De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Amedee »

desmet schreefCOLONMaandag mijn gesprek gehad, eerstdaags post ik hiervan een verslag. had wel een vraag. Op het einde van het gesprek vroeg men mij als Opac in orde is indien dat WPS volzit. ook hoeveel opzeg ik had en ook als 1 oktober haalbaar is. zijn dit standaard vragen aan het eind van een gesprek of niet?

gr
Nee, wel typische vragen enkele maanden voor er een nieuwe promotie start...
Ik heb trouwens van een docent gehoord dat de WPS inderdaad bijna vol zit. Vandaar die vraag waarschijnlijk.
Inspecteur van Politie
Jelkem
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 11 Aug 2014, 14:46

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Jelkem »

Hallo,

Ik heb op 12 augustus het gesprek met de selectiecommissie gehad. Ik had er niet zo een heel goed gevoel bij, maar heb op 29 augustus het verlossende nieuws gekregen: geslaagd! 8)
Ik wil dan ook graag iedereen bedanken voor de tips op dit forum en mijn eigen ervaring delen.
Een paar kennisvragen die ze hebben gesteld:
- Wat is het grote verschil tussen agenten en inspecteurs?
- Structuur van de (federale) politie
- Wat zijn gedecontreerde diensten? Hierbij moest ik ook een paar voorbeelden geven.
- 10 voorbeelden van interventie
- Letter en geest van de wet en voorbeeld
- Hoe zit het nu met de arrondissementen? (Vallen dus samen met de provinciegrenzen). Hoe komt het dan dat er 12 arrondissementen zijn en maar 10 provincies? (Had iets te maken met Brussel-Halle-Vilvoorde als ik mij niet vergis).
- ... (nog een paar die ik vergeten ben)
Daarna vroegen ze of ik de actualiteit volgde en wat er nu allemaal gaande was.
Ik heb het vooral gehad over de conflicten (Oekraïne-Rusland, Gaza en IS,...) maar daar gingen ze dieper op in tot ik het antwoord niet meer wist. Hier kreeg ik de opmerking dat 'een criminoloog dit toch zou moeten weten'.
Verder werden vragen gesteld over mijn motivatie, studies, hobby's (als je een vechtsport doet gaan ze er precies van uit dat je bij een arrestatie iemand direct in elkaar zou slaan :lol: ).
Ook vroegen ze of ik nog van plan was weekendwerk in de horeca te doen en nadien vroegen ze de reden waarom dit niet meer mag eens je bij de politie bent.
Er werd ook duidelijk geprobeerd om mij van gedacht te doen veranderen als ik iets zei.
Zo vroeg 1 van de 4: Als ik op een plaats voor gehandicapten zou staan, zou je mij dan direct een boete geven? Waarom? Om mij te doen twijfelen over mijn 'ja', zei hij dingen als 'zoveel gehandicapten zijn er toch niet?', 'dat is nu toch zo geen ramp?'. Maar uiteindelijk gaf hij mij gelijk.
Op het einde vroeg hij ook: als ik u nu zeg dat je morgen mag beginnen in Antwerpen om de hele dag op een knopje te duwen om een slagboom open te doen, zou je het aannemen? Vond ik een beetje een rare vraag!
Daarna werd nog wat gebabbeld over OPAC en of ik zou kunnen starten in oktober.

Ik ben maar 40 minuutjes binnen geweest, wat ik achteraf wel heel weinig vond. Het was geen gezellig onderonsje, maar ook geen 'hel'. Rustig blijven, jezelf blijven en bij je eerste gedacht blijven zijn denk ik de belangrijkste tips. Het is geen ramp als je iets niet weet.
Succes aan iedereen die nog moet en proficiat aan iedereen die binnenkort mag starten!
JoT
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2014, 21:10

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door JoT »

Aangezien ik dit forum in aanloop naar mijn gesprek met de selectiecommissie meerdere malen heb geraadpleegd, vind ik het niet meer dan normaal dat ik hier ook mijn relaas neerpen.

Een 3tal weken geleden heb ik mijn gesprek gehad in het OPAC.
Normaalgezien werd ik om 9u verwacht maar zowel ik als de commissie waren er te vroeg dus een kwartiertje vroeger dan verwacht mocht ik van start gaan.

Eerst stelden de 3 commissieleden zich voor: 2 hoofdinspecteurs en een psychologe en dan moest ik mezelf voorstellen.


Qua theorie hebben ze niet zo veel gevraagd: de structuur van de lokale politie en de federale politie, welke diensten van de federale politie(zowel van Bestuurlijke politie als van de Ondersteuning en Beheer) je kan tegenkomen in het arrondissement Oost-Vlaanderen. Ze hadden al vrij snel door dat ik de theorie goed onder knieën had. Een echte stommiteit was wel dat ik niet meer wist hoeveel provincies België telt. Veel gestudeerd en zoiets stom, dat eigenlijk basiskennis moet zijn, wist ik niet. Ik wist wel hoeveel en welke gerechtelijke arrondissementen er zijn en ze vroegen me waar dan juist het verschil lag. Dat lukte dan wel. Verder werd ook nog gevraagd hoe de politie geïntegreerd werkt en wat de deontologische code juist inhoudt.

Ze peilden naar mijn motivatie en stelden verschillende casussen voor:
- Iemand staat dubbel geparkeerd in een éénrichtingsstraat boodschappen uit te laden. Auto's kunnen wel nog passeren. Wat doe je?
- In een volgeparkeerde straat zet iemand zich op een gehandicapte plaats. Ga je deze man beboeten ook al zijn er nog pakweg 20 parkeerplaatsen voor gehandicapten vrij?
- Een oud vrouwtje geeft uit dankbaarheid een doos pralines. Mag je deze aannemen? Mag je dat doen als een begrafenisondernemer hetzelfde doet omdat je van zijn diensten gebruik hebt gemaakt?
- Stel dat je begint aan je opleiding in oktober en een maand later is er een feestje van vrienden of familie waarop ze je vragen of je wil tappen? Ga je dit dan doen?


Ook wilden ze weten wat ik wist van de actualiteit. Waarom is het voor de politie belangrijk om te weten wat er zich in het buitenland afspeelt, op welke manier dat een weerslag kan hebben bij ons.

Het was niet het stressvolle gesprek dat ik verwacht had maar eenvoudig was het zeker niet. Af en toe proberen ze je te testen, het moeilijk te maken of de indruk te geven dat je slecht bezig bent.
- Bv. Ik zei dat ik geïnteresseerd was geraakt in de job van inspecteur via een vriendin die bij de politie werkt. Hun antwoord: "dus als je vriendin bij de brandweer zou gewerkt hebben, zou je evengoed in het lokaal hiernaast kunnen gezeten hebben om mee te doen met de selectie van de brandweer?"
- Bv. Ik moest van iets (weet niet meer wat) een voorbeeld geven. "Dit komt rechtstreeks van de laatste pagina van het politieforum, probeer zelf iets te verzinnen". Dat was geen probleem. En even later met een weinig onderdrukte sneer: "Wat weet je van de actualiteit? Volg je het nieuws of haal je dat ook allemaal van het politieforum". Dan heb ik hen klaar en duidelijk uitgelegd dat ik wel degelijk het nieuws op de voet volg (ik lees 2 kranten en nieuwssites) maar dat ik het forum af en toe gebruikt heb als aanvulling of verduidelijking in mijn voorbereiding.
- Blijven doorhameren over mijn parkeer -en snelheidsboetes. Geen idee waarom. Ik heb er niet zo veel.


Er werd ook een paar keer teruggegrepen naar antwoorden die ik formuleerde tijdens de psychologische testen. Een tip: schrijf alles over wat je geantwoord hebt op de papieren die je toen kreeg zodat je thuis een kopie hebt liggen en pen misschien ook neer wat je tijdens het gesprek met de psychologe hebt gezegd. Ik had dit niet gedaan en met 7 maanden tussen de psychologische en selectiecommissie was dit wel handig geweest.

Na het gesprek mag je hen zelf ook iets vragen. Aangezien één van de commissieleden een lesgever was op de federale politieschool (DSEF) in Gent vroeg ik waarom deze niet terug te vinden is op de site van jobpol. (Nog iets dat ik via het politieforum te weten ben gekomen) Hier wist hij geen antwoord op. Ze vroegen me ook of ik in oktober kon beginnen maar aangezien zij niet rechtstreeks beslissen of je in heel de selectie geslaagd bent, denk ik niet dat dit ter bevesting is dat je het gesprek goed hebt afgerond.

Ik ben niet met een goed gevoel buitengekomen. Ik vond van mezelf dat ik bepaalde zaken had moeten zeggen of verduidelijken. Maar kijk, 2 weken later naar de selectiedienst gebeld en goed bevonden. Nu de medische nog doorstaan.

Bij deze wil ik hier iedereen bedanken die dankzij hun bijdrage aan dit forum mij hebben geholpen in mijn voorbereiding voor het gesprek. Ik hoop dat ik hiermee hetzelfde voor anderen kan doen!
Eric
__________________________
BerichtenCOLON 359
GeregistreerdCOLON 18 Mei 2011, 14:39

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Eric »

JoT schreefCOLONNa het gesprek mag je hen zelf ook iets vragen. Aangezien één van de commissieleden een lesgever was op de federale politieschool (DSEF) in Gent vroeg ik waarom deze niet terug te vinden is op de site van jobpol. (Nog iets dat ik via het politieforum te weten ben gekomen) Hier wist hij geen antwoord op.
En wat heb je dan geantwoord? "Je zou misschien beter wat met je eigen websites inzitten in plaats van dat politieforum"? :P
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door VRS »

Eric schreefCOLON
JoT schreefCOLONNa het gesprek mag je hen zelf ook iets vragen. Aangezien één van de commissieleden een lesgever was op de federale politieschool (DSEF) in Gent vroeg ik waarom deze niet terug te vinden is op de site van jobpol. (Nog iets dat ik via het politieforum te weten ben gekomen) Hier wist hij geen antwoord op.
En wat heb je dan geantwoord? "Je zou misschien beter wat met je eigen websites inzitten in plaats van dat politieforum"? :P
't Is waar, de officiële sites kunnen geregelde updates gebruiken. De psychologe zei tijdens de tweede proef dat jobpol.be wegens gebrek aan mensen/middelen niet vaak bijgewerkt wordt. Nu ja, bepaalde zaken worden daar wel vaak aangepast, maar al maanden of jaren stond daar wel het verkeerd aantal politiezones in België vermeld. De site van de federale politie is al zeker aan vervanging toe (maar die is recent wel wat aangepast aan de nieuwste veranderingen).

De repliek bij de selectieproeven kan dan wel zijn dat je dan maar een beroepenvoorlichter moest raadplegen.
JoT
__________________________
BerichtenCOLON 25
GeregistreerdCOLON 09 Feb 2014, 21:10

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door JoT »

Eric schreefCOLON
JoT schreefCOLONNa het gesprek mag je hen zelf ook iets vragen. Aangezien één van de commissieleden een lesgever was op de federale politieschool (DSEF) in Gent vroeg ik waarom deze niet terug te vinden is op de site van jobpol. (Nog iets dat ik via het politieforum te weten ben gekomen) Hier wist hij geen antwoord op.
En wat heb je dan geantwoord? "Je zou misschien beter wat met je eigen websites inzitten in plaats van dat politieforum"? :P
Neen, ik ben er niet verder op ingegaan. Hij gaf me de indruk dat hijzelf het ook niet normaal vond dat er niet meer "reclame" wordt gemaakt voor die school.
Hielcom schreefCOLON De repliek bij de selectieproeven kan dan wel zijn dat je dan maar een beroepenvoorlichter moest raadplegen.
Ik ben bij een paar beroepenvoorlichters geweest en heb verteld dat OPAC en PIVO (Ik ben bij beide naar de opendeur geweest) mijn voorkeur dragen maar niemand heeft me ooit DSEF als alternatief voorgesteld.
Bevestiging kandidatuur - 22/10/13
Proef 1 INP - Geslaagd 13/12/13
Proef 2 INP - Geslaagd 03/02/14
Proef 3 INP - Geslaagd 26/08/14
Proef 4 INP - Geslaagd 11/09/14
aspecteur5358
__________________________
BerichtenCOLON 29
GeregistreerdCOLON 29 Aug 2010, 21:58

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door aspecteur5358 »

Had mijn gesprek op 4 september in Campus Vesta.
Normaal om 15uur tot ik om 9uur 's morgens telefoon kreeg van DSR met de vraag of ik kon komen om 13uur. Uiteraard heb ik hier in toegestemd. (wie weet beïnvloed dit mijn resultaat toch misschien positief :-D)

Eens op Vesta, gingen de commissieleden eten en startte het gesprek pas om 13u30...
Had wel zenuwen maar deze verdwenen als sneeuw voor de zon wanneer de commissieleden zich voorgesteld hadden en ik aan het woord mocht komen.
Qua inhoud ging het vooral eigenlijk over mij, ik had mij aan zware structuurvragen verwacht omdat diezelfde psychologe tegen mij zei tijdens de psychologische testen dat ik zéér veel kennis had van de structuur van de politie.
Viel dat zwaar tegen, ik kreeg geen één vraag over de structuur of dienst, buiten een vraag welke 10 mogelijke interventies je kan tegenkomen bij dienst interventie.

Ook verliep het gesprek zéér ontspannen, er was niet echt in mijn opinie een good cop-bad cop tactiek. Ik bleef zelf kalm en beleefd, en dat doet veel! Ik denk als ze zien dat je zenuwachtig bent dat ze je hard testen. Ik geraakte een keer wel niet uit mijn woorden en de commissie moest hier om lachen, de CP van de federale zei dat het water er voor iets stond dus heb ik maar gedronken. Handig ook om soms tijd te rekken om dieper na te denken bij een vraag! Drink dus van het water, er zit geen vergif in. :wink:

Na mijn gesprek had ik een goed gevoel.. maar hoe meer ik erover begon na te denken hoe meer ik denk dat het een njet zal worden :/
Het enige wat mij nu zo wat hoop geeft is dat de CP van de federale achteraf tegen me zei dat ik er het beste van moet maken en nog veel plezier moest beleven met 8 uur in de camionette te zitten ( Zou zeer graag bij ARB postuleren na de opleiding en deze doen orde handhaving)

Verder wens ik aan alle andere nog veel succes! En hopelijk ontvang ik een der dagen positief antwoord!
Proef 1 AINP: Geslaagd
Proef 2 AINP: Geslaagd
Proef 3 AINP: Wachten op resultaat
Proef 4 AINP: /
kimvanh
Aspirant
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2013, 01:16

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door kimvanh »

Op maandag 11 augustus had ik na lange tijd wachten, eindelijk mijn selectiecommissie.

Dit ging door in de WPS, als ik mij niet vergis in blok G.(helemaal achteraan de site) Omdat het van mij al van vorig jaar in juli is, dat ik mijn persoonlijkheidsproef achter de rug heb moest ik opnieuw de biografische vragenlijst invullen tijdens het wachten.

Ik ben rond 11h15 naar binnen geroepen geweest, waar er een psychologe, inspecteur van de gerechtelijke politie van Oudenaarde en commissaris van de lokale politiezone VLAS aanwezig waren. Na hun voorstelling, was het mijn beurt om mezelf voor te stellen.(Dit had ik thuis al helemaal voorbereid, uitgeschreven en paar keer luidop herhaald.) Ik begon over mijn lagere basisschool tot waar ik momenteel tewerkgesteld ben. Bij mijn studiekeuzes en werkervaringen heb ik ook uitgelegd waarom en hoe. Ik kreeg hierover geen vragen gesteld, en werd nooit onderbroken. Toen mijn voorstelling erop zat, vroeg men mij wat mijn hobby's waren en wat mijn betrokkenheid is bij de verenigingen waar ik lid van ben. Daarop werd me de vraag gesteld, dat in een groep er wel eens conflicten kunnen voorkomen en wat ik geprobeerd heb om dit op te lossen.(Deze vraag had ik verwacht, want tijdens de persoonlijkheidsproef werd me ook deze vraag gesteld, en toen kon ik niet echt antwoorden. => Dus denk tijdens de voorbereiding op deze proef eens, waar je minder goed presteerde/antwoordde tijdens het gesprek met psycholo(o)g(e).) Toen ging het over mijn motivatie, waar ik als eerste aanhaalde dat ik structuur belangrijk vind, waaruit de logische vraag kwam over hoe de structuur bij de politie in elkaar zit.(Wederom dit kun je voorbereiden, want zo "leid" je het gesprek een beetje) Uitleg gegeven over structuur Federale en Lokale Politie. Alsook bij de Federale structuur gezegd dat er vanaf 1 oktober verandering gebeurt.(PLIF) Bij de Lokale, verschil uitgelegd tussen één- meergemeentezones.(Niet zo goed kunnen uitleggen tijdens proef 2,...)Men vroeg mij ook hoe het in mijn woonplaats(Roeselare) geregeld is. Hierbij heb ik alles volledig uitgelegd, tot aan het identificatienummer toe. Het volgende dat werd aangesneden, is hoeveel gerechtelijke arrondissementen zijn er in België en noem ze op.(Ik wist dat het er 12 zijn, elke provincie 1. Dan nog Brussel-Halle-Vilvoorde, en de 12e wist ik niet. Dit is de Duitstalige gemeenschap.) Toen vroeg men mij, hoeveel mensen werken er voor de politie, en of ik het soms niet lastig vind, dat ik ze niet herken. Ik zei nee, waarop men mij aansprak over mijn overtreding met de wagen, waar ik een anonieme wagen van de Politie heb ingehaald over een volle witte lijn. Hierbij kon ik me alleen maar bij neerleggen, dat ik de overtreding heb begaan en er geen enkele uitvlucht voor had.(Hierbij heb ik wel verteld, als ik achter het stuur van mijn wagen zit, dat ik van punt A naar punt B zo "vlot" mogelijk wil gaan. Maar als ik voor het werk moet rijden, dan hou ik mij aan de verkeersregels.) Over dit item werd er nog een tijdje doorgevraagd, maar meer dan erkennen dat ik de overtredingen begaan heb, en mijn rijstijl in de toekomst zal wijzigen kon ik niet doen. Daarna werd me nog gevraagd om het verschil uit te leggen tussen geest en letter van de wet adhv een voorbeeld. Toen vroeg men mij wat er de dag van vandaag allemaal in de actualiteit was, en welke weerslag dit kon hebben op België en met uitbreiding op de politie.( Dit heb ik misschien al eens gezegd, maar dit kun je ook voorbereiden.) Als laatste kwam nog aan bod, dat ik bij mijn negatieve punten had aangegeven, dat ik soms discussieer. Alweer moeten uitleggen adhv een voorbeeld, en daarmee was men aan het einde gekomen van de vragen.

Het enige wat ik toen nog vroeg, wanneer ik mijn uitslag kon verwachten. Toen antwoordde de psychologe, dat dit binnen de 14 dagen zou zijn. Alsook, indien geslaagd ik het zou zien zitten om in oktober in de OPAC te starten. Voor mij geen probleem, mijn werkgever is van mijn selectieprocedure op de hoogte. We zouden onderling dan wel uitmaken, dat ik op 1 oktober zou kunnen starten.

Er passeerden 2 weken, maar kreeg geen antwoord. Dus de maandag daarop gebeld naar Brussel, waar ze me wisten te vertellen dat ze nog bezig waren met mijn moraliteitsonderzoek. Indien positief, zou ik telefoon krijgen. Anderzijds zou men mij per briefwisseling laten weten. Gelukkig kreeg ik daaropvolgende donderdag telefoon dat ik geslaagd ben voor de selectieproeven!

Hierbij wil ik iedereen op het forum bedanken, ik heb hier véél informatie gevonden. Een goede (zelfgemaakte) voorbereiding, zal u al veel helpen tijdens de selectiecommissie :!:
Aspirant-inspecteur WPS - Klas 36
thomasinos
__________________________
BerichtenCOLON 28
GeregistreerdCOLON 15 Mei 2014, 09:50

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door thomasinos »

Hoe komt het dat je zo lang hebt moeten wachten?? Ik heb op 2 september bericht gekregen dat ik geslaagd ben voor de psychologische proef en ben nu ook aan het wachten voor de commissie... hopelijk duurt het ook geen jaar :shock:
kimvanh
Aspirant
BerichtenCOLON 9
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2013, 01:16

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door kimvanh »

thomasinos schreefCOLONHoe komt het dat je zo lang hebt moeten wachten?? Ik heb op 2 september bericht gekregen dat ik geslaagd ben voor de psychologische proef en ben nu ook aan het wachten voor de commissie... hopelijk duurt het ook geen jaar :shock:

Na de sportproef, heb ik ook een tijdje moeten wachten. Toen ik daarvoor informeerde, zei men mij dat er voor West-Vlaanderen een lange wachtrij was. Daarom dat ik ook dacht, dat het een tijdje ging duren vooraleer ik voor de selectiecommissie ging verschijnen. Pas toen ik er voor informeerde, bleek dat men vanuit Brussel al van in september aan mijn lokale politiezone had gevraagd om het antecedentenonderzoek uit te voeren. Contact opgenomen met mijn de lokale politie, en daar wist men van niks. Na enige omwegen is dit dan toch in orde gekomen.
Aspirant-inspecteur WPS - Klas 36
Leandro
__________________________
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2014, 16:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Leandro »

Omdat dit forum mij veel heeft bijgestaan i.v.m. informatie en ervaringen zal ik dit ook maar van mijzelf delen.

Ik ben vandaag om 10 uur mijn gesprek met de selectiecommissie gaan afleggen in het PLOT.

Om 10.25 kwam de persoon die voor mij was met een rood hoofd naar buiten en al zuchtend.

Daarna was ik aan de beurt. Ik werd vriendelijk onthaalt door de drie personen in het lokaal, en ze zeiden dat er een glas water voor mij klaarstond waar ik toch van gebruik heb gemaakt omdat mijn gesprek 1 uur en 35 min in beslag heeft genomen.

Hierna stelde ze zich in het kort voor wie ze waren en daarna was ik aan het woord. Ik begon dan te vertellen over wie ik was en welke vakantiejobs ik heb gedaan enzovoort.

Daar werd al rap op ingespeeld met vragen zoals: ga je dan met geld om, wat voor iemand ben je op het werk, wat heb je eruit geleerd, waarom zouden wij jou als kelner willen en niet iemand anders.

Ik zei dan ook dat wanneer ik bv. iemand zijn bestelling vergat dat ik deze persoon kaasjes of dergelijke gaf om dit goed te maken, maar hier speelde ze dan op in door te zeggen van en waarom krijg ik er geen als ik een tafel verder zou zitten.

En zo ging eigenlijk heel mijn gesprek, ik zei iets en 1 seconde erna kreeg ik al een tegenargument wat vaak begon met "wat als".

Op basis van kennis kreeg ik een compliment van de inspecteur, hij zei dat hij op gebied van kennis kon door blijven vragen waar andere afknappen en hij vond dit fijn dat zei hij ook.

Maar hierbij werd al rap een kanttekening gemaakt op dit compliment, want de psychologe zei dat ik een hoog IQ had, maar dat mijn Nederlands beter kon omdat ik het woord kortdaad niet van de eerste keer begreep. Ze vroeg hoe ik dit in de toekomst ging aanpakken, waarop ik zei dat ik vaker de krant moet lezen en woorden vanaf nu op zal zoeken die ik niet begrijp. Ze vroegen of het zou komen omdat ik een vader van Italiaanse origine heb, maar ik zei dat de betekenis van het woord mij op het moment niet naar boven kwam. Daarna zei de gerechtelijk directeur dat hij het positief vond dat ik Italiaans kon, want meertaligheid wordt aangeprezen.

Hierna kwam actua aan bod. Bv: "wat weet je zoal over de actua", "hoe volg jij de actualiteit", "leg eens Salduz uit in de actua van 2013", "waarom is Salduz nadelig voor de Politie",...

Maar telkens weer kwamen ze met tegenargumenten uit wat je zei en je moet verdorie goed opletten met welke woorden je gebruikt en waarom die woorden. Als je het woord veiligheid gebruikt, dan vragen ze je waarom je geen bewakingsagent wilt worden. Als je kwaad en boos gebruikt in een zin dan vragen ze je het verschil en zo kan ik door blijven gaan.

Ten slotte werd er doorgevraagd i.v.m. mijn verleden, maar hierover ga ik niet uitwijden, want dat is genoeg geweest voor vandaag.

De psychologe zei dat mijn dossier nu naar de deliberatiecommissie zal gaan en dat ik een dikke maand zal mogen wachten op mijn uitslag, en indien ik niet geslaagd ben dat ik dan feedback moet aanvragen. Ik weet niet wat ik hieruit moet opmaken dus ik zal maar geduldig afwachten zoals altijd.

Om samen te vatten was dit gesprek vooral gericht naar hoe je omgaat met struikelbrokken, hiermee bedoel ik dat ze je zo van je antwoord willen afhalen, maar willen kijken hoe jij hiermee omgaat. Ze gaan ook door met het vragen van negatieve punten over jezelf en owee als je die durft goedpraten zoals bv. ik ben rommelig, maar probeer structuur in mijn werk te houden. Dan vragen ze je om er nog eens te geven zonder deze goed te praten.

Eens de personen van de commissie zien dat je je theorie goed kent dan vragen ze niet door, maar doorheen het gesprek vragen ze je wel nog kleine dingen zoals bv. "je sprak over de lokale politie, hoeveel zones zijn dit? Wie is de korpschef? 7 basistaken?".

Persoonlijk ging ik met een rot gevoel naar buiten, maar ik denk dat niemand hier ooit gelukkig naar buiten is gegaan.

Nog een tip die ik wil meegeven is JEZELF ZIJN, want ze pakken je toch als je je anders voordoet.

Nu is het afwachten geblazen, en ik wens iedereen veel succes met zijn of haar droom.

PS: gelieve mij vandaag vrijstelling te geven voor mijn schrijffouten. :roll:
01/15 attest van slagen INP
JorendP
__________________________
BerichtenCOLON 12
GeregistreerdCOLON 20 Aug 2014, 18:51

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door JorendP »

13 Oktober heb ik mijn selectiecommissie gehad in OPAC.
Ik moest een uurtje vroeger aanwezig zijn doordat ik de vragenlijsten van de persoonlijkheidsproef opnieuw moest invullen omadt dit al meer dan een jaar geleden was.


Nadat ik al het papierwerk had ingevuld werd ik om 10u stipt naar binnen geroepen in het selectielokaal .
Zoals gewoonlijk hebben de mensen aan de andere kant van de tafel zich 1 voor 1 voorgesteld.
Voor mij zaten: 1 persoon van de federale recherche, 1 psycholoog, 1 stagair-psycholoog en 1 persoon van de spoorwegpolitie.
Vraag mij niet welke graden ze hadden want dit ben ik echt vergeten door de stress.

Toen was het aan mij.
Ik ben me dus beginnen voorstellen en na een zin of 5 sloeg ik volledig dicht.
Dit was iets wat ik nog nooit had meegemaakt. Ik vermoed dat het door de stress was maar ik kon door de grond zakken van schaamte.
De psychologe raadde me aan om even een slokje te drinken en dan verder te gaan. Dit hielp.
Toen ik eindelijk aangekomen was bij het deel over mijn schoolcarrière heeft men mij onderbroken.
Ik heb in mijn 4e jaar secundair enkele moeilijkheden ondervonden i.v.m. studeren waardoor ik heb moeten vechten om te slagen dat jaar.
Men vroeg dan hoe dit kwam en of dit dan geen probleem zou vormen voor de opleiding aangezien dit ook veel studeren is.
Ik heb dan een hele uitleg gedaan dat die richting me niet meer interesseerde en dat ik daarom een andere richting ben gaan volgen die ik succesvol heb afgerond. Dus, voor dingen die me echt interesseren heb ik helemaal geen studieproblemen en dit zou dus voor de opleiding ook geen probleem vormen.

Hierna vroeg men de 7 basisfunctionaliteiten. Ik kon deze foutloos opnoemen en dan vroeg de rechercheur om bij alle functionaliteiten de eigenlijke werking uit te leggen. Zei noemde een functionaliteit, ik moest het uitleggen.
Bij de 4e die ze noemde stopte ze omdat ze blijkbaar zagen dat dit effectief goed gekend was door mij.
Daarna vroeg men mij wat er verandert was aan de structuur van de federale politie, wat er zou veranderen aan de opleiding, wat ik denk te krijgen van vakken binnen de opleiding en dergelijke. Dit ging vrij vlot.

Dan ging het over mijn hobby's. Over het algemeen niet echt vragen over gekregen behalve dan over het feit dat ik aventoe ga helpen bij een bevriende boer. Men vroeg of ik hiervoor betaalt werd. Ik zei dat ik hier een soms een beetje drinkgeld voor kreeg maar dat ik de job eigenlijk echt niet doe voor het geld maar omdat ik dit graag doe.
Vraag die volgde was of ik dit aangaf in de belastingen, ik zei nee want dit is voor mij geen inkomste. Aah dus meneer is ne zwartwerker was het antwoord. Men bleef hier over doordrammen maar ik bleef ook bij mijn standpunt dat ik dit niet als zwartwerk zag. Uiteindelijk is men hierover gestopt.

Dan de vraag wat mijn huidige job was en waarom ik dan bij de politie wou. (ik ben bewakingsagent.)
Men zei dat de grens tussen de 2 zeer dun is en waarom ik dan niet gewoon bewakingsagent bleef.
Alles wat ik hier op antwoordde werd gevolgd door een tegenargument van hen. Lastig maar bon, ben er uiteindelijk toch uitgeraakt.

Daarna vroeg men waarom ik interesse had in de WPR.
Hier had ik ook een mooi antwoord op klaar, heb trouwens ook 2x een verkeerspost bezocht en veel dingen opgezocht en gevraagd daar. Dan kreeg ik de vraag wat er gebeurde indien er illegalen werden gevonden op een snelwegparking.
Blijkbaar is dit voor de dienst CPT. Dit wist ik niet dus hier ben ik volledig de mist in gegaan, maar hier maakte men in mijn ogen niet echt een probleem over doordat ik op de andere vragen wel redelijk goed kon antwoorden.

Verder heb ik nog de gebruikelijke situatie's gekregen over foutparkeerders en een collega die door familiale problemen cannabis rookt. ( ga je dit melden aan je oversten, hoe zou je reageren.)
Ook werd gevraagd wat integer zijn betekende voor mij.

Ook kwam de vraag waarop ik na mijn akkefietje in het begin van het gesprek zat te wachten aan bod.
Hoe ga je om met stress.
Ik kreeg natuurlijk direct te horen dat ik niet een al te goede beurt had gemaakt door dicht te klappen in het begin van het gesprek en dat men daardoor twijfelde aan het stressbestendig zijn. Ik heb dit perfect kunnen weerleggen door enkele voorbeelden uit mijn beroepsleven. Dit was namelijk echt de eerste keer dat ik zoiets meemaakte als in het begin van het gesprek.

Qua actualiteit heb ik de vraag gekregen wie Belcacem (sorry als de schrijfwijze fout is) was, Jejoen Bontinck, buurlanden Syrië en of ik wist wie de nieuwe belangrijke ministers waren. (Jan Jambon en Koen Geens.)

Ik denk dat dit ongeveer de inhoud was van mijn gesprek. Ik kwam er ook niet buiten met een goed gevoel maar ik kan ook niet zeggen of al dan niet goed of slecht zou geweest zijn. Ik weet enkel dat ik er ongeveer de rest van de dag niet goed van ben geweest :D.

Het gesprek heeft ongeveer 1u20 in beslag genomen.

Mensen, don't shoot me als ik iets zou vergeten zijn.

mvg,

Joren
113.1 PAULO
vincent
Aspirant
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2014, 00:11

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door vincent »

Vrijdag 26 september ben ik in Brussel op de DSR langs gegaan om mijn selectiecommissie te doen. Om 13 uur was mijn afspraak maar uiteindelijk pas om 14:30 begonnen. Het was de 2de maal dat ik de selectie doe dus was ik al wat voorbereid. (Er werd mij zelf verteld dat ik te goed voorbereid was. (wanneer je voor de 2de maal terug gaat zeker kijken wat je slechte punten waren de eerste keer want dit zullen ze extra controleren. Bij mij was dit motivatie en integriteit)

bij mij waren er aanwezig: psychologe - hoofdinspecteur ter vertegenwoordiging federale politie gedetacheerd naar dsr - hoofdinspecteur vertegenwoordiging lokale politie

Eerst korte voorstelling van hun, hierna zelf korte voorstelling. Meteen na mijn voorstelling kreeg ik de opmerking dat het te ingestudeerd overkwam, wanneer ze mijn echte persoonlijkheid gingen zien. ik heb hier gewoon eerlijk op geantwoord dat ik me vorige keer niet goed had voorbereid en ik zeker geen 2 keer dezelfde fout wou begaan. dan vraag welk soort student ik was. nogmaals om mijn motivatie gevraagd (ik had deze ook al gegeven tijdens mijn voorstelling). Ik kreeg eigenlijk veel meer persoonlijke vragen dan theorie vragen. De commissie was ook duidelijk rollen aan het spelen. voor mij zaten de ongeïnteresseerde, bijna in slaap vallende. De psychologe die alles in twijfel trekt en de HI die met alles lacht. Ik heb me gewon niet laten provoceren (ook niet door het constant verkeerd uitspreken van mijn naam. Als je hier eenmaal op reageert moet je het constant doen.)
letter en geest van de weg heb ik gekregen. Deze uitgelegd met het voorbeeld over parkeren. nadien vroeg men nog een voorbeeld en heb ik nog een voorbeeld gegeven over een persoon in geïntoxiceerde toestand in een uitgangsbuurt. (volgens hun was dit echt geen goed voorbeeld aangezien je verantwoordelijk zou zijn als er iets gebeurt. Ze vroegen me dan of ik niet van antwoord wou veranderen.
Ze vroegen hun af of ik niet te braaf ben en of ik mijn mannetje wel kan staan. Ik heb dit dan met voorbeelden aangetoond.
Volg je de actualiteit. Nadien wat actualiteit vragen.
Nogmaals mijn motivatie gepolst en hoe ik me voorbereid heb.
Ze hebben me er dan op gewezen dat ik op mijn vragenlijst dit jaar niet had ingevuld dat ik al met een psychologe in contact ben gekomen, maar het jaar voordien wel. Hierop hebben ze even doorgegaan en bijna een paniekreactie uitgelokt.
Na dit stressmomentje had ik even een black out. Ik kreeg de vraag of agenten ook een wapen dragen.
De naam van mijn burgemeester.
Zonaal veiligheidsplan en wie er in de raad zit.
Dirco
nieuwe arrondissementen.
Dit waren eigenlijk de belangrijkste vragen.
Ik heb hun dan gevraagd of er enig nieuws is over de aanwervingsstop. Nadien ben ik buiten gegaan met een immens slecht gevoel! Ik was zeker dat ik gebuisd was. Ik had ook wel de opmerking gekregen om eigen voorbeelden te gebruiken aangezien ze "ook op het politieforum zijn".

Dit is het meeste wat ik nog herinner. Afgelopen maandag heb ik dan binnen gebeld(aangezien ik de eerste keer na een week wist dat ik gebuisd was) en het verlossende nieuws gekregen en aangezien ik medisch vrijgesteld ben nog kan ik binnenkort beginnen.

Veel geluk voor de mensen die nog moeten gaan hopelijk heeft dit wat geholpen. Indien jullie vragen hebben PM mag altijd.
Laatst gewijzigd door 1 op vincent, in totaal 26 keer gewijzigd.
2de poging
Proef 1 INP: Geslaagd 24/04/2014
Proef 2 INP: Geslaagd augustus 2014
Proef 3 INP: geslaagd oktober 2014
Proef 4 (medische) INP: vrijgesteld
Attest van slagen 31/10/2014
Start opleiding 01/10/2015 in WPS
Klas 37 WPS
Leandro
__________________________
BerichtenCOLON 27
GeregistreerdCOLON 13 Feb 2014, 16:41

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door Leandro »

Ik denk dat jou datum fout is, namelijk 24 oktober. Hoelang na je proef heb je dan naar de selectiedienst gebeld om naar jou uitslag te vragen ?
01/15 attest van slagen INP
vincent
Aspirant
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 07 Jan 2014, 00:11

Re: De selectiecommisie : Ervaringen, twijfels, geslaagd ?

Bericht door vincent »

Leandro schreefCOLONIk denk dat jou datum fout is, namelijk 24 oktober. Hoelang na je proef heb je dan naar de selectiedienst gebeld om naar jou uitslag te vragen ?
Datum was inderdaad verkeerd, moest 26 september zijn. Ik heb 3 weken na mijn proef naar de DSR gebeld, en daar konden ze me melden dat ik er voor de commissie door ben. "geslaagd onder voorbehoud van medische proeven" maar aangezien ik medisch nog gekeurd ben vanwege mijn vorige selectieprocedure, wacht ik dus op mijn bevestiging.

mvg
2de poging
Proef 1 INP: Geslaagd 24/04/2014
Proef 2 INP: Geslaagd augustus 2014
Proef 3 INP: geslaagd oktober 2014
Proef 4 (medische) INP: vrijgesteld
Attest van slagen 31/10/2014
Start opleiding 01/10/2015 in WPS
Klas 37 WPS
BUTTON_POST_REPLY