HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Forumregels
Afbeelding
BUTTON_POST_REPLY
SamJanssen
__________________________
BerichtenCOLON 14
GeregistreerdCOLON 20 Okt 2012, 08:34

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door SamJanssen »

somebodey schreefCOLONIk ben momenteel terug aan het lopen om de conditie wat op punt te krijgen..
Ik heb in 2008 mijn cognitieve proeven gedaan (geslaagd), maar mijn psychische was gebuisd..

Aangezien de testen in tegenstelling tot dan volledig veranderd zijn moet vanaf de 1e test de conditie inorde zijn..

Helaas sleur ik tegen 2008 wat extra gewicht mee dat er nu afmoet (sta al op -5 kg)

Nu wou ik even iets vragen of het parcour..
De plint heb ik het meeste schrik van..
Mag hier met 1 voet op afgezet worden (bovenop)??
Ja je mag de plint raken, zelfs met twee voeten. Je mag er zelfs op gaan zitten en je benen erover zwaaien.
Proef 1 INP: Cognitieve geslaagd op 17/12/2012. Functioneel geslaagd op 02/05/2013.
Proef 2 INP: Geslaagd op 25/07/2013
Proef 3 INP: Geslaagd op 19/09/2013
Proef 4 INP: NIET geslaagd 28/10/2013 volgend jaar opnieuw.
somebodey
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 5
GeregistreerdCOLON 29 Jul 2013, 14:02

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door somebodey »

SamJanssen schreefCOLON
somebodey schreefCOLONIk ben momenteel terug aan het lopen om de conditie wat op punt te krijgen..
Ik heb in 2008 mijn cognitieve proeven gedaan (geslaagd), maar mijn psychische was gebuisd..

Aangezien de testen in tegenstelling tot dan volledig veranderd zijn moet vanaf de 1e test de conditie inorde zijn..

Helaas sleur ik tegen 2008 wat extra gewicht mee dat er nu afmoet (sta al op -5 kg)

Nu wou ik even iets vragen of het parcour..
De plint heb ik het meeste schrik van..
Mag hier met 1 voet op afgezet worden (bovenop)??
Ja je mag de plint raken, zelfs met twee voeten. Je mag er zelfs op gaan zitten en je benen erover zwaaien.
Serieus? :shock:
Ik dacht dus echt dat je deze niet mocht raken!!
Zal ik me maar zenuwen maken voor niks..

Nu enkel nog de 3'30" halen..
En we zijn blij!

Normaal eind augustus stuur ik mijn papieren op..
Ben eens benieuwd hoe snel het zal lopen dan..

Zouden mensen met "herkansing" sneller opgeroepen worden? Aangezien deze maar 1 proef moeten doen?
Sw@tLorD
__________________________
BerichtenCOLON 115
GeregistreerdCOLON 30 Sep 2013, 12:37

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Sw@tLorD »

Geslaagd! Ik heb letterlijk mijn tijd genomen. De eerste ronde liep ik rustig uit op 1"10', de tweede ronde op exact 1" en daarna 54'. Mijn totale tijd was 3"4'. De krachtproef is de doodsteek :) Maar je kan het al wandelend doen. 45' heb ik erover gedaan.

Als je je een beetje voorbereidt dan lukt deze proef zeker.

In onze groep waren er ong 7 meisjes. Twee waren helaas niet geslaagd. Eentje had een beetje pech en de andere was volledig buiten adem. Maar ze mogen wel verder meedoen met de tweede proef om over ten vroegste twee maanden de fysieke proef terug mee te doen.
Bevestiging kandidatuur: 10.10.2013
Attest van slagen verkregen : 03.12.2014
Start opleiding: 1 oktober 2015
Floere
Aspirant
BerichtenCOLON 6
GeregistreerdCOLON 08 Okt 2013, 07:40

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Floere »

Hier ook geslaagd voor de fysieke proef op 26/11 in Ranst/Emblem.
Heb deze wel in de namiddag gedaan want had in de voormiddag nog de cognitieve test.
Bij ons was er 1 meisje niet geslaagd, zij was ook doodop en kwam te laat binnen.

Het is inderdaad wel goed te doen :-D
Mijn tijd was 2min45 en 35sec op de krachtproef. Nu op resultaat van de cognitieve wachten :eek:
Bevestiging van inschrijving ontvangen op 14/10/2013
Fysieke proef: 26/11/2013 geslaagd! 2min45
Cognitieve proef: 26/11/2013 Geslaagd!
Persoonlijkheidsproef: 10/01/2014 Geslaagd!
Selectiecommissie: 22/05/2014 Geslaagd!
Medisch onderzoek: 12/06/2014 Geslaagd!

Start opleiding: 1 Oktober 2014 (Vesta)
Loret1992
Nieuw op 't forum
BerichtenCOLON 1
GeregistreerdCOLON 09 Nov 2013, 14:24

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Loret1992 »

Moet er nog iemand op 10 december in Ranst de fysieke proef afleggen?
Ik moet om half 10 komen :-)
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door VRS »

Vandaag het functioneel parcours afgelegd in de WPS in Zedelgem (10.30 uur). We waren met ca. 35 personen (ongeveer 1/3 dames), zowel de kandidaten die vrijgesteld waren voor de cognitieve proef als de kandidaten die het wel moesten afleggen waren er (cognitieve proef was in de namiddag).

Voor wie het interesseert hier een gedetailleerde opsomming van het verloop (het is een half boek, maar aan info wellicht geen gebrek :mrgreen: ):
- Omstreeks 10.05 aangekomen en gaan wachten in de cafetaria van de sporthal (blok N)
- Omstreeks 10.15 door de monitor geweldsbeheersing (sportmonitor) gevraagd geweest om ons naar de kleedkamers te begeven om ons om te kleden en vervolgens met ID-kaart en blad over de (goede) gezondheidstoestand naar hem in de zaal te gaan zodat hij de deelnemende kandidaten kon aanduiden op de lijst
- Iedereen nam geleidelijk aan plaats op de banken tot iedereen klaar was
- Vervolgens legde de monitor in ongeveer 10 minuutjes duidelijk uit wat de proef inhield en gaf hij ook enkele tips en opmerkingen bij enkele onderdelen
- Na de uitleg begon de opwarming: iedereen liep in groep achter elkaar eerst 2 x rond het parcours (de contouren) en daarna deden we achter elkaar een keer het volledige functioneel parcours op het gemak. Iedereen had de mogelijkheid om de verschillende onderdelen (ook de krachtproef) meerdere keren uit te proberen.
- Na ongeveer 5 tot 10 minuten opwarming moesten we terug plaatsnemen en werden de eerste kandidaten gevraagd zich naar de start te begeven. Eerst werden in alfabetische volgorde de kandidaten die vrijgesteld waren voor de cognitieve proef geroepen, daarna in alfabetische volgorde alle kandidaten die wel de cognitieve proef nog moesten afleggen.
- Na anderhalf uur was het gedaan. De monitor sloot af met wat info voor zij die niet geslaagd waren (2 maand minimaal wachten op herkansing e.d.). Hij zei ook dat de brief van slagen ongeveer 5-6 weken later zou volgen (vermoedelijk met de eindejaarsvakantie inbegrepen).

Er waren in onze groep ongeveer twee tot drie personen niet geslaagd, voor zover ik weet enkel dames. Het was wel begrijpelijk (maar nog steeds jammer voor hen uiteraard). De eerste die liep, deed het in mijn ogen echt traag en was eveneens heel snel buiten adem; ze liep ook met (te)kleine passen (ook op de trappen). Bijgevolg was ze net niet geslaagd (2 seconden over de limiet). De andere dame haalde het niet bij de vertesprong over de mat (in ronde 2 of 3), na enkele malen opnieuw proberen (ze was ook iets ouder, mogelijks in de 30). Bij de derde dame ging het helaas ook niet al te vlug en ze had de pech ook gevallen/gestruikeld te hebben toen ze van de valmat (na de sprong van de trap) terug wou rechtstaan om te lopen.

Het gebeurde ook enkele keren dat kandidaten bij het passeren aan de kegel met paaltje het paaltje raakten waardoor het viel. Ze moesten dan op hun passen terugkeren om dat terug recht te zetten,wat tijdsverlies betekent.
Tip is dus: loop gerust in een grote(re) bocht rond die paaltjes!

Andere tip: de onderste rand van de tunnel (die trouwens zeer goed glijdt, vooral met een lange broek aan) kan vrij scherp zijn, dus zet je knieën iets verder in de tunnel neer. Mijn maat heeft daar letterlijk een beetje zijn broek aan gescheurd (maar figuurlijk gelukkig niet) en zijn knie geschaafd.
De tunnel wordt trouwens het best genomen door je erin te werpen (een beetje duiken a.h.w.) met de knieën op de bodem zodat je er echt snel doorvliegt. Ik heb iemand er gewoon traag door zien kruipen, wat echt onnodig tijdverlies is (tenzij hij last had van zijn knieën, maar ja). Dit is een stuk waarin je heel gemakkelijk je tijd kan verbeteren, dus profiteer er zeker van.

De balk is wel vervelend voor iemand met hoogtevrees (zoals ik), maar is wel doenbaar als je er kalm aan begint (dus niet lopen en er dan opvliegen om erover te sprinten) en (zoals de monitor zei) recht voor je kijkt naar het volgende paaltje bijvoorbeeld. De balk moet tot voorbij de streep op het einde overschreden worden.

De trappen vallen zeker goed mee: ze zijn niet bepaald hoog, de valmatten erbij zijn minstens 20cm dik, de treden liggen niet ver uit elkaar en je kan niet tussen de treden door kijken... da's goed nieuws voor wie last heeft van hoogtevrees. Het is toegelaten om een of meerdere handen te zetten op de bovenste trede, zolang je altijd minstens één voet op die laatste trede zet - dat is verplicht. Het is ook gelijk hoe je de trap bestijgt; trede per trede (vermoeiend en traag!) of meerdere treden tegelijk (gemakkelijker en sneller!). Het is enkel NIET toegelaten om op de bovenste trede te gaan zitten en eraf te springen - werd expliciet door de monitor gezegd.

De krachtproef is zeker goed te doen, je zou erom moeten doen om hierop te buizen.

Ik heb het parcours kunnen doen in 2 minuten 50 seconden (ik was traag op de balk) en de krachtproef (kar en pop) in 34 seconden. Geslaagd dus, al moeten we eigenlijk wel de officiële bevestiging afwachten.
Samen met een vriend heb ik vorige week en begin deze week in totaal 3 x geoefend in een sporthal, telkens ongeveer 2 uren. We konden het parcours zowat volledig nabouwen met de reële afmetingen (krachtproef niet): omgekeerde lange bank op twee andere als evenwichtsbalk (was wel slechts een meter van de grond); een trap op wielen van ongeveer 2 meter hoog waar van kan gesprongen worden, een plint; een tafel met een gymmat erop als tunnel; een gymmat voor de vertesprong, ...

Het is natuurlijk ten sterkste aan te raden zelf dat parcours na te bouwen en te oefenen; zo krijg je een goed beeld van hoe je echt zal presteren.'t Is ook meer geruststellend als je de proef moet afleggen.
Amedee
Aspirant
BerichtenCOLON 94
GeregistreerdCOLON 12 Jun 2013, 09:59

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Amedee »

Net als Hielcom was ik vandaag te gast op de WPS, voor het functioneel parcours.
Een uitgebreide uitleg daarover hebben jullie al gekregen, dus geef ik wat meer info over het oefenen en het verschil tussen de oefening en 'the real thing'.

Conditie: sinds begin van de zomervakantie tot 3-4 keer gaan lopen per week, dat is +2 maanden geleden gestopt door pijn aan een knie. Sinds eind september cardiotrainingen gestart in een fitnesscentrum (crosstrainer, fiets, enz), gemiddeld 3 keer per week. Persoonlijk vind ik mijn conditie beter dan vroeger (in het begin kon ik geen halve kilometer aan een stuk lopen, naar het einde toe kon ik er 7 doen aan een redelijk tempo). Afgetraind ben ik zeker en vast niet. Ik heb niet specifiek geoefend op korte afstanden of plotse, krachtige inspanningen. De nadruk lag op (basis)conditie.

Oefenen: 3 keer een (anderhalf) uur geoefend in de polyvalente zaal van sporthal Tolhuis in Gent. Het kostte ons €8,50 per uur om de zaal te huren, incl. materiaal (zie foto's). Tot onze verbazing stond er een trap in de zaal, waarvan we dan ook gretig gebruik hebben gemaakt! Voor de rest laat ik de foto's zien, ze spreken voor zich. Nog iets: wees voorzichtig tijdens het oefenen, een enkel is gauw omgeslagen (met vertragingen in de procedure voor die persoon tot gevolg)...

Onze oefening versus het functioneel parcours:
- De plint is minder hoog dan je denkt. Wij oefenden ook met 5 stukken (hele plint), maar op de proef zelf zijn de stukken allemaal minder hoog dan de doorsnee plint.
- Balk was langer en hoger. Dat was vanzelfsprekend, aangezien het tijdens de proef om een professioneel exemplaar gaat.
- Tunnel is langer dan wij geoefend hadden. Laat ons zeggen: 2 turnmatten tegen elkaar (ruim gerekend). Doe zéker een lange broek aan tijdens de proef! Hoewel dat overal gezegd wordt, zijn er toch die aankomen met een korte broek, dat kost ze kostbare tijd in die tunnel.
- Trap: wij hadden slechts 1 trap, maar deden ze per ronde wel 2 keer (voor de mat en na de balk, zoals het hoort). De tijd die we verloren omdat we langer liepen rekenden we toch mee, aangezien we veronderstelden dat de balk meer tijd in beslag zou nemen tijdens de proef dan tijdens die oefening.

Foto's vind je op deze site (ik hoop dat dit werkt/niet tegen regels ingaat? Ik vind geen uploadsysteem voor foto's op het forum):
https://imageshack.com/a/wulb/1

Ik hoop dat jullie hier iets mee zijn. Het is een goeie oefenplaats voor wie het parcours bij (goede) benadering wil oefenen.

Voor zover ik mij goed herinner: op het einde kregen we te horen dat mannen die boven 2min45 zaten meer zouden moeten trainen om klaar te zijn voor de opleiding, hetzelfde geldt voor vrouwen die boven 3min zaten.

Tijdens het oefenen behaalde ik een tijd van telkens rond 2min50, tijdens 'the real thing' was dat 2min21. Dat is inclusief het deels terugkeren omdat ik dacht dat een kegel zou omvallen (het duivels ding was aan het wankelen). Je ziet, oefenen is goed, maar op het moment zelf is het nog iets anders...

Alvast veel succes!
Inspecteur van Politie
VRS
Politie
BerichtenCOLON 993
GeregistreerdCOLON 05 Dec 2009, 10:53

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door VRS »

De brief van slagen is er bij mij 'al' na minder dan 3 weken gekomen (18 dagen om precies te zijn), en dus niet 5 of 6 weken zoals de sportmonitor zei. De volgende uitnodiging moet wel nog komen.
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Yous »

Hallo allemaal

Zijn er mensen die het functioneel parcours moeten afleggen binnenkort? Zo ja, wil er iemand dan met mij het parcours ergens beoefenen in de regio van Gent.
Mrblomme
__________________________
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2010, 14:47

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Mrblomme »

Yous schreefCOLONHallo allemaal

Zijn er mensen die het functioneel parcours moeten afleggen binnenkort? Zo ja, wil er iemand dan met mij het parcours ergens beoefenen in de regio van Gent.
Je kan altijd eens mailen naar OPAC, als er nog mensen vroeger dan jou de testen moeten doen dan is het mogelijk dat ze je NA hun tests toelaten op het parcours. Daar kan je dit dan eens inoefenen!
Selectieproeven AINP
Inschrijving: 12/12/2013

Cognitief: 15/01/2014
Parcours: 15/01/2014
Persoonlijkheidsproef: 10/02/2014
Antecedentenonderzoek: 28/02/2014

Selectiecommissie: 14/04/2014
Better luck next year...
Yous
Aspirant
BerichtenCOLON 39
GeregistreerdCOLON 08 Feb 2014, 22:55

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Yous »

Mrblomme schreefCOLON
Yous schreefCOLONHallo allemaal

Zijn er mensen die het functioneel parcours moeten afleggen binnenkort? Zo ja, wil er iemand dan met mij het parcours ergens beoefenen in de regio van Gent.
Je kan altijd eens mailen naar OPAC, als er nog mensen vroeger dan jou de testen moeten doen dan is het mogelijk dat ze je NA hun tests toelaten op het parcours. Daar kan je dit dan eens inoefenen!

Heel erg bedankt voor het advies :-D
Mrblomme
__________________________
BerichtenCOLON 45
GeregistreerdCOLON 19 Jan 2010, 14:47

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Mrblomme »

Yous schreefCOLON
Mrblomme schreefCOLON
Yous schreefCOLONHallo allemaal

Zijn er mensen die het functioneel parcours moeten afleggen binnenkort? Zo ja, wil er iemand dan met mij het parcours ergens beoefenen in de regio van Gent.
Je kan altijd eens mailen naar OPAC, als er nog mensen vroeger dan jou de testen moeten doen dan is het mogelijk dat ze je NA hun tests toelaten op het parcours. Daar kan je dit dan eens inoefenen!

Heel erg bedankt voor het advies :-D
Daar bestaat dit forum voor! :-)
Selectieproeven AINP
Inschrijving: 12/12/2013

Cognitief: 15/01/2014
Parcours: 15/01/2014
Persoonlijkheidsproef: 10/02/2014
Antecedentenonderzoek: 28/02/2014

Selectiecommissie: 14/04/2014
Better luck next year...
Seb
__________________________
BerichtenCOLON 44
GeregistreerdCOLON 12 Mei 2014, 20:27

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door Seb »

Zijn er nog mensen die op 8 mei in WPS de fysieke proef gedaan hebben en (zoals ik) nog geen brief hebben ontvangen? Ik verwacht die toch wel een dezer dagen...
Attest van slagen ontvangen op 12/01/2015
hansv
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 23:07

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door hansv »

Binnenkort zal ik mijn fysieke proef moeten gaan doen. Sinds 1 januari moet dit voor mannen van <40 jaar binnen de 2,50 minuten. Beste scherp!
Is e ergens een mogelijkheid dit parcours te oefenen?

Ik las ergens dat er een bloso domein is met een gelijkaardig parcours, buiten. Maar heeft er iemand meer informatie?
hansv
__________________________
BerichtenCOLON 11
GeregistreerdCOLON 19 Apr 2011, 23:07

Re: HET FUNCTIONEEL PARCOURS -Discussie's en vragen-

Bericht door hansv »

Niemand een tip waar je kan gaan oefenen?
BUTTON_POST_REPLY