar ik mij op zal moeten richten.
De werking van de politie kende ik door en door, maar ben tijdens de commissie wat gestrand op het toepassen hiervan bij rampen/gebeurtenissen en wat integriteit en normbesef betreft ben ik wat te zwart/wit geweest vermoed ik.
Ik hoop dat de feedback die ik hieromtrent ga opvragen alles wat overzichtelijker gaat maken.

Vriendelijke groeten en succes,
Wim
Veperas
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2015, 13:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Veperas »

Na 6 weken wachten eindelijk een brief ontvangen met daarin het positieve resultaat van de examencommissie en al onmiddellijk het attest van slagen voor de gehele selectie. Het was nochtans verpakt in een kleine envelop dus ik dacht eerst dat het slecht nieuws ging zijn. Eindelijk met een gerust geweten gaan slapen en nu wachten tot de volgende opleiding begint!

Succes aan al diegene die nog moeten starten/bezig zijn.

Groeten!
101OVL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 29 Okt 2015, 03:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door 101OVL »

Veperas schreefCOLONNa 6 weken wachten eindelijk een brief ontvangen met daarin het positieve resultaat van de examencommissie en al onmiddellijk het attest van slagen voor de gehele selectie. Het was nochtans verpakt in een kleine envelop dus ik dacht eerst dat het slecht nieuws ging zijn. Eindelijk met een gerust geweten gaan slapen en nu wachten tot de volgende opleiding begint!

Succes aan al diegene die nog moeten starten/bezig zijn.

Groeten!
En wanneer/waar was jouw selectiecommissie precies?
En zaten deze twee apart?

grtn
Proef 1 ( Cognitief en fysiek ) : GESLAAGD
Proef 2 ( Persoonlijkheidsonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 3 ( Antecedentenonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 4 ( Selectiecommissie ) : GESLAAGD
Proef 5 ( Medisch geschiktheidsnderzoek ) : GESLAAGD
Veperas
__________________________
BerichtenCOLON 13
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2015, 13:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Veperas »

101OVL schreefCOLON
Veperas schreefCOLONNa 6 weken wachten eindelijk een brief ontvangen met daarin het positieve resultaat van de examencommissie en al onmiddellijk het attest van slagen voor de gehele selectie. Het was nochtans verpakt in een kleine envelop dus ik dacht eerst dat het slecht nieuws ging zijn. Eindelijk met een gerust geweten gaan slapen en nu wachten tot de volgende opleiding begint!

Succes aan al diegene die nog moeten starten/bezig zijn.

Groeten!
En wanneer/waar was jouw selectiecommissie precies?
En zaten deze twee apart?

grtn
Mijn selectiecommissie was op 16/10 in PAULO en de algemene brief geslaagd + attest + slagen van selectiecommissie + alle scores zaten in een kleine envelop samen ;-).
dartel
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 02 Nov 2013, 18:14

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door dartel »

Na 6 weken.. en ik maakte me vandaag al zorgen dat ik na bijna 4 weken nog geen nieuws heb. Er is dus nog hoop :-)

Proficiat! Waar ga je de opleiding volgen? (Heb het intussen al gelezen hierboven. :-D)
willemh
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015, 11:19

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door willemh »

Mijn gesprek met de selectiecommissie viel op 15/10 en op 22/10 is de beslissing van de deliberatiecommissie gevallen. De uitslag per post (viel wel samen met de staking bij de post), liet echter ook op zich wachten.
Twee weken na de commissie heb ik dan gebeld naar DSR en deze wisten mij de uitslag van de deliberatiecommissie al mee te delen.
Op 15/11 had ik nog steeds geen brief ontvangen en heb ik hieromtrent naar DSR gemaild. Drie dagen later ontving ik een copy (geen gehandtekend exemplaar van de deliberatiecommissie) met de uitslag en scores.
Dit bevestigde mijn vermoeden dat de originele brief moet verloren gegaan zijn bij de post.
Hoewel ik de uitslag al telefonisch vernomen had (niet geslaagd), hoopte ik toch nog op dat waterkansje dat het een vergissing zou kunnen geweest zijn, vandaar mijn verlangen om de uitslag per brief te ontvangen.
't Zijn alleszins bange en onzekere dagen als je moet afwachten.

Sterkte!
101OVL
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 29 Okt 2015, 03:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door 101OVL »

Commissie was 27/10 OPAC - PAULO
Medisch onderzoek was 30/10.

Ook hier nog niks gehoord, maar er moesten wel nog wat medische attesten verstuurd worden.
Dus nog steeds weet ik niet of ik geslaagd ben of niet.
Iemand een idee of de deliberatiecommissie het dossier behandelt na de selectiecommissie of na de medische schifting?

Mvg
Proef 1 ( Cognitief en fysiek ) : GESLAAGD
Proef 2 ( Persoonlijkheidsonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 3 ( Antecedentenonderzoek ) : GESLAAGD
Proef 4 ( Selectiecommissie ) : GESLAAGD
Proef 5 ( Medisch geschiktheidsnderzoek ) : GESLAAGD
willemh
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 08 Nov 2015, 11:19

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door willemh »

101OVL schreefCOLONCommissie was 27/10 OPAC - PAULO
Medisch onderzoek was 30/10.

Ook hier nog niks gehoord, maar er moesten wel nog wat medische attesten verstuurd worden.
Dus nog steeds weet ik niet of ik geslaagd ben of niet.
Iemand een idee of de deliberatiecommissie het dossier behandelt na de selectiecommissie of na de medische schifting?

Mvg
De procedure is dat de deliberatiecommissie het advies bespreekt dat voorbereid werd door de selectiecommissie, na een positief resultaat volgt het medische onderzoek.
Dus deze staan los van elkaar.

Groeten,
Wim
davym
__________________________
BerichtenCOLON 26
GeregistreerdCOLON 06 Aug 2015, 12:49

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door davym »

Aangezien ik veel aan dit forum gehad heb (ervaringen, tips, FAQ,...) deel ik graag mijn ervaring over de selectiecommissie.

Vandaag mocht ook ik voor de selectiecommissie verschijnen in PAULO Gent. Ik mocht om 11h op gesprek komen dus probeerde ik zeker tijdig aanwezig te zijn (eerste indruk is uiterst belangrijk). Omstreeks 10h30 was ik aanwezig voor het "selectie" lokaal. De passerende aspiranten in opleiding wensten me in ieder geval veel succes, toch leuk om te horen als je daar met gespannen zenuwen staat! :oops:

Een pak later dan voorzien (11h40) kwam de vorige kandidaat buiten. Hij zag er vrij gespannen uit maar wenste me toch veel succes. Rond 11h50 vroeg de psychologe me binnen te komen.

Voor mij zaten zoals gewoonlijk 3 personen, 1 FEDPOL (CP), 1 LOKPOL (HINP Ondersteuning) en 1 psychologe. Na de korte voorstelling mocht ik mezelf voorstellen.
  • Voorstelling:
    Vanwege men leeftijd (30) was het geen probleem om hier enkele minuten op te vullen, woonst, getrouwd, kinderen, middelbaar, hoger, beroepservaringen, hobby's...
    Tijdens de persoonlijke voorstelling hebben de 3 leden mij niet onderbroken, wellicht omdat ik bij iedere keuze (nieuwe job, opleiding,..) mijn argumentatie meegaf.
    Voor de geïnteresseerden: ik had geen kostuum aan, wel gepaste kledij (het blijft een sollicitatie).
  • Vragen:
    * Hoe heb ik mij voorbereid
    * Motivatie
    * Waarom carrière-switch (ik kom uit ICT)
    * Structuur lokale PZ vanwaar ik afkomstig ben
    * Waar is de psychologe gepositioneerd in het organigram van de FEDPOL
    * Wat stond er het voorbije weekend in de actualiteit/nieuws
    * Wat zijn uw zwaktes + geef voorbeelden
    * Wat wil je doen bij de politie
    * Voorbeelden geven van situaties uit leven/werk (discussies, conflict, initiatief,...)
    * Geest en letter van de wet, leg uit + voorbeeld
    * Wie geeft toestemming bij aankoop voertuigen? Wie behandelt het dossier?
    * Contact met politie (snelheidsovertredingen, parkeerboetes,...)
Uiteindelijk duurde het gesprek +/- 40min en had ik er een vrij positief gevoel aan over gehouden. Natuurlijk was er 1 persoon die wat minder geïnteresseerd overkwam dan de andere, zo voerde de CP het woord en stelde de psychologe er tussenin vragen.

Er zaten enkele theorie vragen tussen waar ik niet kon op antwoorden, maar ik denk dat de persoonlijkheid en competenties zwaarder doorwegen. Als je tips wenst; wees eerlijk, oprecht, direct en duidelijk. Draai niet rond de pot want dan onderbreken ze u toch... Op vele zaken kan je u voorbereiden, doe dit dan ook.

Stuur gerust een PB indien vragen!

Attest van slagen (16-02-16)
Start opleiding (02-05-16)
PAULO PROM 115
BKHA
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2015, 23:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door BKHA »

Hallo iedereen,

Op woensdag 25 november heb ik mijn 3e proef bij de selectiecommissie afgelegd in WPS. Tot op vandaag heb ik nog geen brief ontvangen. Zijn er mensen die op dezelfde dag deze proef hebben afgelegd hebben en al nieuws gekregen hebben?

Met vriendelijke groeten,
BKHA
SamO
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2015, 18:10

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door SamO »

BKHA schreefCOLONHallo iedereen,

Op woensdag 25 november heb ik mijn 3e proef bij de selectiecommissie afgelegd in WPS. Tot op vandaag heb ik nog geen brief ontvangen. Zijn er mensen die op dezelfde dag deze proef hebben afgelegd hebben en al nieuws gekregen hebben?

Met vriendelijke groeten,
BKHA
Ik heb mijn selectiecommissie ook afgelegd op woensdag 25 november. Ik heb ook nog geen brief gehad, maar ik heb wel al gebeld naar Brussel, en daar vertelden ze me dat ik geslaagd was voor de selectiecommissie. Er is dus wel al resultaat van die dag. Ik zou gewoon eens bellen :).
BKHA
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2015, 23:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door BKHA »

Ik heb mijn selectiecommissie ook afgelegd op woensdag 25 november. Ik heb ook nog geen brief gehad, maar ik heb wel al gebeld naar Brussel, en daar vertelden ze me dat ik geslaagd was voor de selectiecommissie. Er is dus wel al resultaat van die dag. Ik zou gewoon eens bellen :).[/quote]

Bedankt voor je reactie en proficiat!! Ik zal morgen eens bellen. Ik heb vorige week woensdag ook al eens gebeld naar Brussel, maar toen hadden ze nog geen resultaten ontvangen. Wanneer heb jij gebeld misschien?
SamO
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 4
GeregistreerdCOLON 24 Nov 2015, 18:10

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door SamO »

BKHA schreefCOLONBedankt voor je reactie en proficiat!! Ik zal morgen eens bellen. Ik heb vorige week woensdag ook al eens gebeld naar Brussel, maar toen hadden ze nog geen resultaten ontvangen. Wanneer heb jij gebeld misschien?
Dat is raar, ik heb dinsdag 22 december gebeld, toen hadden ze al resultaat. Aan wat kan dit liggen? Bedankt btw :).
BKHA
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 30 Dec 2015, 23:02

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door BKHA »

SamO schreefCOLON
BKHA schreefCOLONBedankt voor je reactie en proficiat!! Ik zal morgen eens bellen. Ik heb vorige week woensdag ook al eens gebeld naar Brussel, maar toen hadden ze nog geen resultaten ontvangen. Wanneer heb jij gebeld misschien?
Dat is raar, ik heb dinsdag 22 december gebeld, toen hadden ze al resultaat. Aan wat kan dit liggen? Bedankt btw :).
Geen idee... Misschien heeft de medische proef er iets mee te maken. Ik heb wel een uitnodiging gekregen om de medische proeven af te leggen maar ik moest mij verontschuldigen voor die dag. Achja, hopelijk hebben ze morgen meer informatie ;)
BUTTON_POST_REPLY